Behöver lite hjälp om spelet

Permalänk

Behöver lite hjälp om spelet

Har aldrig spelat fantasy spel förut i hela mitt liv och nu vill jag ge det en chans. Har installerat spelet 2an, och skapa ett konto och en karaktär.
Problemet är följande - Hur fan spelar man det ? Alltså vad går det ut på ? Har bara sett det där tillhållet som verkar vara ens bas alldeles när man startar spelet för första gången men kommer inte vidare. Det verkar vara en Tutorial men fattar nada.
Så snälla hjälp mej, vill verkligen spela detta spel. Behöver lite rådgivning och så vidare.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du googlat efter guider, tutorials och dylikt? Kolla även Youtube efter nybörjarguider. Jag vill inte vara dryg, du kommer få mycket mer hjälp den vägen då jag inte tror att någon kommer sätta sig här och skriva en komplett guide till hur man spelar.

Mer specifika frågor är däremot lättare att svara på.

Permalänk
Skrivet av widL:

Har du googlat efter guider, tutorials och dylikt? Kolla även Youtube efter nybörjarguider. Jag vill inte vara dryg, du kommer få mycket mer hjälp den vägen då jag inte tror att någon kommer sätta sig här och skriva en komplett guide till hur man spelar.

Mer specifika frågor är däremot lättare att svara på.

Ja jag har kollat Youtube men inte direkt fått reda på vad det handlar om. Samt hur man tar sej vidare från tutorial uppdraget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Ja jag har kollat Youtube men inte direkt fått reda på vad det handlar om. Samt hur man tar sej vidare från tutorial uppdraget.

Vad menar du med "handlar om"? Det finns ju en story, och i övrigt handlar det ju som alla MMORPG:s om att levela, samarbeta, raida, spela PVP osv.

Permalänk
Skrivet av widL:

Vad menar du med "handlar om"? Det finns ju en story, och i övrigt handlar det ju som alla MMORPG:s om att levela, samarbeta, raida, spela PVP osv.

Jag har aldrig kört MMORPG förut därför jag frågar. Kan du skippa förkortningarna och hjälpa ist ?
Ja vad går just de ut på ? Det måste ju vara nåt man strävar efter eftersom man spelar. Spelar man för att till slut möta djävulen eller gud, eller springer man bara omkring och chattar med varandra ? Vad handlar det om, vad är dess syfte ?

Permalänk
Medlem

första området är en tutorial, följ markeringarna på kartan (grön stjärna), klara gå vidare (fungerar nästan spelet igenom).

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Hjälpsam

Som de flesta MMORPG, slå ihjäl saker och lösa uppdrag ger dig erfarenhet (exp) som gör att du går upp i nivå (level) och i sin tur gör att du får fler och bättre färdigheter och förmågor så att du kan ta dig an tuffare uppdrag och motståndare.

Samtidigt hittar du allt bättre och bättre utrustning och prylar som hjälper dig.

Levla upp brukar i de flesta MMO vara "inkörningsperioden" där man lär sig spelet och sina färdigheter, när man han nått max level börjar de flesta MMO "på riktigt". Då är det framför allt bättre utrustning man jagar för att kunna ta sig an tuffare motstånd. Nästan alla utmaningar i det man kallar "end-game" behöver man vara väl balanserade och koordinerade grupper för att lösa, redigt med teamwork.

Syftet med spelen är för många att lyckas med de tuffaste PvE (Player vs Enviroment) utmaningarna som finns i spelet, andra spelar enbart för att slåss mot andra spelare i PvP (Player vs Player). Andra tycker det är kul att resa runt och utforska, hitta alla olika pets eller andra ovanliga saker som finns. Det är lite en sandlåda vad man vill åstadkomma men det vanligaste är att hela tiden bli större, bättre och tuffare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Okej tack så mycket. I början, första uppdraget då gick det att följa den gröna grejen men efter det det där uppdraget där det är en massa hjåärtan då finns ingen grön grej att följa. Är heller inte så bra på engelska så svårt att förstå ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej tack så mycket. I början, första uppdraget då gick det att följa den gröna grejen men efter det det där uppdraget där det är en massa hjåärtan då finns ingen grön grej att följa. Är heller inte så bra på engelska så svårt att förstå ibland.

Tänk på hjärtan som AoE quests. Gå dit, gör vad som sägs uppe i högra hörnet (ofta självförklarande, döda, samla, aktivera eller allt detta, etc), mission complete.

Om du markerar hjärtan på kartan ser du också vilken level dom är, då kan du se ungefär hur du bör röra dig över kartan. Tänk på att det är fog of war också, snacka med gubbarna som har en kikare över sig (eller förstås gå dit).

Ett tips som jag säger till alla noobs: "deposit all". Gå till inventoryn och klicka på kugghjulet i högra hörnet, sen välj detta. Då läggs diverse skrot (alla resurser som du kan samla) direkt i collectables banken.

Tro mig, du kommer vara glad när du inser att denna funktion finns och du bara har småväskor i början

Permalänk

Tänkte på en sak. Alla andra karaktärer som går omkring i spelet är det andra spelare eller är dom datorstyrda ?
Ska man komunicera med andra tex ?

Permalänk
Medlem

Ett annat tips kan vara att prata med gubbarna med hjärtan över huvudet så talar dom om vad du kan göra i området runt dom. Är hjärtat ifyllt har du redan gjort allt åt dom och det är dags att röra sig vidare.

NPCer och spelare har olika färg på namnet över huvudet, men du ser rätt lätt när du bara tittar på dom när dom rör sig om det är en spelare eller inte.

Gå med i en Guild också, är det en bra guild får du massvis med hjälp av dom. Dessutom blir spelet bra mycket roligare när man kör tillsammans med andra.