Hur länge kommer en i7-3770k kunna hålla sig tror ni?

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer en i7-3770k kunna hålla sig tror ni?

Om ni får gissa : Hur länge tror ni en i7-3770K kommer kunna stå sig med chipset Z77. Dvs byte av eventuellt grafikkort osv OK men samma CPU.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Gissa? okej, 5 år, 8 månader, 12 dagar, 19 timmar och 42 sekunder. Väldigt länge med andra ord...

Permalänk
Medlem

Jag funderade själv på att skapa en sån här tråd, men här har vi det

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Det beror väl på.. Om du inte klockar den för mycket så klarar den sig väldigt länge. Menar du tills den flaskhalsar? Det får vi se. Vi vet inte hur grafikkorten kommer se ut nästa år än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Gissa? okej, 5 år, 8 månader, 12 dagar, 19 timmar och 42 sekunder. Väldigt länge med andra ord...

Väldigt exakt gissning! Skall bli spännande att se om du får rätt

Skämt å sido, så känns det som att det finns ingenting som ens i närheten skulle kunna få en 3770k att toppa idag. Pratar om vanliga uppgifter nu, inte superavancerade vetenskapliga beräkningar

Hur skulle man kunna maxa datorn? Provat att öppna massa youtube-filmer i 1080p , spela upp 1080p film, packa upp zip och lite annat, allt samtidigt men märks inte att den sackar efter alls... så kanske inte så konstigt att Intel inte satsar på prestanda?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Det beror väl på.. Om du inte klockar den för mycket så klarar den sig väldigt länge. Menar du tills den flaskhalsar? Det får vi se. Vi vet inte hur grafikkorten kommer se ut nästa år än.

Hur menar du där? Vad har grafikkorten med Z77 och 3770k att göra? Z77 stödjer ju PCI3.0 som dagens grafikkort inte ens använder? Så nog lär det räcka....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Med tanke på att många Core 2 Duo /Quad fortfarande är uppe och snurrar så kommer nog i7 gen 3 fungera bra ett bra tag till. Allt beror på vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du tycker är "vanliga" uppgifter. Jag tycker inte det är helt ovanligt att fixa några små film klipp i vegas eller liknande. Gör både min mor och min syster och där har den ju att jobba lite :P.
Spelar man så är det nog rätt vanligt att tja allafall försöka eller göra något ibland för att kanske visa någon polare eller så.
Men för typ film, spel, rar filer, musik och liknande så kommer den nog inte börja svettas på ett bra tag.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

En klockad i7 920 klarar sig utan problem med sli/crossfire med dagens värstingkort utan större problem. Så en i7 3770 ska väl klara sig ytterligare ett par år. Omöjligt att svara på dock. Om idet inte kommer något grafikkort som är 10ggr snabare än dagens inom kort så ska det nog funka ett par generationer till. Den som lever får se..

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Rising_star:

Hur menar du där? Vad har grafikkorten med Z77 och 3770k att göra? Z77 stödjer ju PCI3.0 som dagens grafikkort inte ens använder? Så nog lär det räcka....

Det jag menar är att dagens grafikkort flaskar inte med en i5 3570k eller i7 3770k. Men om 1-2 år kanske processorerna flaskar med grafikkorten.
Dock är detta ganska osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En klockad i7 920 klarar sig utan problem med sli/crossfire med dagens värstingkort utan större problem. Så en i7 3770 ska väl klara sig ytterligare ett par år. Omöjligt att svara på dock. Om idet inte kommer något grafikkort som är 10ggr snabare än dagens inom kort så ska det nog funka ett par generationer till. Den som lever får se..

WORD!

Bytte upp mig från min i7 920 (kördes i 4GHz) för ett tag sen och skaffade en i7 3930k som körs i 4.5Ghz, nada skillnad i spel, nada skillnad i allmänt windows användande.

Säkert stor skillnad när man arbetar med tyngre program.
I spel så pratar vi mindre än en fps i skillnad på de spel jag körde iaf.

Så tills nån spelutvecklare lär sig nyttja 6 kärnor i spel (eller iaf 4 effektivt nog, jag tittar på dig Ubisoft/AC3) så kan du gott vänta tills nästa generation spelkonsoller kommit och gått så att portningarna från dom iaf var avsedda för 4 eller flera processorer från början

Permalänk

Lånar tråden. Känns som om något flaskar i min dator. Speciellt när jag spelar Bf3. Då jag borde få ut över 80 fps i high. Har två Gtx 480 i sli. Fundera på om det är mina ram. Är inte så farligt dyrt med nya ram nu. Har bara 6gb ram. Verkar jobba ganska hårt. Men ligger aldrig 100% utan bara väldigt nära. Eller är det min Cpu I7 930 3.8 ghz? Funderar också ifall det är mitt grafikminne? Har 1,5 gb....

