CDON - Vad har jag för rättigheter?
Hej! Tänkte varna redan nu för wall of text, men vill att ni ska förstå min situation så bra som möjligt.
I söndags beställde jag 4 datordelar från CDON.
Redan på måndagen postade de nätagget och på tisdag anlände det. På tisdagen skickades även de tre andra delarna till lagret för att packas. Det stod på deras sida att varorna packas i max 1 arbetsdag innan det skickas ut med posten.
På torsdagen (igår) hade de fortfarande inte packad och skickat varorna. Så jag tog kontakt med dom och får som svar att det är mycket stress under julen osv och att det skulle skickas så fort som möjligt.
Idag så har de ändrat på sin sida där de inte längre utlovar max en dag av packning, utan nu står det "så fort som möjligt". Jag såg även att det blivit någon bugg med en vara, ett chassi, som jag beställt att när jag klickade in på den från ordern kom jag till ett headset med ett annat namn. Jag tog åter kontakt med dom och allt jag får som svar är att den redan packas och att jag tvingas skicka tillbaka den när den kommer för att jag inte ska behöva betala.
"En ny faktura kommer att medfölja den nya leveransen och den ska returneras tillsammans med den felaktiga produkten. Denna nya faktura ska inte betalas utan kommer att makuleras när returen registreras hos oss. Det är originalfakturan som ska betalas.
Förpacka varan du vill returnera tillsammans med den nya fakturan och returnera med fraktsedeln jag kommer skicka till dig med posten."
Dessutom så är CDON med i Trygg E-handel, och en av punkterna som de ska uppfylla är följande:
5. Leveranstider
Konsumenten skall vid köptillfället informeras om maximal leveranstid från det att beställning gjorts. Om företaget INTE kan leverera inom avtalad tid skall konsumenten utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Konsumenten skall då ha rätt att häva köpet utan kostnad.
Detta har de ignorerat totalt och de verkar inte bry sig alls om att det är otroligt försenat.
Mina frågor är följande:
1. Någon som varit med om likande lång packningstid? Och hur lång tid tog det då för er?
2. Är jag tvingad till att skicka tillbaka någonting som jag inte beställt eller är det deras ansvar att hämta den? Försökte fråga detta i livechatten men de slingrade sig bara så misstänker att jag inte måste skicka tillbaka den.
3. Vad kan jag kräva av dom när dom inte lever upp till Trygg E-handels krav?