Använda Platta medans den laddar, skadligt eller inte??

Permalänk
Medlem

Använda Platta medans den laddar, skadligt eller inte??

Hej! Får snart min Acer w700 och jag undrar en sak om batteriet, detta gäller nog alla batterier generellt...
Om jag laddar plattan medans jag typ spelar eller kollar film, eller annat, skadar det batteriet? Kommer batteriet att försämras?
Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

så mycket som jag vet så är kommer batteriet inte att skadas. det är som att du använder mobilen när den laddas. det kommer gå lite saktare än vanligt. men det är bara för du använder energi medans du fyller på med energi.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ska själv få min W700 snart, iallafall så spelar det ingen roll, det är bara på laptopar man avråder att ha batteriet i om man ska ha den "stationär" under en längre tid eftersom att strömmen går igenom batteriet och eftersom laptopar kan användas utan batteri så sliter man bara på det i onödan.

Batteri mår bäst av att laddas olika, ibland 40%, ibland 25% ibland 80, ibland 12 och urladdas tror varannan månad.

urladda dock inte den oftare t ex om batteriet dör för du ej hunnit ladda osv, dum och gjort det på min mobil som resulterar i sämre batteritid.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ska själv få min W700 snart, iallafall så spelar det ingen roll, det är bara på laptopar man avråder att ha batteriet i om man ska ha den "stationär" under en längre tid eftersom att strömmen går igenom batteriet och eftersom laptopar kan användas utan batteri så sliter man bara på det i onödan.

Batteri mår bäst av att laddas olika, ibland 40%, ibland 25% ibland 80, ibland 12 och urladdas tror varannan månad.

urladda dock inte den oftare t ex om batteriet dör för du ej hunnit ladda osv, dum och gjort det på min mobil som resulterar i sämre batteritid.

Okej, så du menar att jag ska undvika att plattan "dör"? Och att det är bra att variera att ibkand ladda när det är 25%kvar och ibland när det är 40%kvar osv?
Vart beställde du din?i5 eller i3?:)

Permalänk
Skrivet av Blu3n0va:

Okej, så du menar att jag ska undvika att plattan "dör"? Och att det är bra att variera att ibkand ladda när det är 25%kvar och ibland när det är 40%kvar osv?
Vart beställde du din?i5 eller i3?:)

Precis, plattorna har fortfarande ström kvar för att inte skada batteriet gentemot hur det var förr men det är endå inte bra trots det. ladda den när du känner för det men om du kan håll det spontaniskt imellan % enheterna.

Inte beställt än, skulle men ska se om jag kan hämta den i butik imorgon, lutar dock åt att det blir beställning.

Ser inte ut som att NetonNet kan levera vid utsatt datum.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Batteri mår bäst av att laddas olika, ibland 40%, ibland 25% ibland 80, ibland 12 och urladdas tror varannan månad.

urladda dock inte den oftare t ex om batteriet dör för du ej hunnit ladda osv, dum och gjort det på min mobil som resulterar i sämre batteritid.

Källa på det?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Devices nowadays have transitioned from using nickel-based batteries, to lithium ion batteries in the past few years. Until now, myths associated with batteries are yet to be disproved however, there are studies and experiments proving that some of them aren’t entirely true. While nickel based batteries indeed have their own problems back then, lithium ion batteries, which is commonly used to power up laptops, cameras, and phones to name a few, are always filled with myths that most techie people still believe in.

Below are the three battery myths that have already been disproved.

http://www.androidauthority.com/the-top-3-android-battery-myt...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

litiumbatterier mår bäst när de laddas ofta. Man ska inte ladda ur dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

litiumbatterier mår bäst när de laddas ofta. Man ska inte ladda ur dem.

Gjorde en tråd på acers forum och där sa en acet anställd tvärtom vad du sa :/

Permalänk

Jag ve att Apple har som råd att ladda ur sina paddor helt ibland, har för mig det var 1 gång i månaden. Så tror att det är så för de flesta då alla bygger på samma batteriteknik.

Permalänk
Medlem

Precis som "Hardware guy" skriver finns det många myter kring batterier och hur ofta de ska laddas. Jag tycker du ska använda din platta som du vill, när batteriet är slut så är den ändå gammal och det är dags att köpa en ny (kanske går det att byta batteriet, vet inte hur det är på den modell du köpt).
Att försöka anpassa sitt användande för det man tror är det mest optimala för batteriet känns bara krångligt. Det fungerar jättebra att köra telefonen med strömsladden i, borde inte vara någon skillnad på en surfplatta.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED