Vilka aktiva högtalare ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilka aktiva högtalare ska jag köpa?

Har tittat på M-Audio Studiophile BX5 D2 och M-Audio Studiophile BX8 D2. Är det stor skillnad från 5 till 8 tum i ett hyffsat litet rum? Låter 8an tillräckligt bra för att inte behöva köpa till en subbas till skillnad mot 5tummaren? Har ni något förslag på andra högtalare som är aktiva som är bättre än dom länkade i samma prisklass, så motivera varför. Gärna max 2K kr.Tänker inte åka och lyssna i butik, så det alternativet är uteslutet.

Tack

Permalänk
Medlem

Rent generellt så brukar större konarea ge mindre dist och flyttar mer luft än en 5tummare,att inte provlyssna innan köp är bara dumt.
Nu är det ju oftast så att nästan ingen normal högtalare i för din budget kan ersätta en bra dedikerad subwoofer men ska du köra utan så välj hellre 8 tummaren istället så blir det inte så klent med bas,visst man klarar sig säkert med den mindre modellen sålänge man inte är extrem basnörd.

Permalänk
Medlem

Själv är jag en sucker för Tannoys högtalare.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Tannoy_Active_Reveal___S...
Jag har dock inte lyssnat på deras aktiva högtalare, men dom skall vara bra.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Swans som vanligt då du får riktigt bra ljud för pengarna.
http://www.mychifi.se/swans-h%C3%B6gtalare/multimedia-h%C3%B6...
Rea just nu på D1080 modellen, har inte hört den men gissar att den är lika prisvärd som övriga och framförallt just nu

Permalänk
Medlem

Om jag nu köper M-Audio BX8 och jag använder det inbyggda ljudkortet på moderkortet. Vad behöver/måste jag köpa till för att det ska fungera? Jag antar att jag måste ha en sån här kabel för att få ljud i högtalarna. Men det är det enda? jag behöver inget annat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Om jag nu köper M-Audio BX8 och jag använder det inbyggda ljudkortet på moderkortet. Vad behöver/måste jag köpa till för att det ska fungera? Jag antar att jag måste ha en sån här kabel för att få ljud i högtalarna. Men det är det enda? jag behöver inget annat?

Tack på förhand!

Japp, en sådan kabel funkar, du får ju inte en balanserad signal då ditt ljudkort inte har balanserade utgångar men det kvittar oftast för vanligt hemmabruk. Sen så är det ju inte högtalare utan studiomonitorer du länkar till, det fungerar väl fint att använda dem som högtalare men ljudet kan vara lite tråkigt jämfört med om du köper "riktiga" högtalare.

Permalänk
Medlem

Har blivit lite osäker, anledningen till det planerade köpet av bx-8 är för, vad jag förstått, dom klarar lite djupare bas. Jag vill inte ha en baslåda på golvet nämligen. Men studiomonitorer kanske inte är det optimala om man bara ska se film och slö-lyssna på musik. Har ni något bättre alternativ om man tänker sig hifi ljud i samma prisklass?

Om jag nu väljer att köpa ett par studiomonitorer, borde jag köpa nytt ljudkort/sterio/dac/mixer etc (?) om jag vill ha en fysisk volymkontroll på skrivbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Har blivit lite osäker, anledningen till det planerade köpet av bx-8 är för, vad jag förstått, dom klarar lite djupare bas. Jag vill inte ha en baslåda på golvet nämligen. Men studiomonitorer kanske inte är det optimala om man bara ska se film och slö-lyssna på musik. Har ni något bättre alternativ om man tänker sig hifi ljud i samma prisklass?

Om jag nu väljer att köpa ett par studiomonitorer, borde jag köpa nytt ljudkort/sterio/dac/mixer etc (?) om jag vill ha en fysisk volymkontroll på skrivbordet?

Vet inte riktigt vad du menar att det inte skulle vara optimalt,vad som är optimalt är ju väldigt personligt.
En fysisk volymkontroll är alltid bra att ha,antingen mixer,försteg eller en monitorkontroller,finns det dac inbyggt så är det en fördel.

Permalänk
Medlem

Som oyegie säger, volymkontroll är bra att ha eftersom studiomonitorer brukar ha separata volymreglage på baksidan av högtalarna. Nåt sådant ger dig både DAC och volymkontroll.

Angående studiomonitorer så fungerar de flesta bra som högtalare för hemmabruk. Själv har jag erfarenhet av KRK Rokit serien, ett par RP6 vore i ungefär samma prisklass som BX8, men RP8 blir lite dyrare (priserna är förstås per högtalare). Redan RP6 levererar ganska bra bas dock.

Permalänk
Skrivet av Hawkeyee:

Har blivit lite osäker, anledningen till det planerade köpet av bx-8 är för, vad jag förstått, dom klarar lite djupare bas. Jag vill inte ha en baslåda på golvet nämligen. Men studiomonitorer kanske inte är det optimala om man bara ska se film och slö-lyssna på musik. Har ni något bättre alternativ om man tänker sig hifi ljud i samma prisklass?

Om jag nu väljer att köpa ett par studiomonitorer, borde jag köpa nytt ljudkort/sterio/dac/mixer etc (?) om jag vill ha en fysisk volymkontroll på skrivbordet?

Har själv ett par BX8 d2 och jag är riktigt nöjd. JAG tycker att basen som kommer ut räcker helt utmärkt, och med kevlar konerna så klarar dom lägre toner än vad andra studiomonitorer i samma pris klass gör. Dock så använder jag dom mest bara till att producera och slö lyssna på musik, där dom skiner. Film går väl an, men är inte "optimalt". Dom spelar högt! Om du fortfarande funderar på dom, tänk på att dom är riktigt stora och du behöver ha dom en bit ifrån dig.

ps. Nytt ljudkort behöver du nog inte då dom låter bra ändå. Men du kan ju alltid köpa det i efterhand då ekonomin tillåter det. Sen kan man oftast färga ljudet ganska rejält med det inbyggda om det inte duger i vissa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Hur är de här då? Såg ju rätt intressanta ut eftersom de hade inbyggd dac. Är det ett ok märke?

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeyee:

Hur är de här då? Såg ju rätt intressanta ut eftersom de hade inbyggd dac. Är det ett ok märke?

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

Argon är bra skit,deras separata dac (argon dac1) är ganska bra,har inte hört talarna men de ska tydligen vara rätt ok åk gärna till klubben för provlyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Argon är bra skit,deras separata dac (argon dac1) är ganska bra,har inte hört talarna men de ska tydligen vara rätt ok åk gärna till klubben för provlyssning.

Kul att höra, var o lyssnade för ett tag sen men hörde knappt nå skillnad mot de billigare modellerna haha. Men blir nog ett köp ändå. Tack för svar.