Intel tar 22 nanometer tri-gate till systemkretsar och mobila enheter

Permalänk
Melding Plague

Intel tar 22 nanometer tri-gate till systemkretsar och mobila enheter

Processorjätten Intel trappar upp kampen mot ARM och planerar att använda 22 nanometers tillverkningsteknik till nästa generations processorer för mobila enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om de slår ARM eller inte

Permalänk
Medlem

Kommer utplåna ARM, tänker mig samsung galaxy s7 med ivy och 4 gig ram samt mini hdmi kontakt, blir som en simpel kontors dator

Permalänk
Medlem

Men är inte det x86?

Det känns som att man vill undvika att ha ett bibliotek med applikationer för ARM och ett för x86. Något som direkt borde vara en nackdel för Intel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Haha! Snubben ser helt galen ut på alla bilder =D

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Trodde att Intel skulle göra detta för länge sedan faktiskt. Blir intressant att se resultatet, även om det är ganska lätt att förutspå att det kommer att bli bra. Frågan är bara hur bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Trodde att Intel skulle göra detta för länge sedan faktiskt. Blir intressant att se resultatet, även om det är ganska lätt att förutspå att det kommer att bli bra. Frågan är bara hur bra.

Tekniken kanske kommer bli bra i sig, men frågan är om marknaden kommer att vilja ta del utav dessa.? Främst med tanke på att ARM fått ett sådant stort genomslag redan bland mobila enheter. Ska de anpassa sig efter intel så krävs byte till x86-kompatibel mjukvara i form av OS och appar. Jag skulle även tro att intels plattform är dyrare än motsvarande ARM.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ska man tolka detta som att de höjer prestandan istället för att sänka strömförbrukningen?

/z

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av FredrikMH:

Men är inte det x86?

Det känns som att man vill undvika att ha ett bibliotek med applikationer för ARM och ett för x86. Något som direkt borde vara en nackdel för Intel.

Tja kan väll vara ett potentiellt problem i vissa fall men rätta mig i fall jag har fel då jag inte utvecklat mer till Android än ett simpelt spel för ca 3 år sedan. Men är det inte så att Android-appar kör på Java som JIT:as just för att slipa arkitekturella problem?
Vill även minnas att jag läst om att Android ska mer eller mindre fungera på x86 och att det är/på väg tillbaka in i Linux mainline kernel efter varit en fork de senaste åren. Någon som är lite mer insatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Nu planerar Intel att använda det tillverkningstekniska försprånget för att sätta krokben för konkurrenterna.

Hur är det att sätta krokben för konkurrenter när man har tillverkar bättre produkter?

Aftonbladet, någon?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Hur är det att sätta krokben för konkurrenter när man har tillverkar bättre produkter?

Aftonbladet, någon?

För att konkurrenter(ARM) hamnar i deras(INTEL) kölvatten och de förlorar marknadsandelar, är inte det uppenbart?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tja kan väll vara ett potentiellt problem i vissa fall men rätta mig i fall jag har fel då jag inte utvecklat mer till Android än ett simpelt spel för ca 3 år sedan. Men är det inte så att Android-appar kör på Java som JIT:as just för att slipa arkitekturella problem?
Vill även minnas att jag läst om att Android ska mer eller mindre fungera på x86 och att det är/på väg tillbaka in i Linux mainline kernel efter varit en fork de senaste åren. Någon som är lite mer insatt?

Skickades från m.sweclockers.com

I Android har man även så kallad native-kod för mer prestandakrävande uppgifter.
Det finns alltid en Java-app i grunden, men sen gör man vissa delar i ren kompilerad-kod (ung som en DLL). Alla avancerade spel och streaming applikationer (som Spotify) använder native-kod.
Men det är ju inte svårt att kompilera en x86-variant också, tror det är trivialt och supportas av SDK'n. Som användare märker man ingen skillnad, det blir ju automatiskt en annan version som laddas ner (tror det är så det funkar iaf).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

För att konkurrenter(ARM) hamnar i deras(INTEL) kölvatten och de förlorar marknadsandelar, är inte det uppenbart?

Jo, men det är då för att Intel har levererat en bättre produkt än sina konkurrenter.
Inte för att de ska ha satt "krokben" för sina konkurrenter.

Krokben låter som fulspel. Intel har spelat rent och har helt enkelt in bättre produkt.

