CDON - Vad har jag för rättigheter?

Permalänk
Medlem

CDON - Vad har jag för rättigheter?

Hej! Tänkte varna redan nu för wall of text, men vill att ni ska förstå min situation så bra som möjligt.

I söndags beställde jag 4 datordelar från CDON.
Redan på måndagen postade de nätagget och på tisdag anlände det. På tisdagen skickades även de tre andra delarna till lagret för att packas. Det stod på deras sida att varorna packas i max 1 arbetsdag innan det skickas ut med posten.
På torsdagen (igår) hade de fortfarande inte packad och skickat varorna. Så jag tog kontakt med dom och får som svar att det är mycket stress under julen osv och att det skulle skickas så fort som möjligt.
Idag så har de ändrat på sin sida där de inte längre utlovar max en dag av packning, utan nu står det "så fort som möjligt". Jag såg även att det blivit någon bugg med en vara, ett chassi, som jag beställt att när jag klickade in på den från ordern kom jag till ett headset med ett annat namn. Jag tog åter kontakt med dom och allt jag får som svar är att den redan packas och att jag tvingas skicka tillbaka den när den kommer för att jag inte ska behöva betala.

"En ny faktura kommer att medfölja den nya leveransen och den ska returneras tillsammans med den felaktiga produkten. Denna nya faktura ska inte betalas utan kommer att makuleras när returen registreras hos oss. Det är originalfakturan som ska betalas.

Förpacka varan du vill returnera tillsammans med den nya fakturan och returnera med fraktsedeln jag kommer skicka till dig med posten."

Dessutom så är CDON med i Trygg E-handel, och en av punkterna som de ska uppfylla är följande:

5. Leveranstider
Konsumenten skall vid köptillfället informeras om maximal leveranstid från det att beställning gjorts. Om företaget INTE kan leverera inom avtalad tid skall konsumenten utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Konsumenten skall då ha rätt att häva köpet utan kostnad.

Detta har de ignorerat totalt och de verkar inte bry sig alls om att det är otroligt försenat.

Mina frågor är följande:

1. Någon som varit med om likande lång packningstid? Och hur lång tid tog det då för er?
2. Är jag tvingad till att skicka tillbaka någonting som jag inte beställt eller är det deras ansvar att hämta den? Försökte fråga detta i livechatten men de slingrade sig bara så misstänker att jag inte måste skicka tillbaka den.
3. Vad kan jag kräva av dom när dom inte lever upp till Trygg E-handels krav?

Permalänk
Medlem

1. Lång? En vecka är inte lång tid att vänta oavsett vad det står på deras sida. Tänk på att den informationen som står vid varan inte alltid är 100% korrekt.
2. Rent lagligt så har man inga skyldigheter alls kring saker man inte beställt. Men det normala är att företaget skickar en en returpaket som man skickar utan kostnad. Men som sagt, man har inga skyldigheter att göra så utan kan kräva att de hämtar den. Det finns även nån regel för hur länge man ska behöva vänta tills varan tillfaller dig, tror det är ett år men inte helt säker.
3. Till viken dag har de lovat att varorna ska levereras? Du skriver inget om det och det är en förutsättning för att paragraf 5 av trygg e-handels avtal ens ska komma i effekt. Som sagt, 1 vecka anses INTE vara oskäligt lång leveranstid.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Trygg E-handels 5'e paragraf är delvis totalt onödigt. I sverige har vi lag på 14 dagars ångerrätt på distansköp, se https://lagen.nu/2005:59 9§.
Jag skulle tro att du ej kan bli tvingad att skicka den, men de bör rimligen stå för fraktkostnaden då ni inte har något köpesavtal. Skicka bara tillbaka den när den väl kommer så bör det inte vara något problem! Headsettet bör rimligen inte levereras till din dörr, och det gör hela processen lite enklare för dig
Inget, såvitt jag vet. I värsta fall så hör med ARN och vänta 6 månader eller vad det är på deras rekommendation, eller klaga till trygg e-handel.

edit, såg att delar av mitt svar var irrelevant, läste inte TS ordentligt. Förlåt!

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

1. är väl ganska uppenbart att leveranser tar längre tid vid juletider, förstår inte problemet.
2. såklart du ska skicka tillbaka produkten, alla gör väl fel nån gång.
3. sluta vara så barnslig, häv köpet och skicka tillbaka alltihopa om du är så missnöjd och köp ifrån något annat ställe.

Permalänk
Medlem

Gör som jag efter en massa strul, skicka tillbaka ALLT du handlat där och byt till ett annat företag!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Verkar som att CDON har lite svårt för att skicka rätt saker..
Har fått fel varor 2 gånger totalt nu, utan säkert ett 10-tal köp ifrån dem. Då har det inte varit juletider heller.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa några julklappar från cdon. Blir det fel så kommer jag skämmas på julafton

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibb1:

1. Någon som varit med om likande lång packningstid? Och hur lång tid tog det då för er?
2. Är jag tvingad till att skicka tillbaka någonting som jag inte beställt eller är det deras ansvar att hämta den? Försökte fråga detta i livechatten men de slingrade sig bara så misstänker att jag inte måste skicka tillbaka den.
3. Vad kan jag kräva av dom när dom inte lever upp till Trygg E-handels krav?

1. Beställer inte från CDON men det är liknande problem med andra företag nu inför julen. Posten själva har enorma mängder paket i deras terminaler just nu.

2. Jag förutsätter att felet verkligen ligger på CDON.COM. Skickar dem något som du inte beställt är det upp till dem att få hem deras egendom. I varje fall är det CDON som ska bekosta återfrakten t.ex. genom att ge dig en fraktsedel, betala returfrakten eller på något annat sett se till att de får hem varan utan större problem för dig. CDON verkar alltid skicka med fraktsedel ifall kunder skulle vilja använda ångerrätten, det är antagligen denna som du ska använda. Den är bara ge till postens ombud tillsammans med paketet så kommer dem att debitera CDON. Betala den korrekta fakturan som avser det avtalade beloppet och understryk för CDON att du inte kommer betala den felaktiga fakturan. Skulle du behöva ta bussen eller liknande till postens närmaste ombud kan du kräva CDON på kostnaden.

3. Detta krav är ett avtal mellan CDON och Trygg E-handel. Alltså kan inte du kräva att CDON lever upp till kraven. Däremot kan då påtala för dem att de bryter mot kraven och även anmäla CDON till Trygg E-handel. Däremot har du i teorin rätt att kunna avbeställa varan men då ska säljaren bli ersatt för de kostnader som tillkommer (t.ex. frakt). Lättare är då att använda ångerrätten på 14 dagar från att du får varan, du måste du bara betala frakten tillbaka. Snackar du med CDON bör det inte vara ett problem att du returnerar de varor du inte vill ha tillsammans med den varan de skickade fel.