Webhallen börjar bygga gamingdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Nejtack till detta. Halva nöjjet ligger i att bygga ihop sin dator så inte fan betalar jag dom för att dom ska få göra de;)

Köper mina komponenter lösa i fortsättningen också:)

Usch, jag är mäkta trött på att bygga. Går väl an dom 15 första. Men nu är det nog. Hade jag inte köpt nytt nyligen så hade detta varit en given kandidat.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Usch, jag är mäkta trött på att bygga. Går väl an dom 15 första. Men nu är det nog. Hade jag inte köpt nytt nyligen så hade detta varit en given kandidat.

Tar ju typ 1.5 timme? Sen kan man lägga ihop allt man vill ha själv

Permalänk
Medlem

tummen upp för webhallen!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Välkommet tillskott. Deras konfigurationer känns som faktiska gaming burkar!

Fråga: 690 SLI, är det verkligen något att ha? För mig att jag läste en tråd här tidigare då något snarare förespråkade 3 way SLI pga diverse anledningar.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Bra intiativ av wh!
Dock tycker jag att man borde kunna få välja W7 också, Då inte alla vill ha w8, och nyaste är inte alltid bäst...

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jävla synd att alla dessa paket skall envisas med en alldeles förstor vikt på processor och underdimensionerad budget på grafikkort.

i7 3770k med ett GTX670?
Bättre att ha i5 3570k och ett GTX680.
i5 3450 och 660ti skulle passa bättre på instegsmodellen om man absolut inte kan bygga själv.

För mig är jag väldigt nöjd med att min cdon thor kom med i7a och 670 istället för i5 och 680. Beror självklart på vad man ska använda den till men jag gillar att streama spela så för mig blev det perfekt!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Entusiast

Som andra säger: Ett bra initiativ.
Dock så önskar jag att Webhallen kunde satsa liiiite mer på kundservice i sina butiker. Kundservicen på forumet och via nätet/telefonen är det inget fel på, men när man står i butiken och undrar: "Ingår X i produkt Y?", så får man bara till svars att man får kolla upp det själv, och att man måste köpa produkten först, innan man får kolla upp det på plats.
Kort och gott måste man "köpa grisen i säcken", och eventuellt utföra ett återköp om det visar sig bli fel. (Även om det bara handlar om att kolla på basidan av förpackningen)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av chila:

Som företag hade jag också valt nVidia även om jag tyckt bättre om AMD. Jag tror många som ska köpa dator men inte bygger själva kanske ser nVidia som bättre kvalite. Detta för att det kommit en hel del negativa siffror ifrån AMD på sista tiden och att dom sagt upp folk och så vidare. Har tidigare jobbar som säljare för ett större bolag och frågan kom ofta från kunderna "vad händer om ni går i konkurs". Siffrorna för detta företaget gjorde inte annat än att stiga men tänker konsumenter som skall köpa datorer på samma sätt så köper man kanske helst inte AMD.

Tråkigt att man ska bli "Tvingad" att köpa komponenter man inte vill ha.
Finns väldigt många människor som väljer AMD framför nVidia. Varför?
Skälen är många, bättre prestanda för pengarna, billigare framför allt är ett par anledningar.

Jag personligen väljer grafik från Radeon-serien anyday framför Geforce av dessa anledning, även
att jag haft bättre erfarenhet av just Radeon kort då dom aldrig krånglat och presterat suveränt.

Men som sagt, jag köper alltid mina datorer i delar så detta drabbar ju inte mig, det är ju upp till Webhallen.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ska alla gnälla om AMD och Radeon?

Webhallen vet väl bäst själva vad de säljer mest av och vad majoriteten av deras kunder vill ha, eller har jag fel? De har gjort ett antal färdiga paket de tror säljer bra, de har inte tvingat någon till något. Vill man ha andra komponenter så kan man säkert prata med de.

Sluta vara så negativa och dömande när de försöker göra något positivt för oss kunder.

Nu går vi vidare tack!

