Frakt från amazon.co.uk

Permalänk

Frakt från amazon.co.uk

Jo jag tänkte kolla vad frakten skulle bli utöver det som står på deras hemsida, delvis tull och liknande.
Tänkte köpa mig ett par lurar http://www.amazon.co.uk/Denon-AHD1100-Acoustic-Luxury-Headpho... Frakten är gratis på deras sida men är det något man missar? Brukar köpa från play.com ibland och där är det ju helt gratis frakt och ingenting tillkommer. kan förövrigt rekommendera play.com som jag aldrig haft problem med om ni är på jakt efter billiga filmer, spel och musik.

Permalänk
Medlem

Eftersom amazon är i england blir det ingen tull, däremot skulle jag gissa på att eftersom dom ska skicka till sverige kommer ta ut 25% momssats.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av P-NILZ:

Eftersom amazon är i england blir det ingen tull, däremot skulle jag gissa på att eftersom dom ska skicka till sverige kommer ta ut 25% momssats.

Har beställt ett flertal saker från england och aldrig har jag fått betala något ytterliggare, så länge det är mindre grejer man beställer tror jag inte tullen orkar bry sig om det...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Okej men är osäker då jag nyligen beställde från play.com och kollade vad som hade dragits på kortet, det blev ingen momssats på 25%.

Permalänk
Medlem

Man betalar alltid momsen i aktuellt EU land. sedan står det i annonsen att fri frakt gäller UK. Om du får fri frakt till sverige beror på om just denna saken faller inom kategorin. Inte alla som gör, orkade inte logga mitt konto och kolla nu dock.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Man betalar alltid momsen i aktuellt EU land. sedan står det i annonsen att fri frakt gäller UK. Om du får fri frakt till sverige beror på om just denna saken faller inom kategorin. Inte alla som gör, orkade inte logga mitt konto och kolla nu dock.

Det finns en snirkel på det här, om butiken säljer för mer än ett visst antal tusen € om året så måste man betala moms till det landet man säljer till. Eftersom amazon lätt kommer över detta så kommer svenska staten vilja ha pengar av dom, och då pratar vi 25% moms.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt grejer på Amazon massvis med gånger och heller aldrig behövt betala extra. Vet inte om dom har någon övre gräns dock

Permalänk

okej någon mer som vet mer exakt

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Det finns en snirkel på det här, om butiken säljer för mer än ett visst antal tusen € om året så måste man betala moms till det landet man säljer till. Eftersom amazon lätt kommer över detta så kommer svenska staten vilja ha pengar av dom, och då pratar vi 25% moms.

Men play.com tjänar ju också betydligt mycket mer än den gränsen...

Permalänk
Medlem

Kollade precis, Amazon tar £169 för en ipod touch, så fort jag loggade in ändrades priset till £176, alltå lägger dom på mellanskillnaden för den svenska momsen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Kollade precis, Amazon tar £169 för en ipod touch, så fort jag loggade in ändrades priset till £176, alltå lägger dom på mellanskillnaden för den svenska momsen.

såg detta med nyss och det blir ändå mycket billigare än sverige så blir nog en beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det finns en snirkel på det här, om butiken säljer för mer än ett visst antal tusen € om året så måste man betala moms till det landet man säljer till. Eftersom amazon lätt kommer över detta så kommer svenska staten vilja ha pengar av dom, och då pratar vi 25% moms.

Gäller detta elektronik också alltså? Jag har ju själv köpt böcker o små skit från Amazon men inte riktigt vågat med elektronik då moms+tull blir lika dyrt, om inte dyrare än här hemma...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimbom3:

Gäller detta elektronik också alltså? Jag har ju själv köpt böcker o små skit från Amazon men inte riktigt vågat med elektronik då moms+tull blir lika dyrt, om inte dyrare än här hemma...

Det gäller alla varor. Tull kommer aldrig på varor inom EU men du kan åka på 25% momssats.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolfmamma:

Men play.com tjänar ju också betydligt mycket mer än den gränsen...

Men Play ligger i Jersey.
Verkar som tullen har vaknat och börjat plocka en del därifrån
igen enligt användare på minhembio.
Då är det +25% som gäller +adm.avgift.

Permalänk
Medlem

Jag var och hämtade ut mus och t-bord från Apple store häromdagen och killen framför mig i kön fick pröjsa 150:- extra i tull och avgift, trots att han betalat med kort och "allt var färdigt" redan på hemsidan. Och det var från Amazon vad jag förstod det som.

Permalänk
Medlem

Kan ju mycket väl varit från amazon.com och inte amazon.co.uk.

Permalänk
Medlem

Har en hel del specifik Amazon.co.uk-rutin vid det här laget, så räkna med följande -

För beställning från Amazon.co.uk till Sverige debiterar Amazon svensk moms direkt istället för engelsk. Detta syns direkt i kassan innan man betalar, inget extra tillkommer efter det.

Vid beställningar över £25 kan man få fri frakt även till Sverige numer, riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Engelska kanalöarna (Jersey, Guernsey m.fl.) är specialare då de själva ej har någon momssats och många brittiska näthandlare förlägger sin verksamhet dit, köper du en vara därifrån läggs full moms på (av bolaget själva eller av tullen). Man måste alltså skilja på företagen beroende på var de har sin fysiska placering.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Köpte hållare till Kinect. 88SEK inkl. frakt. 199kr på webbhallen för samma vara.
Det tog ungefär 3 dagar innan den kom.

Det man betalar är det man betalar. Inget mer tillkommer.

Permalänk

Men om jag köper fyra saker samtidigt. Kommer jag få frakt på det priset som alla 4 sakerna kostar tillsammans? eller kommer jag få betala frakt för var en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiderNadez:

Men om jag köper fyra saker samtidigt. Kommer jag få frakt på det priset som alla 4 sakerna kostar tillsammans? eller kommer jag få betala frakt för var en?

Det beror på om alla sakerna kommer från samma Amazon-anslutna säljare (eller från Amazon själva) eller från olika. Alla fraktkostnader framgår dock innan du bekräftar ditt köp, så du kommer inte åka på några överraskningar vad gäller detta. Varorna du beställer grupperas efter säljande företag, och så väljer du fraktsätt baserat på säljare. Det händer ofta att det förvalda alternativet inte är det billigaste, så det kan löna sig att kolla de olika valmöjligheterna (särskilt om du kan stå ut med lite längre leveranstid).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det gäller alla varor. Tull kommer aldrig på varor inom EU men du kan åka på 25% momssats.

Men böcker har ju bara 6% moms i Sverige, varför skulle man behöva betala 25% isåfall?

edit: såg precis att det var en gammal tråd någon bumpat, men mitt inlägg står kvar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Order Summary

Items:
£196.64

Postage & Packing:
£12.48
--------------------------------------------------------------------------------
Order Total: £209.12

Order Totals includes VAT.

Permalänk
Medlem

Du åker aldrig på extra avgifter ifall du beställer ifrån ett annat EU-land, du betalar momssatsen för aktuellt land. Det du behöver tänka på är frakten, inte något annat. Beställer man varor som skickas från amazon.co.uk för över 50 pund, så får du fri frakt inom EU, kan vara värt att tänka på.

Så ifall man beställer flera varor och några av dem ska skickas ifrån amazon själva, och resten från någon annan återförsäljare, så kolla att du inte åker på frakt på varorna som skickas från amazon, för det vore onödigt. Sedan finns det ju varor som återförsäljarna inte behagar skicka utanför Storbritannien, men det märker man när man försöker beställa.

Permalänk
Medlem

VAT är Moms, afaik.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Du åker aldrig på extra avgifter ifall du beställer ifrån ett annat EU-land, du betalar momssatsen för aktuellt land. Det du behöver tänka på är frakten, inte något annat. Beställer man varor som skickas från amazon.co.uk för över 50 pund, så får du fri frakt inom EU, kan vara värt att tänka på.

Så ifall man beställer flera varor och några av dem ska skickas ifrån amazon själva, och resten från någon annan återförsäljare, så kolla att du inte åker på frakt på varorna som skickas från amazon, för det vore onödigt. Sedan finns det ju varor som återförsäljarna inte behagar skicka utanför Storbritannien, men det märker man när man försöker beställa.

Företag som säljer för mer än 320000:-/år till Sverige skall ta ut svensk moms istället för landets egna vilket en del företag gör.
Handlar du varor för över £25 som levererars av amazon själva är det fraktfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Företag som säljer för mer än 320000:-/år till Sverige skall ta ut svensk moms istället för landets egna vilket en del företag gör.
Handlar du varor för över £25 som levererars av amazon själva är det fraktfritt.

Källa på det då är Svensk momssats som gäller? Tydligen är det £25 som gäller för fraktfritt, hade fått det om bakfoten.

(Ex. Thomann kör med olika momssatser för olika länder, men har inte tänkt på att Amazon gjorde det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Källa på det då är Svensk momssats som gäller? Tydligen är det £25 som gäller för fraktfritt, hade fått det om bakfoten.

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-ino...

När det gäller amazon tar de 25% moms inom EU (mellanskillnaden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-ino...

När det gäller amazon tar de 25% moms inom EU (mellanskillnaden)

Hittade nu följande lista
http://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=...
Det är dock inte något jag direkt tänkt på, amazon är inte så tydliga med det ^^

Tydligen har jag dålig koll på saker och ting :p.