clockad processor hoppar ner till 1600mhz från 3800 , Varför?

Permalänk
Medlem

clockad processor hoppar ner till 1600mhz från 3800 , Varför?

Hej , jag har precis "simpelt" klockat min processor med hjälp av asus motherboard. Då klockade den processorn upp till 3800 från 3400, men nu när jag hade startat om min dator så hoppade den ner till 1600mhz , varför?! :s , La märke till att den höjs upp igen till 3800mhz när jag startar ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrTr:

Hej , jag har precis "simpelt" klockat min processor med hjälp av asus motherboard. Då klockade den processorn upp till 3800 från 3400, men nu när jag hade startat om min dator så hoppade den ner till 1600mhz , varför?! :s , La märke till att den höjs upp igen till 3800mhz när jag startar ett spel. http://img195.imageshack.us/img195/4017/1600mhz.png

För att den inte behöver arbeta snabbare, helt normalt
Bara bra dessutom

God Hjul

Permalänk
Lego Master

^

What he said.

Den gör det dessutom i stock-clock med, det är en strömsparfunktion som slår in när processorn inte behöver jobba särskilt hårt. Den gasar på när det behövs istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

aahhh Skönt att höra ! tack så mycke! God jul !

Permalänk
Medlem

En inställning i BIOS som kallas SpeedStep tror jag, fungerar som så att om du ej kör något krävande så klockar processorn ner sig och sedan upp om det kommer behövas

Visa signatur

OS: Windows 10 MB: Asus Z170-P CPU: Intel i5 6600K @ 4GHz Kylning: Noctua NH-U9B SE2 RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX @ 2133MHz GPU: Asus Geforce GTX 970 Strix Chassi: Fractal Design Define S PSU: Corsair RM750X Lagring: Samsung 850 250GB SSD, Samsung Spinpoint F3 1TB Skärm: BenQ Xl2411T 144Hz

Permalänk
Medlem

God jul!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ivy samt Sandybridge klockas genom att höja multipeln som används i Turbo boost läget(Huvudsakligen). Detta kickar bara igång när datorn är belastad, vilken är anledningen till att datorn anges köra på 1648 MHz när du bara idlar i Windows. Kan rekommendera att du läser på lite snabbt om överklockning av Ivy/Sandybridge i FAQ på detta forum. Är ganska enkelt att överklocka med Ivy/Sandybridge.