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Har en dator med en E8400 som har gått i 4.5 år, hur länge till tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Lånar tråden. Känns som om något flaskar i min dator. Speciellt när jag spelar Bf3. Då jag borde få ut över 80 fps i high. Har två Gtx 480 i sli. Fundera på om det är mina ram. Är inte så farligt dyrt med nya ram nu. Har bara 6gb ram. Verkar jobba ganska hårt. Men ligger aldrig 100% utan bara väldigt nära. Eller är det min Cpu I7 930 3.8 ghz? Funderar också ifall det är mitt grafikminne? Har 1,5 gb....

Vet iofs inte vad för inställningar du kör på för grafiken i spelet, men HBAO och olika typer av kantutjämning aktiverat sög iaf musten ur mina 570 i sli.
Prova att installera och köra evga precision, den kan visa dig hur mycket grafikkorten jobbar samt hur mycket minne som nyttjas i spelet.

Just BF3 är ju mer grafikkortsberoende, själv körde jag min i7 i 4.0HGz och då var det aldrig den som var bromskloss iaf.
(Dock fick jag lagg i Crysis 1 när jag körde cpun i lägre än 3.6GHz FYI)

Permalänk
Skrivet av DG77:

Vet iofs inte vad för inställningar du kör på för grafiken i spelet, men HBAO och olika typer av kantutjämning aktiverat sög iaf musten ur mina 570 i sli.
Prova att installera och köra evga precision, den kan visa dig hur mycket grafikkorten jobbar samt hur mycket minne som nyttjas i spelet.

Just BF3 är ju mer grafikkortsberoende, själv körde jag min i7 i 4.0HGz och då var det aldrig den som var bromskloss iaf.
(Dock fick jag lagg i Crysis 1 när jag körde cpun i lägre än 3.6GHz FYI)

Okej, ska testa stänga av kantutjämning. (Kör high, "presettnings") Enligt sweclockers tester får två gtx480 runt100fps. (Det är endå med drivrutiner för länge sen) Vet att dem dock kör med bättre cpu.

Har en annan fråga (jobbig kille idag) Använder Bf3 mycket Physics? I så fall. Kan man tappa mycket prestanda av det. Har det alltid funnits i så fall?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Har en dator med en E8400 som har gått i 4.5 år, hur länge till tror ni?

Hur länge den lever, eller hur länge den klarar alla spel?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffinManxD:

Det jag menar är att dagens grafikkort flaskar inte med en i5 3570k eller i7 3770k. Men om 1-2 år kanske processorerna flaskar med grafikkorten.
Dock är detta ganska osannolikt.

Med tanke på att Haswell får uppdaterad QPI så kan man väl anta att det är för att det inte ska flaska, men hur lång tid det tar innan den flaska med ett ensamt kort är nog en 5-6år iaf. Överklockar du är det ändå inte troligt att din CPU lever om 5-6år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Okej, ska testa stänga av kantutjämning. (Kör high, "presettnings") Enligt sweclockers tester får två gtx480 runt100fps. (Det är endå med drivrutiner för länge sen) Vet att dem dock kör med bättre cpu.

Har en annan fråga (jobbig kille idag) Använder Bf3 mycket Physics? I så fall. Kan man tappa mycket prestanda av det. Har det alltid funnits i så fall?

Det eller testa klocka upp till 4GHz för att se om det hjälper, kan hjälpa i multiplayer mest isf.
BF3 använder inte physx alls, knappt nått spell som gör det förresten.

Se lista om du e intresserad:
http://www.geforce.com/hardware/technology/PhysX/pc-games

Om du kör SLI och spelar ett spel med Physx så lär du råka ut för problem dessutom, detta för att ETT av korten arbetar med physx effekterna och därmed blir tyngre belastat än det andra och du kan ju gissa vad som händer med din framerate om du har ett kort som är konstant 100% belastat tack vare det.

Permalänk
Skrivet av DG77:

Det eller testa klocka upp till 4GHz för att se om det hjälper, kan hjälpa i multiplayer mest isf.
BF3 använder inte physx alls, knappt nått spell som gör det förresten.

