Fel grafikkort? (Netonnet)

Permalänk
Medlem

Fel grafikkort? (Netonnet)

Hej!

Beställde ett nytt grafikkort från netonnet ( http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...). Enligt text och bild är det av modell platinum men när jag fick det igår var det icke platinum modellen.

Ingen dealbreaker men lite besviken att jag inte fick det jag trodde jag beställde.
Har jag någon rätt i situationen?

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem

Ring till dem och klaga.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan dem? ( är bara nyfiken) men rent allmänt så ska du ju få det du betalar för.
Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se på deras hemsa så skiljer det 50mhz i klockfrekvens

http://rog.asus.com/graphics-card/matrix/matrix-hd7970-p-3gd5/ - Platinum

http://rog.asus.com/graphics-card/matrix/matrix-hd7970-3gd5/ - Standard

Har du köpt det kort du länkade så har netonnet skickat fel vara till dig och du ska antingen få rätt produkt alternativt ekonomisk kompensation.

Om jag beställer en 2700K och får en 2600K så är det ungefär samma sak imo, det skiljer bara 100mhz, men jag gissar på att de chip som brandas som 2700K överlag håller något högre standard än 2600K, kan tänka mig att ASUS sätter de bästa exemplaren i platinum-korten. I vilket fall har jag fått fel produkt.

Netonnets pris är detsamma som komplett tar för platinum-korten. Verkar inte som om Nettonnet ens säljer standard-varianten, men komplett listar den för 200:- lägre pris. Så 200:- torde vara det lägsta du ska nöja dig med.

Permalänk
Medlem

Jo kollade precis upp det.. jo självklart ska du ha rätt kort eller kompensation. Men frågan är om du tycker det är värt det, (är slacker själv ) Hoppas det löser sig!

Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Verkar som att detta händer allt oftare nuförtiden..läste en liknande tråd om cdon inatt
Jag tycker du ska kräva att det blir rätt, oavsett om det är dealbreaker eller inte så måste butikerna sköta sig.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Har de skickat fel vara ska de antingen omleverera, betala prisskillnaden eller ge dig återköp. De väljer åtgärd. Det är knappast (i alla fall juridiskt) oväsentlig skillnad på korten om det faktiskt rör sig om två olika och olika prissatta produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Har de skickat fel vara ska de antingen omleverera, betala prisskillnaden eller ge dig återköp. De väljer åtgärd.

Nej, det är inte säljaren utan köparen som väljer åtgärd.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det är inte säljaren utan köparen som väljer åtgärd.

Sant dock i första hand är det omleverans som gäller i detta fallet, prisavdrag eller hävning i andra hand samt om man kräver prisreducering får företaget säga omleverans istället om de vill de.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Sant dock i första hand är det omleverans som gäller i detta fallet, prisavdrag eller hävning i andra hand samt om man kräver prisreducering får företaget säga omleverans istället om de vill de.

I det allmänna fallet kan köparen yrka på omleverans, reparation, prisavdrag eller hävning. I fallet omleverans eller reparation kan inte säljaren neka om denne inte kan visa att det innebär en oskälig kostnad. Det är först vid andra påföljder som de kan börja kräva att få försöka avhjälpa felet själva först. Fast i det specifika fallet är ju omleverans det uppenbara valet. Bara att ringa eller mail så skickar de ett nytt kort av rätt modell och en returpacksedel för det felaktiga kortet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I det allmänna fallet kan köparen yrka på omleverans, reparation, prisavdrag eller hävning. I fallet omleverans eller reparation kan inte säljaren neka om denne inte kan visa att det innebär en oskälig kostnad. Det är först vid andra påföljder som de kan börja kräva att få försöka avhjälpa felet själva först. Fast i det specifika fallet är ju omleverans det uppenbara valet. Bara att ringa eller mail så skickar de ett nytt kort av rätt modell och en returpacksedel för det felaktiga kortet.

Jag vill bara påpeka det juridiska så att det blir ännu tydligare. Säljaren har inte rätt att häva köpet. Oskälig kostnad står alltså endast vid val mellan alternativen omleverans eller avhjälpande av fel. De är skyldiga att ordna fram rätt produkt eller stå för ev mellanskillnad så TS kan köpa i annan butik, om nu TS prompt vill ha just den produkten. Alltför ofta vill butiker göra återköp, men detta är givetvis fel då (som jag skrev) de inte har rätt att häva köpet.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ringa och kolla med dem?
Förstår verkligen inte varför man måste starta en tråd om detta när du inte ens varit i kontakt med Netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flight:

Hej!

Beställde ett nytt grafikkort från netonnet ( http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...). Enligt text och bild är det av modell platinum men när jag fick det igår var det icke platinum modellen.

