Permalänk

Nybygge startar om efter ca 10 sec.

Idag fick jag mitt nya datorpaket från inet.
det bestod av.
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
ASUS GeForce GTX 680 4096MB DirectCUII +
FSP Aurum 650W 80+ Gold Modulär - https://www.inet.se/produkt/6906927/fsp-aurum-650w-80-gold-mo...
MSI Z77IA-E53 mITX - https://www.inet.se/produkt/1902202/msi-z77ia-e53-mitx

Detta är ett mITX system, ett kraftfullt sådant.
min kundvagn - https://www.inet.se/orderstatus/InvoiceDetails/179183090

PROBLEMET
Jag monterade allt, och bootade upp efter 10 sec startar datorn om, och den fortsätter så tills jag stänger av via nätaggregatet.

Det jag har gjort.
Tog ut komponenter efter varandra och felsökte om det var något fel på dom.
( Grafikkort, Minne, SSD, DVD, )

Jag fick inga resultat av detta, problemet ovan kvarstod.
Jag har även monterat upp systemet utanför Chassit.

Nu vänder jag mig till klokare människor på Sweclockers, hoppas ni kan hjälpa att reda ut denna "MESS"
/Pho3nix - Teknik

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios?

Permalänk
Skrivet av Cawer:

Uppdatera bios?

Kan ju inte för att jag inte kommer in i systemet, bios och allt annat.
Får även ingen bild på skärmen

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Avstängd

Moderkortet stödjer nog inte CPU:n utan en BIOS update

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Moderkortet stödjer nog inte CPU:n utan en BIOS update

Det är ett Z77 chipset, det ska stödja Ivy direkt. Eller?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrutalSwede:

Det är ett Z77 chipset, det ska stödja Ivy direkt. Eller?

Bara för det är en Ivy betyder det inte att Z77 chipset stödjer en 3770K. Allt baserar ju på hur MSI har programmerat BIOS

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

Finns det någon snäll som kan hjälpa mig att kolla upp det?
Jag googlade men hittade inga svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk

Prövat att resetta BIOS? Det hjälpte mig en gång när jag hade en MSI-bräda som inte ville starta. Misstänker att det hade något med minnesinställningarna att göra den gången.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att CPU kylaren sitter ordentligt? Jag hade exakt samma problem och det visade sig att cpu kylaren glappade lite. Om du kan lyckas ta dig in i bios så försök titta vad dina temps ligger på.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

min polare hade liknande problem och för han hjälpte det med att sätta ramminnena i olika minneskanaler. pröva det du med.

Permalänk

Jag hade nyligen samma problem vid senaste uppgraderingen, att allt var svart och datorn startade om sig efter cirka 10 sekunder.
Det visade sig att jag inte hade tryckt in minnena tillräckligt hårt. efter jag hade tryckt till minnena så funkade allt igen som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pho3nIx - Teknik:

Idag fick jag mitt nya datorpaket från inet.
det bestod av.
Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP
ASUS GeForce GTX 680 4096MB DirectCUII +
FSP Aurum 650W 80+ Gold Modulär - https://www.inet.se/produkt/6906927/fsp-aurum-650w-80-gold-mo...
MSI Z77IA-E53 mITX - https://www.inet.se/produkt/1902202/msi-z77ia-e53-mitx

Detta är ett mITX system, ett kraftfullt sådant.
min kundvagn - https://www.inet.se/orderstatus/InvoiceDetails/179183090

PROBLEMET
Jag monterade allt, och bootade upp efter 10 sec startar datorn om, och den fortsätter så tills jag stänger av via nätaggregatet.

Det jag har gjort.
Tog ut komponenter efter varandra och felsökte om det var något fel på dom.
( Grafikkort, Minne, SSD, DVD, )

Jag fick inga resultat av detta, problemet ovan kvarstod.
Jag har även monterat upp systemet utanför Chassit.

Nu vänder jag mig till klokare människor på Sweclockers, hoppas ni kan hjälpa att reda ut denna "MESS"
/Pho3nix - Teknik

kör med en ram sticka!

Permalänk
Medlem

Prova med en ramsticka som nämnts.
Om det fortfarande inte funkar, och efter den felsökning du redan har gjort. Så låter det helt enkelt som du fått ett defekt moderkort eller processor.

Finns också en risk du pajat via EDS. Använder du dig av någon form av ESD skydd?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Testa detta

Kolla om du har installerat drivern för både den intergrerade grafiken samtidigt som du har installerat grafiken för ditt grafikkort.
Det brukar uppstå problem om man har båda installerade.
Avinstallera drivern för den intergrerade grafiken och kör bara med drivern för ditt grafikkort.
Det kan också var fel på drivrutinen på ditt grafikkort.
Testa att, Hämta den senaste drivern från tillverkaren av ditt grafikkort.
Jag hoppas det löser sig.
Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Hur ska han kunna testa drv?
Ta isär alt och sätt i hopp det igen. Även om du har kopplat rätt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

distanser?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Testa omstart av cmos

Testa även att återställa cmos.
Stäng av all ström innan du gör det.
Om du inte har gjort det förut så kan du läsa om det i den medföljande moderkorts manualen.
Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Ram, ram ,ram....

