Polare har förstört en pinne i sin 1155 socket. Kan han få något för det?

Permalänk
Medlem

Polare har förstört en pinne i sin 1155 socket. Kan han få något för det?

Tja, min kompis har ett moderkort, har inte aning om modell, men det kostade cirka 700kr på Komplett.
Det har Socket 1155.
Han är ganska ny som dator byggare.. Och jag hade inte hunnit visa honom innan han pillade på socketen.. *Typiskt nyfiken ungdom idag*
1 eller 2 pinnar bröts, kanske går att fixa för någon kretskorts kunnig människa..
Har funderat på att göra en annons åt honom då han inte har ett SWEC acc och inte är intresserad av det heller.
Finns det intresse där ute för att sälja sådana här? Vill liksom inte slänga iväg ett sms på hans bekostnad utan förkunskap om de går att fixa pajad socket.
Moderkortet för övrigt stödjer Sandy Bridge, då det är en 2500K han köpte till det.

*Har jag postat i fel forum så ursäktar jag för det.*

/B181

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Ja tre månaders fängelse!

Skämt åsido, nej det är antagligen inte säljbart. Har han testat köra med det ändå?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

När det kommer till processorn och kretsarna där är det näst intill omöjligt att laga dessa för hand då de görs i maskin för exakt avståndsmätning och hastighetsmätning av elektriciteten.

Så tyvärr tror jag inte det går att laga.

Sedan tror jag inte det finns något intresse för att köpa ett trasigt moderkort för över en 50-lapp med tanke på all risk så han tjänar ju inget på det. Testa i sådana fall på att skänka bort det för en cola eller något. Dessa anonser är gratis

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det svårt, lättare med AMDs grejer faktiskt, bara att böja pins. Har en kompis som köpte en 955BE beggad som tydligen har ca 6 böjda pins. Bara att ta fram en skruvmejsel och pilla tills de var raka!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Har du tur så fungerar det ändå om det är bara onödiga pins. Alla pins fyller inga funktioner alls. Däremot skulle jag aldrig klocka processorn.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tackar för svar då helt enkelt!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Är pinsen knäckte kan du inte göra mycket åt saken.

Är de däremot böjda kan det hända du kan lyckas få de raka igen.

Permalänk

Är det dyrare grejor som man pajar kan man försöka ta ut från in allrisk försäkring om man har en men själv risken brukar vara 1000kr minst
så för ett billigt moder kort är det bara att bita i det sura äpplet och beställa ett nytt och be någon om hjälp då den ska monteras .

Permalänk
Hedersmedlem

*Brottsuppmaning, §8 i reglerna, raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gigabyte lagar i alla fall om han nu vill det resten asus och msi asrock vet jag inte.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för din polare i vilket fall!

Skrivet av MultiMan:

*Brottsuppmaning, §8 i reglerna, raderad*

Ber om ursäkt för regelbrottet.