Permalänk
Medlem

Corsair H80i Vinande fläktar!

Hej,
Har precis installerat H80i och upptäckt att fläktarna har ett obehagligt vinande missljud vid lägre RPM.
Efter lite googlande verkar detta vara ett vanligt problem som drabbat flera enheter. Det blev lite bättre efter uppdatering av firmware men fortfarande ett riktigt irriterande ljud.
Jag funderar på att byta ut fläktarna mot noctua NP12 istället, men de har ett lägre max RPM (1300 vs 2300). Kan jag alltså riskera att min cpu blir mycket varmare pga ett sådant byte? Sen är ju frågan om det verkligen kommer hjälpa då det verkar vara fläktstyrningen i pumpen som krånglar?
//Daniel

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk

Det du ska kolla på främst är hur mycket luft de flyttar och med vilken kraft. Flyttar de lika mycket luft så ska det nog vara ganska lugnt.

Permalänk

Du ska uppdatera firmware till din H80i då försvinner det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Du ska uppdatera firmware till din H80i då försvinner det.

Skrivet av kungowe:

Hej,
Har precis installerat H80i och upptäckt att fläktarna har ett obehagligt vinande missljud vid lägre RPM.
Efter lite googlande verkar detta vara ett vanligt problem som drabbat flera enheter. Det blev lite bättre efter uppdatering av firmware men fortfarande ett riktigt irriterande ljud.
Jag funderar på att byta ut fläktarna mot noctua NP12 istället, men de har ett lägre max RPM (1300 vs 2300). Kan jag alltså riskera att min cpu blir mycket varmare pga ett sådant byte? Sen är ju frågan om det verkligen kommer hjälpa då det verkar vara fläktstyrningen i pumpen som krånglar?
//Daniel

..

TS får kolla efter nya fläktar.
Har Noctua på min H80, fungerar bra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

..

TS får kolla efter nya fläktar.
Har Noctua på min H80, fungerar bra.

Ne det är en uppdatering av firmwaren som gäller !

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ne det är en uppdatering av firmwaren som gäller !

Fast grejen är att jag redan gjort uppdateringen. Visst blev det bättre från ursprungsljudet (helt horribelt), men nu hör man istället ett vinande missljud med ganska hög frekvens. Sjukt störande! har sett andra trådar där samma problem diskuteras tex:

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=112860

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ne det är en uppdatering av firmwaren som gäller !

Men suck.
Han har redan gjort det, jag citerade TS och fetmarkerade det..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Men suck.
Han har redan gjort det, jag citerade TS och fetmarkerade det..

Oj såg fan inte det. Haha

Permalänk
Avstängd

Funderar också på att byta dessa irriterande vinande fläktar till de på min Noctua NH-U12P SE2 eller så byter jag tillbaka hela kylaren.

Eller byta ena fläkten mot chassifläkten som satt i mitt Corsair Obsidian Series 550D. problemet är bara att Corsair inte gör grejer för Corsair. Nya nätaggregatet passar inte alla skruvar till deras låda och Gummit för fläkt-skruvarna måste man ta bort för annars räcker inte skruvarna till deras kylare.

Jag har mycket från Corsair nu men det blir det inte i framtiden eftersom jag gillar deras låda men deras egna produkter passar inte lika bra att montera som andras produkter.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)