Ingen dealbreaker men lite besviken att jag inte fick det jag trodde jag beställde.
Har jag någon rätt i situationen?

även om du inte vill byta ut kortet så se till att kontakta dom så att du inte får strul med garantin i framtiden..

dock efter att ha kollat lite så tror jag att det är dom som har skrivit fel bara.. för kollar du under på sidan så står det "ASUS HD7970 3GB PCI-E Matrix Art.nr: 180372" så är nog dom som har failat och trott att det kortet och platinum är samma kort..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det är inte säljaren utan köparen som väljer åtgärd.

Skrivet av Ferrat:

Sant dock i första hand är det omleverans som gäller i detta fallet, prisavdrag eller hävning i andra hand samt om man kräver prisreducering får företaget säga omleverans istället om de vill de.

Ok för att förtydliga:

Köparen kan välja omleverans eller reparation om detta kan ske utan "oskälig" kostnad för säljaren (26§ KKL). Dock är det sällan säljaren som har något emot omleverans och reparation är i detta fall inte möjligt.

Köparen vill i de flesta fall häva köpet (29§ KKL) varpå säljaren får välja annan åtgärd (27§ KKL).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av norrby89:

även om du inte vill byta ut kortet så se till att kontakta dom så att du inte får strul med garantin i framtiden..

dock efter att ha kollat lite så tror jag att det är dom som har skrivit fel bara.. för kollar du under på sidan så står det "ASUS HD7970 3GB PCI-E Matrix Art.nr: 180372" så är nog dom som har failat och trott att det kortet och platinum är samma kort..

Fast ännu längre ner står det:
Allmänt
Tillv. art. nr. MATRIX-HD7970-P-3GD5
Tillverkare ASUS
Modellbeteckning Asus HD7970 3GB PCI-E Matrix Platinum

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Det är väl bara att ringa och kolla med dem?
Förstår verkligen inte varför man måste starta en tråd om detta när du inte ens varit i kontakt med Netonnet.

Jag har både mejlat och ringt, de skulle kolla om de fått en fel leverans, men varför jag startade tråden var för att jag inte kan något om det juridiska i sådana här fall och då kan det vara bra att kolla hur man ligger till av folk som kan.

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flight:

Jag har både mejlat och ringt, de skulle kolla om de fått en fel leverans, men varför jag startade tråden var för att jag inte kan något om det juridiska i sådana här fall och då kan det vara bra att kolla hur man ligger till av folk som kan.

Jag kan rekommendera konsumentverkets hemsida. Där står väldigt mycket matnyttigt om rättigheter och skyldigheter. Annars är konsumentköplagen inte så värst lång men den är inte alltid helt tydlig och den tar inte upp rådande praxis så börja på konsumentverket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flight:

Jag har både mejlat och ringt, de skulle kolla om de fått en fel leverans, men varför jag startade tråden var för att jag inte kan något om det juridiska i sådana här fall och då kan det vara bra att kolla hur man ligger till av folk som kan.

Som jag sagt. Om det juridiska har du fötterna på det torra

Du ska få exakt vad du beställt.

Skrivet av 16 § 1:a stycket Konsumentköplagen:

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Jag tror inte Netonnet kommer ge dig några problem om du kontaktar dem.

Permalänk
Medlem

Då jag hittat samma (rätt) kort på CDON tillsammans med deras 15%:are beställde jag det där billigare än på Netonnet.

Blir till att få pengarna tillbaka alltså, hoppas de går med på det.

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flight:

Då jag hittat samma (rätt) kort på CDON tillsammans med deras 15%:are beställde jag det där billigare än på Netonnet.

Blir till att få pengarna tillbaka alltså, hoppas de går med på det.

Annars har du alltid ångerrätten också efter att du väl fått tag på rätt kort. (Dock får du nog stå för frakten tillbaka då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flight:

Hej!

Beställde ett nytt grafikkort från netonnet ( http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...). Enligt text och bild är det av modell platinum men när jag fick det igår var det icke platinum modellen.

Ingen dealbreaker men lite besviken att jag inte fick det jag trodde jag beställde.
Har jag någon rätt i situationen?

Fördel dej (solklart).

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

Be dem sätta över en hundring eller två?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

ÖPPET KÖP!
vet inte om någon nämt det.
öppet köp och köp från någon annan butik.

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

ÖPPET KÖP!
vet inte om någon nämt det.
öppet köp och köp från någon annan butik.

Öppet köp gäller oftast och då i butik. Ångerrätten 14 dagar vid distansköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Vad är det för skillnad mellan dem? ( är bara nyfiken) men rent allmänt så ska du ju få det du betalar för.
Mvh: Ethnic

Platinum kortet är cherrypicked medan standard är en "vanlig" 680 krets

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2