Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Skrivet av accerhawk92:

Jag vet inte vad du är ute efter men jag trodde man var ute efter tysta och väl ventilerade chassie och inte skottsäkra chassin. Varför vill man ha ett skotsäkert chassie? E du så rädd så varför inte införskaffa skottsäker väst som du kan bära under tröja och jacka som inte syns som dessutom inte väger så mycket!

Nej, men läs inlägget jag citerade så kanske du förstår istället. Men dom är knappast tunna i plåten fractals chassin. inte så plastiga heller. men tunna chassin som typ nzxt har däremot en förmåga att leda vibrationer från hårddiskar ut i sidoplåtarna som låter förjävligt. och fractals chassin är för det mesta ljuddämpade och välventilerade. så förstår inte meningen med ditt inlägg.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

NZXT Switch

Jag säger NZXT Switch Sweclockers har en Chassi ressension på den, om du inte redan sett det så tror jag att det kommer va precis det du letar efter man kan inte annat än att älska det om man nu kan lägga ner 1500 kr på chassi, men vi snackar ju om den ultimate burken

Visa signatur

|MOBO: MSI P67A-C45 B3 |PSU: 600 W |CASE: Fractal Design Core 3000 |PSU: Intel Core i5 2500k |GPU: nVidia GTX 560Ti |RAM: 8 Gig DDR3 1600 Mhz |HDD: Samsung 1 TB 7200 RPM |FANS: 3st 140 mm, 3st 120 mm |Monitor: Acer 1440p LED 60 Hz IPS|

Permalänk

Inte Ultimata men bästa val för mig

När jag väljer chassi väljer jag sådana som jag finner praktiska och stilrena.
Fractal må göra bra chassin men jag tycker inte de är praktiska. Att behöva öppna en dörr varje gång som jag skall använda den optiska enheten är inte tilltalande. Jag vill inte ha en dörr i vägen utan ha full åtkomst till den optiska enheten direkt.
Jag tycker också det är mer praktiskt att ha USB-portar på fronten, riktade framåt, än på ovansidan.

Det skall också vara lätt att bygga i lådan. Här är Fractal för all del bra, liksom många andra lådor. Fractal går bort för min del just för dörrens skuld.
Jag vill också ha ett 2.5"-hål för minneskortsläsare eftersom jag fotograferar en del och för över bilderna till datorn.

CoolerMaster Centurion 534 är en låda som håller mycket hög kvalitet, är mycket stilren, mycket praktisk och lätt att bygga i.
Tyvärr är den svår att få tag i idag, om man inte vill välja Centurion 534 + . Skillnaden mellan Plus-versionen och den utan Plus är att den med Plus har ett plexiglasfönster på sidan. Det uppskattar inte jag så jag har köpt Centurion 534.

En nackdel med denna låda är att det finns plats för enbart 3 hårddiskar. Å andra sidan är monteringen perfekt då diskarna skjuts in i lådan på skenor. Lådan är rymlig och även ganska stora grafikkort får plats. Lådan utan plexiglass har plats för 3 fläktar i storleken 120mm. Det ger bra kylning. Stabil konstruktion och mycket snygg låda, tycker jag.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=25

Eftersom Centurion 534 är svår att få tag i idag så lade jag ned mycket tid på att finna en annan låda för mitt senaste datorbygge. Jag har nu två stationära datorer och den nyaste är byggd i en Xigmatek Midgard White Knight.
Denna låda är oerhört snygg i verkligheten, betydligt snyggare än på bild.
Lådan är något större än CoolerMaster och därmed mycket rymligare.
Stabil är den också. Xigmatek gör lådor i tunn plåt som är billiga men denna låda har inte tunn plåt. Den är mycket bra uppbyggd.

Liksom CoolerMaster monteras diskarna i en enhet som skjuts in i lådan. Här sitter diskarna i en vagga med gummibussningar för att minska vibrationer. 5 hårddiskar får plats i vaggorna och ytterligare en om man inte väljer att använda 2 stycken 2.5"-enheter i fronten (den ena är redan upptagen med USB-portar men det går att montera en hårddisk inne i lådan ändå i denna del).
Lådans utrymme intern är stort nog för GTX670-kort och kan göras ännu större genom att en del av hårddiskvaggan monteras bort.
Bakom plåten där moderkortet monteras kan man med fördel dra kablering. Det finns tillräckligt med utrymme för detta.
2 stycken 120mm-fläktar ingår vid köpet. Dessutom ingår fläktstyrning till dem och den klarar ytterligare 3 fläktar.
Det går att montera en fläkt i botten, en i sidan och två i överdelen. Möjligheter för fläktar med storleken 140mm finns att montera genom att flänsarna har denna dimension.
Fötterna kan flyttas på om avståndet mellan fram och bakfötter är för stort/litet.
Lådan är förberedd för vattenkylning.
Fläktfiltret i botten på lådan, under platsen för PSUn, går lätt att ta bort utan att öppna lådan för rengörning.
Plåten där moderkortet sitter monterat har ett så stort hål att det är lätt att byta kylare utan att man måste demontera moderkortet.

Lådan i vit färg är mycket snygg, betydligt snyggare än jag trodde innan jag fick hem den. Med svarta optiska enheter i fronten bryter det av stiligt mot den vita färgen.
Enda nackdelen jag ser med lådan är att Start och Reset-knapparna sitter på ovansidan.

Ytterligare ett skäl till köp är att priset gått ned mycket på lådan. Idag säljs den för 500 - 600 kronor (CDON reade tydligen ut den för 3 månader sedan för enbart 390 kronor och jag missade "tåget") beroende på vilken butik man väljer.

http://www.xigmatek.com/product.php?productid=96&type=photo

Den finns i svart också för dem som ogillar vitt:

http://www.xigmatek.com/product.php?productid=24

För mig är CoolerMaster Centurion 534 och Xigmatek Midgard White Knight betydligt bättre val än Fractal med flera.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara dum men hur fasen kan flera säga Fractal Design R4 osv när frågan är: Den ultimata datorlådan att R4 kanske är ett prisvärt chassi men det är ju inte frågan inte coolermaster eller NZXT corsair och andra chassi med en tight budget.
Nu är det ju så att bara för att man äger ett chassi är inte det den ultimata chassit för att just DU äger det utan ett som man kan vattenkyla som TS vill ha och det finns kanske 2-3 tillverkare som kan vara det ultimata chassit och det är inget under chassi för någon som är på en tight budget och absolut inget av de jag räknade upp.
De jag kan räkna som ultimata chassin är på rak arm www.murderbox.com och www.caselabs.net elller www.ldcooling.com att ens tänka på ett R4 när det finns såna här godbitar känns bara fel.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Inte för att vara dum men hur fasen kan flera säga Fractal Design R4 osv när frågan är: Den ultimata datorlådan att R4 kanske är ett prisvärt chassi men det är ju inte frågan inte coolermaster eller NZXT corsair och andra chassi med en tight budget.
Nu är det ju så att bara för att man äger ett chassi är inte det den ultimata chassit för att just DU äger det utan ett som man kan vattenkyla som TS vill ha och det finns kanske 2-3 tillverkare som kan vara det ultimata chassit och det är inget under chassi för någon som är på en tight budget och absolut inget av de jag räknade upp.
De jag kan räkna som ultimata chassin är på rak arm www.murderbox.com och www.caselabs.net elller www.ldcooling.com att ens tänka på ett R4 när det finns såna här godbitar känns bara fel.

Kan bara hålla med. Fractal Design R4 är ett prisvärt och praktisk chassi, men jämfört med de som Ten länkade till så framstår FD R4 ungefär lika intressant och stimulerande som hemorojder.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

Nej, men läs inlägget jag citerade så kanske du förstår istället. Men dom är knappast tunna i plåten fractals chassin. inte så plastiga heller. men tunna chassin som typ nzxt har däremot en förmåga att leda vibrationer från hårddiskar ut i sidoplåtarna som låter förjävligt. och fractals chassin är för det mesta ljuddämpade och välventilerade. så förstår inte meningen med ditt inlägg.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Inte snyggt skrivet. Satt på jobbet och var trött och smått irriterande på en annan grej :/

Visa signatur

PC Specs: |i7-3820 3.8 Ghz| P9X79 PRO | Corsair vengeance 32Gb | OCZ SSD 120GB Vertex 3 Max IOPS Edition | 2x SLI Gigabyte windforce GTX 670 2GB OC | NZXT Switch 810 Svart | 1TB Seagate Barracuda | Samsung 27" LED S27B550V | Corsair Hydro H100 med noctua fläktar|

Permalänk
Medlem

Ja du Jesper blev du så mycket klokare efter detta?
Kan du inte skriva vilken låda du till slut köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Inte för att vara dum men hur fasen kan flera säga Fractal Design R4 osv när frågan är: Den ultimata datorlådan att R4 kanske är ett prisvärt chassi men det är ju inte frågan inte coolermaster eller NZXT corsair och andra chassi med en tight budget.
Nu är det ju så att bara för att man äger ett chassi är inte det den ultimata chassit för att just DU äger det utan ett som man kan vattenkyla som TS vill ha och det finns kanske 2-3 tillverkare som kan vara det ultimata chassit och det är inget under chassi för någon som är på en tight budget och absolut inget av de jag räknade upp.
De jag kan räkna som ultimata chassin är på rak arm www.murderbox.com och www.caselabs.net elller www.ldcooling.com att ens tänka på ett R4 när det finns såna här godbitar känns bara fel.

Skrivet av Stoffe (AMDGuru):

Kan bara hålla med. Fractal Design R4 är ett prisvärt och praktisk chassi, men jämfört med de som Ten länkade till så framstår FD R4 ungefär lika intressant och stimulerande som hemorojder.

Ärligt talat, inget av dom chassina intresserar mig mer än ett FD Define R4.

Murderbox verkar dåligt ljuddämpat och tycker det är asfult med fönster och plastigheten i det.
Caselabs är mest gigantiska bestar som jag inte har något som helst intresse av.
Och LD Cooling har bara massa fula fönsterchassin.

Så om jag fick välja ett chassi helt utan tanke på pris så hade jag valt FD Define R4 före alla dom som länkades.
Det är olika behov och smaker, ett chassi som är ultimat för någon är totalt meningslöst och idiotiskt för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ärligt talat, inget av dom chassina intresserar mig mer än ett FD Define R4.

Murderbox verkar dåligt ljuddämpat och tycker det är asfult med fönster och plastigheten i det.
Caselabs är mest gigantiska bestar som jag inte har något som helst intresse av.
Och LD Cooling har bara massa fula fönsterchassin.

Så om jag fick välja ett chassi helt utan tanke på pris så hade jag valt FD Define R4 före alla dom som länkades.
Det är olika behov och smaker, ett chassi som är ultimat för någon är totalt meningslöst och idiotiskt för någon annan.

För det är så svårt att själv sätta in ljuddämpning, som i define r4 är riktigt dålig...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med mitt Antec P183. Vet inte om det är ultimat eller så, men det skall nog mycket till för att jag skulle byta chassi. Det ser trevligt och neutralt ut, samt ser rätt dyrt ut, trots att det med dagens mått mätt inte är speciellt dyrt. - Det som saknas enligt mig är fler SSD slots - Känns onödigt med en hel vagga för en liten SSD, så jag har helt sonika fäst en SSD i vagga, sen tejpat fast fler på den fastsatta SSDn med frystejp. Sannorligen stiligt!

Har alltid känts som fractals chassin är "plastiga" och ser lite billiga ut. Helt subjektivt förstås, men jag tycker P183an känns "lyxigare" och avdelningen mellan moderkort och psu/hdds är trevlig, om än effektiviteten är under debatt, är det iallafall lite kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

För det är så svårt att själv sätta in ljuddämpning, som i define r4 är riktigt dålig...

För mig är det långt ifrån ultimat att behöva fixa med sånt själv, jag tyckte det var kul för 10 år sedan men nu vill jag att det ska vara så lätt och smidigt som möjligt och gärna gjort så mycket som möjligt från början.
Jag betalar rent av för att få datorn monterad nuförtiden.

Och oavsett, inget av dom där chassina ser jag som särskilt lämpade för att ljudisoleras så även om jag var intresserad av att ljudisolera själv så hade jag valt Define R4 och sedan förbättrat dess ljudisolering och andra ljuddämpande egenskaper som upphängning av hårddiskar osv.

Vilket eller vilka chassin menar du har bättre ljuddämpning än Define R4?
Jag har R2 i min dator och funderar på att köpa ny till våren, om det finns ett chassi som har bättre så är jag intresserad av att jämföra.

Skrivet av Ernesto:

Har alltid känts som fractals chassin är "plastiga" och ser lite billiga ut. Helt subjektivt förstås, men jag tycker P183an känns "lyxigare" och avdelningen mellan moderkort och psu/hdds är trevlig, om än effektiviteten är under debatt, är det iallafall lite kul!

Jag tycker också Fractals chassin är lite plastiga och jag saknar stålkänslan i sidoplåtarna t.ex.
Finns också många andra brister och saker jag skulle vilja ändra på, men jämfört med P183 eller nya P280 så tycker jag FD har fler fördelar som väger upp.

Det finns inget ultimat chassi, men det som kommer närmast mina behov och min smak som jag känner till så är det FD Define R4.

Alla behöver inte hålla med och beroende på smak och behov så finns det andra chassin som gör andra saker MYCKET bättre...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag kan iaf avrekommendera Antec P182 (och P183 om det är lika litet). Är så himla tajt att det knappt går o jobba i det!

Satte in 3 hårddiskar i nedre hårddiskburen och fick mecka med sladdarna så det inte blockerade chassifläkten. Nu gjorde de det iaf så efter nåra månader hörde man VRRRRRRR......VRRRRRRRR......fick köpa ny fläkt o trycka till hårddisksladdarna ordentligt.

Innan det skulle jag dra ut en sladd från nätagget. Fick ta sönder sidplasten från chassifläkten för att få in handen!

Själv kommer jag endast köpa Fulltower chassin i framtiden. Aldrig mer ett miditower!

Du får kolla på nån chassirekommendation. Annars ska COSMOS 2 vara riktigt bra.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tycker också Fractals chassin är lite plastiga och jag saknar stålkänslan i sidoplåtarna t.ex.
Finns också många andra brister och saker jag skulle vilja ändra på, men jämfört med P183 eller nya P280 så tycker jag FD har fler fördelar som väger upp.

Märkligt att de har så usel plåt i småburkarna?

"The first thing that impressed us about the Define XL was its weight: In its box, it weighs 43.5 lbs (19.6 kg). The left-panel by itself weighs an impressive 7.5 lbs (3.2 kg)!" -hardwaresecrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Märkligt att de har så usel plåt i småburkarna?

"The first thing that impressed us about the Define XL was its weight: In its box, it weighs 43.5 lbs (19.6 kg). The left-panel by itself weighs an impressive 7.5 lbs (3.2 kg)!" -hardwaresecrets

Jag har inte kännt på Define XL men på bilderna ser det ut att vara likadant.
Den där vikten är med ljuddämpningen och vikten i sig säger inte så mycket.

Det är inte sladdrigt eller så som vissa chassin kan kännas, det känns ganska gediget och stabilt och jag tycker inte det är värt pengarna för att göra det ännu bättre.
Men utan tanke på kostnaden så skulle jag föredra än mer gedigen plåtkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte kännt på Define XL men på bilderna ser det ut att vara likadant.
Den där vikten är med ljuddämpningen och vikten i sig säger inte så mycket.

Det är inte sladdrigt eller så som vissa chassin kan kännas, det känns ganska gediget och stabilt och jag tycker inte det är värt pengarna för att göra det ännu bättre.
Men utan tanke på kostnaden så skulle jag föredra än mer gedigen plåtkänsla.

Det är 1mm plåt enligt mitt halvusla skjutmått jag har inne. Det är ju if dubbelt mot karossen på en bil.
Tycker hela chassit känns gediget. Bortsett från frontdörren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Det är 1mm plåt enligt mitt halvusla skjutmått jag har inne. Det är ju if dubbelt mot karossen på en bil.
Tycker hela chassit känns gediget. Bortsett från frontdörren..

Om du tycker FDs chassin känns gediget så kan du inte ha använt:

Men bara en sån sak som att trycka med handen på toppen av chassit gör ju att det buktar ner ordentligt, framförallt vid fläkthålen.
Jag kan inte förstå hur man tycker att det är "gediget".
Jag kan heller inte förstå hur man tycker att det är någonting som gör det till ett dåligt chassi.

Jag tycker den gedigna känslan är mer än godkänd överlag, riktigt bra på vissa ställen, riktigt dålig på andra. Tillräckligt bra för att jag i dom flesta fall inte skulle vilja betala mer för att få det bättre utan jag föredrar det lägre priset.

Men det går inte riktigt att jämföra FD Define med riktigt gedigna chassin som klassikern Aopen HX08 eller liknande.
Sen är FD Define ett bättre chassi än AOpen HX08 på alla sätt och vis, utom just gedigenheten.

Permalänk
Medlem

Nej det har jag inte. FDXL har heller inget fläkthål i toppen. Takfläkten blåser ut bakåt. Men taket är klenare än sidorna, jag har dock skurit bort i princip hela taket för montering av 3x140mm rad.

Skrivet av Kilroy:

Om du tycker FDs chassin känns gediget så kan du inte ha använt:
[IMG]http://i.imgur.com/IR7Uv.jpg[/IMG

Men bara en sån sak som att trycka med handen på toppen av chassit gör ju att det buktar ner ordentligt, framförallt vid fläkthålen.
Jag kan inte förstå hur man tycker att det är "gediget".
Jag kan heller inte förstå hur man tycker att det är någonting som gör det till ett dåligt chassi.

Jag tycker den gedigna känslan är mer än godkänd överlag, riktigt bra på vissa ställen, riktigt dålig på andra. Tillräckligt bra för att jag i dom flesta fall inte skulle vilja betala mer för att få det bättre utan jag föredrar det lägre priset.

Men det går inte riktigt att jämföra FD Define med riktigt gedigna chassin som klassikern Aopen HX08 eller liknande.
Sen är FD Define ett bättre chassi än AOpen HX08 på alla sätt och vis, utom just gedigenheten.

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Tittade länge på 800D men att köra luftkylt i den lådan känns fel så mitt nästa bygge kommer att bli i ett Lian Li

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

WTC lådan.
En kompis till mig har den.
Riktigt bra chassi och rymligt men älskar deras ramar så går igenom mitten som gör så man kan stödja lång PCB'er så man slipper böjda tunga grafikkort.
Man ska däremot akta sig för att använda många hårddiskar i den då den har det återkommande Lian-Li vibrationsproblemet eftersom den inte har så bra vibrationsabsorberande fästen.
Ett råd är att köra med Scythe Himoru eller Scythe Quiet Drive 5.25 enhet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Custom designat chassi, 4st 840 radiatorer, 4st gtx 680´s överklockade en bit, intel core i7 3970x för tillfället.

Eller om man nu verkligen har klirr i kassan, phase change kylning på varje komponent.

corsair dominator platinum ram, så låg cas latency som går.

Men finns ingen ultimat gaming dator för det utvecklas hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Custom designat chassi, 4st 840 radiatorer, 4st gtx 680´s överklockade en bit, intel core i7 3970x för tillfället.

Eller om man nu verkligen har klirr i kassan, phase change kylning på varje komponent.

corsair dominator platinum ram, så låg cas latency som går.

Men finns ingen ultimat gaming dator för det utvecklas hela tiden.

Vet inte vad ram o cpu har för inverkan på chassit men om det nu är custom så är din post helt värdelös utan bild.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag har inte kännt på Define XL men på bilderna ser det ut att vara likadant.
Den där vikten är med ljuddämpningen och vikten i sig säger inte så mycket.

Det är inte sladdrigt eller så som vissa chassin kan kännas, det känns ganska gediget och stabilt och jag tycker inte det är värt pengarna för att göra det ännu bättre.
Men utan tanke på kostnaden så skulle jag föredra än mer gedigen plåtkänsla.

Plåten i XL är en annan, du kanske såg youtube klippet där han pangade 10 smällar med hagelbössa på en XL sidoplåt, utan penetration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Om man gillar ett chassi som ser ut som en fyrkant och är alldeles för stort vad man än gör med det, absolut.

Du vet att Silverstone TJ11 är större än Caselabs Merlin SM8? Och vad gör silverstone-lådan bättre? Enda funktionen den har som SM8 inte har är 90-grader roterat moderkort. Allt annat gör SM8 bättre, och dessutom billigare. Det är tex tjockare aluminium i SM8, vallmöjligheterna större etc.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Du vet att Silverstone TJ11 är större än Caselabs Merlin SM8? Och vad gör silverstone-lådan bättre? Enda funktionen den har som SM8 inte har är 90-grader roterat moderkort. Allt annat gör SM8 bättre, och dessutom billigare. Det är tex tjockare aluminium i SM8, vallmöjligheterna större etc.

För det första är den snygg.
För det andra är det MYCKET högre kvalité.
Sen vet jag inte var du får din fakta ifrån men enligt Caselabs hemsida har SM8 2.3mm aluminium i chassits stomme och 1.6 på sidopaneler. TJ11 har 2mm överallt, däremot ligger det dubbelt på flera ställen, speciellt längs med ytterkanterna för att ytterligare förstärka. Det har dock ingen betydelse efter en viss gräns.
roterat moderkort vet jag inte om det gör någon större skillnad, men jag inbillar mig det. Speciellt vid luftkylning.

Att det är billigt skiter jag i. Jag vill inte ha ett billigt chassi, jag vill ha ett bra.