Se lista om du e intresserad:
http://www.geforce.com/hardware/technology/PhysX/pc-games

Om du kör SLI och spelar ett spel med Physx så lär du råka ut för problem dessutom, detta för att ETT av korten arbetar med physx effekterna och därmed blir tyngre belastat än det andra och du kan ju gissa vad som händer med din framerate om du har ett kort som är konstant 100% belastat tack vare det.

Ska testa att klockar den över 4ghz. (Trodde inte jag skulle behöva lägga datorn i 4 Ghz igen :S)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Hur menar du där? Vad har grafikkorten med Z77 och 3770k att göra? Z77 stödjer ju PCI-E 3.0 som dagens grafikkort inte ens använder? Så nog lär det räcka....

Kepler använder väl PCI-E 3.0?

Jag tror nog dessutom han menade hur länge till CPU'n pallar att driva framtida grafikkort utan någon som helst flaskhals.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Ska testa att klockar den över 4ghz. (Trodde inte jag skulle behöva lägga datorn i 4 Ghz igen :S)

Det är bara som test som sagt om det inte ger något så är det inte processorn som är boven skulle jag tro.
Passa på att installera evga precision när du ändå är igång och aktivera så att den visar både GPU användning samt Minnesanvänding (grafikkortets) så ser du vad som flaskar.
Skulle faktiskt gissa på den låga mängden minne på 480 korten, eller för hög kantutjämning etc i inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rising_star:

Hur menar du där? Vad har grafikkorten med Z77 och 3770k att göra? Z77 stödjer ju PCI3.0 som dagens grafikkort inte ens använder? Så nog lär det räcka....

Dagens grafikkort stödjer visst PCI3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har en dator med en E8400 som har gått i 4.5 år, hur länge till tror ni?

Max fram till påsk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Max fram till påsk!

http://www.tomshardware.co.uk/charts/x86-core-performance-com...
Iofs en E8600 på listan med det är bara 200mhz skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag kommer iaf klara mig ett antal år till utan att uppgradera min i7 3770k (om den inte sackar ihop dvs), jag känner inget behov utav att överklocka den och tvivlar på att jag kommer känna det inom snar framtid... Börjar den kännas seg så drar jag upp den en GHz så står den sig ett tag till.

Tvivlar på att jag kommer uppgradera mycket förrän om 3-4 år... Möjligtvis grafikkortet beroende på vad AMD, Nvidia och speltillverkarna hittar på.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Dagens grafikkort stödjer visst PCI3.0

Jo dom stödjer det , men vad jag förstått så fyller det ingen större funktion på dagens grafikkort då bandbredden är way over vad som kan avändas idag. Alltså är kapaciteten på PCIE3.0 långt över vad man använda idag. Rätta mig om jag har fel....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Med tanke på att många Core 2 Duo /Quad fortfarande är uppe och snurrar så kommer nog i7 gen 3 fungera bra ett bra tag till. Allt beror på vad du är ute efter.

heh har en piii hemma på 1000 mhz så processorn kommer allt hålla när det gäller hållbarhet så att säga
prestandamässigt kommer det nog duga i ca 5 till 7 år till skulle jag tro ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DG77:

http://www.tomshardware.co.uk/charts/x86-core-performance-com...
Iofs en E8600 på listan med det är bara 200mhz skillnad.

330

Permalänk
Skrivet av DG77:

Det är bara som test som sagt om det inte ger något så är det inte processorn som är boven skulle jag tro.
Passa på att installera evga precision när du ändå är igång och aktivera så att den visar både GPU användning samt Minnesanvänding (grafikkortets) så ser du vad som flaskar.
Skulle faktiskt gissa på den låga mängden minne på 480 korten, eller för hög kantutjämning etc i inställningarna

Har nu installerat Msi Afterburnet (Haft det innan). Prollen stabil i 4.2 ghz. Spelat någon timma Bf3. Verkar vara minnet på grafikortet. MEN fick faktiskt bättre fps. Låg över 100 nästan hela tiden! Men fett konstigt med msi afterburner!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Folk som har en Phenom X4 ~3.6Ghz klarar sig utmarkt idag egentligen for att spela, sa fragan ar val hur langt bakom "basta CPU'n" du kan tanka dig att ligga.

Jag hade formodligen fortfarande anvant min Phenom X4 om jag hade kunnat tagit datorn med mig utomlands.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic