Permalänk

RAM-problem!

Hejsan!

Fick precis hem RAM-minnen i form av Corsair 8GB XMS3 1600 MHz (2x4GB). Till detta har jag ett Asus p8h77-m pro (ca 2 veckor gammalt). problemet är nu att jag kan inte få datorn att starta med bägge minnena i, varken om jag har det i bägge blåa slots:en, eller de svarta.

Vad gör jag för fel? har pillat fram och tillbaka med inställningar i BIOS, samt asus' memOK-knapp.

Tack på förhand

Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1tjofsan1:

Hejsan!

Fick precis hem RAM-minnen i form av Corsair 8GB XMS3 1600 MHz (2x4GB). Till detta har jag ett Asus p8h77-m pro (ca 2 veckor gammalt). problemet är nu att jag kan inte få datorn att starta med bägge minnena i, varken om jag har det i bägge blåa slots:en, eller de svarta.

Vad gör jag för fel? har pillat fram och tillbaka med inställningar i BIOS, samt asus' memOK-knapp.

Tack på förhand

Erik

Kan vara så att dom inte stöds av moderkortet.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Om du låter BIOS själv hantera inställningarna till minnet och det inte funkar så skulle jag säga att det antingen är minnena som inte är kompatibla med moderkortet eller något som är trasigt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Kan vara så att dom inte stöds av moderkortet.

Enligt ASUS lista ska CMX8GX3M4A1600C9(XMP) stödjas, den enda skillnaden mot mina är att det står M4A på listan, medans mina är M2A.
Är det tillräcklig skillnad i produkt för att det inte ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1tjofsan1:

Enligt ASUS lista ska CMX8GX3M4A1600C9(XMP) stödjas, den enda skillnaden mot mina är att det står M4A på listan, medans mina är M2A.
Är det tillräcklig skillnad i produkt för att det inte ska fungera?

det kan jag inte svara på.

är det 2 x 4gb eller vad försöker du stoppa in i den?

När du testade 1 sticka i bara testade du alla 4 slots med den?

kör du oklockat och sen fick du inte XMP settings i BIOS att funka heller menar du? kolla om du hittar på tillverkarens hemsida i deras forum ifall nån har manual settings för dina minnen testa det oxo..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

det kan jag inte svara på.

är det 2 x 4gb eller vad försöker du stoppa in i den?

När du testade 1 sticka i bara testade du alla 4 slots med den?

kör du oklockat och sen fick du inte XMP settings i BIOS att funka heller menar du? kolla om du hittar på tillverkarens hemsida i deras forum ifall nån har manual settings för dina minnen testa det oxo..

Dubbelkollade nu och märkte att jag av misstag kollat på 4x2 GB, medans jag har 2x4.
Jag har CMX8GX3M2A1600C9.
de snarlikaste som stödjs enligt specifikationslistan är CMP8GX3M2A1600C9

har inte provat 1 sticka i alla slots, kan göra det lite snabbt.
jag har prövat både med och utan XMP, och det fungerar om jag enbart har en sticka i, i den första blåa slotten. har inte klockat mer än att jag prövat både 1333MHz och 1600MHz

Permalänk

Har nu prövat runt lite, och det enda jag kan konstatera är att enbart DIMM-A1 och DIMM-A2 portarna fungerar. så fort jag sätter en sticka i någon av B-portarna vill datorn inte starta...

Permalänk
Medlem

Testa att ladda XMP-inställningarna och se om det fungerar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 1tjofsan1:

Har nu prövat runt lite, och det enda jag kan konstatera är att enbart DIMM-A1 och DIMM-A2 portarna fungerar. så fort jag sätter en sticka i någon av B-portarna vill datorn inte starta...

Det känns som att ditt moderkort är lite knas. Prova att kontakta leverantören och beskriv detta du kommit fram till.

Edit: Skulle även kunna vara CPU'n som spökar eftersom minneskontrollern numera sitter i CPU'n.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det känns som att ditt moderkort är lite knas. Prova att kontakta leverantören och beskriv detta du kommit fram till.

Edit: Skulle även kunna vara CPU'n som spökar eftersom minneskontrollern numera sitter i CPU'n.

Sådär, kollade runt på ASUS forum och hittade detta inlägg:
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&board_id=1&model=P6X58D+Premium&page=1&SLanguage=en-us

Efter lite pillande med processorfläkten och kylpasta, så fungerade alla RAM-slots! har t.o.m prövat med 3 st stickor (3x4 GB) och det fungerar finfint.

Nu vidare till nästa problem, hur gör jag för att korrekt ställa in stickorna på 1600 MHz (går nog ner till 2 stickor för det), utan att datorn blir sur på mig, och resettar inställningarna till 1333 MHz? har prövat med både manual och XMP profil. på XMP har jag även prövat med customizade "timings", men även det utan lyckat resultat.

kan det vara så att det är någon annan komponent som flaskar?

  • INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ

  • CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)

  • ASUS P8H77-M PRO H77 S-1155 M-ATX IVY

  • CORSAIR VX 450W NÄTDEL ATX12V 2.2 / EPS12V

  • Windows 8