Webhallen öppnar flera butiker

Permalänk

Webhallen öppnar flera butiker

Är inte så insatt i detta men tanken slog mig bara, är inte anledningen till att det går dåligt för kedjor som t.ex. Media Markt och Elgiganten att de har många dyra fysiska affärer och att internet-baserade företag då kan konkurrera ut dem med sina lägre utgifter? Det är vad jag har trott i alla fall men nu verkar det som att Webhallen storsatsar och öppnar upp fler och fler butiker. Var är detta på väg egentligen? Vinner de på att ha mycket mindre butiker eller kan det tänkas att det kommer gå utför för Webhallen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mati_12170:

Är inte så insatt i detta men tanken slog mig bara, är inte anledningen till att det går dåligt för kedjor som t.ex. Media Markt och Elgiganten att de har många dyra fysiska affärer och att internet-baserade företag då kan konkurrera ut dem med sina lägre utgifter? Det är vad jag har trott i alla fall men nu verkar det som att Webhallen storsatsar och öppnar upp fler och fler butiker. Var är detta på väg egentligen? Vinner de på att ha mycket mindre butiker eller kan det tänkas att det kommer gå utför för Webhallen ?

http://content.screencast.com/users/mati12170/folders/Jing/me...

anledningen till att det går dåligt för elgiganten och mediamarkt är för att mediamarkt har pressat priserna som fan sen dom kom till Sverige.. vilket expert och onoff inte klarade av.. tänk på att större delen av alla som köper datorer, datorskärmar, tvaparater osv köper dom fortfarande i fysiska butiker ska du se..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av mati_12170:

Är inte så insatt i detta men tanken slog mig bara, är inte anledningen till att det går dåligt för kedjor som t.ex. Media Markt och Elgiganten att de har många dyra fysiska affärer och att internet-baserade företag då kan konkurrera ut dem med sina lägre utgifter? Det är vad jag har trott i alla fall men nu verkar det som att Webhallen storsatsar och öppnar upp fler och fler butiker. Var är detta på väg egentligen? Vinner de på att ha mycket mindre butiker eller kan det tänkas att det kommer gå utför för Webhallen ?

Hej, vi har haft en stadig vinst och tillväxt i många år nu och expanderat i lugn men bestämd takt.
Vi tar det lugnt men går stadigt framåt helt enkelt.

Våra butiker är jätteviktiga för oss och för våra kunder. Att bara kunna plocka upp varan och ha den i handen direkt är väldigt önskvärt för många.
Likaså att bara kila in i butiken och byta ut en trasig produkt utan att behöva vänta på postgången är också ett stort plus för många.

Den stora skillnaden mot de andra du nämner är ju att våra butiker kostar en pytteliten bråkdel i drift, byggnation, personalkostnader och hyra jämfört med en klassisk "lada".

Visst vi hade kunnat öka mycket snabbare, kanske bygga fler och större butiker eller köpa TV-reklam för flera miljoner osv.
Dumpa priserna och gå back för att "stjäla" kunder är ju också populärt förstås. Det kan göra att en kedja kanske blossar upp i populäritet men om det enda de vinner kunder på är att de säljer saker under inköpspris så riskerar man att förlora alla de kunderna när det väl blir dags att tjäna pengar istället för att förlora pengar. (Och den tiden kommer för alla, förr eller senare.)

Men som sagt, ingen anledning att vara orolig för oss:
http://www.allabolag.se/5565588224/bokslut

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att ni öppnar butik i Sickla. Tror att den kommer att bli mycket populär.
Har verkligen saknat en sådan butik i Nacka länge.

Blir också gångavstånd dit för min del när jag flyttar till min nya lya.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag har köpt nästan allt på Webhallen sen de skaffade en butik i Linköping. Så mycket smidigare att bara cykla förbi påväg hem från jobbet istället för att vänta en dag och sen ta sig bort till ett postkontor.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

anledningen till att det går dåligt för elgiganten och mediamarkt är för att mediamarkt har pressat priserna som fan sen dom kom till Sverige.. vilket expert och onoff inte klarade av.. tänk på att större delen av alla som köper datorer, datorskärmar, tvaparater osv köper dom fortfarande i fysiska butiker ska du se..

Nja, den ohälsosamma prispressen var i full gång redan innan Media Markt kom till Sverige, dom har dock förvärrat situationen.
Men samtidigt är det intressant att se hur Webhallen och Inet expanderar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, vi har haft en stadig vinst och tillväxt i många år nu och expanderat i lugn men bestämd takt.
Vi tar det lugnt men går stadigt framåt helt enkelt.

Våra butiker är jätteviktiga för oss och för våra kunder. Att bara kunna plocka upp varan och ha den i handen direkt är väldigt önskvärt för många.
Likaså att bara kila in i butiken och byta ut en trasig produkt utan att behöva vänta på postgången är också ett stort plus för många.

Den stora skillnaden mot de andra du nämner är ju att våra butiker kostar en pytteliten bråkdel i drift, byggnation, personalkostnader och hyra jämfört med en klassisk "lada".

Visst vi hade kunnat öka mycket snabbare, kanske bygga fler och större butiker eller köpa TV-reklam för flera miljoner osv.
Dumpa priserna och gå back för att "stjäla" kunder är ju också populärt förstås. Det kan göra att en kedja kanske blossar upp i populäritet men om det enda de vinner kunder på är att de säljer saker under inköpspris så riskerar man att förlora alla de kunderna när det väl blir dags att tjäna pengar istället för att förlora pengar. (Och den tiden kommer för alla, förr eller senare.)

Men som sagt, ingen anledning att vara orolig för oss:
http://www.allabolag.se/5565588224/bokslut

Men så öppna då en butik i Jönköping för bövelen!!!
Vi har inte en enda vettig datorbutik här, möjligtvis Kjell o Company med deras begränsade utbud, men annars bara skit som MediaMarkt och ElGiganten. Vem f*n vill handla något där? Inte jag iaf.

Jönköping är trots allt en medelstor stad med ett ypperligt logistiskt läge, men ändå verkar inte en enda vettig elektronikkedja vilja öppna här!?
Förr hade vi, utöver ovan nämnda, även SIBA, PC-CITY, EXPERT men de är ju utkonkurrerade så nu är en bra tid att starta upp här!

KOM HIT!! Snälla!?

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Största fördelen Webhallen har mot Inet är att man har samma pris i butik som på internet. De stör mig hos Inet att priserna skiljer sig, inte allt för sällan väldigt mycket procentuellt sett. Tror man förlorar på det i längden, för då knallar man bara till tex Webhallens butik och köper det för web-pris. Dock tycker jag att priserna särskilt på spel hos Webhallen är för dyra jämfört med konkurrenterna, ofta skiljer det upp mot 20% numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låt oss reda ut det här:

Elgiganten ägs av norska Elköp, Elköp ägs av Dixons(LSE:DXNS). Webhallen ägs av franska Pixmania, Pixmania ägs också Dixons. Dixons äger även direkt Electro World.

De största delägarna i i Dixons är UBS, en pensionsfond och ett globalt investment bolag vid namn Schroders.

Sluta tycka att Webhallen är häftigt. Var ni än vänder er så hamnar pengarna hos UBS, motstånd är meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com