Går det att överklocka Core i7 3770 (inte K), resonamang om CPU-val

Permalänk
Medlem

Går det att överklocka Core i7 3770 (inte K), resonamang om CPU-val

Hej!

Funderar på uppgradering till intel Core i7. Ser att Core i7 3770 har stöd för VT-d virtuaisering vilket 3770K saknar. Men 3770K har ju upplåst multipel. Min fråga är om 3770 ändå går att överklocka genom att höja bussfrekvensen? Eller är den låst mot sådan överklockning också? Känner att det vore en rolig finess att kunna leka med, VT-d alltså. Ja överklockning är också en rolig finess...

När det gäller Vt-d verkar det som att det finns stöd för detta på vissa Z77-moderkort som exempelvis modeller från Asrock och Gigabyte. Har i och för sig även funderat på AMD FX-8350 eller FX-8320 då jag först tänkte att det blir billigare. Men så insåg jag att mitt gamla nvidia 9600GT kommer troligtvis inte supportas av nvidia för evigt så troligen blir det väl att köpa grafikkort också då om man kör AMD-spåret (dessutom ska man ha nytta av gamla moderkortet, processorn och CPUn i en annan dator behöver man även grafikkortet så det blir liksom inte ledigt).

Men nu är det så att jag kör Linux och jag gillar verkligen att intel använder öppna drivrutiner som funkar bra när det gäller grafiken. Jag spelar aldrig spel men håller på med videoredigering och sådant, komprimerar mycket i x264. Så även om FX-8350 är 10-20% snabbare än Core i7 3770 på att komprimera x264 (det är där jag behöver kraften) så lockar intels Linux-vänliga inställning mig. Nvidiagrafik funkar väl bra men det är stängda drivare vilket jag egentligen inte gillar av princip. AMD och nvidias öppna drivare är inte jättebra när det gäller prestandan så i slutändan får jag troligtvis bästa grafikprestandan med öppna drivare om jag väljer intel. Hur som helst interna intelgrafiken räcker åt mig.

Det i kombination med lägre strömförbrukning för systemet om jag slipper grafikkortet (intel drar dessutom mindre i full load) så känns Core i7 trots allt som smartaste valet, även om jag får lida prestandamässigt. En annan grej är väl att intels moderkort för sockel 1155 är mer begränsade än AMD 990FX när det gäller PCIe lanes och sådant. Corei7 och FX-8350 verkar vara ganska likvärdiga alternativ trots allt när man väger in alla aspekterna.

Men i alla fall, kan man kompensera intels sämre prestanda med lätt överklockning? Visserligen kan man överklocka FX-8350 väldigt bra också men en annan aspekt är att då kanske man sätter mitt Corsair VX-450 nätagg på pottkanten, särskilt om man måste ha ett grafikkort också? Jag gillar även att ha många hårddiskar, sitter för närvarande 6 stycken hårddiskar i min dator och vill helst inte behöva köpa nytt nätagg också... Om nu en intel Core i7 utan grafikkort drar mindre ström vid maxlast så kanske jag ändå kan kompensera med lättare överklockning utan att behöva byta nätagg? Å andra sidan tror jag att 450W egentligen även räcker till att driva en överklockad FX-8350 och kanske ett nvidia 640GT grafikkort plus ett gäng hårddiskar men risken är att nätaggsfläkten låter tokhögt då. Har hört någonstans att nätagg jobbar effektivast runt 50% last och går man högre börjar fläkten leva amok i nätagget.

Jag vet i och för sig inte om jag kommer att utnyttja VT-d så mycket, står lite i valet och kvalet om det är värt med 3770K istället. Normalt sett brukar jag inte överklocka men tycker samtidigt det är kul att testa vad grejerna går för innan jag sedan går tillbaks till standardhastigheten. Så jag inser så sett att 3770 i princip är lika bra (100 MHz skillnad märker man nog knappt) och VT-d lockar ju.