Se till att allting sitter rätt, ta även ut ramet och sätt tillbaka, kom ihåg att trycka jämt över stickan, kolla även moderskort manualen efter hur stickorna ska sitta...........

Permalänk

Ram vet jag att de fungerar.
Jag måste testa resetta bios
Btw
Jag ser och kommer inte in i datorn
Kan icke kolla temps mm
Har kollat CPU kylaren och den sitter som den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Kolla om du har installerat drivern för både den intergrerade grafiken samtidigt som du har installerat grafiken för ditt grafikkort.
Det brukar uppstå problem om man har båda installerade.
Avinstallera drivern för den intergrerade grafiken och kör bara med drivern för ditt grafikkort.
Det kan också var fel på drivrutinen på ditt grafikkort.
Testa att, Hämta den senaste drivern från tillverkaren av ditt grafikkort.
Jag hoppas det löser sig.
Mvh
Micke

och hur menar du han ska kunna gå tillväga för dessa saker nu när han precis byggt ihop datorn o den startar om sig efter 10sek bara?.....dvs inte kommit in i datorn ihuvudtaget...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Så.
nu har jag även resetat biosen,
Boken blev till hjälp denna gång.
Resultatet är detsamma, dvs att datorn beter sig som innan.
Jag har även som sagt testat alla konfig på ram minne, prossesor kylare mm.

Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.
tog kontakt med inet vid 15.00 idag.
De menar på att jag måste ha fått något dåligt exemplar av MB eller nått.
Det skulle göra ett service ärende av detta.

Fortsätt gärna komma in med tips, jag kommer skriva i denna tråd tills jag har löst problemet.
Mitt nya MB kommer på måndag.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk

kolla strömkablar ordentligt. datorn startar om för att det är något som inte är som det ska, kolla strömmen, ta ur ALLT! kolla distanserna så de sitter på rätt plats när du kollar, se till att distanserna är i rätt längd så moderkortet inte blir böjt. Testa att inte skruva dit moderkortet för hårt. det kan leda till detta. Kolla så kablarna till resert hdd osv sitter rätt, rätt håll. Minnet brukar vara känsligt. va inte rädd att trycka och vicka på minnen när det sitter där det ska. på 1:a minnesplatsen. "Singel-mode" testa starta om datorn utan gafikkort, gör samma sak fast utan minne. Bara felsöka

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

Har du monterat dit moderkortet med distanser? Du kan kortsluta moderkortet och alla dess komponenter om du inte har gjort det.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Sist jag byggde en dator så satt jag och felsökte som alla ovanstående förslag, men var bara att jag skulle ta ur & sätta in det lilla batteriet på brädan.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Har du Corsair som SSD disk ?

Är din SSD disk av märket Corsair. Jag köpte en Corsair SSD disk som startat om datorn hela tiden. Corsair är värdelösa.
Prova på en vanlig sata disk om det fungerar.

Permalänk

straatMan-
i bitfenix prodogy sitter det "Inbyggda" distanser

TEEH- jag har redan resetat CMOS men utan resultat.

driver570 Min ssd är en samsung, Btw så har jag redan kopplat bort den problemet kvarstår.

Äntligen idag är det måndag, jag väntar på leverans från inet på mitt nya moderkort.
hoppas verkligen allt fungerar som det ska.

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk

LÖSNINGEN

Såå

Fick igång datorn till slut.
Det var mitt moderkort det var fel på, jag fick mitt nya idag och datorn gick igång på 10 min.
Måste bara säga att det blev en riktig monster dator.
i windows egna benchmark fick jag 7.5 av 7.9
Det som fick 7.5 var min i7 3770k och ramen.
Jag kan starkt rekomendera samsung 830 series ssd.

Grafikkortet är en dröm, Maxar både BF3 och Far Cry 3. (1920x1080p) upplösning.

Sist vill jag tacka alla Sweclockare som hjälpte till i denna tråd,
Det finns ingen konkret tråd på SC eller liknande svenska teknik sidor.

Moderatorer får gärna klistra och låsa denna tråd nu.
MVH Pho3nix - teknik

Visa signatur

PapaSmurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av diver570:

Är din SSD disk av märket Corsair. Jag köpte en Corsair SSD disk som startat om datorn hela tiden. Corsair är värdelösa.
Prova på en vanlig sata disk om det fungerar.

Vilken corsair SSD disk har du haft? Har själv nämligen beställt en av dom nyare Corsair, SSD Nutrion som jag kommer att ha mitt os på.
Blev lite orolig nu :/