vad ska jag köpa? 3xhd6970 eller 2x gtx580?

Permalänk
Medlem

vad ska jag köpa? 3xhd6970 eller 2x gtx580?

Hej sweclockers

funderar på att bygga en lite snabbare dator som ska klara av eyefinity utan problem, grafikkorten kommer att överklockas och vattenkylas och köpas begagnat och undrar vilka jag ska gå med

3x hd6970 2gb
2x gtx580 1,5gb/ 3gb

vad kostar ett gtx580 3gb nu för tiden? 1500kr? ett hd6970 kostar väl 1k? så man kan köpa 3x hd6970 istället för bara 2x gtx580 men då har man bara 2gb och eyefinity kräver mycket ram, så ett gtx580 3gb kommer att passa bättre, men är dyrare då, så vad tycker ni vilka ska jag gå med? spelar bilspel, lite bf3, l4d2, gta iv och google sketchup

vilket cpu ska jag går med också? 2600k eller piledriver 8350?(tror kommer att köpas nytt, kommer att vattenkylas och överklockas)

kommer att ha 60hz skärmar så gärna 60+ fps och high räcker för mej

jag bryr mej inte om elförbrukningen ingår i hyran...

tackar

Permalänk
Medlem

2st 580s utan tvekan

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

3x 6970 verkar vettigast då dom har mer Vram och mer kräm i sig

Om du inte hittar ett 580 med 3gb dvs..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Varför bara gamla delar?
Har du någonting alls? Sen vill man väl kanske ha så få kort/gpu:er som möjligt

Du skriver om eyefinity så jag antar att du bestämt dig för amd?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

2600k låter bra. 2 st 580's 3gb skulle jag personligen tagit. 1,5gb räcker inte långt om du ska köra med bra texturer i surround

Permalänk
Medlem

Eller så köper du 2st 7970...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej sweclockers

funderar på att bygga en lite snabbare dator som ska klara av eyefinity utan problem, grafikkorten kommer att överklockas och vattenkylas och köpas begagnat och undrar vilka jag ska gå med

3x hd6970 2gb
2x gtx580 1,5gb/ 3gb

vad kostar ett gtx580 3gb nu för tiden? 1500kr? ett hd6970 kostar väl 1k? så man kan köpa 3x hd6970 istället för bara 2x gtx580 men då har man bara 2gb och eyefinity kräver mycket ram, så ett gtx580 3gb kommer att passa bättre, men är dyrare då, så vad tycker ni vilka ska jag gå med? spelar bilspel, lite bf3, l4d2, gta iv och google sketchup

vilket cpu ska jag går med också? 2600k eller piledriver 8350?(tror kommer att köpas nytt, kommer att vattenkylas och överklockas)

kommer att ha 60hz skärmar så gärna 60+ fps och high räcker för mej

jag bryr mej inte om elförbrukningen ingår i hyran...

tackar

Vilket som funkar ju bra egentligen, oavsett om du har 2GB med 3x6970's eller 3GB med 2x580's. Dock får du ut mer prestanda med 3x6970's än 2x580's. Tänk dock på att du måste ju köpa ett tredje block för AMD lösningen. Men jag måste fråga dig vad du har för budget? Jag hade ju helt klart lagt ut pengar på den senaste generationen istället, tex HD 7950 (3GB), blir inte mycket dyrare samt att du får bättre prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785

eller om du föredrar Nvidia, GTX 660ti, dock "endast" 2GB GPU-minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370115

Valet gällande CPU hade jag helt klart valt 2600K framför AMD's variant.

Permalänk
Medlem

Har du ens kollat om ditt moderkort har stöd för CF / SLI?

EDIT: Ditt moderkort har stöd för både SLI och CF. Men den har bara 2st PCI-E 16x.
Så dubbla GTX 580 är såklart bättre än dubbla 6970. Men varför du skulle vilja ha dubbla GTX 580 nu när du kan få tag på dubbla 7970 eller GTX 680 är bortom mitt förstående. Om du nu lyckas få tag på några beg kort till ett bra pris kan jag förstå. Men nypris på korten är inte precis prisvärt.

EDIT2: och du har bara 750W nätagg så 3st 6970 skulle bli lite väl tungt. Du skulle nog ligga på gräsen hela tiden och gå över den stundtals. Frågan är då om ditt nätagg kommer klara av att leva på gränsen så ofta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

om du främst ska spela så räcker det ju med en i5:a. då spar du ca 600 eller nått

Visa signatur

[Intel core i7 9700k] [RTX 2080] [32 GB DDR4] [Syncmaster 2560 X 1440] [Razer Blackwidow Ultimate] [Razer Taipan] [Razer Goliathus Extended] [Razer Carcharias]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

3x 6970 verkar vettigast då dom har mer Vram och mer kräm i sig

Om du inte hittar ett 580 med 3gb dvs..

man kan ju endast använda bara 2gb... eller har förstått fel ^^ det är därför gtx580 3gb hoppade i det hela

Skrivet av Al3xswe:

Eller så köper du 2st 7970...

hmm de är dyra :/ bättre och köpa många billiga ^^

Skrivet av 010721:

Vilket som funkar ju bra egentligen, oavsett om du har 2GB med 3x6970's eller 3GB med 2x580's. Dock får du ut mer prestanda med 3x6970's än 2x580's. Tänk dock på att du måste ju köpa ett tredje block för AMD lösningen. Men jag måste fråga dig vad du har för budget? Jag hade ju helt klart lagt ut pengar på den senaste generationen istället, tex HD 7950 (3GB), blir inte mycket dyrare samt att du får bättre prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785

eller om du föredrar Nvidia, GTX 660ti, dock "endast" 2GB GPU-minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370115

ärligt? men spelade inte ram stor roll på hur höga inställningar man kunde ha?
hmm jag vet inte än har 11k just nu men lär sälja min gamla dator så något 4k mer men lär inte lägga 15k på en dator måste ha pengar till annat, så något +-10k och ska bygga eget chassi+vattenkylning, ang blocken så lär jag få dem billigare än gtx580-blocken. ett hd7970 kostar ju 3,+k alltså nästan 3xhd6970

vet verkligen inte vad jag ska satsa på, har haft 2xhd6970 förut och var skitnöjd med dem, men eyefinity tanken kom jag inte på(hade en skärm då, och nu när jag äger två så vet jag hur skönt det är att jobba med två, skaffar en tredje snart)

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt GTX580 sli om du måste välja något av dom 2.
desto mer grafikkort du använder desto mer drivrutins problem får du, samt kommer det dra över 800w med 3st 6970 kort som alstrar massor med värme, det blir som en bastu i rummet.
Men när CF fungerar så tjänar du runt 20-30% över GTX580sli.

SÅ är du ute efter maximal prestanda och skiter i värme,ström,drivrutins problem,microryckningar så väljer du 3x6970, samma sak när det gäller GTX580 sli dock inte mycket drivrutins problem, kan fortfarande uppstå men inte lika ofta.

Eller så lägger du dom 3500:- + någon hundring till och köper dig ett GTX680 eller ett 7970 för ca 3000:- , så slipper du allt som nänts ovan
http://www.behardware.com/art/imprimer/829/
10721a;13003371]Jag hade ju helt klart lagt ut pengar på den senaste generationen istället, tex HD 7950 (3GB), blir inte mycket dyrare samt att du får bättre prestanda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785

eller om du föredrar Nvidia, GTX 660ti, dock "endast" 2GB GPU-minne: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1370115

Valet gällande CPU hade jag helt klart valt 2600K framför AMD's variant.[/QUOTE]

Va.