Kom på en annan sak som talar för FX-8350 och det är att den stöjder ECC-minnen. Visst man kan köpa Xeon istället men då blir det servermoderkort för att få stöd för ECC-minnen? Om jag väljer FX-8350 så kan jag välja något moderkort från ASUS såsom Sabertooth 990FX R2.0, ECC-minnen och få stöd för IOMMU. Men då kanske det tillkommer grafikkort och nätagg och det hela blir dyrare utan någon större prestandavinst...

Vill inte att det blir pajkastning om intel mot AMD i tråden. Båda är bra, jag resonerar bara om vilka val som är vettiga just för mig och mina behov. Jag behöver alltså inte extrem grafikprestanda och gillar intels integrerade grafik. Samtidigt vill jag ha bra prestanda för x264-komprimering och helst inte behöva köpa nytt nätagg. Hur står sig en överklockad Core i7 (utan K respektive med K) mot en lättare överklockad FX-8350 (lättare överklockad för att inte behöva byta nätagg) och speciellt då när det gäller prestanda för x264 encoding? Jag är inte bekymrad när det gäller elkostnader (jag har elvärme i mitt hus så drar den mycket ström går elementen mindre hårt istället).

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte hur det går att överklocka Intel processorn men rent kostnadsmässigt så blir det ju fortfarande billigt att köpa en amd cpu och ett billigt separat grafikkort som kan ge möjlighet att koppla in fler skärmar och de billiga nvidia modellerna ska ha bra stöd i linux vad jag förstår

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Vet faktiskt inte hur det går att överklocka Intel processorn men rent kostnadsmässigt så blir det ju fortfarande billigt att köpa en amd cpu och ett billigt separat grafikkort som kan ge möjlighet att koppla in fler skärmar och de billiga nvidia modellerna ska ha bra stöd i linux vad jag förstår

Ja jovisst. Nvidia har bra stöd i sina proprietära drivrutiner för moderna modeller av grafikkort. Men när det blir gammalt så förpassas stödet till någon äldre drivrutinsversion som slutar utvecklas och så småningom försvinner kanske stödet för nyaste xorg. Nvidia kanske går i konkurs... Med öppna drivrutiner (öppen källkod) kan vem som helst fortsätta kompilera och anpassa drivrutiner till nya linuxkärnor och xorg även om tillverkaren kursar. Dessutom är det sjukt mycket mer smidigt att köra open source, man får stöd out of the box, till och med i linuxkärnan kan man då lägga in stödet.

Men i princip är det ju sant. Jag skulle kunna göra som jag gjorde med en annan dator köpa något billigt begagnat nvidia-grafikkort. Jodå nvidia funkar bra i praktiken och de har varit bra på att stödja även äldre grafikkort. Inte som AMD i Linux när det gäller grafiken, fast AMD har bra öppna drivrutiner för grafiken men med begränsad prestanda. Så ett nvidiakort är väl vettigast i praktiken om jag kör AMD-spåret.

För AMD FX-8350 alternativet funderar jag på ASUS Sabertooth moderkort (ca 1500 kr). Behöver jag då nytt nätagg? I så fall är det väl sisådär 700 kr. Grafikkort går väl på sisådär 500 kr om man köper nytt. Man vill väl minst ha samma prestanda som intel HD4000 och då hamnar man väl uppåt nvidia 630GT eller bättre om det ska vara lönt? Jag kan som sagt var även köra med mitt befintliga 9600GT men då får jag ett grafikkort för lite jämfört med moderkorten jag äger. FX-8350 går väl på sisådär 1700 kr.

AMD: 1500+1700+500 och kanske +700 för nätagg: 3700-4400 kr

Intelalternativet. Där funderar jag på ett Asrock Z77 Extreme 4. Men har inte kollat specarna jättenoga. Räkna i runda slängar med 1200 kr för moderkort. CPU med inbygt grafikkort 2400 kr. Det blir 3600 kr.

