Uppgradering - AMD Phenom II X6 1100T BE till Intel Ix?

Permalänk

Uppgradering - AMD Phenom II X6 1100T BE till Intel Ix?

Sitter idag på en som ovan nämd AMD Phenom II X6 1100T BE men funderar på att uppgradera och byta till Intel. Frågan är bara, är det värt pengarna vs presetanda ökning? Eller skall man vänta till sommaren, priset lär ju sjunka när det lanseras en ny generation Intel processorer.

Hade tänkt mig en i5 3570k eller en i7 3770k

Övrigt i systemet sitter 8gb RAM, ett GTX680-kort samt en SSD-disk.

Permalänk
Medlem

varför inte klocka processorn ?
du kan gott och väl sitta kvar på den processorn enligt mig om du nu inte spelar väldigt cpu intensiva spel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn? Det är ju en ganska bra cpu du har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är 99% spelande som gäller, mesta dels FarCry3, BF3... sedan Planetside 2, men där går den som en kasse skit, 10 - 20 fps. Dock är ju inte Planetside direkt optimerat känns det som.

Men då kanske det inte är värt att uppgradera riktigt än!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianL:

Det är 99% spelande som gäller, mesta dels FarCry3, BF3... sedan Planetside 2, men där går den som en kasse skit, 10 - 20 fps. Dock är ju inte Planetside direkt optimerat känns det som.

Men då kanske det inte är värt att uppgradera riktigt än!

I vilken upplösning?

Du skulle inte tjäna tillräckligt i mina ögon för att motivera det köpet. Parollen du har räcker till alla spel idag utan tvekan, skulle dock prestera riktigt bra med en överklockning till konstant 3,5-4ghz

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Planetside kör jag i 1920x1080.

Är jag solo med lite spelare på servern, 60 fps inga problem. Blir det lite hett om öronen, då sjunker den direkt. Även om jag inte kollar direkt på striden, utan bara är i samma område. Kör alla inställningar på max, men det gav mig snarare fler fps än att ställa ner grafiken. Hoppas de fixar någon patch eller liknande, verkar vara fler AMD användare som lider av det.

Klockning ska jag fundera på, har vattenkylning (slutet system) för processorn, så borde kunna få lite bättre flås utan att oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianL:

Planetside kör jag i 1920x1080.

Är jag solo med lite spelare på servern, 60 fps inga problem. Blir det lite hett om öronen, då sjunker den direkt. Även om jag inte kollar direkt på striden, utan bara är i samma område. Kör alla inställningar på max, men det gav mig snarare fler fps än att ställa ner grafiken. Hoppas de fixar någon patch eller liknande, verkar vara fler AMD användare som lider av det.

Klockning ska jag fundera på, har vattenkylning (slutet system) för processorn, så borde kunna få lite bättre flås utan att oroa mig.

Jag rekommenderar att du försöker optimera spelet istället för att köpa ny CPU. Planetside 2 gick horribelt för mig på min i7 940 tills det att jag skaffade en ny config-fil och gjorde ett par inställningar.

Kan staka upp de sakerna som gjorde skillnad för mig och mina kompisar

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Gärna, det är väl nästan Planetside 2 som fått en på tankar att man kanske ska fixa något nytt! Men det kan vi ta i ett PM, känner att jag fått svar på att jag kan hålla i pengarna ett tag till och jobba lite med inställningar/klockning! (Skippa genvägarna! )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianL:

Gärna, det är väl nästan Planetside 2 som fått en på tankar att man kanske ska fixa något nytt! Men det kan vi ta i ett PM, känner att jag fått svar på att jag kan hålla i pengarna ett tag till och jobba lite med inställningar/klockning! (Skippa genvägarna! )

Känner inte till Planetside, men en snabb googling sa att det är ett MMO.

Ska man ta WoW som jämförelse så räcker inte ens den snabbaste överklockade i7n till att hålla FPSen på 60 stadigt när det blir många spelare på samma skärm, det har väldigt mycket med spelmotorns optimering att göra, WoW t.ex. utnyttjar en kärna väldigt mycket, kanske 75%, sen 2-3 kärnor betydligt mindre, kanske 20-30%.

Sitter själv med en 1090T på runt 4GHz ihop med ett HD6850 som grafikkort och det flyter på rätt bra i high på de flesta spel (1920x1080), men just i WoW och andra MMO, så kan det dippa ner till 25FPS rätt fort när det händer mycket.

Slutsatsen är att du inte lär märka någon jätteskillnad för alla de pengar som det kostar att byta CPU idag, kör på klockning och inställningar som sagt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Aa, ska ge det ett försök! Som sagt, vill inte lägga några tusenlappar för några FPS extra i ett spel, det känns lite overkill. Allt annat funkar ju som sagt fint!