Permalänk
Medlem

3-kanaliga minnen.

Har letat efter en tråd som täcker min fråga men ej hittat något.

Har ett ASUS sabertooth X58 moderkort som har 2x3 kanalig plats för minnen. Min fråga är, kan man köpa t.ex: 2x8gb x 3st och det funkar eller blir det nå strul då? (inget datorgeni) Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om du har 6 stycken likadana minnen i ett moderkort som stödjer "tripple channel" så kommer du köra minnerna i "tripple channel"

Edit: Men jag förstår inte varför du skulle vilja ha 48Gb minne (om du inte vet vad du skall ha det till och är övertygad om att de uppgifterna kommer kräva 48gb). Om du är en genomsnitlig lirare så kommer du klara dig länge på 8 gig!

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

ditt moderkort stödjer max 24 gb ram så 4 gb stickor all the way

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Köp 3x4GB till bara. Helst samma modell som du har nu för att undvika kompatabilitetsproblem med timings/latencies.

Permalänk
Medlem

tack för svaren. Jag har 12 gig i just nu å det lät ju som om det räcker. Tack! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ditt moderkort stödjer max 24 gb ram så 4 gb stickor all the way

4? Nej, nej! Har samma moderkort men det är så high tech, så det finns 6 minnes slottar. Max ram som stödjs är 24 gb, så med en 4 gb sticka i varje så har du alla slottar fyllda ochdu har max minne!

Oj nu tänkte jag lite för snabbt, du skrev inte att det var 4 slottar någon stans. My bad, men kanske änedå lite info! Hehe, märks att man borde sova!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

4? Nej, nej! Har samma moderkort men det är så high tech, så det finns 6 minnes slottar. Max ram som stödjs är 24 gb, så med en 4 gb sticka i varje så har du alla slottar fyllda ochdu har max minne!

Oj nu tänkte jag lite för snabbt, du skrev inte att det var 4 slottar någon stans. My bad, men kanske änedå lite info! Hehe, märks att man borde sova!

de va ju de han sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

de va ju de han sa?

Jag gjorde om inlägget, glömde bara att lägga in en liten Edit:.
Men alla kan göra fel, och ingen är perfekt!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!