Jag tror egentligen inte att jag behöver nytt nätagg med AMD-alternativet så de är alltså prismässigt ganska likvärdiga. Man kan även spara ett par hundralappar med en FX-8320 och det finns säkert billigare moderkort som är bra men jag behöver inte snåla. Jag vill ha bra och vettiga grejer när jag uppgraderar. Att AMD FX-8350 ändå är med som alternativ är just för att jag anser den vara mycket bra prestandamässigt för de saker jag vill göra. Jag får fundera mer på den saken. Någon som vet hur det är att överklocka 3770 med att enbart höja bussfrekvenser? Eller går det att höja multipeln något litet steg också? Har något svagt minne av att de visserligen är låsta men att det typ går att höja multipeln ett eller två snäpp innan man kommer till låset.

Rackarns också nu fick du mig att börja titta på AMD igen, jag som trodde jag hade bestämt mig...

EDIT: Så man kan inte koppla fler skärmar till moderkort med intelgrafiken? Finns ju DVI, HDMI och VGA-port men de kanske delar samma utgång så bara en i taget kan användas?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Funderar på uppgradering till intel Core i7. Ser att Core i7 3770 har stöd för VT-d virtuaisering vilket 3770K saknar. Men 3770K har ju upplåst multipel. Min fråga är om 3770 ändå går att överklocka genom att höja bussfrekvensen? Eller är den låst mot sådan överklockning också? Känner att det vore en rolig finess att kunna leka med, VT-d alltså. Ja överklockning är också en rolig finess...

När det gäller Vt-d verkar det som att det finns stöd för detta på vissa Z77-moderkort som exempelvis modeller från Asrock och Gigabyte. Har i och för sig även funderat på AMD FX-8350 eller FX-8320 då jag först tänkte att det blir billigare. Men så insåg jag att mitt gamla nvidia 9600GT kommer troligtvis inte supportas av nvidia för evigt så troligen blir det väl att köpa grafikkort också då om man kör AMD-spåret (dessutom ska man ha nytta av gamla moderkortet, processorn och CPUn i en annan dator behöver man även grafikkortet så det blir liksom inte ledigt).

Men nu är det så att jag kör Linux och jag gillar verkligen att intel använder öppna drivrutiner som funkar bra när det gäller grafiken. Jag spelar aldrig spel men håller på med videoredigering och sådant, komprimerar mycket i x264. Så även om FX-8350 är 10-20% snabbare än Core i7 3770 på att komprimera x264 (det är där jag behöver kraften) så lockar intels Linux-vänliga inställning mig. Nvidiagrafik funkar väl bra men det är stängda drivare vilket jag egentligen inte gillar av princip. AMD och nvidias öppna drivare är inte jättebra när det gäller prestandan så i slutändan får jag troligtvis bästa grafikprestandan med öppna drivare om jag väljer intel. Hur som helst interna intelgrafiken räcker åt mig.

Det i kombination med lägre strömförbrukning för systemet om jag slipper grafikkortet (intel drar dessutom mindre i full load) så känns Core i7 trots allt som smartaste valet, även om jag får lida prestandamässigt. En annan grej är väl att intels moderkort för sockel 1155 är mer begränsade än AMD 990FX när det gäller PCIe lanes och sådant. Corei7 och FX-8350 verkar vara ganska likvärdiga alternativ trots allt när man väger in alla aspekterna.

Men i alla fall, kan man kompensera intels sämre prestanda med lätt överklockning? Visserligen kan man överklocka FX-8350 väldigt bra också men en annan aspekt är att då kanske man sätter mitt Corsair VX-450 nätagg på pottkanten, särskilt om man måste ha ett grafikkort också? Jag gillar även att ha många hårddiskar, sitter för närvarande 6 stycken hårddiskar i min dator och vill helst inte behöva köpa nytt nätagg också... Om nu en intel Core i7 utan grafikkort drar mindre ström vid maxlast så kanske jag ändå kan kompensera med lättare överklockning utan att behöva byta nätagg? Å andra sidan tror jag att 450W egentligen även räcker till att driva en överklockad FX-8350 och kanske ett nvidia 640GT grafikkort plus ett gäng hårddiskar men risken är att nätaggsfläkten låter tokhögt då. Har hört någonstans att nätagg jobbar effektivast runt 50% last och går man högre börjar fläkten leva amok i nätagget.

Jag vet i och för sig inte om jag kommer att utnyttja VT-d så mycket, står lite i valet och kvalet om det är värt med 3770K istället. Normalt sett brukar jag inte överklocka men tycker samtidigt det är kul att testa vad grejerna går för innan jag sedan går tillbaks till standardhastigheten. Så jag inser så sett att 3770 i princip är lika bra (100 MHz skillnad märker man nog knappt) och VT-d lockar ju.

Kom på en annan sak som talar för FX-8350 och det är att den stöjder ECC-minnen. Visst man kan köpa Xeon istället men då blir det servermoderkort för att få stöd för ECC-minnen? Om jag väljer FX-8350 så kan jag välja något moderkort från ASUS såsom Sabertooth 990FX R2.0, ECC-minnen och få stöd för IOMMU. Men då kanske det tillkommer grafikkort och nätagg och det hela blir dyrare utan någon större prestandavinst...

Vill inte att det blir pajkastning om intel mot AMD i tråden. Båda är bra, jag resonerar bara om vilka val som är vettiga just för mig och mina behov. Jag behöver alltså inte extrem grafikprestanda och gillar intels integrerade grafik. Samtidigt vill jag ha bra prestanda för x264-komprimering och helst inte behöva köpa nytt nätagg. Hur står sig en överklockad Core i7 (utan K respektive med K) mot en lättare överklockad FX-8350 (lättare överklockad för att inte behöva byta nätagg) och speciellt då när det gäller prestanda för x264 encoding? Jag är inte bekymrad när det gäller elkostnader (jag har elvärme i mitt hus så drar den mycket ström går elementen mindre hårt istället).

Ja du kan överklocka en intel processor utan "K" Men då måste du ju låsa upp den så du kan göra det. Det är på samma sätt om du köper en telefon som är låst till 3 då kan du låsa upp den själv om du har rätt kod och vet hur du gör.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Det går inte att "låsa upp" moderna Intel-processorer, tyvärr. Men de går att klocka genom att höja busshastigheten, precis som förr. Dock går det inte att höja så mycket och det varierar med olika moderkort. Runt 108MHz brukar vara max innan det blir för instabilt pga att andra kringkomponenter inte gillar hög buss, det skulle innebära ca. 4.2GHz i Turbo vilket gör den snabbare än en FX8350 i 5GHz ...

Ett bättre alternativ är kanske att gå på i7-3820 och s.2011 som har alla VT-finesser men som går att bussklocka bra mycket mer pga en extra pll-kristall på moderkortet, uppåt 4.8GHz är inga problem, den kostar som 3770 men moderkortet blir dyrare. Fast då har man fler pcie-banor och större cache, dock ingen integrerad grafik men allvarligt talat så är Intels grafik ändå inte så himla bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Ja du kan överklocka en intel processor utan "K" Men då måste du ju låsa upp den så du kan göra det. Det är på samma sätt om du köper en telefon som är låst till 3 då kan du låsa upp den själv om du har rätt kod och vet hur du gör.

Nu är du allt ute och cyklar, det är mer än överklockningsfunktionen som skiljer mellan "K" processorerna och de vanliga, och de går inte att låsa upp.

Permalänk
Medlem

Min i7 3820 får jag upp i 4.8 Ghz med asus P9X79 DELUXE. Dock är det Sockel 2011.. Så det kanske är skillnad på 1155 och 2011 med överklockning. Med eller utan K.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att ronnylov som är mer workstation-orienterad bör sikta på s.2011!

edit. skillnaden på s.2011 och s.1155 är att på s.2011 kan man låsa busshastigheten för övriga kringkomponenter, precis som det gick på s.775, och då kan man klocka processor-bussen "hur mycket man vill". På s.1155 går allt på samma buss vilket stryper buss-klockning rejält.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skulle gått på Intel då intel processorerna är starkare. Här har du en benchmark mellan dem.
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=551

Det går att klocka en 3770, men inte mycket då du höjer bclk vilket i sin tur höjer allt, CPU, pci-E, ram..

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Skulle gått på Intel då intel processorerna är starkare. Här har du en benchmark mellan dem.
http://www.anandtech.com/bench/Product/697?vs=551

Det går att klocka en 3770, men inte mycket då du höjer bclk vilket i sin tur höjer allt, CPU, pci-E, ram..

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

41.9 fps i X264 HD Benchmark 2nd pass för FX-8350 är bättre än 41.0 fps.
Skillnaden är inte stor med FX-8350 är bättre i den applikation jag vill ha prestandan, åtminstone oklockat.
Klockar man båda kanske resultatet blir annorlunda?
Jag bedömer de som likvärdiga prestandamässigt.
Fast det är klart ibland använder jag andra applikationer också och överlag är Core i7 bättre.

Jodå socket 2011 ser bra ut. Men lite dyrt med tanke på att FX-8350 också klockar ganska bra och 990FX har hyfsat med features såsom många PCIe lanes. Dessutom tillkommer nu grafikkort även för s2011. De 6-kärniga intel-processorerna presterar bättre än FX-8350 men ack så dyra. Då kan man ha två billigare datorer som jobbar parallellt istället (typ klusterlösning). Jag låter ibland min server (en Athlon II X4 645) ta hand om en del encoding-jobb nattetid. Den är ändå igång och kan få jobba lite. Så istället för en 3930K skulle jag kunna ha två FX-8320 som jobbar samtidigt. I och för sig startar min server utan grafikkort så en extra encoding-maskin behöver inte ens ha grafikkort och jag skulle kunna nätverksboota den också så inga extra diskar behövs heller (moderkort, CPU, minne och nätagg räcker) men nu är det min skrivbordsdator jag tänker uppgradera i första hand. Hmmm, då behöver jag egentligen inget nytt grafikkort. Jag kan låta gamla moderkortet köra grafikkortlöst som en extra encodingmaskin och så sätter jag mitt 9600GT på nya moderkortet! Min gamla Xeon X3350 presterar ungefär som min Athlon II X4 så den blir ett lagom litet tillskott i encodingklustret hemma.

Jaja, ni har alla bra synpunkter. Jag har ingen panik och kan fundera lite till innan jag bestämmer något.

Permalänk
Medlem

Den är något bättre andra omgången, ja. Dock nästan obefintligt. Och i7s prestanda ökar mer vid överklock än AMDs processor gör. Vid samma klockfrekvens är 3770 bättre. Första omgången är dock i7 betydligt bättre. Och som du sa, det är en bättre processor överlag. Dessutom drar den mindre ström, vilket alltid är bra.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Icke-K Ivy/Sandy går att klocka 4 multipelsteg (dvs 400Mhz) om CPUn har ett turboläge (dvs inga i3). Lite osäker på om det är på en eller alla kärnor.

Sen kan man klocka lite lite ytterligare via BLCK men det är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Den är något bättre andra omgången, ja. Dock nästan obefintligt. Och i7s prestanda ökar mer vid överklock än AMDs processor gör. Vid samma klockfrekvens är 3770 bättre. Första omgången är dock i7 betydligt bättre. Och som du sa, det är en bättre processor överlag. Dessutom drar den mindre ström, vilket alltid är bra.

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör alltid kvalitetsbaserad encoding, alltså med ett crf-värde och då är det bara en omgång som körs, och denna omgång motsvarar andra omgången i prestandakrav. Men det är rätt som du säger.

Vid 4,7 GHz presterar Corei7 3770K 52,3 fps jämfört med 41.5 fps i original, en ökning på 26 %
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Vid 5,0 GHz presterar FX-8350 18,28 fps jämfört med 15,2 fps original, alltså en ökning på 20%
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Denna test påstår att FX-8350 ger 15,2 fps original jämfört med 14,6 fps för 3770K
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...
Då räknar jag ut överklockad prestanda:
Core i7 3770K: 1,26*14,6=18,4 fps
FX-8350 (enligt tidigare): 18,28 fps
Ja minsann, en överklockad 3770K presterar bättre än en överklockad FX-8350.
Men skillnaden är nästintill obefintlig, och det var den ju i original också men visst Core i7 går ju om där.

Men sant som sagt var att Corei7 är bättre i överlag och drar mindre ström med.