Skillnad i spel mellan 720/1080/2K upplösning?

Permalänk
Medlem

Skillnad i spel mellan 720/1080/2K upplösning?

Hej på er, jag är lite nyfiken på upplösningar i spel, vad för effekt det egentligen har?
Så, är det mycket skillnad mellan 720/1080/2K upplösning, blir det mycket snyggare när man spelar eller påverkar det på något helt annat sätt att det får plats med mer saker på skärmen bara? Till slut så undrar jag ifall det är värt att uppgradera skärm pga upplösning, har 1080p på 24" just nu, jag är jättenöjd med den egentligen .. men nörd som man är vill man alltid upp

God jul på er!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Hej på er, jag är lite nyfiken på upplösningar i spel, vad för effekt det egentligen har?
Så, är det mycket skillnad mellan 720/1080/2K upplösning, blir det mycket snyggare när man spelar eller påverkar det på något helt annat sätt att det får plats med mer saker på skärmen bara? Till slut så undrar jag ifall det är värt att uppgradera skärm pga upplösning, har 1080p på 24" just nu, jag är jättenöjd med den egentligen .. men nörd som man är vill man alltid upp

God jul på er!

Högre upplösning ger inte automatiskt bättre bild. Men högre pixeltäthet ger bättre bild. Tex en 24 vs 27 båda har 1080p som upplösning. Jag då har 24an bättre bild då den har högre pixeltäthet.

Fler pixlar kan användas till antingen mer saker på samma yta eller samma saker som en lägre upplösning på samma yta med en högre detaljrikedom.

Sen är det ju också så att ju mindre skärmen är ju mindre ser du skillnaden på upplösning och viceversa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Högre upplösning ger inte automatiskt bättre bild. Men högre pixeltäthet ger bättre bild. Tex en 24 vs 27 båda har 1080p som upplösning. Jag då har 24an bättre bild då den har högre pixeltäthet.

Fler pixlar kan användas till antingen mer saker på samma yta eller samma saker som en lägre upplösning på samma yta med en högre detaljrikedom.

Bra svar, precis som bilder, visst. Dem kan vara stora men med en dålig ppi så är det inte mycket att hänga i granen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Skrivet av Pliffe:

Bra svar, precis som bilder, visst. Dem kan vara stora men med en dålig ppi så är det inte mycket att hänga i granen

värt att tänka på om man ska ha högra upplösning är att grafikkortet kommer få jobba mycket mer för samma FPS..

24" 1080 räcker gott

sitter själv på 2560x1440 på 27" och det är lite overkill i de flesta lägen.. för mycket skärm yta typ.. blir tvungen att vrida huvudet för att se hp, ammo och liknande beroende på spel..

pressar mitt 670 Wf3 till i stort sett max som det är i Bf3 och liknande och får precis snudd på 60 FPS

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970