Permalänk
Medlem

Kommer 1055T flaska?

Hej jag sitter just nu på en 1055T klockad till 4 GHz. Samt ett 6950 och undrar om jag skaffar ett till 6950 kommer cpun flaska eller gör den redan det?
har lite andra funderingar som jag tänkte slänga in här också. Är det värt att byta till intel om man ska köpa ny processor vilket betyder att jag måste skaffa ett nytt moderkort eller ska man stanna med amd och uppgradera till en 8350? sorry om texten är oförstålig sitter hemma med lätt feber och huvudvärk

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar du köper nytt grafikkort så slipper du många problem med crossfire och dylikt. Du kan fortfarande behålla processorn också. En Phenom II X6 räcker mycket bra även idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Jag rekommenderar du köper nytt grafikkort så slipper du många problem med crossfire och dylikt. Du kan fortfarande behålla processorn också. En Phenom II X6 räcker mycket bra även idag.

jag spelar en del Planetside 2 så en processor uppgradering kommer nog hända i vilket fall. så om man kollar på olika uppgraderingar är det värt att skaffa intel vilket betyder att jag behöver ett nytt moderkort eller ska jag stanna med amd och skaffa en 8350 tex ?

Permalänk
Skrivet av yugurt:

jag spelar en del Planetside 2 så en processor uppgradering kommer nog hända i vilket fall. så om man kollar på olika uppgraderingar är det värt att skaffa intel vilket betyder att jag behöver ett nytt moderkort eller ska jag stanna med amd och skaffa en 8350 tex ?

Som Superlight skrev, så är en 1055t mycket bra även idag.. speciellt du som har klockat den till 4ghz, så är cpun inga problem.

Jag säger som Superlight, köpt ett 680/7970.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Haha sitter i samma situation! Har också en 1055t som rullar i 3,9 ghz och ett 6950, Funderar dock på ett 7970/680

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Avstängd

Jag säger samma, köp ett 7970 och call it the day. Sedan när du måste uppgradera till nytt grafikkort igen, så köp helt nytt system då. Om inte jag hade byggt nytt, så hade jag nog haft kvar min phenom II 965 och köpt endast ett 7970.

En 1055t på 4Ghz duger fint idag, och även ett bra tag frammåt skulle jag tro,.

Permalänk
Medlem

Stäng av PhysX på Planetside 2 eftersom du inte har ett nVidia grafikkort. Då kommer PhysX köras på CPUn istället men sänker fps rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

jag spelar en del Planetside 2 så en processor uppgradering kommer nog hända i vilket fall. så om man kollar på olika uppgraderingar är det värt att skaffa intel vilket betyder att jag behöver ett nytt moderkort eller ska jag stanna med amd och skaffa en 8350 tex ?

Vet du att CPUn är ett problem? Hur ser CPU-belastningen per kärna ut nu? En x6 på 4GHz klarar ju det mesta så länge grafikkorten hänger med.

Sen är väl Planetside 2 ett MMO?

Om man nu kan jämföra så kör jag mycket WoW t.ex. där inte ens den snabbaste överklockade i7 kan klara att hålla 60fps konstant, så där funkar min x6 på 4GHz rätt bra. Både den och folk som har i5/i7 kan dippa ner till 25-30FPS när det blir många spelare och effekter i bild samtidigt, eftersom spelmotorn inte kan utnyttja mer än en kärna särkilt bra och sen 2-3st till på kanske 20-30% för ljud, nätverk och liknande trådar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vet du att CPUn är ett problem? Hur ser CPU-belastningen per kärna ut nu? En x6 på 4GHz klarar ju det mesta så länge grafikkorten hänger med.

Sen är väl Planetside 2 ett MMO?

Om man nu kan jämföra så kör jag mycket WoW t.ex. där inte ens den snabbaste överklockade i7 kan klara att hålla 60fps konstant, så där funkar min x6 på 4GHz rätt bra. Både den och folk som har i5/i7 kan dippa ner till 25-30FPS när det blir många spelare och effekter i bild samtidigt, eftersom spelmotorn inte kan utnyttja mer än en kärna särkilt bra och sen 2-3st till på kanske 20-30% för ljud, nätverk och liknande trådar.

planetside har problem med cpu optimisering just nu. eftersom dom valde DX9 så körs nästan allt på en kärna medans 2 andra kärnor gör lite små saker. är det värt det att läga 2000 extra på ett 7970 istället för ett till 6950?

Permalänk
Skrivet av yugurt:

Hej jag sitter just nu på en 1055T klockad till 4 GHz. Samt ett 6950 och undrar om jag skaffar ett till 6950 kommer cpun flaska eller gör den redan det?
har lite andra funderingar som jag tänkte slänga in här också. Är det värt att byta till intel om man ska köpa ny processor vilket betyder att jag måste skaffa ett nytt moderkort eller ska man stanna med amd och uppgradera till en 8350? sorry om texten är oförstålig sitter hemma med lätt feber och huvudvärk

AMD cpuer flaskar nästa i alla spel i förhållande till en Intel cpu och med SLI eller Crossfire blir det bara värre, frågan är dock om det spelar någon roll, så länge "spelet" flyter så är det väl okej.

Har du dåligt flyt idag eftersom du vill stoppa in ett 6950 till?

Hade jag varit i din sits hade jag funderat på att skaffa ett kort i AMDs 7000 serie eller ett i Nvidias 600 serie, övre medelsegmentet, SLI eller Crossfire kommer inte till sin rätt på en AMD plattform, så satsa på ett kort är mitt råd.

