Permalänk

Hjälp! ny dator och bluescreen

Precis satt ihop ny dator:
1 ST 649116 Uppgraderingspaket Intel - Core i5 2500K
3,3GHz Quad Core, Z68 chipset, 8GB DDR3 1600MHz
1 ST 761566 Gigabyte GeForce GTX 650 2GB PhysX CUDA
PCI-Express 3.0, "OC", GDDR5, DL-DVI-D+DL-DVI-D, HDMI, VGA
1 ST 358193 Western Digital® Mobile Black 320GB
7200RPM, SATA 3Gb/s, 2.5" internal, 16MB
1 ST 745086 Cooler Master GX Lite 500W PSU
ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 1x Floppy, 2x Molex, 2x 6+2pin
PCIe, 6x SATA

Dyker upp blåskärm allt från 30 sek från start till 10 min. Använde whocrashed och får analysen:
On Sun 2012-12-09 13:48:56 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\120912-23977-01.dmp
This was probably caused by the following module: hal.dll (hal+0x12A3B)
Bugcheck code: 0x124 (0x0, 0xFFFFFA80078D6028, 0xB2000000, 0x10005)
Error: WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR
file path: C:\Windows\system32\hal.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Hardware Abstraction Layer DLL
Bug check description: This bug check indicates that a fatal hardware error has occurred. This bug check uses the error data that is provided by the Windows Hardware Error Architecture (WHEA).
This is likely to be caused by a hardware problem problem. This problem might be caused by a thermal issue.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

Någon som har en aning om vad som är fel? gjort memtest, hittade inga fel. sfc/scannow, inga fel. installerat om alla drivrutiner till de senaste uppd men inga fel.
Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en nyinstallation av OS? Har du några externa enheter inkopplade? Inga utrops/frågetecken i enhetshanteraren?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Japp det är nyinstallation. Inga externa enheter och inga ! i enhetshanteraren.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios/UEFI på mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag installerade senaste biosuppdateringen från asus förut.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, då blir det lite knivigare.
Du får testa att ta bort en minnessticka och se om det fortfarande keffar, och kanske byta SATA-kontakt till HDD:n och även sätta mus/tangentbord i annan USB-kontakt. Är det "bara" i windows det strular? Hoppas du inte har böjt en pinne på sockeln.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Knivigt värre ja har kört minnena 1 i taget. kollat under processorn och alla pins på sockeln är lite böjda men det blir de väll på intels 1155 sockel? den har gett mig blåskärm när jag installerade windows en gång, annars kommer det bara i windows ja. satt musen/tangentbordet i annat usb uttag. börjar ledsna rejält på den här datorn nu