Permalänk
Medlem

PS/2 slutat fungera på MSI Z77A-GD65?

Hej

Jag har ett MSI Z77A-GD65 som jag har haft i en dryg månad och allt har fungerat bra tills idag.
När jag startade datorn i morse så upptäckte jag att jag inte kunde använda tangentbordet, ett QPAD MK-50, som sitter anslutet med PS/2 sladd. Vad jag än trycket gav det inget utslag. Så jag bytte till PS/2 > USB adaptern och nu fungerar tangentbordet fint.

Någon som vet varför det kan bli såhär? Tangentbordet fungerade fint när jag stängde av datorn kvällen innan.
Eftersom att jag kan skriva på det nu med adapter låter det inte som att det är moderkortet det är fel på då?
Visst kan jag leva med adapter men det är jävligt störande att det inte funkar som det ska.

Tacksam för hjälp
Mvh Martin.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat ps2 tangetbord. Fungerar inte det, nolla cmos. Fungerar inte det reklamera moderkortet.

Edit:
Har du en annan adapter att testa gör det också innan reklamation.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Prövat att starta om datorn med tangenbordet ikopplat till ps/2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Testa med ett annat ps2 tangetbord. Fungerar inte det, nolla cmos. Fungerar inte det reklamera moderkortet.

Edit:
Har du en annan adapter att testa gör det också innan reklamation.

Ska testa Bios 2 och se om det funkar. Antar att det blir samma effekt som cmos, eller?

Skrivet av simme300:

Prövat att starta om datorn med tangenbordet ikopplat till ps/2?

Japp det har jag provat. "Numlock" lyser så tangentbordet får ström men verkar inte skicka några signaler.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av mwc:

Ska testa Bios 2 och se om det funkar. Antar att det blir samma effekt som cmos, eller?

Japp det har jag provat. "Numlock" lyser så tangentbordet får ström men verkar inte skicka några signaler.

Pröva trycka in kontakten lite mer (inte sexuellt ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Pröva trycka in kontakten lite mer (inte sexuellt ...)

Ska prova. Känns bara konstigt att det fungerar fram tills omstart. Pillade visserligen lite i registret men det var bara på print spoolern då jag har problem med skrivaren med

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Testa med ett annat ps2 tangetbord. Fungerar inte det, nolla cmos. Fungerar inte det reklamera moderkortet.

Edit:
Har du en annan adapter att testa gör det också innan reklamation.

Jag provade med min andra BIOS och problemet löstes inte.

Skrivet av simme300:

Pröva trycka in kontakten lite mer (inte sexuellt ...)

Samma här, kontrollerade att den verkligen var i men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte vid start att vid "BIOS skärmen" står det D7 nere i hörnet vilket det inte gjort tidigare (vill minnas att det stod A nånting). Enligt manualen betyder D7; "Console Outpu/Input devices/Console initialization and Load Option ROM (VGA, RAID, parallel ports, serial ports.....)

Kan detta ha nått att göra med PS/2 porten?

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Provade precis på mitt ASUS E45M1-I Deluxe och både PS/2 och USB fungerade.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Löste det. Letade runt i BIOS och stängde av "Fast Boot" och efter det så funkade det. Varför vet jag inte men det löste sig ändå så jag är nöjd

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache

Permalänk
Medlem

Skumt, men bra att det löste sig. Lika bra att skriva ner att du hade problem ifall du behöver reklamera eller får liknande problem i framtiden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja, kanske är lika bra att notera det.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache