AMD Radeon HD 8000M "Solar System" i antågande

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon HD 8000M "Solar System" i antågande

Nya grafikprocessorer för bärbara datorer och andra kompakta plattformar är i antågande. Inom kort presenterar AMD den nya Radeon HD 8000M-serien "Solar System".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är detta första grafikkretsen med DirectX 11.1?

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på Radeon korten i 8000 serien.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

28nm en gång till? Hoppas att korten är sjukt snabba i alla fall och att de lyckas fördela sina bildrutor på ett någorlunda civiliserat sätt både i singelkortslösningar och CF!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Uppkallad efter en 400 grader varm planet, det här låter ju lovande

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Så typiskt att jag just köpte mig några GTX 680. Får väl börja spara pengar till i sommar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Uppkallad efter en 400 grader varm planet, det här låter ju lovande

Och den andra iskall, tror nog det jämnar ut sig

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Det är toppen att utvecklingen går framåt men när AMD inte ens klarar av att göra fungerande drivrutiner till sina nuvarande kort (i mitt fall 7970M) så tycker jag dom ska ta det lite lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Uppkallad efter en 400 grader varm planet, det här låter ju lovande

Som dessutom roterar extremt långsamt.

Permalänk
Medlem

fixa drivrutinerna till 7970m först. går fan knappt att använda.
näe nvidia säger jag bara !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Så typiskt att jag just köpte mig några GTX 680. Får väl börja spara pengar till i sommar.

På vilket sätt konkurerar GTX 680 med de mobila grafikkort i 8000M serien som artikeln handlar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Uppkallad efter en 400 grader varm planet, det här låter ju lovande

Planeterna är i för sig uppkallade efter Romerska gudar. Så antingen presterar chippet som en gud eller bränner upp ditt hus.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Om priserna inte är astronomiska så hyllar jag denna serie!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Atlas Tasume:

Och den andra iskall, tror nog det jämnar ut sig

20°C vid ekvatorn när den är varm. Ja det kan ju vara en bra max temp

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

20°C vid ekvatorn när den är varm. Ja det kan ju vara en bra max temp

Medeltemperaturen är -60 grader, det vore ju asnice att ligga på minusgrader i Idle

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Medeltemperaturen är -60 grader, det vore ju asnice att ligga på minusgrader i Idle

Usch måste ha vantar på sig för att inte förfrysa fingrarna när man rör datorn.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

På vilket sätt konkurerar GTX 680 med de mobila grafikkort i 8000M serien som artikeln handlar om?

Är det sommar i januari?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Meh. Hoppas dessa planetnamn stannar med mobila serien. Vi skulle väl få både Öland och Gotland som kodnamn i nästa serie, vilket kändes lite kul på något sätt

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Meh. Hoppas dessa planetnamn stannar med mobila serien. Vi skulle väl få både Öland och Gotland som kodnamn i nästa serie, vilket kändes lite kul på något sätt

Stationära serien skiljer sig ganska mycket från mobila, skulle jag tro. Vi får nog fortfarande Öland.

Permalänk
Medlem

Nice.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Det här med kodnamn är så jävla töntigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Det här med kodnamn är så jävla töntigt....

Håller med. Visst att de ska ha en beteckning, men kodnamn. Vad är det för fel på RV1070 XT och RV1070 Pro t.ex? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Det här med kodnamn är så jävla töntigt....

Moderkort borde skaffa "kodnamn" också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag lär hoppa 8000serien även om prestandan är bra,vad gör det om rutinerna är skit, fixa dom först, har fullt upp med 6000serien fortfarande.

Skrivet av timosaki:

fixa drivrutinerna till 7970m först. går fan knappt att använda.
näe nvidia säger jag bara !

Dom får gärna fixa rutinerna till 6970m också !!!!

Permalänk
Medlem

Får se om AMD får en "Världens snabbaste Grafikkort, med en GPU"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Får se om AMD får en "Världens snabbaste Grafikkort, med en GPU"

Har de redan sedan senaste drivrutinen.

Permalänk
Inaktiv

Najs, kanske blir till att stoppa in ett 8970M i min bärbara. Detta tillsammans med att jag stoppar in 32 GB RAM lär nog räcka bra länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Som dessutom roterar extremt långsamt.

Som dessutom roterar åt andra hållet

Undrar hur Jupiter presterar bara

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk

Hoppas för konkurrens och för AMDs skulle att denna arkitektur verkligen, verkligen sparkar röv. Gillar inte alls vart utvecklingen är på väg med Intel och nVidia herre på täppan....

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Något som är intressant är hur utvecklingen för mobila varianter av grafikkort i det fd mellan/budget segmentet har sett ut de senaste 2 åren. För 5670, 5750/5770 -> 6670, 6750/6770 ->7750/7770 desktop varianterna, här har utvecklingen gått med handbromsen åtdragen medan de mobila varianterna kommit ikapp avsevärt och presterar inte jätte långt efter sina desktop motsvarigheter. Det som skiljer idag är främst klockfrekvenserna som är lägre.
Om man tar 7770m som exempel så är det i princip exakt samma grafikkort som HD 7750, dock med lägre klockfrekvenser som sagt. Klockar man kortet bör det prestera som ett HD 7750. Här var skillnaderna stora för några år sedan.
Fortsätter det såhär är snart de mobila varianterna ikapp desktop-korten i prestanda men för att spara ström lär klockfrekvenserna fortsätta vara lägre.
Å andra sidan lär vi få en hint om hur HD 8000-serien (desktop) kommer prestera om man benchar HD 8000m serien och räknar ut procentuella skillnaden i prestanda mellan HD 7000 och HD 7000m för att sedan applicera samma ekvation på HD 8000-serien.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...