Permalänk
Medlem

Tips på liknande moderkort?

Hej, har lagt en beställning på Inet som ser ut såhär + en Samsung 830 256gb som ligger här hemma och väntar.

Det är alltså ett E-ATX mobi i ett ATX chassi och nu har Inet kontaktat mig och skrev då att en molex-kontakt blockeras av nätaggregatet och att jag måste byta antingen moderkort eller chassi.

Så jag undrar, vilka moderkort tycker ni passar bra som ersättare för Asus Maximus V Formula?

De krav jag har på moderkortet är att det ska ha ett någorlunda okej integrerat ljudkort, bra överklocknings möjligheter, bra bios, stöd för 8x/8x PCI-E och självklart att det är av chipset z77. Om möjligt får det även hålla färgtemat röd och/eller svart.

Annars uppskattar jag även tips på andra stilrena chassin. Jag vill inte ha ett chassi med leds, fönster, "alien och lasersvärd/sci-fi tema" eller något annat barnsligt krimskrams. Prioriterar kylning och ljudnivå 50/50 då jag varken vill ha en pizzaugn eller jetmotor.

Tack på förhand.

Permalänk

varför inte byta låda till define xl dett borde funka och den ser ju som r4 bara större

Permalänk
Medlem
Skrivet av heliflyer:

varför inte byta låda till define xl dett borde funka och den ser ju som r4 bara större

Är inte den ganska mycket större? Vill gärna kunna förflytta datorn till bl.a. LAN, men det kanske inte är några problem?

Har för mig att de flesta reviews jag sett på full-tower chassin (t.ex. Linus Tech) så nämner de alltid hur "extremely huge" dem är och det får mig att bli lite osäker. :/

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att du bör byta till 4GB-varianten av 680.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Tänkte bara tipsa om att du bör byta till 4GB-varianten av 680.

Är inte det ganska överdrivet om man kör i 1920x1080? Man maxar väll bf3 (som jag inte ens spelar för tillfället) med endast en 2gb 680.. eller ljuger testerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwny:

Är inte det ganska överdrivet om man kör i 1920x1080? Man maxar väll bf3 (som jag inte ens spelar för tillfället) med endast en 2gb 680.. eller ljuger testerna?

Du klarar dig bra med ett 680 2GB i BF3 på 1920x1080, ja. Men ska du lägga så mycket på en dator är det onödigt att snåla 500kr/grafikkort och få eventuella problem när nyare spel kommer och eventuellt med nya skärmar med högre upplösning. 2GB är bra idag, men kanske inte om ett år. 28k för en dator som funkar kanon eller 29k för en som kommer prestera så bra, fast lite längre tid?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha ultimate/retail win7? Annars skulle jag rekommendera att nöja sig med pro/oem: http://www.inet.se/produkt/9122350/windows-7-professional-64-...

Permalänk
Hedersmedlem

Håller inte med att det lönar sig att köpa 4GB:s varianten då han antagligen inte spelar på mer än en skärm och då räcker hälften mycket väl.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Finns det någon speciell anledning till att du vill ha ultimate/retail win7? Annars skulle jag rekommendera att nöja sig med pro/oem: http://www.inet.se/produkt/9122350/windows-7-professional-64-...

Anledningen till att jag vill ha Retail är pga att jag tycker om att uppgradera eller rent av byta ut delar, med retail slipper jag ringa till MS och ljuga för att installera Win7 på ett nytt mobo/ny pc i framtiden.

Sen anledningen till att jag väljer Ultimate är då jag kommer att vilja uppgradera till 32gb ram i framtiden samt att det finns en hel del finesser i ultimate.

Skillnaden i pris mellan Ult och Pro är dessutom dryga hundralappen och då kan jag lika gärna gå på Ult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Håller inte med att det lönar sig att köpa 4GB:s varianten då han antagligen inte spelar på mer än en skärm och då räcker hälften mycket väl.

Jag sitter nog på samma tanke som dig gällande detta.

När det kommer spel som börjar kräva så pass mycket för att två 2gb 680 inte ska räcka att spela spelen ens i high-settings så kommer det troligtvis finnas bättre kort på marknaden och jag tror att det lönar sig mer att uppgradera då istället för att köra på 4gb nu.

Å andra sidan så är jag är ingen expert på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwny:

Jag sitter nog på samma tanke som dig gällande detta.

När det kommer spel som börjar kräva så pass mycket för att två 2gb 680 inte ska räcka att spela spelen ens i high-settings så kommer det troligtvis finnas bättre kort på marknaden och jag tror att det lönar sig mer att uppgradera då istället för att köra på 4gb nu.

Å andra sidan så är jag är ingen expert på ämnet.

http://www.inet.se/produkt/1902225/asrock-fatal1ty-z77-profes...

uppfyller allt utom integrerat ljudkort men tror inte det integrerade på asus bräda är särskilt bra heller, finns inget som slår ett separat ljudkort!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/produkt/1902225/asrock-fatal1ty-z77-profes...

uppfyller allt utom integrerat ljudkort men tror inte det integrerade på asus bräda är särskilt bra heller, finns inget som slår ett separat ljudkort!

Ehh vad dillar du om? Där är ett integrerat ljudkort på detta mobo?!
Finns inte något moderkort idag som inte har integrerat ljuddito.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pwny:

Hej, har lagt en beställning på Inet som ser ut såhär + en Samsung 830 256gb som ligger här hemma och väntar.

Det är alltså ett E-ATX mobi i ett ATX chassi och nu har Inet kontaktat mig och skrev då att en molex-kontakt blockeras av nätaggregatet och att jag måste byta antingen moderkort eller chassi.

Så jag undrar, vilka moderkort tycker ni passar bra som ersättare för Asus Maximus V Formula?

De krav jag har på moderkortet är att det ska ha ett någorlunda okej integrerat ljudkort, bra överklocknings möjligheter, bra bios, stöd för 8x/8x PCI-E och självklart att det är av chipset z77. Om möjligt får det även hålla färgtemat röd och/eller svart.

Annars uppskattar jag även tips på andra stilrena chassin. Jag vill inte ha ett chassi med leds, fönster, "alien och lasersvärd/sci-fi tema" eller något annat barnsligt krimskrams. Prioriterar kylning och ljudnivå 50/50 då jag varken vill ha en pizzaugn eller jetmotor.

Tack på förhand.

Skrivet av Jalle64:

Ehh vad dillar du om? Där är ett integrerat ljudkort på detta mobo?!
Finns inte något moderkort idag som inte har integrerat ljuddito.

jag menar att det integrerade inte är något vidare, har själv samma på mitt moderkort och allting blev mycket bättre när jag köpte ett xonar DX

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

jag menar att det integrerade inte är något vidare, har själv samma på mitt moderkort och allting blev mycket bättre när jag köpte ett xonar DX

Jo, men du kan få rätt ok ljud ändå med rätt inställningar. Han kan ju testa med det först och sedan byta till ett "riktigt".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo, men du kan få rätt ok ljud ändå med rätt inställningar. Han kan ju testa med det först och sedan byta till ett "riktigt".

jo det kan man göra av vad jag har hört så är asus maximus integrerade ljudkort väldigt overrated och att allting bara ligger i programvara utom hörlursförstärkare då

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag valde ett Define XL istället för att hålla på byta komponenter, angående det integrerade ljudkortet så duger det nog.. Skulle jag vara missnöjd med ljudet så får jag väll ta tunnelbanan i hela 15 min och införskaffa ett ljudkort direkt i affären.

Permalänk
Medlem

Moderkortet fick tydligen inte plats i Define XL heller, så jag letar fortfarande efter lösningar. *suck*

Montörerna tipsar om HAF-X men den har samma design som en 8 årings leksaks robot, har ingen ljuddämpning och saknar t.o.m dammfilter. Så det chassit utesluter jag helt och hållet.

Det verkar som om Asus inte tänkte till riktigt när de designade Asus Maximus V Formula, då det inte verkar få plats någonstans. Eller om det är Fractal Design som inte kan bygga chassin. :/

Permalänk
Skrivet av Pwny:

Moderkortet fick tydligen inte plats i Define XL heller, så jag letar fortfarande efter lösningar. *suck*

Montörerna tipsar om HAF-X men den har samma design som en 8 årings leksaks robot, har ingen ljuddämpning och saknar t.o.m dammfilter. Så det chassit utesluter jag helt och hållet.

Det verkar som om Asus inte tänkte till riktigt när de designade Asus Maximus V Formula, då det inte verkar få plats någonstans. Eller om det är Fractal Design som inte kan bygga chassin. :/

Vad är problemet med define XL då? Tror du har svårt att hitta ett stilrent chassi som tar E-ATX och som samtidigt är "litet".
Annars har du ju Corsair Obsidian 800D, men det är ju långt ifån ett litet chassi...

Ska du ha ett rött/svart mobo så är det ju inte så mycket mer att välja på än http://www.inet.se/produkt/1902225/asrock-fatal1ty-z77-profes... som är ATX.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannydallas:

Vad är problemet med define XL då? Tror du har svårt att hitta ett stilrent chassi som tar E-ATX och som samtidigt är "litet".
Annars har du ju Corsair Obsidian 800D, men det är ju långt ifån ett litet chassi...

Ska du ha ett rött/svart mobo så är det ju inte så mycket mer att välja på än http://www.inet.se/produkt/1902225/asrock-fatal1ty-z77-profes... som är ATX.

Inets montörer sade att plåten som skiljer moderkortet från nätagget är i vägen.

Har nog gett upp hoppet om att ett chassi som är "litet", detta moderkort verkar behöva ett XL-ATX chassi trots att det endast är E-ATX.

Sitter för tillfället och överväger om jag kanske ska be dem testa någon ut av dessa.

BitFenix Shinobi XL
Antec Performance One P280
och
Cooler Master Storm Trooper - som dock ser ut som ett spektakel.

Vet inte riktigt hur kylningen är på de 2 översta, eftersom att jag ska köra 2x Evga FTW 680 i SLI samt OC'a en 3770k.

Permalänk

Har du kollat på Cooler master HAF XM?

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Har du kollat på Cooler master HAF XM?

Det har jag, tycker inte det såg speciellt trevligt ut med ett handtag på sidopanelen. :/