Permalänk
Medlem

Köphjälp

Hej! Skulle behöva hjälp med att köpa nytt ljud. Nu har jag Creative Gigaworks T40 som jag tycker låter fin fint så jag är väll inte jätte kräsen men ibland när jag blir sugen på att höja för att få lite rejält högt ljud så börjar det låta illa och påträngande.

Jag använder ljudet i ett ganska litet rum och det är bra om det inte är jätte skrymmande men kommer att flytta så det är bra om dem klarar av att fylla ett lite större rum upp mot 15-20 m2. Lyssnar mest via datorn har inget speciellt ljudkort. Det är bra om det inte blir alltför dyrt behöver som sagt bara lite mer kräm max 4500 men gärna mindre.

Fokus ligger på musik lyssning massor olika genrer.

Har funderat på någon sånt här typ

http://www.ljudfokus.se/stereosystem/stereo-paket/191/

Tack!

Permalänk

åk ner till typ hifiklubben och lyssan på vad du tycker låter bäst eller ta nån annan butik.
själv hade jag kör några activa så slipper man förstärkaren

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har ett system som dmz rankade högt.Kommer ej på namnet,det låg lite högre i pris men ska vara bra

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

åk ner till typ hifiklubben och lyssan på vad du tycker låter bäst eller ta nån annan butik.
själv hade jag kör några activa så slipper man förstärkaren

Har tyvärr lite svårt med det då det är mest att beställa som gäller då jag bor ute i skogen. 18 mil till Sundsvall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera de här, Q Acoustics 2020. Riktigt bra ljud och du kan också kräma på ganska så mkt. Det beror naturligt vis på hur du vill att ett par högtalare ska låta men om du vill att ljudet ska vara så neutralt och rent som möjligt så går det inte få så mycket bättre ljud än de här. Visst om du lägger på ett par nollor till så kan du spela mycket starkare och få högtalare med djupare bas än de här men däremot inte så mycket bättre i tonen/mellanregistret.

Jag upptäckte de här för ett par år sedan på en av Sveriges största hifi mässor (kommer dock inte ihåg namnet) och upptäckte dessa och tyckte att ljudet var riktigt bra. I dagsläget har vi ett par i vardagsrummet som levererar riktigt fin ljud och ett till par fast lillebrodern 2010, som låter väldigt lika som 2020 fas man kan inte dra på lika starkt och de går inte lika djupt i basen.

Så om du vill kunna spela starkare och få otroligt mycket bättre ljud så rekommenderar jag de här starkt! Tips, om du vill få ut dess fulla kapacitet så rekommenderar jag dig att köpa ett internt ljudkort t.ex. detta: http://www.inet.se/produkt/6303358/asus-xonar-d1
Här är också ett par recensioner:
http://www.whathifi.com/Review/Q-Acoustics-2010/
http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio...

Hoppas du fick hjälp

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att köpa begagnat på den budgeten.

Tex:

http://www.rehifi.se/nad-3240-pe--p-11149-c-113.aspx

och

http://www.rehifi.se/dali-7a-p-10846-c-127.aspx

Annars kan man hitta riktiga fynd på loppis om man har tur.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Aaa ok bara svår att veta om det är bra prylar när det är begagnat, tror jag skiter i om det tar mycket plats.

Om man skulle köpa begagnat antingen förstärkare eller högtalare begagnat vad ska man se upp för?

Vart tappar man minst? Var har utveckling gen gott bäst?

Kommer spela mycket musik från min laptop HP dv6 ska man köpa externt ljudkort då trots min lilla budget?

Ska man satsa på 2.0 eller 2.1?

Får man mycket bättre förstärkare om det är en stereo förstärkare än en surround.

Verkar ju som att surrounden som kostar samma kan vara starkare men jag kan mista mig vet inte riktigt vad man ska kolla på.

Och vilka sladdar ska man ha?

Fundera också på att skaffa en vinylspelare i framtiden måste man ha någon speciell ingång för det?

Många frågor tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Många frågor blir det....
Det bästa är så klart att åka och lyssna på grejerna. Beroende på ålder på högtalare så får man se till så att skumkaterna runt membranet är hela/renoverade. På gamla högtalara (15-20 år kanske) så faller skumkanten till slut isär och det måste åtgärdas. Kolla så att membran och koner är hela och inte intryckta/deformerade. Lyssna och hör så att det inte skorrar eller väser om högtalaren.
På högtalarfronten skulle jag våga påstå att det inte har hänt så mycket sedan 70-talet. Framförallt inte i budgetsegmentet. Det är snarare så att en budgethögtalare från 70-talet var bättre än en budgethögtalare idag.
Sök efter Carlsson-högtalare, som har i mitt tycke ett fantastiskt ljud, ofta för bra pengar. Dessutom finns det reservdelar om man kan pilla lite själv. http://www.carlssonplanet.com där hittar man en massa härlig info om dom olika högtalarmodellerna och prisindikationer.
Personligen så köpte jag en ok två-kanals integrerad förstärkare och ett par hyffsade högtalare och använde dom interna dacarna/ljudkorten i TV, PS3, iPhone etc. innan jag köpte min första DAC. Och jag tror nog att man får ut mer av att lägga dom pengarna på högtalare/förstärkare i ett första skede. Om man sedan tycker att man vill ta det till nästa nivå så kan det vara dags att kolla på en extern DAC. Rent tvåkanalsljud är det enda som gäller för mig personligen.
Om du skal spela vinyl så måste du ha ett RIAA-steg eller en "phono"-ingång på din integrerade förstärkare/försteg. Vinylspelare med inbyggda RIAA-steg suger oftast rätt ordentligt. Så har du redan nu börjat och fundera på en svarv så se till att förstärkaren som du köper har "phono"-ingång.
Kablar tror jag inte att du behöver oroa dig för så här i början.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Och många svar vart det

Sonab OA-12 är typ bättre än Dynavoice Definition DF-5. Eller säljer rehifi överpris?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dom OA-12orna vekar vara väldigt prisvärda. En omkantning här i GBG har jag för mig går på ca 800-1000kr.. Om det är ink eller exkl material vet jag faktiskt inte.
Sedan är det en smaksak vad man gillar för ljud, men jag hade tagit OA-12 alla dagar i veckan framför Dynavoice-alternativet, men det har även att göra med att jag vet att OA generellt sett håller hög kvalité, medans jag inte har en aning om Dynavoice.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrorr:

Tack för hjälpen!
Aaa ok bara svår att veta om det är bra prylar när det är begagnat, tror jag skiter i om det tar mycket plats.

Om man skulle köpa begagnat antingen förstärkare eller högtalare begagnat vad ska man se upp för?

Vart tappar man minst? Var har utveckling gen gott bäst?

Kommer spela mycket musik från min laptop HP dv6 ska man köpa externt ljudkort då trots min lilla budget?

Ska man satsa på 2.0 eller 2.1?

Får man mycket bättre förstärkare om det är en stereo förstärkare än en surround.

Verkar ju som att surrounden som kostar samma kan vara starkare men jag kan mista mig vet inte riktigt vad man ska kolla på.

Och vilka sladdar ska man ha?

Fundera också på att skaffa en vinylspelare i framtiden måste man ha någon speciell ingång för det?

Många frågor tacksam för svar

När det kommer till förstärkare så tycker jag absolut att du ska köpa en surround reciver än en stereo förstärkare. Du får mer för pengarna om du köper en surround reciver. Teoretiskt sätt så kan det försämra ljudkvalitén om du skaffar en surround reciver istället för en stereo förstärkare men i praktiken så skulle jag bli förvånad ifall du kan höra någon skillnad (det beror ju såklart på kvalitén på dem). Onkyo och Yamaha gör bra recivrar som du också kan hitta begagnat på t.ex. blocket.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Jaha okey, funderar på att köpa det slajk tipsade om, då inte Sonab OA-12 finns i lager, börjar bli tokig av allt runt tittande. Och orkar inte köpa begagnat från typ blocket är för struligt

Permalänk
Medlem

Lutar nästan åt nytt trots alla råd är så tråkigt om det inte funkar o man ska krångla med returer och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

När det kommer till förstärkare så tycker jag absolut att du ska köpa en surround reciver än en stereo förstärkare. Du får mer för pengarna om du köper en surround reciver. Teoretiskt sätt så kan det försämra ljudkvalitén om du skaffar en surround reciver istället för en stereo förstärkare men i praktiken så skulle jag bli förvånad ifall du kan höra någon skillnad (det beror ju såklart på kvalitén på dem). Onkyo och Yamaha gör bra recivrar som du också kan hitta begagnat på t.ex. blocket.

Teoretiskt sett.. :/ det är väl ganska självklart att det blir mycket sämre då du helt plötsligt ska ha 5 eller fler slutsteg för säg samma pengar .
Du får i regel bättre återgivning i en stereoförstärkare och mer kraft till högtalarna.

Du har inte funderat på aktiva högtalare? Där brukar man få ganska mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jo lite, men det känns inte lika rejält. Har du några att tips om?

Permalänk
Medlem

Hur menar du med rejält. Det finns aktiva högtalare med stora element. Däremot kostar det en bra slant.

Permalänk
Medlem

Menar med min budget att dem inte känns lika hållbara/kvalitativa, men vet inte som sagt bara en känsla är ju nybörjare när det gäller ljudsystem, ge gärna förslag.

Permalänk
Medlem

I tv-rummet har vi en Pioneer vsx-d711-s med Audio Pro stage 55 fronter, stage 47 center, stage 22 bak och sub ace bass b2.27

Skulle vilja ha något liknande men för musik

Permalänk
Medlem

Tror jag ska köpa Yamaha R-S300 och QLN Signature MKII känns som en bra start kan ju bygga vidare efter behov sen. Men undrar vilken kabel man ska ha till måste jag ha någon med kontakt eller behövs det inte?

Baksida högtalare

Baksida förstärkare

Permalänk
Medlem

Ja du, hur långt är ett snöre?

Vad funderar du på för kabel? Uppenbarligen så måste du köpa till högtalarkabel, om du inte redan har det. Kabeln som dom rekommenderar uppe i högra hörnet för 10kr/m räcker alldeles ypperligt.

Vill du ha en iPhone-docka till så får du väl köpa till det med. Vill du kunna koppla in en massa externa enheter som CD etc. så behöver du ha en/flera RCA-kablar. Det kanske följer med någon i paketet..

Om du vill ha signalen från datorn in i förstärkaren så behöver du förmodligen en sladd med 3,5mm teleplugg-hane(stereo) i ena änden och ett par RCA hade (röd&vit) i andra änden. Typ en http://www.ljudfokus.se/produkt/deltaco-ljudkabel-3,5-mm-2-st... Märk väl att jag ANTAR att det är den du behöver, men jag kan inte veta med all säkerhet eftersom att jag inte vet vad du har för utgång från datorn.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Undrade om en utan kontakt funkade att man nöp fast den direkt på högtalare/förstärkare. Men köper väll en sån för 10kr/m om det funkar Jo Har en sådan 2 RCA-3.5mm

Permalänk
Medlem

Generellt sett så behöver man inte ha några kontakter på sina högtalarkablar, utan terminalerna går oftast att skruva/kläma/fjädra på nått sätt, men personligen så gillar jag banankontakter för enklare in- och urkoppling.
http://www.ljudfokus.se/kablar-och-kontakter/kontakter-banank...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Aja, köpte vanlig sladd crystal smoke och Yamaha R-S300 (Svart)+ QLN Signature MKII - Oak, verkar som att jag tog det sista paketet

Ska bli kul att höra hur det låter när jag får paketet och när de har spelat in sig lite. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Och självklart kommer du att se till så att högtalarkablarna till båda högtalarna är lika långa, oavsett om den ena högtalaren kommer att stå närmre förstärkaren.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Yes box! Självklart! =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRobot:

Teoretiskt sett.. :/ det är väl ganska självklart att det blir mycket sämre då du helt plötsligt ska ha 5 eller fler slutsteg för säg samma pengar .
Du får i regel bättre återgivning i en stereoförstärkare och mer kraft till högtalarna.

Nej det är inte så självklart. Eftersom produktionsvolymerna är avsevärt mycket större för en receiver (man får också ta med i beräkningen att det i allt väsentligt är samma apparat som säljs under flera år med bara smärre uppgraderingar) så blir styckostnaden relativt lägre. Dessutom har bioreceivrarna lägre andrahandsvärde (bla a på grund av att många säljer ut fullt fungerande receivrar pga HDMI-uppgradering m.m.). Det är inte ovanligt att en bioreceiver med bara några år på nacken går för en tredjedel, eller mindre av nypriset. Går man ut på blocket idag hittar man flera intressanta alternativ från bla.a. Onkyo, Yamaha, m.fl för 2000-4000 kr. De stereoförstärkare i samma prisklass som finns ute är antingen gamla (och i behov av renovering) eller betydligt effektsvagare.

Mvh leog

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Skriver igen om någon skulle söka runt på nätet. Jag har haft paketet i över en månad nu och är nöjd med högtalarna och framför allt förstärkaren, känner dock att de skulle fylla mycket större än mitt som är 9 m2 kanske snudd på överdimensionerade.