Svar på om det är värt att köpa ett dedikerat ljudkort till dina lurar

Permalänk
Medlem

Svar på om det är värt att köpa ett dedikerat ljudkort till dina lurar

Jag har ett p7p55-e deluxe och jag har kört mina sennheiser hd 380pro genom det inbyggda ljudet på moderkortet och tyckt att det har låtit bra.

Eftersom jag har haft väldigt lite att göra dom senaste veckorna, så har jag (förutom att bygga en ny server) för skojs skull stoppat in mitt Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express som jag köpte för flera år sedan.

Jag kan bara upplysa alla intresserade att jag både flög in i väggen och bajsade på mig - samtidigt, när jag satte på min favorit dubstep-kanal.

Så alla ni som undrar om det är värt att köpa ett dedikerat ljudkort kan sluta fundera och köpa det bästa ni kan hitta.

Någon med andra erfarenheter?

Permalänk

Jag har alltid varit skeptisk till separata ljudkort (trodde det var ett försäljningsknep av onödig produkt) men efter att ha köpt X-Fi Xtrememusic för 800kr för 5 eller 6 år sedan så blev jag frälst. Lägg märke till att det inte var något värstingkort på långa vägar. Skillnaden mot moderkortets inbyggda var mycket stor.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har en väldigt kompetent DAC: ALC888. Men när jag gick över till Xonar Essence ST så hörde jag detaljer som knappt förekom med moderkortets ljud.

En sak ledde till en annan och nu sitter jag med både extern DAC och Hörlursförstärkare. Ljudkort använder jag dock fortfarande och kommer göra i framtiden då jag verkligen fastnat för både Creatives och Asus DSP till film och spel, något som min externa DAC inte kan göra själv.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Det var riktigt riktigt bra ljud i min gamla HP DV7 fast det märkte jag först när jag bytte dator så det blir nog ett ljudkort för mig också.

Vad skulle ni rekommendera från både Asus och Creative? skulle va bra att få några hörlurstips också?

PS. Jag vill ha "flyga i väggen och bajsa på mig" ljud precis som petaflux

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Jag avinstallerade Dolby Home Theatre kontrollpanelen/programmet som följde med och nu blev ljudet klart bättre. Jag kommer nog ändå satsa på ett dedikerat ljudkort och några bättre hörlurar men nu klarar jag mig några dagar iallafall.

-EDIT-

Sitter just och lyssnar på http://www.youtube.com/watch?v=0YpyDMxTZyo&playnext=1&list=PL... - vilket tryck :D. Det var nog "Dolby Home Theatre" grejen som följde med Gigabyte moderkortet som sabbade ljudet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Vill man verkligen flyga in i väggen så ska man ha ett Xonar Essence STX, det får SoundBlaster att låta som ett integrerat kort i jämförelse. Finns en anledning till att Essence STX behöver en molex-kontakt för att funka, det är mycket krut i hörlursförstärkaren i det kortet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Vill man verkligen flyga in i väggen så ska man ha ett Xonar Essence STX, det får SoundBlaster att låta som ett integrerat kort i jämförelse. Finns en anledning till att Essence STX behöver en molex-kontakt för att funka, det är mycket krut i hörlursförstärkaren i det kortet!

Håller med! had ett sound blaster innan jag köpte mitt Essence, ganska stor skillnad och speciellt drivrutingsmässigt så man slipper sitta o köra beta drivers för windows 7 ifrån 2009 typ...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Någon som har testat att köra M-audios externa usb-ljudkort ist för att köra på de ni har postat ovan?

Och om ni har, någon speciell skillnad?

Permalänk
Medlem

Har ett Creative Audigy ZS (Tror det heter så) Liggandes. Ska bygga ihop datorn nu i veckan. Någon annan som använder detta ljudkort?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av FL3JM:

Vill man verkligen flyga in i väggen så ska man ha ett Xonar Essence STX, det får SoundBlaster att låta som ett integrerat kort i jämförelse. Finns en anledning till att Essence STX behöver en molex-kontakt för att funka, det är mycket krut i hörlursförstärkaren i det kortet!

Så mitt Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro suger? Måste jag köpa ett Essence STX? Eller duger mitt kort?

Jag tyckte att framförallt basen blev mycket djupare och bättre jämfört med moderkortets inbyggda.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Någon kan kanske förklara varför (När jag använde ett antal olika Asus-ljudkort) varför jag fick otroliga störningar i inspelade spel-snuttar och i VoIP samtal? Med andra ord, jag själv hörde aldrig störningarna, men om jag spelade upp en inspelad snutt i en mediaspelare eller lade up den på YouTube hördes det tydligt, likaså klagade alltid kompisar på det. Störningarna varierade i frekvsens beroende på vad för FPS i det spelet jag för närvarande spelade var.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så mitt Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro suger? Måste jag köpa ett Essence STX? Eller duger mitt kort?

Jag tyckte att framförallt basen blev mycket djupare och bättre jämfört med moderkortets inbyggda.

Om du kör med hörlurarna direkt ut ur ljudkortet så kommer Xonar Essence ST eller STX vara en stor uppgradering för dig, det är trotts allt det bästa ljudkortet för konsumenter som finns på marknaden. X-Fi Titanium kortet upp till HD modellen har medelmåttig DAC och ganska billiga komponenter, så ljudet är inte det bästa. Däremot är det en annan sak om du använder DSP. CMSS3D Headphone är väldigt bra till spel, bättre på positionell audio än Xonars Dolby Headphone. Men om du inte använder CMSS3D eller DSP effekter generellt så är det lika bra att gå över till ett kvalité kort där man lätt märker skillnaden i ljud.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Måste hålla med alla som skriver att man hör stora skillnader, jag köpte ett billigt begagnat ljudkort här på swecmarknad, tror det var ett creative x-fi och jag märker speciellt det mustigare ljudet i hörlurarna. Plus småsaker som man inte innan märker i låtar.
Ett klarare ljud och mustigare, sen bra lurar på det så är allt prima

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Estatus:

Om du kör med hörlurarna direkt ut ur ljudkortet så kommer Xonar Essence ST eller STX vara en stor uppgradering för dig, det är trotts allt det bästa ljudkortet för konsumenter som finns på marknaden. X-Fi Titanium kortet upp till HD modellen har medelmåttig DAC och ganska billiga komponenter, så ljudet är inte det bästa. Däremot är det en annan sak om du använder DSP. CMSS3D Headphone är väldigt bra till spel, bättre på positionell audio än Xonars Dolby Headphone. Men om du inte använder CMSS3D eller DSP effekter generellt så är det lika bra att gå över till ett kvalité kort där man lätt märker skillnaden i ljud.

Jag vet inte riktigt vad allt det betyder. CMSS-3D är aktiverat, men både MacroFX och ElevationFilter står på Auto. Borde de det?

DSP tror jag inte att jag använder. Från ljudkortet går det en AUX-kabel som delar upp sig i RCA som går in i en Rotel RTC-950AX. Sedan kopplar jag in mina hörlurar i dess "Phones"-uttag.

Jag är sällan inne i Creatives kontrollpanel, för den är ju så extremt värdelös. Den laddar om HELA GUI:t, vilket tar nästan fem sekunder, VARJE gång man byter Mode.

Mina inställningar: Jag har Game Mode aktiverat och byter aldrig pga att det är så omständligt. X-Fi Crystalizer är avstängt. EAX är aktiverat och inställt på 0,0 dB. (Rätt eller fel?) Speaker Configuration är inställt på Headphones. SVM är av.

Vilka inställningar bör man ha för att få så bra ljud som möjligt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag vet inte riktigt vad allt det betyder. CMSS-3D är aktiverat, men både MacroFX och ElevationFilter står på Auto. Borde de det?

DSP tror jag inte att jag använder. Från ljudkortet går det en AUX-kabel som delar upp sig i RCA som går in i en Rotel RTC-950AX. Sedan kopplar jag in mina hörlurar i dess "Phones"-uttag.

Jag är sällan inne i Creatives kontrollpanel, för den är ju så extremt värdelös. Den laddar om HELA GUI:t, vilket tar nästan fem sekunder, VARJE gång man byter Mode.

Mina inställningar: Jag har Game Mode aktiverat och byter aldrig pga att det är så omständligt. X-Fi Crystalizer är avstängt. EAX är aktiverat och inställt på 0,0 dB. (Rätt eller fel?) Speaker Configuration är inställt på Headphones. SVM är av.

Vilka inställningar bör man ha för att få så bra ljud som möjligt?

Jag tror inte det finns några inställningar för vad som 'låter bäst' utan vad du själv tycker låter bäst. Dom flesta skulle dock rekommendera att stänga av alla extra alternativ så som Game Mode, Crystallizer osv och låta bli att röra EQ:n.

EAX bör i grunden vara avstängd om du inte har gamla spel med support för DS3D. Jag kan dock ha fel, nån får gärna rätta mig här, har inte så stor koll på EAX förrutom att det inte är lika aktuellt längre.

Att alltid ha på CMSS3D kanske inte är nån så bra idé, skulle definitivt ha det avstängt när du lyssnar på musik, kanske till och med film. Dolby Headphone funkar dock bra till film, men mindre bra till spel (det är därför många gamers föredrar/föredrog CMSS3D som finns på X-Fi baserade kort).

Om du inte vet hur det fungerar så slå av det och kolla på tex denna video: https://www.youtube.com/watch?v=L9ApNLMmeAs
Det finns många andra videor du kan kika på. Men lite kortfattat: CMSS3D har väldigt bra positionell audio i spel i jämförelse med DH.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Estatus:

Jag tror inte det finns några inställningar för vad som 'låter bäst' utan vad du själv tycker låter bäst. Dom flesta skulle dock rekommendera att stänga av alla extra alternativ så som Game Mode, Crystallizer osv och låta bli att röra EQ:n.

EAX bör i grunden vara avstängd om du inte har gamla spel med support för DS3D. Jag kan dock ha fel, nån får gärna rätta mig här, har inte så stor koll på EAX förrutom att det inte är lika aktuellt längre.

Att alltid ha på CMSS3D kanske inte är nån så bra idé, skulle definitivt ha det avstängt när du lyssnar på musik, kanske till och med film. Dolby Headphone funkar dock bra till film, men mindre bra till spel (det är därför många gamers föredrar/föredrog CMSS3D som finns på X-Fi baserade kort).

Om du inte vet hur det fungerar så slå av det och kolla på tex denna video: https://www.youtube.com/watch?v=L9ApNLMmeAs
Det finns många andra videor du kan kika på. Men lite kortfattat: CMSS3D har väldigt bra positionell audio i spel i jämförelse med DH.

Oj. Game Mode kan man inte avaktivera. Man måste välja antingen det eller Entertainment Mode eller Audio Creation Mode.

Jag trodde EAX var en extra bra grej i spel, men jag bör alltså inaktivera det?

Jag hittar inte Dolby Headphone någonstans i Creatives kontrollpanel, men byter jag till Entertainment Mode får CMSS-3D plötsligt en Front–Surround-inställning istället för MacroFX och ElevationMode.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Oj. Game Mode kan man inte avaktivera. Man måste välja antingen det eller Entertainment Mode eller Audio Creation Mode.

Jag trodde EAX var en extra bra grej i spel, men jag bör alltså inaktivera det?

Jag hittar inte Dolby Headphone någonstans i Creatives kontrollpanel, men byter jag till Entertainment Mode får CMSS-3D plötsligt en Front–Surround-inställning istället för MacroFX och ElevationMode.

Jag hade för mig att jag lyckades köra utan någon Game Mode eller Entertainment Mode när jag hade X-Fi Titanium. Annars kan du låta det stå på med stänga av all DSP osv som sätts på när man väljer den. Tex, just nu har jag Xonar Essence ST, trycker jag i Game Mode så väljs Dolby Surround osv.

EAX är en extra grej till spel, men den funkar bara främst till äldre spel som stödde det. Mer moderna spel har det inte.

Dolby Headphone finns inte på Creatives ljudkort, dom gör sitt egna. Dolby Headphone kan du dock finna på Asus Xonar korten. Det är därför jag påpekade att du kan gå miste om CMSS3D i och med att du upgraderar kort (om du inte väljer att köra med Creative X-Fi Titanium som låter i princip lika bra som Xonar Essence STX, men saknar inbyggd förstärkare). Men om du inte bryr dig mycket om varken CMSS3D eller Dolby Headphone så spelar det ingen roll vilket kort du kör med, så länge den har bra komponenter, vilket Essence och Titanium HD har.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla hur det fungerar om man har ett par lurar som drivs med USB, blir det nån skillnad på ljudet även då? och hur kopplar man in dom?

MvH Markus

Permalänk
Medlem
Skrivet av markus9090:

Tänkte kolla hur det fungerar om man har ett par lurar som drivs med USB, blir det nån skillnad på ljudet även då? och hur kopplar man in dom?

MvH Markus

Ja, och inte till det bästa. Eftersom dom är USB drivna så kan du utesluta att koppla in dom i ett ljudkort. Sen använder sådana USB lurar sitt egna inbyggda ljudkort som såklart är av lägre kvalité än det som finns i interna ljudkort eller externa DACs. USB hörlurar är mest tillför dess portabla kapacitet; du slipper då bära med dig ljudkortet/DACen- men tänk då på att det finns många billiga portabla DACs också, och att nästan alla moderna moderkort och dylikt redan har mycket kapabla ljudkort inbyggda. Jag ser ingen vits med att köra USB.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Var in och köpte ett par Audio Technica ATH-M50 hörlurar och ett Asus Xonar DG ljudkort och jag kan konstatera att att mitt integrerade ALC-889 egentligen inte har några problem att driva Audio Technica hörlurarna men eftersom jag har köpt Asus kortet så har jag kopplat in det.

Just nu håller jag på att köra in Audio Technica hörlurarna (10 tim musik bör räcka läste jag någonstans) men redan nu kan jag säga att jag har fått ett "flyga in i väggen och skita på sig ljud" ATH-M50 + Xonar DG är väl värt pengarna :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB