AMD tillkännager Radeon HD 8000-serien "Solar System" för bärbara datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Bortsett från det så är jag riktigt nyfiken över hur dom presterar. Gillar även bild 7 och "The graphics technology of choice in game consoles". Är det klart att nästa xbox kör på AMD eller menar dom enbart WiiU? För den körde AMD GPU, eller minns jag fel?

Intressant tanke faktiskt. Man skulle ju kunna tolka det som att 8000-serien sitter in antingen nästa Xbox eller i PS4 (eller både och?). Det skulle ju inte alls vara orimligt. I dagens system är det ju Wii U och Xbox 360 som kör med AMD, men texten ovan skulle ju kunna vara en liten antydan om att AMD lyckats med en grand slam, alltså Wii U, XBox 720 och PS4 eller var de nya nu heter. Då skulle texten ovan vara rättfärdigad då de skulle ha hela konsolmarknaden.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fast bara nästan. Den nya serien heter ju HD8000 så blir väl nåt i stil med HD8530, HD8550 och HD8570.
Lite kul att jag en gång i tiden ville köpa ett Radeon 8500 men det fanns inte inne på lager så blev ett Geforce 3 Ti 200. Om jag minns rätt var det första gången AMD tog det riktiga steget upp och började tävla med NVidia. Innan dess var det NVidia och 3dfx som stred om prestandatronen och AMD fokuserade mest på OEM med sina Rage-kretsar.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Lägg ner! Båda företagen och många andra företag brukar börja dessa staplar på 0.8x. De enda som orkar bemöda sig med att ge skit för det är de som inte inser att alla gör det och att det är så man gör.

Att kapa diagram är kass, även om de är väldigt vanligt. Syftet med ett diagram är att visa proportioner med en yta istället för en siffra. Kapade diagram är vilseledande. Vill man vissa detaljerat hur många % skillnad de är så bör man använda en tabell inte ett diagram (Detta vet alla som läst en grundkurs i statistik - Däremot om man bara läst marknadsföring så kan man ha missförstått syftet med ett diagram)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Att kapa diagram är kass, även om de är väldigt vanligt. Syftet med ett diagram är att visa proportioner med en yta istället för en siffra. Kapade diagram är vilseledande. Vill man vissa detaljerat hur många % skillnad de är så bör man använda en tabell inte ett diagram (Detta vet alla som läst en grundkurs i statistik - Däremot om man bara läst marknadsföring så kan man ha missförstått syftet med ett diagram)

Om det är fel eller inte har jag inte diskuterat. Bara det att det är meningslöst att basha en part när det är något som är standard. Jag kan inte minnas när jag såg fulla staplar i ett sådant sammanhang senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om det är fel eller inte har jag inte diskuterat. Bara det att det är meningslöst att basha en part när det är något som är standard. Jag kan inte minnas när jag såg fulla staplar i ett sådant sammanhang senast.

De är inte standar. Standard är att visa hela... Och till alla parter lär sig de bör man "basha" på dem. Men man kanske inte behöver dra de så långt som att påstå att "AMD är onda", "AMD lurar konsumenten"... utan bara konstatera att AMD inte kan göra riktiga diagram (för de har något geni på marknadsavdelningen som tror han eller hon kommit på ett smart sätt att sälja mer produkter)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De är inte standar. Standard är att visa hela... Och till alla parter lär sig de bör man "basha" på dem. Men man kanske inte behöver dra de så långt som att påstå att "AMD är onda", "AMD lurar konsumenten"... utan bara konstatera att AMD inte kan göra riktiga diagram (för de har något geni på marknadsavdelningen som tror han eller hon kommit på ett smart sätt att sälja mer produkter)

Det är standard inom branschen. Inte på mattelektionen kanske. Men AMD avviker inte det minsta från andra företag på den punkten. Och nej, du kan inte konstatera att AMD inte kan göra riktiga diagram, de är nog kapabla till det om de vill ska du se. Det du kan konstatera är att de gör precis som branschen i övrigt. Som sagt, jag diskuterar inte om det är rätt eller fel, jag bara berättar att hela branschen gör det. Inte konstigt om AMD också gör det, inget att bli förvånad över och definitivt inget att bli fanboy över. EDIT: Vill poängtera att den sista raden inte var någon form av anklagelse.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Youjimbo:

Fast bara nästan. Den nya serien heter ju HD8000 så blir väl nåt i stil med HD8530, HD8550 och HD8570.
Lite kul att jag en gång i tiden ville köpa ett Radeon 8500 men det fanns inte inne på lager så blev ett Geforce 3 Ti 200. Om jag minns rätt var det första gången AMD tog det riktiga steget upp och började tävla med NVidia. Innan dess var det NVidia och 3dfx som stred om prestandatronen och AMD fokuserade mest på OEM med sina Rage-kretsar.

Ja, så var det nog, tror att Nvidia var tvungna att släppa GF4 Ti, för att kunna möta Radeon 8500, deras GF3 Ti var bra, men lite långsammare än 8500, vilket givetvis inte var acceptabelt.
Jag var ganska svag för ATI även då, tyckte att de hade bättre bild och var snabbare i 2D, vilket även det givetvis är viktigt, säger inte att det var så, men det var så det kändes för mig.
Hade ett GF2 som fick hänga med ett tag, hoppade faktiskt över GF3 och GF4, det blev ett Radeon 9600XT sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Faeain:

Kul att AMD skär av diagrammen som NVIDIA tidigare gjorde, och fick skit för

Både AMD och Nvidia har gjort detta i åratal.. och har fått lika mycket skit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tur att dom heter HD nu

Permalänk

När 9000 serien kommer .. Då har cirkeln slutits för mig =D Hade ett ATI Radeon 9600XT som mitt första spelkort

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Det är inget ovanligt att jämföra med sina konkurrenter...

nej det är det inte men de brukar inte skriva ut namnet utan "jämnfört med andra". iof handlar det ju bara om Nvidia och AMD när det gäller grafikkort

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Kan vara jag som minns fel...nån får rätta mig

CUDA kan enbart användas med Nvidia-kort. OpenCL däremot med både AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ganska svag compute performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ganska svag compute performance.

Det är inte prioriterar i lägre kretsar och och i bärbart. Jämför 7970 mot 7870 t.ex. Väldigt stor skillnad där. 7970 är 10 gånger så snabbt som 7850 i double precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Ganska svag compute performance.

Å andra sidan skulle man väl inte generellt använda en mobil krets till sådant.

Permalänk
Medlem

Kul men räcker det till är frågan?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies