Asus Vivobook U38DT med grafik ur Radeon HD 8000-serien hos tysk återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror snarare att 9 av 10 vill ha minst 8GB, att inte ge det kunden vill ha är inte bra för affärerna.
Datorn säljs för 799€, för det priset är 4GB ett skämt i dag, Aleshi har redan skrivit att för honom är 4GB för lite, att föreslå att han skall byta webbläsare eller sufrvanor för att lösa detta, känns märkligt med tanke på hur lite minne kostar i dag och med tanke på vad man har rätt att kräva för 799€.
Och om denna maskin enbart skulle användas till surf varför då besvära sig med att stoppa in en separat grafikkrets?

Nu är kanske inte Aleshi den typiska kunden utan mer den lite mindre tekniska personen som vill ha en "fräsig" tunn dator. Troligtvis är 4 gb helt tillräckligt för kundkretsen. Du kan göra rätt mycket mer med 4gb än bara surfa. Sitter själv på en helt ok gaming dator där jag även kör photoshop och 3D modellering, nemas problemas.

Permalänk
Medlem

För majoriteten räcker 4GB långt att de sen kanske gärna vill ha mer tex 8GB eller tom 16GB är nog säkerligen mest en fråga om pris, dvs skiljer det för mycket hoppar de flesta nog över den högre minnesmängden.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror snarare att 9 av 10 vill ha minst 8GB, att inte ge det kunden vill ha är inte bra för affärerna.
Datorn säljs för 799€, för det priset är 4GB ett skämt i dag, Aleshi har redan skrivit att för honom är 4GB för lite, att föreslå att han skall byta webbläsare eller sufrvanor för att lösa detta, känns märkligt med tanke på hur lite minne kostar i dag och med tanke på vad man har rätt att kräva för 799€.
Och om denna maskin enbart skulle användas till surf varför då besvära sig med att stoppa in en separat grafikkrets?

Precis, en annan sak är att de rätt ofta bara har en minnesplats i tunna datorer. Det är ju inte morsan som köper sådana där datorer heller direkt. Risken är rätt stor att 4Gb inte kommer räcka till datorns målgrupp.

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på när det gäller 4gb diskussionen så är det alltid vad som är billigt att stoppa in i datorn (gentemot prestanda).
Just nu verkar det vara:
Core i5 3317U, 4GB minne, 500HDD (resp 128SSD), 1366 skärm

Nästan alla bärbara som kliver över detta är "dyrare" (den specen med HDD får man för ca 6000kr i en ultrabook variant).
Men det farliga för tillverkaren måste ju vara att inte hamna i surfdatorfacket. För Det har man ju surfplattor till och de är billigare.

De borde inte ha särskilt kontor och gaming. De äkta kontorsdatorerna (HP, Lenovo mfl) är ju ändå bara dokumenthanterare och hör inte hemma i ultrabook kategorin alls.
En diskret GPU borde finnas i alla laptops (missförstå mig rätt).
Så slipper man kliva upp 5000kr när man går från billighets till vettigt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Det jag tänker på när det gäller 4gb diskussionen så är det alltid vad som är billigt att stoppa in i datorn (gentemot prestanda).
Just nu verkar det vara:
Core i5 3317U, 4GB minne, 500HDD (resp 128SSD), 1366 skärm

Nästan alla bärbara som kliver över detta är "dyrare" (den specen med HDD får man för ca 6000kr i en ultrabook variant).
Men det farliga för tillverkaren måste ju vara att inte hamna i surfdatorfacket. För Det har man ju surfplattor till och de är billigare.

De borde inte ha särskilt kontor och gaming. De äkta kontorsdatorerna (HP, Lenovo mfl) är ju ändå bara dokumenthanterare och hör inte hemma i ultrabook kategorin alls.
En diskret GPU borde finnas i alla laptops (missförstå mig rätt).
Så slipper man kliva upp 5000kr när man går från billighets till vettigt.

Men det kostar max 150:- för tillverkaren att ha 8Gb istället för 4Gb. Gentemot prestanda så är det ingenting.

Permalänk
Medlem

Precis, förmodligen kostar det avsevärt mindre än 150 också, då tillverkarna inte betalar konsumentpris direkt...
Även om man med nuvarande användarmönster inte använder upp 4Gb så bör man tänka på att framtida program oftast kräver mer minne, så har iaf trenden varit hittills och man köper ju gärna en dator som ska räcka några år, särskilt då det gäller en bärbar, där inte prestanda är det viktigaste. Det är ju inte ovanligt att stöta på människor som tycker att sin dator har blivit trög och seg trots att den är relativt ny och de inte gör allt för avancerade saker och den har tillräckligt med beräkningskraft för vad de gör och nog med lagringsutrymme, men får ont om minne och därför känns datorn trög.
Tror det är lite av ett medvetet val av tillverkarna, om det inte går att uppgradera minnet måste konsumenten köpa en helt ny dator då dennes mönster/programmen har ändrats tillräckligt så att 4Gb känns segt, även om alla andra delar av datorn är fullt tillräckliga.
Ok om det finns en version med 4Gb, men då borde de erbjuda en version med mer minne också, vilket långt ifrån alla gör...
I dessa datorer som har 4Gb så har jag för mig att det oftast bara är en minneskanal och ibland också bara en minnesbank vilket leder till att bandbredden inte är vad den borde heller, och nu då integrerad grafik blir kraftigare får minnesbandbredden ett större genomslag (trinity tappar t.ex. rätt mycket vid halva minnesbandbredden).
Då jag ändå är inne på integrerad grafik, i det här fallet handlar det om en A8, mest troligt trinity med 1Gb avsatt för grafiken vilket innebär att efter grafiken och övriga register tagit vad de vill skulle jag inte bli förvånad om det faktiskt användbara minnet är närmare 2,5-2,7Gb vilket inte är försvarbart för en dator som kostar €800 utan möjligheter till minnesexpansion...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Precis, förmodligen kostar det avsevärt mindre än 150 också, då tillverkarna inte betalar konsumentpris direkt...
Även om man med nuvarande användarmönster inte använder upp 4Gb så bör man tänka på att framtida program oftast kräver mer minne, så har iaf trenden varit hittills och man köper ju gärna en dator som ska räcka några år, särskilt då det gäller en bärbar, där inte prestanda är det viktigaste. Det är ju inte ovanligt att stöta på människor som tycker att sin dator har blivit trög och seg trots att den är relativt ny och de inte gör allt för avancerade saker och den har tillräckligt med beräkningskraft för vad de gör och nog med lagringsutrymme, men får ont om minne och därför känns datorn trög.
Tror det är lite av ett medvetet val av tillverkarna, om det inte går att uppgradera minnet måste konsumenten köpa en helt ny dator då dennes mönster/programmen har ändrats tillräckligt så att 4Gb känns segt, även om alla andra delar av datorn är fullt tillräckliga.
Ok om det finns en version med 4Gb, men då borde de erbjuda en version med mer minne också, vilket långt ifrån alla gör...
I dessa datorer som har 4Gb så har jag för mig att det oftast bara är en minneskanal och ibland också bara en minnesbank vilket leder till att bandbredden inte är vad den borde heller, och nu då integrerad grafik blir kraftigare får minnesbandbredden ett större genomslag (trinity tappar t.ex. rätt mycket vid halva minnesbandbredden).
Då jag ändå är inne på integrerad grafik, i det här fallet handlar det om en A8, mest troligt trinity med 1Gb avsatt för grafiken vilket innebär att efter grafiken och övriga register tagit vad de vill skulle jag inte bli förvånad om det faktiskt användbara minnet är närmare 2,5-2,7Gb vilket inte är försvarbart för en dator som kostar €800 utan möjligheter till minnesexpansion...

Jag har upplevt att 2GB är på gränsen till vad som ens fungerar på 64-bit windows 7. Då kan man verkligen inte ha mycket igång innan det segar. Om grafiken ska dra 1Gb så räcker 4Gb verkligen inte långt alls.

Permalänk
Medlem

Först så funderade jag på varför skulle man sätta in ett super-budget 64bits skit skort i en dator när det finns inbyggda HD4000 som åtminstone matchar det?. Men sen såg jag att det var en AMD CPU också. Det förklara ju allt. €799 är ungefär €500 överpris för skiten.

Permalänk
Medlem

Den där APUn har en krets från 7000-serien, så det är en rebranding.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Först så funderade jag på varför skulle man sätta in ett super-budget 64bits skit skort i en dator när det finns inbyggda HD4000 som åtminstone matchar det?. Men sen såg jag att det var en AMD CPU också. Det förklara ju allt. €799 är ungefär €500 överpris för skiten.

Vad menar du typ ? Vi vet i stort sett ingenting om detta grafik kort. Jag tror dessutom att du har missförstått prestandan i HD4000, som är snäppet sämre eller lika bra som det integrerade grafik kortet i amd a8 trinity. Dvs. denna dator helt utan dedikerat grafik kort!

På tal om din kommentar om att datorn är 500 euro över pris, så behöver jag inte säga något...

Skrivet av epple:

Den där APUn har en krets från 7000-serien, så det är en rebranding.

Kolla upp amd u38n som går att köpa snart. Den har också samma apu (amd a8 trinity) fast utan detta grafik kort. Så slutsatsen vi kan dra är att grafikkortet vi talar om är dedikerat och är ett tillägg till apun. Den kan fortfarande vara en rebranding på en äldre krets, men du kan inte alls dra denna slutsats utifrån apun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har inte oordning?

Ehe, 4GB webbläsare?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Ehe, 4GB webbläsare?

Ja? Jag använder en del flikar.