Vart tog mitt windows vägen?

Permalänk

Vart tog mitt windows vägen?

För några dagar sedan var jag och min far inne och pillade i "diskhantering" i försök att få rätt på en gammal hårddisk som klyddade.
Medans vi pillade runt där så (har jag för mig) att min systemdisk fick en orange markering runt sig.
Jag har alltid igång min dator men när jag kom hem från jobbet dagen efter så möts jag av en svart skärm med ett blinkande _
Jag antar att min dator har laddat ner en uppdatering och startat om av sig själv.
Nu när jag startar datorn nu så får jag inte upp windows istället så kommer det bara upp ett blinkande _
Jag hittar min hårddisk i bios men när jag kopplar den till en usbdocka till en annan dator så hittar jag den inte.

vad har hänt???

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Dyker disken upp i "diskhantering" när den är inkopplad med USB? Låter som att partitionen inte längre är aktiv..

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Dyker disken upp i "diskhantering" när den är inkopplad med USB? Låter som att partitionen inte längre är aktiv..

nej den dyker inte upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har hårddisken formaterats?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Har hårddisken formaterats?

Jag kan bara se den i bios och där kan jag inte se hur mycket som ledigt på den osv..
EDIT: jag körde precis igång win7 installation och där kan jag också hitta min hårddisk och där ser jag att det ligger grejer på den. (som jag helst vill komma åt)

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Jag kan bara se den i bios och där kan jag inte se hur mycket som ledigt på den osv..
EDIT: jag körde precis igång win7 installation och där kan jag också hitta min hårddisk och där ser jag att det ligger grejer på den. (som jag helst vill komma åt)

Är hårddisken först prioriterad i boot i bios?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Är hårddisken först prioriterad i boot i bios?

absolut

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Kanske system-partitionen saknar en enhetsbeteckning?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Installera om Windows utan att formatera borde väl inte vara något problem?

Permalänk
Medlem

Installera om utan formatering alternativt försöka med en reparering.
Är det en sandforce SSD?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Installera om Windows utan att formatera borde väl inte vara något problem?

kommer jag fortfarande ha kvar mina filer då?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Installera om utan formatering alternativt försöka med en reparering.
Är det en sandforce SSD?

jag har försökt reparera men det går inte. Det är en Crucial m4 256GB

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

var de inte m4:an som hade en firmwarebugg som dödade den efter 5000 timmar?

edit: hittade länkarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/14906-bugg-i-crucial-m4-orsa...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14948-crucial-slapper-rattad...

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Skrivet av cluffen:

var de inte m4:an som hade en firmwarebugg som dödade den efter 5000 timmar?

edit: hittade länkarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/14906-bugg-i-crucial-m4-orsa...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14948-crucial-slapper-rattad...

jag kan testa att uppgradera mjukvaran när jag kommer hem och se om det gör någon skillnad, det kan ju inte skada

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Installera om utan formatering alternativt försöka med en reparering.
Är det en sandforce SSD?

Skrivet av KiWo:

Installera om Windows utan att formatera borde väl inte vara något problem?

jag installerade precis om windows utan att formatera om hårddisken, allting verkar gå bra ända tills installationen är färdig och ska sen starta windows så kommer det blinkande _ upp igen :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av cluffen:

var de inte m4:an som hade en firmwarebugg som dödade den efter 5000 timmar?

edit: hittade länkarna: http://www.sweclockers.com/nyhet/14906-bugg-i-crucial-m4-orsa...
http://www.sweclockers.com/nyhet/14948-crucial-slapper-rattad...

Ser ut som att man måste köra programmet inne i os på m4an. eller har jag förstått det fel?
edit:nvm hittade biosboot nu
Har uppdaterat nu men blev ingen skillnad...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Ser ut som att man måste köra programmet inne i os på m4an. eller har jag förstått det fel?

De finns ett alternativ men det kostar : EASEUS Partition Master, de funkade för mig iallafall när jag skulle fixa hårddisk problem så dök den inte längre upp på diskhantering, så vart tvungen och fixa de via där.
Finns säkert andra alternativ, om du söker via google lär du hitta bättre alternativ som är även gratis eller helt enkelt något man kan göra direkt via kontrollpanalen.

EDIT: har fel går att ladda ner en gratis version EaseUS Partition Master Home Edition

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

De finns ett alternativ men det kostar : EASEUS Partition Master, de funkade för mig iallafall när jag skulle fixa hårddisk problem så dök den inte längre upp på diskhantering, så vart tvungen och fixa de via där.
Finns säkert andra alternativ, om du söker via google lär du hitta bättre alternativ som är även gratis eller helt enkelt något man kan göra direkt via kontrollpanalen.

EDIT: har fel går att ladda ner en gratis version EaseUS Partition Master Home Edition

Hag installetat programmet och har kopplat upp mig och får fram följande:

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Hag installetat programmet och har kopplat upp mig och får fram följande:
http://oi49.tinypic.com/nybfup.jpg

Klicka på den tomma raden * _____________ Lokal disk 3 (sen menyn där uppe typ i mitten står det Create)
Klicka på det så välj enhetsbeteckning till det som du haft tidigare på den disken. kolla så att du får ut antal 256GB eller vad man brukar normalt få ut, acceptera, och apply settings. så körs det igång och kanske även startar om datan.
Så ska det vara klart, sen ifall du inte får ut exakt antal GB är det bara ordna det med formatera om helt efter du överfört allt till annan disk.

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Klicka på den tomma raden * _____________ Lokal disk 3 (sen menyn där uppe typ i mitten står det Create)
Klicka på det så välj enhetsbeteckning till det som du haft tidigare på den disken. kolla så att du får ut antal 256GB eller vad man brukar normalt få ut, acceptera, och apply settings. så körs det igång och kanske även startar om datan.
Så ska det vara klart, sen ifall du inte får ut exakt antal GB är det bara ordna det med formatera om helt efter du överfört allt till annan disk.

jag får inte upp "create"knappen på den :/
edit: har försökt göra den online i cmd men får bara upp errormeddelandet "den här åtgärden är inte tillåten på det ogiltiga diskpartiet"
Den har ändrat status från offline nu till ogiltig.... ?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

jag får inte upp "create"knappen på den :/

Hmm menar du att den versionen du har inte har "Create" Knappen eller att den inte syns huvudtaget på bara den hårddisken?
http://bayimg.com/CaHjAaaeE syns detta ens?

EDIT: Glömde lite här igen, Högerklicka på den hårddisken får du fram " Change Drive Letter? "

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Hmm menar du att den versionen du har inte har "Create" Knappen eller att den inte syns huvudtaget på bara den hårddisken?
http://bayimg.com/CaHjAaaeE syns detta ens?

på dom andra hårddiskarna får jag upp dom knapparna men på ssdn är det helt blankt där uppe.
edit: nu är jag bara ute efter att rädda mina dokument på den.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

EDIT: Glömde lite här igen, Högerklicka på den hårddisken får du fram " Change Drive Letter? "

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

EDIT: Glömde lite här igen, Högerklicka på den hårddisken får du fram " Change Drive Letter? "

jag får bara fram "view properties"

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

på dom andra hårddiskarna får jag upp dom knapparna men på ssdn är det helt blankt där uppe.
edit: nu är jag bara ute efter att rädda mina dokument på den.

Skrivet av Diablo_Lino:

jag får bara fram "view properties"

Då är det illa, för då vet jag inte riktigt vad det kan vara och vill inte hänvisa dig till göra något skadligt, så prova iallafall att koppla hårddisken om på nytt med annan ingång och startat om?
Annars är de någon linux liknande OS du får ladda ner och bränna på skiva och rädda filerna, kommer inte riktigt ihåg vad den hette men någon annan här kanske vet?

En posetiv sak: Hårddisken existerar iallafall då kan inte vara så illa

Permalänk
Skrivet av KillaHappy:

Då är det illa, för då vet jag inte riktigt vad det kan vara och vill inte hänvisa dig till göra något skadligt, så prova iallafall att koppla hårddisken om på nytt med annan ingång och startat om?
Annars är de någon linux liknande OS du får ladda ner och bränna på skiva och rädda filerna, kommer inte riktigt ihåg vad den hette men någon annan här kanske vet?

En posetiv sak: Hårddisken existerar iallafall då kan inte vara så illa

hur kan en sånhär situation uppstå? kan det vara att ssdn har gått sönder?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Tror det är en Live-cd med Ubuntu KillaHappy talar om? Det kan gå att få fram den vägen iaf, men är långt ifrån säkert.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Tror det är en Live-cd med Ubuntu KillaHappy talar om? Det kan gå att få fram den vägen iaf, men är långt ifrån säkert.

vad är det som kan skadas? ssdn eller datan?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

hur kan en sånhär situation uppstå? kan det vara att ssdn har gått sönder?

Jag tror nog inte att den har gått sönder då den ändå är relativt ny eftersom det är en SSD, och du har väl möjligen inte lekt med diskhantering innan?
Lösningen finns nånstans där ute men jag har inte kunskapen till det tyvärr
Du kan nog googla på SSD shows Orange on disk management, eller liknande.
Eller alternativ prova ladda ner active @killdisk och total formatera den SSD'n ifall den dyker upp där & sedan gå tillbaka till programmet innan och kolla ifall
du får fram den på rätt sätt.

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Tror det är en Live-cd med Ubuntu KillaHappy talar om? Det kan gå att få fram den vägen iaf, men är långt ifrån säkert.

Nope skulle aldrig rekommendera något sådant osäkert de är något annat, som inte installeras på datan utan bara bootar till en linux miljö och start meny så man kan komma åt hårddiskarna sen antar jag att man måste skriva någon kod för överföra filer som finns för den hårddisken till annan.