Värt och värt, vad har du för moderkort i dag, för att få full funktion med en FX8350 behöver du ett moderkort med 9xx chipset, så du kanske behöver ett nytt moderkort om du skall gå den vägen och då blir det i stort sett samma pengar med Intel.

Spelar ingen roll vad du väljer bara du blir nöjd

Visa signatur

Gaming Rig
ASUS P8Z68 Deluxe - i7 2600k - G Skill Ripjaws X 1600C8 - EVGA GTX 580 SC SLi

The Househeater
Crosshair V Formula-Z - FX8350 - G Skill RipjawsZ 2133C9 - GTX 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostleader:

AMD cpuer flaskar nästa i alla spel i förhållande till en Intel cpu och med SLI eller Crossfire blir det bara värre, frågan är dock om det spelar någon roll, så länge "spelet" flyter så är det väl okej.

Har du dåligt flyt idag eftersom du vill stoppa in ett 6950 till?

Hade jag varit i din sits hade jag funderat på att skaffa ett kort i AMDs 7000 serie eller ett i Nvidias 600 serie, övre medelsegmentet, SLI eller Crossfire kommer inte till sin rätt på en AMD plattform, så satsa på ett kort är mitt råd.

Värt och värt, vad har du för moderkort i dag, för att få full funktion med en FX8350 behöver du ett moderkort med 9xx chipset, så du kanske behöver ett nytt moderkort om du skall gå den vägen och då blir det i stort sett samma pengar med Intel.

Spelar ingen roll vad du väljer bara du blir nöjd

aja jag har ett GA-990FXA-UD3 så jag har moderkort som passar med FX. har inte sätt någon säga att amd är dåliga med cf? kan du backa upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Hej jag sitter just nu på en 1055T klockad till 4 GHz. Samt ett 6950 och undrar om jag skaffar ett till 6950 kommer cpun flaska eller gör den redan det?
har lite andra funderingar som jag tänkte slänga in här också. Är det värt att byta till intel om man ska köpa ny processor vilket betyder att jag måste skaffa ett nytt moderkort eller ska man stanna med amd och uppgradera till en 8350? sorry om texten är oförstålig sitter hemma med lätt feber och huvudvärk

sänk grafiken till noll, se ifall det fortfarande laggar, isf är det cpu. tvivlar på att 8350 är särskilt mkt snabbare än vad en 1055t är, säkrare att spara ihop till en i5 isf. kolla benchmarks. skaffar du ett grafikkort till kanske du åker på en massa microstutter dessutom...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

sänk grafiken till noll, se ifall det fortfarande laggar, isf är det cpu. tvivlar på att 8350 är särskilt mkt snabbare än vad en 1055t är, säkrare att spara ihop till en i5 isf. kolla benchmarks. skaffar du ett grafikkort till kanske du åker på en massa microstutter dessutom...

dom har en liten fps visare ingame som också vissar vad som bottleneckar och jag kör på max graffik och har alltid cpu

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av femkantig:

sänk grafiken till noll, se ifall det fortfarande laggar, isf är det cpu. tvivlar på att 8350 är särskilt mkt snabbare än vad en 1055t är, säkrare att spara ihop till en i5 isf. kolla benchmarks. skaffar du ett grafikkort till kanske du åker på en massa microstutter dessutom...

Oklockat är det i alla fall en ganska rejäl skillnad.
http://www.anandtech.com/bench/Product/147?vs=697
Men visst borde ett 1055 i 4 GHz duga ganska bra i dag.
Jävla skitspel som inte kan använda fler kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Planetside 2 är för övrigt dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Planetside 2 är för övrigt dåligt optimerat.

sa det i en post om du kollade

Permalänk
Medlem

det blir nog en 8350 när jag kommer till skott och ska köpa

Permalänk
Medlem

Känns som jag är den enda som inte får upp min i 4ghz

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som jag är den enda som inte får upp min i 4ghz

Nejdå, det får inte jag heller.

Permalänk
Skrivet av Ghostleader:

AMD cpuer flaskar nästa i alla spel i förhållande till en Intel cpu och med SLI eller Crossfire blir det bara värre, frågan är dock om det spelar någon roll, så länge "spelet" flyter så är det väl okej.

Har du dåligt flyt idag eftersom du vill stoppa in ett 6950 till?

Hade jag varit i din sits hade jag funderat på att skaffa ett kort i AMDs 7000 serie eller ett i Nvidias 600 serie, övre medelsegmentet, SLI eller Crossfire kommer inte till sin rätt på en AMD plattform, så satsa på ett kort är mitt råd.

Värt och värt, vad har du för moderkort i dag, för att få full funktion med en FX8350 behöver du ett moderkort med 9xx chipset, så du kanske behöver ett nytt moderkort om du skall gå den vägen och då blir det i stort sett samma pengar med Intel.

Spelar ingen roll vad du väljer bara du blir nöjd

Märks att du vi har en Intel Fanboy här

Nej, ända gången en AMD x6 "Thuban flaskar är om man kör dubbla 690... men då kör man antagligen i en upplösning där cpun knappt spelar någon roll!

En stock 1090T drivar 2 7870 problem fritt så länge man inte spelar Batman i 800x600 och all PhysX på cpun...

Och en 1055T @4GHz presterar rätt likt en stock 2600...

Så att byta den vore ett slöseri med pengar då du kommer i bästa fall i Battlefield 3, när en stjärna på himlen faller samtidigt som alla planeterna står i Zenit få 3 FPS skillnad mot en 3770K... (Bildligt talat, kommer knappast bli några under)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti