Permalänk

Ram minnen

Hej! jag är insnöad på det här med minnen. Hur mycket behöver man egentligen? Hur skall man göra för att utnyttja minnenas kapacitet till fullo och finns det några mindre kända eller dolda finesser som man kan ha nytta av? Detta främst till grafik tunga spel.
T ex om man kan dedikera en viss mängd ram till grafiken eller liknande.
Tack för svar,

//andersson

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Om du inte håller på med multimedia, film redigering, bild redigering osv. Så klarar du dig lätt på 8 GB. Men ju mer du har, desto mer kan windows cachea samt att du kan ju lägga ett spel på en ram-disk om de är tillräckligt mkt plats.

Vet nu inte vilken storlek du kör på dina spel, men ramen lär inte övergå 2-3 GB.
Allt handlar ju om hur mycket du vill kunna köra samtidigt. Men 8 GB räcker långt om man inte renderar stora saker som filmer, bilder med många lager osv.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv

Om du endast skall spela så är 8GB mer än tillräckligt.
Sedan så bör du även kolla upp vilka hastigheter ditt moderkort klarar av (1333MHz, 1600MHz, 1866MHz, 2000MHz, 2133MHz etc.).
1600MHz är för de flesta absolut tillräckligt, undantaget är för extrema överklockare.
Sedan så ska du även kolla vad minnena har för latens. Latensen är ungefär minnets svarstid och det är bäst med så låg latens som möjligt. (cl8, cl9, cl10, cl11 är nog de vanligaste man ser idag.)

För din andra fråga så är svaret: Nej.

Grafikkortet har eget RAM som är snabbare än 'det vanliga'. När grafikkortets minne inte räcker till så används dock ditt vanliga RAM till grafiken. Detta märks då spelet ofta börjar lagga.

Använder du dock integrerad grafik så är det en annan visa men jag antar att du har ett separat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Om du endast skall spela så är 8GB mer än tillräckligt.
Sedan så bör du även kolla upp vilka hastigheter ditt moderkort klarar av (1333MHz, 1600MHz, 1866MHz, 2000MHz, 2133MHz etc.).
1600MHz är för de flesta absolut tillräckligt, undantaget är för extrema överklockare.
Sedan så ska du även kolla vad minnena har för latens. Latensen är ungefär minnets svarstid och det är bäst med så låg latens som möjligt. (cl8, cl9, cl10, cl11 är nog de vanligaste man ser idag.)

För din andra fråga så är svaret: Nej.

Grafikkortet har eget RAM som är snabbare än 'det vanliga'. När grafikkortets minne inte räcker till så används dock ditt vanliga RAM till grafiken. Detta märks då spelet ofta börjar lagga.

Använder du dock integrerad grafik så är det en annan visa men jag antar att du har ett separat grafikkort.

Tack för svar! Jag har ett gigabyte 670 med Winforce OC 2gig ram. Så du har rätt i ditt antagande.

Skrivet av Sushifrukt:

Om du inte håller på med multimedia, film redigering, bild redigering osv. Så klarar du dig lätt på 8 GB. Men ju mer du har, desto mer kan windows cachea samt att du kan ju lägga ett spel på en ram-disk om de är tillräckligt mkt plats.

Vet nu inte vilken storlek du kör på dina spel, men ramen lär inte övergå 2-3 GB.
Allt handlar ju om hur mycket du vill kunna köra samtidigt. Men 8 GB räcker långt om man inte renderar stora saker som filmer, bilder med många lager osv.

Hej! tack för svar. Har 1600 mhz minnen men dom ligger på 1333 mhz. Är på gång att byta processor så tänkte få upp dom till 1600 i samband med det.
Men nu blev jag lite nyfiken, en ramdisk, vad är det för något? Är det "bättre" än en vanlig hdd eller ssd?

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

Men nu blev jag lite nyfiken, en ramdisk, vad är det för något? Är det "bättre" än en vanlig hdd eller ssd?

En RAM-disk är just en lagringsenhet som använder RAM:et som en SSD, man får helt sinnessjuka läs-/skrivhastigheter som tex 5000MB/s, rekommenderas dock bara när du har MYCKET RAM (Som 64GB RAM och 32GB RAM-disk)

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Precis som thompaam säger så är en RAM-disk en lagringsenhet som använder ram, problemet är ju dock att varje gång du stänger av datorn så kommer disken rensas, nu finns det iof program som automatiskt gör en backup på disken o ser till att den återställs när datorn startar, dock så gör detta att start och avstängnings tiden ökar enormt. Jag hade en liten på 1GB för cache osv, o det tog minuter o stänga av datorn :/

Ang hastigheten så behöver du inte köra i 1600 MHz, du kommer få MAX 1 fps, om du har tur. Hastigheten på ramet spelar i princip ingen roll på spel, samma är det med timings (CL11 tex), med de hastigheterna som är på ram-minnen så är det mycket mindre viktigt än vad de va på tex DDR-1 och DDR-2 minnen.

Det är om du ska göra extrema beräkningar där du kan få bättre prestanda av snabba primär minnen (ram-minne) med låg timing. Såna uträkningar som kräver ett system för hundratusentals kronor. Minst

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.