Permalänk
Skrivet av teejee:

I Android har man även så kallad native-kod för mer prestandakrävande uppgifter.
Det finns alltid en Java-app i grunden, men sen gör man vissa delar i ren kompilerad-kod (ung som en DLL). Alla avancerade spel och streaming applikationer (som Spotify) använder native-kod.
Men det är ju inte svårt att kompilera en x86-variant också, tror det är trivialt och supportas av SDK'n. Som användare märker man ingen skillnad, det blir ju automatiskt en annan version som laddas ner (tror det är så det funkar iaf).

Trodde att allt kompilerade till något typ av generisk kod som sedan omkompileras för/av dalvik motorn till dex:ar?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, men det är då för att Intel har levererat en bättre produkt än sina konkurrenter.
Inte för att de ska ha satt "krokben" för sina konkurrenter.

Krokben låter som fulspel. Intel har spelat rent och har helt enkelt in bättre produkt.

Precis som på Prescott tiden helt enkelt en bättre produkt

Inget flamewar nu, ta det med glimten i ögat

Dold text

On Topic, blir intressant detta, en föraning om hur det kan bli kan vi väl redan nu se i de nya Windowsplattorna som (väl?) i vissa fall skall köra på motsvarande högpresterande (men potentiellt batterislukande) chips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur är det att sätta krokben för konkurrenter när man har tillverkar bättre produkter?

Aftonbladet, någon?

Att slå ut mindre företag för att man har bättre ekonomi och därav bättre möjlighet att utveckla bättre produkter?

Lite orolig är jag över Intel som företag. Inget illa om deras produkter. Men men. Känns det som att Intel är ett företag som är i behov att expandera? Köp Intel tandborstar, köp Intel mat, köp Intel kläder, köp Intel bil....

Jag ser hellre fler mindre företag på marknaden än några få stora. Men det är bara mina paranoida spekulationer. Framtiden kanske säger annat.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Trodde att allt kompilerade till något typ av generisk kod som sedan omkompileras för/av dalvik motorn till dex:ar?

Nää, inte om man väljer att ha delar av appen i native-kod. Men alla enkla appar är skrivna helt i Java som körs i Dalvik-motorn. Och alla appar måste ha en huvuddel i Java.
Men som sagt, det är vanligt att ha vissa delar kompilerat direkt mot CPU'n.
http://developer.android.com/tools/sdk/ndk/index.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derileec:

Kommer utplåna ARM, tänker mig samsung galaxy s7 med ivy och 4 gig ram samt mini hdmi kontakt, blir som en simpel kontors dator

Innan Galaxy S7 finns så är Ivy utdaterad, så det får de gärna sätta i den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Precis som på Prescott tiden

Minns en kille i skolan som brukade kalla den Press hot.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Precis som på Prescott tiden helt enkelt en bättre produkt

Inget flamewar nu, ta det med glimten i ögat

Dold text

On Topic, blir intressant detta, en föraning om hur det kan bli kan vi väl redan nu se i de nya Windowsplattorna som (väl?) i vissa fall skall köra på motsvarande högpresterande (men potentiellt batterislukande) chips.

Prescott var ju en flopp jämfört med Northwood, den tillförde inget jämfört med dess föregångare

http://m.theinquirer.net/inquirer/news/1034560/intel-prescott...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av igelkotte:

Att slå ut mindre företag för att man har bättre ekonomi och därav bättre möjlighet att utveckla bättre produkter?

Lite orolig är jag över Intel som företag. Inget illa om deras produkter. Men men. Känns det som att Intel är ett företag som är i behov att expandera? Köp Intel tandborstar, köp Intel mat, köp Intel kläder, köp Intel bil....

Jag ser hellre fler mindre företag på marknaden än några få stora. Men det är bara mina paranoida spekulationer. Framtiden kanske säger annat.

Intel måste iaf ta sig in på nya marknader.
PC försäljning minskar varje år tydligen, med mindre desktop och laptop som säljs.
Nu köper folk tablets och mobiler, så då måste Intel förr eller senare slå sig in på den marknaden för att hålla sig relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel måste iaf ta sig in på nya marknader.
PC försäljning minskar varje år tydligen, med mindre desktop och laptop som säljs.
Nu köper folk tablets och mobiler, så då måste Intel förr eller senare slå sig in på den marknaden för att hålla sig relevanta.

Många kommer alltid att vara i behov pc.

Pc-försäljnigen ökade 2011, en ökning med 1,6 procent jämfört med 2010. Så jag ser inte att den minskat i flera årtal. 2012 minskar den än så länge men många faktorer ska in, inte bara konkurrens från mobila enheter utan även ekonomiska situationen världen över.

Men kanske har du rätt jag har inte så enormt stor koll på hur Intels försäljning ser ut.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd