Byta grafikkort på en Packard bell

Permalänk

Byta grafikkort på en Packard bell

Kan man byta grafikkortet på en packard bell ixtreme m5850, har hört man inte kan byta grafikkortet på märkes datorer men om jag skulle byta funderar jag på ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760881&cks=ASS&assoc=B99....
Funkar det?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

man kan byta delar men det är inte så jätte enkelt pga deras chassit. men om nättagget är tillräckligt kraftfullt,det får plats, inte flaskas av processorn eller moderkort och om det inte blir för varmt i chassit. så kanske det kan vara värt att byta grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

En länk till din nuvarande burk? Har du koll på hur starkt nätagg som sitter i din burk? Kollat plats som du har till ett annat kort? Alltså en del du måste kolla själv och kanske använda måttstock eller dyl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad jag läst om den datorn är att den enbart har ett 250W agg vilket är för lite för ett GTX 660 som drar ca 280W i load. Så jag är ledsen, det går inte att uppgradera till ett GTX660. Så det jag tycker du skall göra är att kanske överväga om datorn är värd att uppgradera och spara pengarna istället till en ny dator.

Annars om du vill kosta på den ändå så finns det tre sätt som jag kan komma på, antingen lyckas du hitta något nättagg med samma mått som har mer kräm och montera det så att du kan driva grafikkortet, rekommenderat av Nvidia är att man ska ha ett 450W nätagg, men enligt sweclockers test drar det som sagt ca 280W, så det kan gå med ett 350-400W också men det är bra att ha marginal.

Annars så kan du prova att montera allt i ett vanligt konsumet chassi som har mer plats och kan ta alla sorters nätagg, dock måste du då ta reda på vilken ATX standard moderkortet har i datorn så att du kan montera moderkortet i konsument chassit.

Annars så kan du köra på något av de kort som ligger under GTX650 eller köpa något av AMDs kort som kräver mindre ström förbrukning än 200W.

Men tänk på om du har garantin kvar på datorn så kan det vara så att du inte får öppna chassit för då bryter du garanti avtalet, så ta reda på det om du vill ha det kvar.

EDIT: Glömde säga om du nu åtgärdar nätagget och sen skaffar ett GTX660 så tänk över om du skall verkligen köpa ett kort med tredjeparts kylare, för det kort som du länkade till blåser ut nästan all varm luft i chassit vilket ditt chassi inte kanske klarar av att ta hand om. Så jag skulle nog rekommendera ett kort med referenskylare istället som blåser ut alla luft bakåt i chassit, kanske ska kolla på detta istället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761746, men ljud nivån kan vara högre med dessa kort dock.

Permalänk

Tack för svaret. Har också hört att det är för svagt nätagg men funderar på att köpa ett kraftfullare och sen skaffa det grafikkortet som du tipsade om, men hur ser jag att ett nätagg passar just i min dator?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mexonizze:

Tack för svaret. Har också hört att det är för svagt nätagg men funderar på att köpa ett kraftfullare och sen skaffa det grafikkortet som du tipsade om, men hur ser jag att ett nätagg passar just i min dator?

Öppnar burken och ser vilket du har och kanske mäter det? Har du länk till din burk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Googlade lite, är detta din dator?

Isåfall skulle jag förslå precis som Åkan säger, att du skaffar ett grafikkort med referenskylare, och som endast tar upp 2 PCI-slots, då det annars blir lite väl nära "golvet".
Samt att du skaffar ett kraftigare nätaggregat, då det behövs för att köra ett sådant grafikkort.

Ser förövrigt ut som att det är ett vanligt ATX nätaggregat

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Googlade lite, är detta din dator?
http://farm6.staticflickr.com/5188/5631284146_27e8c7d281_z.jp...

Isåfall skulle jag förslå precis som Åkan säger, att du skaffar ett grafikkort med referenskylare, och som endast tar upp 2 PCI-slots, då det annars blir lite väl nära "golvet".
Samt att du skaffar ett kraftigare nätaggregat, då det behövs för att köra ett sådant grafikkort.

Ser förövrigt ut som att det är ett vanligt ATX nätaggregat

Fast Asus kortet som han länkade till från början tar ju också upp två PCIe-slots så det är ju inga problem så, dock kvarstår ju detta med att varmluften kommer att åka ut i chassit vilket inte är så bra för en OEM dator.:D

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Åkan:

Vad jag läst om den datorn är att den enbart har ett 250W agg vilket är för lite för ett GTX 660 som drar ca 280W i load.

280W i load på ett 660? Du blandar inte ihop det med GTX 690?

GTX 660 har en TDP på 140W och en power target på 115W, så det ska inte vara några större bekymmer på 250W så länge det inte ska klockas.

(GTX 680 har en TDP på 195W förresten, med en standard power target på 170W).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

280W i load på ett 660? Du blandar inte ihop det med GTX 690?

GTX 660 har en TDP på 140W och en power target på 115W, så det ska inte vara några större bekymmer på 250W så länge det inte ska klockas.

(GTX 680 har en TDP på 195W förresten, med en standard power target på 170W).

Jag utgick från detta http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx... tolkade det fel kanske då.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Åkan:

Läs textraden längst upp; "För hela systemet, mätt vid väggen utan skärm", dvs även med bortfallet i nätagget inräknad - och testriggens överklockade 3960X drar "lite" mer än standardprocessorn i en Packard Bell.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Läs textraden längst upp; "För hela systemet, mätt vid väggen utan skärm" - och testriggens överklockade 3960X drar "lite" mer än standardprocessorn i en Packard Bell.

Haha, missade det får be om ursäkt då till TS, att jag har gett honom fel uppgifter.:D

Men du håller i alla fall med om att han ska ta ett referens kort istället eller är jag ute och cyklar där också?:D

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Åkan:

Haha, missade det får be om ursäkt då till TS, att jag har gett honom fel uppgifter.:D

Men du håller i alla fall med om att han ska ta ett referens kort istället eller är jag ute och cyklar där också?:D

Nejdå, tredjepartskylare lirar dåligt ihop med OEM-chassin hur man än ser på det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nejdå, tredjepartskylare lirar dåligt ihop med OEM-chassin hur man än ser på det.

Bra att du håller med mig på det, annars lär jag nog se över mina erfarenheter/kunskaper inom dator ämnet, haha.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Fast Asus kortet som han länkade till från början tar ju också upp två PCIe-slots så det är ju inga problem så, dock kvarstår ju detta med att varmluften kommer att åka ut i chassit vilket inte är så bra för en OEM dator.:D

Ajajaj... så går det när man inte kollar så noga
Såg kylaren och antog att den tog upp 3 då mitt gamla 6950 med samma kylare tog upp 3

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Nejdå, tredjepartskylare lirar dåligt ihop med OEM-chassin hur man än ser på det.

Tack så mycket för hjälpen, så det som åkan länkade innan skulle det funka om jag byter till ett 550 W nätagg?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Googlade lite, är detta din dator?
http://farm6.staticflickr.com/5188/5631284146_27e8c7d281_z.jp...

Isåfall skulle jag förslå precis som Åkan säger, att du skaffar ett grafikkort med referenskylare, och som endast tar upp 2 PCI-slots, då det annars blir lite väl nära "golvet".
Samt att du skaffar ett kraftigare nätaggregat, då det behövs för att köra ett sådant grafikkort.

Ser förövrigt ut som att det är ett vanligt ATX nätaggregat

Ja, det är min dator, vet du vad det är för grafikkort som den har inuti?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mexonizze:

Tack så mycket för hjälpen, så det som åkan länkade innan skulle det funka om jag byter till ett 550 W nätagg?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte byta nätagg pga effekten, möjligen pga du behöver PCIe kabel från nätagget som du kanske inte har idag?

Skrivet av Mexonizze:

Ja, det är min dator, vet du vad det är för grafikkort som den har inuti?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag googlade och fick fram:
Radeon HD 6450

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte byta nätagg pga effekten, möjligen pga du behöver PCIe kabel från nätagget som du kanske inte har idag?

Jag googlade och fick fram:
Radeon HD 6450

finns adapter från molex till pci-e så borde inte vara något problem

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Ajajaj... så går det när man inte kollar så noga
Såg kylaren och antog att den tog upp 3 då mitt gamla 6950 med samma kylare tog upp 3

Ja fast du är inte ensam om att inte kolla så noga, haha.:D Om du läser det Zcenicx har skrivit så hade jag inte tänkt på eller missat att bortfallet i nätagget är inräknad och att testriggens överklockade 3960X drar ju mer än den CPUn som han har i sin Packard Bell.

Skrivet av Mexonizze:

Tack så mycket för hjälpen, så det som åkan länkade innan skulle det funka om jag byter till ett 550 W nätagg?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ja som jag skrev till DerpishCat här ovan så hade jag ju missat två saker, så du behöver inte uppgradera nätagget i alla fall.

Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte byta nätagg pga effekten, möjligen pga du behöver PCIe kabel från nätagget som du kanske inte har idag?

Jag googlade och fick fram:
Radeon HD 6450

Det beror på vilket Ixtreme paket han har tagit såg att det fanns ett system med Geforce 510(OEM) och GT 545, dock är det oklart om det är GT 545 med GDDR5 eller 3, för om det är GDDR5 så kräver den i alla fall en 6-pin, så då kanske hans dator har en 6-pin och sen vet jag inte om man kollar noga på den bild han visade tidigare så ser det ut som att det finns en 6-pin och GTX660 kräver ju bara det. Men annars om han inte har det så ska han så klart byta i alla fall alternativt skaffa en adapter som Von_OttO skrev.

Skrivet av Von_OttO:

finns adapter från molex till pci-e så borde inte vara något problem

Permalänk

Tack! Så jag behöver inte byta nätagg för att den ska åka dra EVGA GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA??
Står på systemkrav:
Erforderligt nätaggregat: 450W
Jag har 250 W

6450 är det som jag har nu ja, men menade det som var på den bilden som DerpishCat länkade:)

Permalänk
Antielefant

Det går bra, ja. Däremot bör du väl byta till ett kraftigare om du tänkt expandera en millimeter längre än så.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mexonizze:

Tack! Så jag behöver inte byta nätagg för att den ska åka dra EVGA GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA??
Står på systemkrav:
Erforderligt nätaggregat: 450W
Jag har 250 W

6450 är det som jag har nu ja, men menade det som var på den bilden som DerpishCat länkade:)

Nej det behöver du inte, men däremot är det som sagt rekommenderat att man skall köra på ett 450W för att man skall få lite marginal, så att man inte sitter där helt plötsligt och undrar varför datorn inte startar eller dör när man drar igång något tungdrivet efter att man stoppat i något annat i datorn som nu skulle kunna dra de där sista watten.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Nej det behöver du inte, men däremot är det som sagt rekommenderat att man skall köra på ett 450W för att man skall få lite marginal, så att man inte sitter där helt plötsligt och undrar varför datorn inte startar eller dör när man drar igång något tungdrivet efter att man stoppat i något annat i datorn som nu skulle kunna dra de där sista watten.

Okej men det EVGA kortet, klarar det bf3 på ultra?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mexonizze:

Okej men det EVGA kortet, klarar det bf3 på ultra?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att 660ti har runt 50-70 fps på ultra om du köra 1920-1080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mexonizze:

Okej men det EVGA kortet, klarar det bf3 på ultra?:)

Det kmr att gå, men med runt 50 o fps. Sen beror det också om din processor kmr att orka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Apocalysm:

Har för mig att 660ti har runt 50-70 fps på ultra om du köra 1920-1080

Okej!:)

Skickades från m.sweclockers.com