Skrivet av fieskmask:

Tråkigt att man ska bli "Tvingad" att köpa komponenter man inte vill ha.
Finns väldigt många människor som väljer AMD framför nVidia. Varför?
Skälen är många, bättre prestanda för pengarna, billigare framför allt är ett par anledningar.

Jag personligen väljer grafik från Radeon-serien anyday framför Geforce av dessa anledning, även
att jag haft bättre erfarenhet av just Radeon kort då dom aldrig krånglat och presterat suveränt.

Men som sagt, jag köper alltid mina datorer i delar så detta drabbar ju inte mig, det är ju upp till Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Tar ju typ 1.5 timme? Sen kan man lägga ihop allt man vill ha själv

1.5 timma, vad är det för slarvbygge isf? Använder man simpelt chassi och stockprylar går det väl kanske lite snabbare.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skrivet av Prez:

Varför ska alla gnälla om AMD och Radeon?

Webhallen vet väl bäst själva vad de säljer mest av och vad majoriteten av deras kunder vill ha, eller har jag fel? De har gjort ett antal färdiga paket de tror säljer bra, de har inte tvingat någon till något. Vill man ha andra komponenter så kan man säkert prata med de.

Sluta vara så negativa och dömande när de försöker göra något positivt för oss kunder.

Nu går vi vidare tack!

Visst är det positivt, men mer positivt med mer valmöjligheter, eller har jag fel?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

T ex
3 ips skärmar
1 tb ssd 4x 256 gb
1200W nätagg
3770K
eatx moderkort g1sniper
16 gb ram
3x gtx 680 4096 mb
nzxt phantom svart
montering samt windows 7

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2567362/2012-11-21
2000 kr billigare och lite klenare i grafikväg men samtidigt mer vram per gpu vilket blir högre inställningar heh

Men Tangentbord och mus då?! =P

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Webhallen

För dem som tycker det är onödigt med datorerna för 34990 eller 42990 eller som föreslår lösningar med tre skärmar etc
Man kan ju alltid köpa 21990 modellen och tre skärmar etc.

Det är såklart grym overkill med 42990 och man kan få ett mer sansat paket för de pengarna.
Men för dem som har 60k i budget, de kanske vill ha 42990 datorn med tre skärmar.

Blir lite konstigt om man bara resonerar som så att man kan slänga ihop en bättre mix av produkter själv för 40 tusen.
Det är ju självklart att man kan.
Men man kan ju också välja en billigare färdigbyggd dator som är lite mer sansat och sen välja till tre skärmar till den. Effekten blir ju det samma.

Men man ska inte underskatta att det finns folk med MYCKET pengar där ute som kan köpa både en 40 tusenkronorsdator OCH tre skärmar.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

För dem som tycker det är onödigt med datorerna för 34990 eller 42990 eller som föreslår lösningar med tre skärmar etc
Man kan ju alltid köpa 21990 modellen och tre skärmar etc.

Det är såklart grym overkill med 42990 och man kan få ett mer sansat paket för de pengarna.
Men för dem som har 60k i budget, de kanske vill ha 42990 datorn med tre skärmar.

Blir lite konstigt om man bara resonerar som så att man kan slänga ihop en bättre mix av produkter själv för 40 tusen.
Det är ju självklart att man kan.
Men man kan ju också välja en billigare färdigbyggd dator som är lite mer sansat och sen välja till tre skärmar till den. Effekten blir ju det samma.

Men man ska inte underskatta att det finns folk med MYCKET pengar där ute som kan köpa både en 40 tusenkronorsdator OCH tre skärmar.

Helt klart ar det aven en prestigesak for Er att ha en dator for 40k+ i lager dessutom, aven fast jag misstanker att den inte kommer salja sarskilt val. Helt klart ska det finnas!

Nu till saken, har ni pa webhallen tankt pa att eventuellt salja skarmar i paket? ( t.ex 3st for ett litet nedsatt pris, typ mangdrabatt? )

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Xelathur:

Helt klart ar det aven en prestigesak for Er att ha en dator for 40k+ i lager dessutom, aven fast jag misstanker att den inte kommer salja sarskilt val. Helt klart ska det finnas!

Nu till saken, har ni pa webhallen tankt pa att eventuellt salja skarmar i paket? ( t.ex 3st for ett litet nedsatt pris, typ mangdrabatt? )

Vi har ju haft andra leverantörers datorer för 35-40 tusen förut och de har, trots att det varit EXTREMT oprisvärda, sålt ett par stycken då och då. Vår är ju, om inte prisvärd, så iaf rimligt prissatt (dvs påslaget jämfört med att bygga den själv är väldigt lågt) så vi ska nog lyckas sälja ett par stycken.
Och om inte så får vi väl tävla bort dem här på sweclockers hehe

Just nu kör vi ett kassaerbjudande på alla datorer där man får en XL2411 med ett par hudnringar rabatt och kommer att lägga till fler saker i framtiden när vi får in bra dealar från leverantörerna. (Tanken är 2 st ips, 2st 120Hz i 24 resp 27 tum) och så får man helt enkelt adda fler (upp till tre st) om man vill köra många.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

OK! jag gillar att ni börjar bygga osv men om en butik börjar sälja gaming datorer och ni köper in på bulk ska det väll endå erbjudas några hundra lappar billigare?

för 15k kan jag bygga:

Corsair 550D
Corsair h100
Corsair 2x8gb 1600mhz ram
Corsair AX 750w
Samsung 840 250GB SSD
Western digital green 2TB
Intel 3770k
MSI Mpower z77
MSI lightning gt 680
Windows 8 OEM

så säg mig varför jag ska betala 15.5k för 120gb ssd, ett aggregat från corsair gaming serie (vilket är skräp enligt reviews och INTE modulärt?) och ett H60?

visst är msi vs asus på grafik och mobo en smaksak men det var bara ett exempel. Om ens dessa ska locka ska de ju erbjudas till ett lägre pris och med bättre komponenter inte sämre med ett högre pris. Erat pris/erbjudande ska ju motivera ett köp hos er istället för att bygga själv. Med tanke på att ni gör så mycket reklam och hänger på forumet antar jag att ni vill locka kunder som oss som "kan lite" och jag ser inte att de som har lite vett och kan bygga lego köper sämre komponenter för bekämligehetes skull. Som du säger så kostar start8 er några kronor extra och det motiverar mig iaf inte att slå till och betala det "lilla extra" för att få datorn byggd med lite mer garanti. (för jag har garantier på alla komponenter)

+ Har letat som en gnu men vad är det för "special" med eran Corsair 550D och H60?

mitt tips till nästa runda:
- mudulärt AGG på ALLA modeller
- h100i på ALLA modeller (prisskillnaden är ju typ 250kr och det är nya generationer påväg in, varför ska man då sitta på gamla grejer?)
- ett pris som motiverar köpa färdig mot att bygga själv

MSI mpower och GTX 680 lightning är väll det finaste z77 mobo och gtx 680 man kan få tag i nu? eventuellt asus sabertooth om ni nu måste ha asus... tycker Asus LT/LX är lite i det snålare läget med tanke på pjea som jag skrev tidigare... 15k kan jag få både bättre och högre kvalitets komponenter.

mvh A

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Webhallen
Skrivet av adrian_cool69:

OK! jag gillar att ni börjar bygga osv men om en butik börjar sälja gaming datorer och ni köper in på bulk ska det väll endå erbjudas några hundra lappar billigare?

för 15k kan jag bygga:

Corsair 550D
Corsair h100
Corsair 2x8gb 1600mhz ram
Corsair AX 750w
Samsung 840 250GB SSD
Western digital green 2TB
Intel 3770k
MSI Mpower z77
MSI lightning gt 680
Windows 8 OEM

så säg mig varför jag ska betala 15.5k för 120gb ssd, ett aggregat från corsair gaming serie (vilket är skräp enligt reviews och INTE modulärt?) och ett H60?

visst är msi vs asus på grafik och mobo en smaksak men det var bara ett exempel. Om ens dessa ska locka ska de ju erbjudas till ett lägre pris och med bättre komponenter inte sämre med ett högre pris. Erat pris/erbjudande ska ju motivera ett köp hos er istället för att bygga själv. Med tanke på att ni gör så mycket reklam och hänger på forumet antar jag att ni vill locka kunder som oss som "kan lite" och jag ser inte att de som har lite vett och kan bygga lego köper sämre komponenter för bekämligehetes skull. Som du säger så kostar start8 er några kronor extra och det motiverar mig iaf inte att slå till och betala det "lilla extra" för att få datorn byggd med lite mer garanti. (för jag har garantier på alla komponenter)

+ Har letat som en gnu men vad är det för "special" med eran Corsair 550D och H60?

mitt tips till nästa runda:
- mudulärt AGG på ALLA modeller
- h100i på ALLA modeller (prisskillnaden är ju typ 250kr och det är nya generationer påväg in, varför ska man då sitta på gamla grejer?)
- ett pris som motiverar köpa färdig mot att bygga själv

MSI mpower och GTX 680 lightning är väll det finaste z77 mobo och gtx 680 man kan få tag i nu? eventuellt asus sabertooth om ni nu måste ha asus... tycker Asus LT/LX är lite i det snålare läget med tanke på pjea som jag skrev tidigare... 15k kan jag få både bättre och högre kvalitets komponenter.

mvh A

Hej!

Tackar för din feedback, nedan försöker jag ge lite svar:

Jag kollade precis produkterna du räknat upp på prisjakt och billigaste sättet att få allt från en butik är att handla av ClickOK till ett pris av 16876 i skrivande stund.
Bryr man sig inte om butiken har det i lager eller ej kan man komma ner i 16661.
Om man varken bryr sig om om varorna finns i lager ELLER att man måste handla i fem olika butiker kommer man ner i 15777. (Med det blir också 5x fraktkostnader som egentligen ska på där också)
Dvs samtliga alternativ dyrare än att köpa vår dator som du hänvisar till.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2002188&view=o

Men sen givetvis är det dyrare med en färdigbyggd dator. Det är ju inte som om vi har obetalda slavar som bygger dem.

Det krävs personal, testutrustning, ganska stort lagerutrymme, ganska stort produktionsled, transporter fram och tillbaka mm mm som gör att det inte direkt kan bli billigare. Chassifläktar, sladdar, Start8 som vi bundlar med, kartongerna, manualerna, marknadsföring osv kostar också pengar.
Datorkomponenter är inte direkt en lukrativ bransch milt uttryckt. Vinstmarginalerna är låga redan som det är. Att gå ännu lägre i pris på en färdigbyggd dator trots att kostnaderna i själva verket är högre är inte rimligt, då hade vi hellre låtit bli.
Utöver detta så är tre års garanti på en komplett dator ganska annorlunda än att erbjuda 1-3 års garanti per individuell komponent.

Åsikten om moderkort har vi också svårt att ta till oss av. Om vi kollar på vad våra konkurrenter bygger med så är det lägre ner i segmenten om man jämför prisklasserna. Likaså är vi bland de få som valt att bygga med fabriksöverklockade grafikkort med påkostad kylning. Vi har i min mening förmodligen det mesta kvalitativa chassit du kan hitta på någon färdigbyggd dator när man kollar på de tre billigare modellerna. Vi har tom. försökt titta på smådetaljer som att köra 24x DVD brännare istället för 22x som de flesta andra kör. osv.

Angående H100i så fanns det inte när vi byddge datorerna. Till skillnad från att bygga en dator så krävs det månader av planering för att bygga hundratals datorer.
Modulära nätagg är också för "smalt" för att det ska vara värt för oss att stoppa in i samtliga datorer. För få kunder skulle upskatta det faktum att de är modulära ställt i jämförelse med hur många som skulle ogilla ett högre pris.

Men jag tror i slutändan det handlar om ett grundläggande missförstånd:
"Erat pris/erbjudande ska ju motivera ett köp hos er istället för att bygga själv."
Det är helt enkelt ett felaktigt antagande.
Våra stationära datorer är till för kunder som inte kan/vill/orkar bygga en egen dator och som vill ha något med pålitlig kvalitet, hög prestanda men samtidigt vill hålla möjligheterna för egna uppgraderingar och överklockning öppna. Och inte minst att de vill ha den support och garanti som medföljer en färdigbyggd maskin. Och allt detta till ett rimligt pris.
De kunder som redan bygger sina datorer själva har vi ingen anledning att "locka över" till att köpa något färdigt då det i sig inte har något egenvärde.

Till sist:
Det som är speciellt med våra chassin så är det bara kosmetiska skillnader. På H60+ är det dock att de kommer med en corsair SP120 fläkt som är bättre än vad corsair skeppar på vanliga H60.

Men till syvence och sist:
Du har uppenbarligen koll på vad du vill ha för prylar och kompetensen att bygga det själv. Vi kommer aldrig att kunna göra alla nöjda med våra konfigurationer när det kommer till råbarkade entusiaster helt enkelt eftersom alla har olika smak. Vissa kommer att tycka att för lite pengar spenderats på nätagget medan andra tycker att CPUn är för kraftfull kontra GPUn, andra tycker det känns onödigt att behöva betala pengar för en optisk läsare som de aldrig kommer att använda. Vissa kommer att vilja ha ett annat märke på SSDn.
Och allt det är ok, för vi har inte tänkt tvinga dem att köpa en färdig dator:
Är man så passionerad för denna hobby så bör man bygga själv skulle jag vilja påstå. Annars skulle vi behöva ha 500 modeller i vårt sortiment och det skulle inte vara praktiskt genomförbart.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Hej,

Njea asså vi får ju 5% rabatt på CDON och så ligger clickOK precis vid jobbet så jag har inga fraktkostander hehe! (men thats just me så det är oviktigt) Om JAG skulle köpa delarna så hamnar jag på ~ 15k hehe.

Jo när du nu förklarar kan jag väll tänka mig att det kan bli dyrare för jag resonerade på ett annat sätt. Min tanke var:
- ni har bulk beställt allt från leverantör vilket gör att ni får bättre priser
- ni bygger datorerna under eget tak (visst lagerplats osv kostar men bör inte slå på priset + personal arbetet)

Men i see your point.

Angående moderkort kan jag förstå att det är svårt val och ni har ju valt ett som är SLI och crossfire ready så det är ju inga problem med erat val men personligen tycker jag det moderkortet är lite "snålt".

Om jag skulle bygga nästa likadant system hos INET hamnar jag ju på samma pris och då har vi ju ett finare mobo och modulärt agg:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2673673/2012-12-12

om vi skulle dra en sväng via prisjakt och köra "finns i lager" och köra exakt samma komponenter ni valt så kommer det ju bli ännu billigare.
Jag försöker inte sätta dit er eller vara neggo (jag är jätteglad att ni börjar bygga) MEN jag tycker att priset slår fel mot de saker ni valt.

550D med dekaler är oviktigt (men visst kan jag förstå att ni vill att det står webhallen på burken). En H60 med extra fläkt.. byter ni er till h60v2 så får ni med samma fläkt för ett lägre pris och då blir det ingen "specialare heller" vilket ni bör spara en liten peng på (men den fanns säkert inte när ni planerade så tanken var god! ) men jag tycker att ni bör köra med H100i på alla i framtiden.

Visst så uppskattas de små detaljerna som lite snabbare cdrom osv men om det ska slå mot att ni tappar på andra håll så tycker jag ni bör skippa cdonrom helt och kanske fixa fram en fläktkontroll istället.
Argumentent om icke modulärt håller inte då ni kan få ett 750w modulärt agg från corsair som kostar samma som erat 800w GS ni valt.
du kan köra 2st gtx 680 i SLI på 650w om det är bra kvalitets agg så om ni går till ett bra 750w med modulära kablar så bör ni inte behöva betala mera.

Du kanske tycker jag är lite hårt men jag skulle kunna absolut köpa en färdigbyggd dator från er fast jag kan bygga och pula själv med sånt om ni justerar vissa saker som jag stör mig sjukt mycket på.

- kylaren (byt till h60v2 eller h100i)
- aggregatet (750w AX, TX, osv modulärt)
- mobo (gränsfall bör kolla om ni kan gå upp ett steg till t.ex sabertooth)
- ssd (force 3 har väll snart 2år på nacken, bör bytas mot kanske intel 335 eller något nytt corsair)

Som det ser ut verkar ni få fina priser ifrån corsair och asus så jag tycker ni skulle kunna fixa fram paket med lite fina delar som slår lite finare mot priset utan att priset ska lida allt för mycket. Jag tycker ni ska hålla er på 10k, 13k och 15/16k på era instegs datorer.

för mig så skulle den perfekta webhallen datorn vara såhär för 15/16k:

CPU: 3770k
GPU: Asus GTX 680 DirecCU / MSI lightning 680
RAM: Corsair low profile 2x8gb 1600mhz
Case: Corsair 550D
Kyl: H100i
SSD: Senaste generation SSD 180+ GB
HDD: Random 2TB low rpm
PSU: 750w modulärt gärna +silver --> +gold t.ex AX 750 (dessa bör gå ner i pris nu när 760/760i kommer)
Mobo: Asus Sabertooth / MSI Mpower z77 (lite finare komponenter i mobot)

Men allt hamnar ju självklart på åsikter från person till person men jag tycker verkligen att vissa saker bör ni kolla om ni kan ändra på.
När kommer nästa batch med ändringar ske? jag ska faktist köpa/bygga en dator för 15k i januari

blev lite huller om buller, jag ber om ursäkt

MVH, Adrian

Skrivet av Webhallen:

Hej!

Tackar för din feedback, nedan försöker jag ge lite svar:

Jag kollade precis produkterna du räknat upp på prisjakt och billigaste sättet att få allt från en butik är att handla av ClickOK till ett pris av 16876 i skrivande stund.
Bryr man sig inte om butiken har det i lager eller ej kan man komma ner i 16661.
Om man varken bryr sig om om varorna finns i lager ELLER att man måste handla i fem olika butiker kommer man ner i 15777. (Med det blir också 5x fraktkostnader som egentligen ska på där också)
Dvs samtliga alternativ dyrare än att köpa vår dator som du hänvisar till.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2002188&view=o

Men sen givetvis är det dyrare med en färdigbyggd dator. Det är ju inte som om vi har obetalda slavar som bygger dem.

Det krävs personal, testutrustning, ganska stort lagerutrymme, ganska stort produktionsled, transporter fram och tillbaka mm mm som gör att det inte direkt kan bli billigare. Chassifläktar, sladdar, Start8 som vi bundlar med, kartongerna, manualerna, marknadsföring osv kostar också pengar.
Datorkomponenter är inte direkt en lukrativ bransch milt uttryckt. Vinstmarginalerna är låga redan som det är. Att gå ännu lägre i pris på en färdigbyggd dator trots att kostnaderna i själva verket är högre är inte rimligt, då hade vi hellre låtit bli.
Utöver detta så är tre års garanti på en komplett dator ganska annorlunda än att erbjuda 1-3 års garanti per individuell komponent.

Åsikten om moderkort har vi också svårt att ta till oss av. Om vi kollar på vad våra konkurrenter bygger med så är det lägre ner i segmenten om man jämför prisklasserna. Likaså är vi bland de få som valt att bygga med fabriksöverklockade grafikkort med påkostad kylning. Vi har i min mening förmodligen det mesta kvalitativa chassit du kan hitta på någon färdigbyggd dator när man kollar på de tre billigare modellerna. Vi har tom. försökt titta på smådetaljer som att köra 24x DVD brännare istället för 22x som de flesta andra kör. osv.

Angående H100i så fanns det inte när vi byddge datorerna. Till skillnad från att bygga en dator så krävs det månader av planering för att bygga hundratals datorer.
Modulära nätagg är också för "smalt" för att det ska vara värt för oss att stoppa in i samtliga datorer. För få kunder skulle upskatta det faktum att de är modulära ställt i jämförelse med hur många som skulle ogilla ett högre pris.

Men jag tror i slutändan det handlar om ett grundläggande missförstånd:
"Erat pris/erbjudande ska ju motivera ett köp hos er istället för att bygga själv."
Det är helt enkelt ett felaktigt antagande.
Våra stationära datorer är till för kunder som inte kan/vill/orkar bygga en egen dator och som vill ha något med pålitlig kvalitet, hög prestanda men samtidigt vill hålla möjligheterna för egna uppgraderingar och överklockning öppna. Och inte minst att de vill ha den support och garanti som medföljer en färdigbyggd maskin. Och allt detta till ett rimligt pris.
De kunder som redan bygger sina datorer själva har vi ingen anledning att "locka över" till att köpa något färdigt då det i sig inte har något egenvärde.

Till sist:
Det som är speciellt med våra chassin så är det bara kosmetiska skillnader. På H60+ är det dock att de kommer med en corsair SP120 fläkt som är bättre än vad corsair skeppar på vanliga H60.

Men till syvence och sist:
Du har uppenbarligen koll på vad du vill ha för prylar och kompetensen att bygga det själv. Vi kommer aldrig att kunna göra alla nöjda med våra konfigurationer när det kommer till råbarkade entusiaster helt enkelt eftersom alla har olika smak. Vissa kommer att tycka att för lite pengar spenderats på nätagget medan andra tycker att CPUn är för kraftfull kontra GPUn, andra tycker det känns onödigt att behöva betala pengar för en optisk läsare som de aldrig kommer att använda. Vissa kommer att vilja ha ett annat märke på SSDn.
Och allt det är ok, för vi har inte tänkt tvinga dem att köpa en färdig dator:
Är man så passionerad för denna hobby så bör man bygga själv skulle jag vilja påstå. Annars skulle vi behöva ha 500 modeller i vårt sortiment och det skulle inte vara praktiskt genomförbart.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Webhallen

Jo jag förstår många av dina argument men det händer mycket bakom kulisserna som är svårare för en kund att ha insikt i vad det gäller prissättning så direkta jämförelser av slutkundspris är inte alltid aktuellt.

Just ditt exempel med att ett modulärt 750 skulle kosta samma som GS 800 stämmer på långa vägar inte, det är flera hundra kronors skillnad.
H60 v2 fanns inte när vi byggde datorerna.
500 kronor dyrare moderkort går inte utan att höja priserna med motsvarande kostnad.
SSD force 3 är en av de saker som garanterat kommer att bytas ut (inte minst eftersom det snart kommer börja ta slut helt på sandforce 2 baserade kretsar från många tillverkare)

Men som sagt: det låter uppenbarligen som om du har väldigt bra detaljkoll på vad du är ute efter. Att bygga datorer som passar allas specifika smak ner på komponentnivå är inte praktiskt möjligt. Däremot försöker vi få en samlad bild av folks feedback så vi är jättetacksamma att höra från dig och alla andra vad ni tycker (och sen presenterar vi lite motargument på vissa punkter där vi tänkt annorlunda men det betyder inte att vi inte tar åt oss. )

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej,

nu när hela första batchen är slut, hur ligger läget till med påfyllning / ändringar som t.ex SSD? såg också att corsair släppt ett nytt aggregat i det billigare segmentet med modulära kablar

* angående era seagate hårdiskar ni valt så verkar det vara rage på deras forum där folk inte alls är nöjda med disken som ni kanske bör gå och kolla --> de verkar inte allt för pålitliga.

Annars är en western digital blue med 1st platter att rekomendera:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157596-western_digita...

* Byta ut 4x4 GB till 2x8gb minnen också

* byta h60 --> h60v2 / h100

Mvh A

Visa signatur

Citera!