Får bättre prestanda med ett 7950 över GTX580 SLI eller 3x 6970 CF, det är bara så fel det kan bli. GTX580sli är mer än 50% snabbare över ett 7950.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

man kan ju endast använda bara 2gb... eller har förstått fel ^^ det är därför gtx580 3gb hoppade i det hela

hmm de är dyra :/ bättre och köpa många billiga ^^

ärligt? men spelade inte ram stor roll på hur höga inställningar man kunde ha?
hmm jag vet inte än har 11k just nu men lär sälja min gamla dator så något 4k mer men lär inte lägga 15k på en dator måste ha pengar till annat, så något +-10k och ska bygga eget chassi+vattenkylning, ang blocken så lär jag få dem billigare än gtx580-blocken. ett hd7970 kostar ju 3,+k alltså nästan 3xhd6970

vet verkligen inte vad jag ska satsa på, har haft 2xhd6970 förut och var skitnöjd med dem, men eyefinity tanken kom jag inte på(hade en skärm då, och nu när jag äger två så vet jag hur skönt det är att jobba med två, skaffar en tredje snart)

Kolla fyndtråden. På CDON med kod kan du köpa ett 7970 för 2800kr. Köp 2st och du hamnar på 5600kr för två riktigt bra kort.
Nu är det så att koden bara funkar på EN produkt så bara använda din mammas konto för att köpa andra kortet.

Då kommer du ha pengar över att köpa CPU och moderkort och kanske minne också.

Skrivet av Warrior28:

3st 6970 kort

3e kortet kommer inte dra någon ström eller alstra värme för han har bara 2st PCI-E slots på sitt moderkort.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Personligen hade jag valt GTX580 sli om du måste välja något av dom 2.
desto mer grafikkort du använder desto mer drivrutins problem får du, samt kommer det dra över 800w med 3st 6970 kort som alstrar massor med värme, det blir som en bastu i rummet.
Men när CF fungerar så tjänar du runt 20-30% över GTX580sli.

SÅ är du ute efter maximal prestanda och skiter i värme,ström,drivrutins problem,microryckningar så väljer du 3x6970, samma sak när det gäller GTX580 sli dock inte mycket drivrutins problem, kan fortfarande uppstå men inte lika ofta.

Eller så lägger du dom 3500:- + någon hundring till och köper dig ett GTX680 eller ett 7970 för ca 3000:- , så slipper du allt som nänts ovan
http://www.behardware.com/art/imprimer/829/

Va.

Får bättre prestanda med ett 7950 över GTX580 SLI eller 3x 6970 CF, det är bara så fel det kan bli. GTX580sli är mer än 50% snabbare över ett 7950.

Jag menar dubbla grafikkort givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har du ens kollat om ditt moderkort har stöd för CF / SLI?

EDIT: Ditt moderkort har stöd för både SLI och CF. Men den har bara 2st PCI-E 16x.
Så dubbla GTX 580 är såklart bättre än dubbla 6970. Men varför du skulle vilja ha dubbla GTX 580 nu när du kan få tag på dubbla 7970 eller GTX 680 är bortom mitt förstående. Om du nu lyckas få tag på några beg kort till ett bra pris kan jag förstå. Men nypris på korten är inte precis prisvärt.

EDIT2: och du har bara 750W nätagg så 3st 6970 skulle bli lite väl tungt. Du skulle nog ligga på gräsen hela tiden och gå över den stundtals. Frågan är då om ditt nätagg kommer klara av att leva på gränsen så ofta.

hmm kommer att sälja den och skaffa nya grejer.(btw det moderkortet rekommenderas inte, rena bullshit) Såg att det fanns kampanj på nätagg på 1200w för endast 1k eller något. Nej nya gpuer är inte direkt prisvärda, och har ett piledriver 3850+MB(6 eller något pci e, mer frihet på hur man placerar gpuerna)+dominater minnen på g, men inte 100% jag vet inte om jag ska forstätta med amd..

Skrivet av selberg85:

om du främst ska spela så räcker det ju med en i5:a. då spar du ca 600 eller nått

känner någon i swec som har eyefinity med 2500k @5ghz och säger att ligger på 100% hela tiden och säger att den ger halsfalsk*, så antar det är för svag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

känner någon i swec som har eyefinity med 2500k @5ghz och säger att ligger på 100% hela tiden och säger att den ger halsfalsk*, så antar det är för svag?

Vad exakt är det du säger?

EDIT: Körde eyefinity på min Q6600 i nästan ett år och enda gången den låg på 100% var när den renderade i 3D program. Det har aldrig i något spel eller i windows slukat upp 100% av min CPU när jag spelat eller gjort annat i Eyefinity. Finns heller ingen logisk förklaring till varför det ens skulle vara möjligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

ärligt? men spelade inte ram stor roll på hur höga inställningar man kunde ha?
hmm jag vet inte än har 11k just nu men lär sälja min gamla dator så något 4k mer men lär inte lägga 15k på en dator måste ha pengar till annat, så något +-10k och ska bygga eget chassi+vattenkylning, ang blocken så lär jag få dem billigare än gtx580-blocken. ett hd7970 kostar ju 3,+k alltså nästan 3xhd6970

vet verkligen inte vad jag ska satsa på, har haft 2xhd6970 förut och var skitnöjd med dem, men eyefinity tanken kom jag inte på(hade en skärm då, och nu när jag äger två så vet jag hur skönt det är att jobba med två, skaffar en tredje snart)

2GB Funkar ganska bra, ska du ha riktigt höga inställningar så kommer 2x580's 3GB flaska i prestanda innan Vram tar slut. Jag av princip skäl när man ska lägga så pass mkt pengar på något är inte riktigt värt att köpa begagnat, samt att man vill ju ha så pass mycket support gällande drivrutiner och då gäller det att man sitter med den senaste generationen av grafikkort.

Mitt tips helt enkelt, köp 2x7950 3GB eller 2xGTX 660ti - eller om du kan avakta och spara pengar, så köper du 2x7970 eller 2x680.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm kommer att sälja den och skaffa nya grejer.(btw det moderkortet rekommenderas inte, rena bullshit) Såg att det fanns kampanj på nätagg på 1200w för endast 1k eller något. Nej nya gpuer är inte direkt prisvärda, och har ett piledriver 3850+MB(6 eller något pci e, mer frihet på hur man placerar gpuerna)+dominater minnen på g, men inte 100% jag vet inte om jag ska forstätta med amd..

känner någon i swec som har eyefinity med 2500k @5ghz och säger att ligger på 100% hela tiden och säger att den ger halsfalsk*, så antar det är för svag?

finns inte ett ända spel som drar bytta av ht. Bf3 har i teroin stöd för det men funkar inte så bra om jag minns rätt.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

hahah XD kommer säkert att skriva om allt igen XD

har haft kontakt med någon här i swec med crossfire(tror det var 2xhd7970) och ett 2500k(5ghz) och han säger att den belastas för mycket när han kör bf3 och får fpsdroop hela tiden, så han tror att det cpu som flaskar, han fick högre prestanda och mindre fpsdroop när han överklockade

edit: han sa att den låg på 100% hela tiden när han spelade och han tror att den överbelstades* eller något, det är vad jag kommer ihåg och har fattat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hahah XD kommer säkert att skriva om allt igen XD

har haft kontakt med någon här i swec med crossfire(tror det var 2xhd7970) och ett 2500k(5ghz) och han säger att den belastas för mycket när han kör bf3 och får fpsdroop hela tiden, så han tror att det cpu som flaskar, han fick högre prestanda och mindre fpsdroop när han överklockade

edit: han sa att den låg på 100% hela tiden när han spelade och han tror att den överbelstades* eller något, det är vad jag kommer ihåg och har fattat

Ja alltså en 2500k i stock klock flaskar 2 st 7970's. På gränsen att mina 580s inte flaskas av min 2500k på 4,5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hahah XD kommer säkert att skriva om allt igen XD

har haft kontakt med någon här i swec med crossfire(tror det var 2xhd7970) och ett 2500k(5ghz) och han säger att den belastas för mycket när han kör bf3 och får fpsdroop hela tiden, så han tror att det cpu som flaskar, han fick högre prestanda och mindre fpsdroop när han överklockade

Det är dubbla 6970 som flaskar. Var så för mig med min Q6600 och är så nu med min 3930k och det kommer vara mina GTX 680s som flaskar när jag får dom nästa vecka för mitt vram kommer ta slut långt innan min CPU börjar flaska.
BF3 är ett spel som äter mycket av datorn. Det som är viktigt är att du har en quad core cpu på ganska hög klockfrekvens och riktigt feta grafikkort med mycket videominne.

Så jag kan med 99% säkerhet säga att det inte är hans cpu som flaskar om han inte fyllt sin dator med virus och spyware som äter CPU när han spelar.

BF3 CPU scaling
http://www.tomshardware.com/reviews/battlefield-3-graphics-pe...

http://www.guru3d.com/articles-pages/battlefield-3-vga-and-cp...

Som du ser behöver du bara en CPU med 4 trådar

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Ja alltså en 2500k i stock klock flaskar 2 st 7970's. På gränsen att mina 580s inte flaskas av min 2500k på 4,5ghz.

aha men i vad vilken klockfrevens tror du att man ska köra sitt 2600k/8350?

Skrivet av Pimpim666:

Det är dubbla 6970 som flaskar. Var så för mig med min Q6600 och är så nu med min 3930k och det kommer vara mina GTX 680s som flaskar när jag får dom nästa vecka för mitt vram kommer ta slut långt innan min CPU börjar flaska.
BF3 är ett spel som äter mycket av datorn. Det som är viktigt är att du har en quad core cpu på ganska hög klockfrekvens och riktigt feta grafikkort med mycket videominne.

Så jag kan med 99% säkerhet säga att det inte är hans cpu som flaskar om han inte fyllt sin dator med virus och spyware som äter CPU när han spelar.

aha, 2xgt680 sexigtsexigt ;D ladda gärna upp lite bilder
aha så man ska ha lika bra* cpu som gpuer. Vilket cpu lär passa 3x6970/2xgtx580 bäst då? tror det blir ett 8350@4,6ghz eller så

hmm kan vara så men man spelar ju inte bara, utan skypar och lite youtube/sportify/grooveshark för lite musik i bakgrunden, men inga tunga programm ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha men i vad vilken klockfrevens tror du att man ska köra sitt 2600k/8350?

Du ska köpa 2600k, end of story. Har inga erfarenheter med 2600k, men med 2500k bör man i alla fall ha 4,5 ghz.

Permalänk
Medlem

2St 7970=6000 kr typ

Skrivet av Gulbanan:

man kan ju endast använda bara 2gb... eller har förstått fel ^^ det är därför gtx580 3gb hoppade i det hela

hmm de är dyra :/ bättre och köpa många billiga ^^

ärligt? men spelade inte ram stor roll på hur höga inställningar man kunde ha?
hmm jag vet inte än har 11k just nu men lär sälja min gamla dator så något 4k mer men lär inte lägga 15k på en dator måste ha pengar till annat, så något +-10k och ska bygga eget chassi+vattenkylning, ang blocken så lär jag få dem billigare än gtx580-blocken. ett hd7970 kostar ju 3,+k alltså nästan 3xhd6970

vet verkligen inte vad jag ska satsa på, har haft 2xhd6970 förut och var skitnöjd med dem, men eyefinity tanken kom jag inte på(hade en skärm då, och nu när jag äger två så vet jag hur skönt det är att jobba med två, skaffar en tredje snart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

2St 7970=6000 kr typ

Jag skrev" ett hd7970 kostar ju 3,+k alltså nästan 3xhd6970" eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Ett tips för att minska cpu bealstningen under bf3 är att stänga ner battlelog då det drar sjukt mycket från cpun.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Ett tips för att minska cpu bealstningen under bf3 är att stänga ner battlelog då det drar sjukt mycket från cpun.

Aha coolt detta måste verkligen testas

Permalänk
Skrivet av upl8447:

finns inte ett ända spel som drar bytta av ht. Bf3 har i teroin stöd för det men funkar inte så bra om jag minns rätt.

När spelet var nytt så orsakade HT ett slags "microstuttering" för mig.
Men nu så måste jag ha HT påslaget för annars så flaskar min processor som faen. Så visst har BF3 stöd för HT även i praktiken.
BF3 använder 6 (utav 8) trådar på min processor, en i7 920 4.0 GHz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

finns inte ett ända spel som drar bytta av ht. Bf3 har i teroin stöd för det men funkar inte så bra om jag minns rätt.

Far Cry 3 kör 12 trådar min CPU.

Skickades från m.sweclockers.com