Permalänk

Arbetsförmedlingen

Jag undrar bara, om det är nån som är inskriven där och som inte har fått jobb men står som sökande där, om man får nån form av betalning? Alltså bidrag, arbetssökande bidrag eller något sådant. Och om ja, hur mycket det bidraget ligger på?

Mvh

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag undrar bara, om det är nån som är inskriven där och som inte har fått jobb men står som sökande där, om man får nån form av betalning? Alltså bidrag, arbetssökande bidrag eller något sådant. Och om ja, hur mycket det bidraget ligger på?

Mvh

Är inte, men har varit. Det hela beror på din situation och om du har arbetat tidigare samt hur gammal du är. Allt ifrån Soc-bidrag, a-kassa och olika arbetsmarknadsprogram finns. Exakt summa? Svår fråga. Soc-pengarna brukar vara så att de täcker hyra, el och eventuellt busskort +ca 3000kr till mat.

Inget du blir särskilt rik på, men man överlever (om man inte har lån som måste betalas då)...
A-kassa brukar kunna vara ca 80% av tidigare lön om man arbetat tillräckligt.

Det finns säkert någon som är mer insatt vad som gäller idag. Min info är ~2 år gammal.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Är inte, men har varit. Det hela beror på din situation och om du har arbetat tidigare samt hur gammal du är. Allt ifrån Soc-bidrag, a-kassa och olika arbetsmarknadsprogram finns. Exakt summa? Svår fråga. Soc-pengarna brukar vara så att de täcker hyra, el och eventuellt busskort +ca 3000kr till mat.

Inget du blir särskilt rik på, men man överlever (om man inte har lån som måste betalas då)...

Tacksam för svar!

Nja, har inte arbetat tidigare, och är väl rätt gammal för min ålder just att inte ha gjort det, är 86a... Men nån gång så måste man ju börja.
Vet du hur det fungerar om man inte har arbetat tidigare, och är 86a? (26 år)

Vore oerhört tacksam för mer hjälp

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Tacksam för svar!

Nja, har inte arbetat tidigare, och är väl rätt gammal för min ålder just att inte ha gjort det, är 86a... Men nån gång så måste man ju börja.
Vet du hur det fungerar om man inte har arbetat tidigare, och är 86a? (26 år)

Vore oerhört tacksam för mer hjälp

Jag skulle gå och prata med dom på arbetsförmedlingen. Du kan också leta information själv på www.ams.se
Glöm inte bort att du nog har stor chans till bostadsbidrag om du nu inte jobbar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Jag skulle gå och prata med dom på arbetsförmedlingen. Du kan också leta information själv på www.ams.se
Glöm inte bort att du nog har stor chans till bostadsbidrag om du nu inte jobbar.

Mm, får göra det. Hoppas det är någon där som kan hjälpa mig, enligt deras hemsida så finns det 4 olika Arbetsförmedlingar i Malmö, en är för bokning endast, 3 är öppna till kl 18. Finns en som heter Teknik, en som heter Service, och en som heter Vård/Administration. Spelar det någon roll vilket av dessa man går till? Eller det är skitsamma egentligen om man bara vill gå dit för prata med dom?

Jag tänkte på den som la närmast mig.. som vore mest praktiskt och sticka till.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Mm, får göra det. Hoppas det är någon där som kan hjälpa mig, enligt deras hemsida så finns det 4 olika Arbetsförmedlingar i Malmö, en är för bokning endast, 3 är öppna till kl 18. Finns en som heter Teknik, en som heter Service, och en som heter Vård/Administration. Spelar det någon roll vilket av dessa man går till? Eller det är skitsamma egentligen om man bara vill gå dit för prata med dom?

Jag tänkte på den som la närmast mig.. som vore mest praktiskt och sticka till.

Jag har aldrig bott i nån storstad med fler än en arbetsförmedling så jag vet inte.

Du kan testa chatten de har på hemsidan kanske?
Annars kan du ringa eller mejla. Det är nog bäst att de svarar på dina frågor :).

http://www.arbetsformedlingen.se/Globalmeny/Kontakt.html

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nja det är inte arbetsförmedlingen man får några pengar av. Det är från alfakassan eller om man är/varit akassa-ansluten, akassan man får pengar från.

Arbetsförmedlingen är egentligen bara en kontrollenhet som kontrollerar att man uppfyller vilkoren för att få ngt stöd.
De kan också i de fall där det behövs hjälpa till att lotsa personen i fråga så denna får lättare att skaffa ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja det är inte arbetsförmedlingen man får några pengar av. Det är från alfakassan eller om man är/varit akassa-ansluten, akassan man får pengar från.

Arbetsförmedlingen är egentligen bara en kontrollenhet som kontrollerar att man uppfyller vilkoren för att få ngt stöd.
De kan också i de fall där det behövs hjälpa till att lotsa personen i fråga så denna får lättare att skaffa ett jobb.

De är dock välinformerade om vad som gäller och var man ska vända sig. Det bästa är så klart att skriva in sig och samtidigt fråga om vad det finns för möjligheter osv. För att få a-kassa av något slag måste man ändå vara inskriven som arbetssökande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

När du har skrivit in dig på arbetsfömedlingen kommer det ta ett tag innan du får bidrag.

Om du inte har a-kassa får du detta " Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa och har fyllt 25 år får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.".

Permalänk

Var vänder man sig för att få a-kassa då? Kan man göra det på AMS? (arbetsförmedlingen)

Vad menar du ronja_ww?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Var vänder man sig för att få a-kassa då? Kan man göra det på AMS? (arbetsförmedlingen)

Vad menar du ronja_ww?

För att få akassa måste du ha jobbat minst 6 månader samtidigt som du är ansluten till ett fackförbund eller deras a-kassa.
Så i ditt fall är det aktivitetstöd du kan få om du inte hittar ett jobb.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

För att få akassa måste du ha jobbat minst 6 månader samtidigt som du är ansluten till ett fackförbund eller deras a-kassa.
Så i ditt fall är det aktivitetstöd du kan få om du inte hittar ett jobb.

Och var ansöker jag om detta?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Och var ansöker jag om detta?

Du får detta när du har varit inskriven hos arbetsförmedligen i 3 månader (idiotiskt jag vet).
Då får du "aktivitetsstöd" som ligger på 3000 kr beroende på din situation. Det är försäkringskassa som betalar ut detta.

Permalänk
Skrivet av anthons:

Du får detta när du har varit inskriven hos arbetsförmedligen i 3 månader (idiotiskt jag vet).
Då får du "aktivitetsstöd" som ligger på 3000 kr beroende på din situation. Det är försäkringskassa som betalar ut detta.

Hm låter idiotiskt ja.. hur i helv-- får man pengar tills dess då?

Det går inte?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hm låter idiotiskt ja.. hur i helv-- får man pengar tills dess då?

Det går inte?

Du får ansöka om socialbidrag.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hm låter idiotiskt ja.. hur i helv-- får man pengar tills dess då?

Det går inte?

Jag tror inte det. Det bästa är att ta kontakt med dom snarast och höra vilka alternativ man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Tacksam för svar!

Nja, har inte arbetat tidigare, och är väl rätt gammal för min ålder just att inte ha gjort det, är 86a... Men nån gång så måste man ju börja.
Vet du hur det fungerar om man inte har arbetat tidigare, och är 86a? (26 år)

Vore oerhört tacksam för mer hjälp

Lite intresserad bara, hur kan du vara 26 och inte arbetat tidigare?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Var vänder man sig för att få a-kassa då? Kan man göra det på AMS? (arbetsförmedlingen)

Vad menar du ronja_ww?

Jag citerade från försäkringskassans hemsida.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Twister86:

Mm, får göra det. Hoppas det är någon där som kan hjälpa mig, enligt deras hemsida så finns det 4 olika Arbetsförmedlingar i Malmö, en är för bokning endast, 3 är öppna till kl 18. Finns en som heter Teknik, en som heter Service, och en som heter Vård/Administration. Spelar det någon roll vilket av dessa man går till? Eller det är skitsamma egentligen om man bara vill gå dit för prata med dom?

Jag tänkte på den som la närmast mig.. som vore mest praktiskt och sticka till.

Ta den inom det fält du är mest intresserad inom och har ev utbildning. Dvs om du läst till civ ing går du till teknik osv.

Lycka till att hitta nåt! Se bara till att inte förlita dig på arbetsförmedlingen, de är värdelösa i bästa fall.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Och var ansöker jag om detta?

Ingen aning tyvärr, har aldrig (som tur är) varit arbetslös och jobbat sen jag var 14. Så har aldrig behövt ta reda på den informationen. Men det verkar som det kommit upp lite bra information här i tråden.

Lycka till

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Du lär få socialbidrag iallafall. Kolla socialstyrelsen.se och därefter kontaktsidan för din kommun för att hitta ett nummer du kan ringa och boka möte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nummer ett är att anmäla sig arbetslös. Innan det är gjort så kan du icke få ngt socialbidrag heller. Det är ett grundkrav.

Permalänk

Har varit och anmält mig som arbetslös nu , och dom har skrivit in mig och hjälpt mig. Kan säga dom har noll alternativ för mig ekonomiskt, och via arbeten, inte so good heller.

Mina alternativ är
- Socialbidrag
- Bostadsbidrag

Har väl 88% chans till och få Socialbidrag, men att få jobb var mest chans att vara ute på platser och lämna CV.

Nån nisse som vet och kan ta in nån teknisk intresserad kunnig person som gillar hjälpa personer med support, kundtjänst, data/IT, eller älska stå och sälja i butik?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Hm låter idiotiskt ja.. hur i helv-- får man pengar tills dess då?

Det går inte?

Men jösses du... Ring soc och boka tid.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har varit och anmält mig som arbetslös nu , och dom har skrivit in mig och hjälpt mig. Kan säga dom har noll alternativ för mig ekonomiskt, och via arbeten, inte so good heller.

Mina alternativ är
- Socialbidrag
- Bostadsbidrag

Har väl 88% chans till och få Socialbidrag, men att få jobb var mest chans att vara ute på platser och lämna CV.

Nån nisse som vet och kan ta in nån teknisk intresserad kunnig person som gillar hjälpa personer med support, kundtjänst, data/IT, eller älska stå och sälja i butik?

Bra då har du iaf kommit igång. Det är svårt där ute så lycka till. Tips är att skicka in CV till företag som verkar intressanta. Inte bara de som söker personal. Nästa alla företag letar efter folk hela tiden men de sätter inte ut annonser i onödan. Man måste ha lite tur och vara envis så går det bra förr eller senare.