Vad får barnen på guldstjärnefabriken när de har gjort bra ifrån sig?

Permalänk
Medlem

Vad får barnen på guldstjärnefabriken när de har gjort bra ifrån sig?

Det här har jag säkert tjatat om tusen gånger, men här kommer det igen. Hur i hela fridens namn kan det vara acceptabelt, eller till och med fint, att äga en "äkta" persisk matta, när man vet att det är små barnarbetare som tillverkat dessa mattor? Barnarbetare som dessutom avsiktligt blivit undernärda så att de ska stanna i växten och kunna knyta mattor ännu längre. När det gäller choklad så kan du ge dig fan på att varenda chokladbit som du stoppar i munnen är resultatet av barnslaveri (såvida du inte äter Rädda Barnens Hippiechoklad, men vem gör det?)

I mina ögon är det inte ett dugg bättre än barnporr.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Lågenergilampor, elektronikskrot, fotbollar etc. Ja, det är inte mycket man kan ta för sig om man ska vara säker på att inte barnporra en kines. Inget ont om barnporr.
Så vad bör vi göra? Göra våra egna fotbollar, skrota våra datorer själva och börja stöpa stearinljus?
Nej, bara fortsätt vara bråkig och söka efter godkända produkter, lyncha dem som ljuger om produktens ursprung och var beredd att avstå eller tona ned på din konsumtion gällande vissa fåtal produkter tills något vettigt alternativ kommit fram.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Källa på persiska mattorna.

Permalänk
Medlem

Tycker barnarbete är överskattat. De har ingen känsla för kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tycker barnarbete är överskattat. De har ingen känsla för kvalitet.

Skulle det vara roligt?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Skrivet av flIpz0R:

Skulle det vara roligt?

vadå? barnarbete finns ju här också... fast här heter det "sommarjobb"

presis som att slaveri fortfarande är tillåtet de bara kallar det för "Praktikplats" vilket innefattar att göra exakt samma arbete som ordinarie personal men till en bråkdel av lönen som de anställda får.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vadå? barnarbete finns ju här också... fast här heter det "sommarjobb"

presis som att slaveri fortfarande är tillåtet de bara kallar det för "Praktikplats" vilket innefattar att göra exakt samma arbete som ordinarie personal men till en bråkdel av lönen som de anställda får.

Nej, det är inte samma sak. Du får jobba här i Sverige innan du är 18 år fyllda lagligt, men inte för länge eller obekväma arbetstider. Däremot är barnarbete helt olagligt, skillnaden är att då jobbar du just långa arbetspass, dessutom för en skitlön.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Skulle det vara roligt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Klockren. Har en liknade historia om en tant i en sportaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Klockren.

http://www.klockren.nu/

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Då frågar jag igen. Skulle det vara roligt?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Barn tycker i regel inte att det är kul att jobba i barnfabriker men när inte alternativ finns så är långt bättre än inget alls å många är direkt tacksamma för sina dåliga jobb. Vad gäller att göra mattor så är det långt ifrån alla mattor som är gjorde med barnhänder eller av barn som har det särskilt dåligt ställt relativt sett, i ställen som Afghanistan t.ex. är mattilverkning ett jobb som många andra.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha fakta om ämnet.

Skrivet av flIpz0R:

Då frågar jag igen. Skulle det vara roligt?

Det är en klassiker, deal with it.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Vill bara poängtera att de flesta jobbar dåliga arbetstider för skitlön i länder där barnarbete förekommer.

Permalänk
Medlem

Hur undviker man att köpa saker tillverkat av barnarbetare?

Rouge of Darkness: //faceplam

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Nej, det är inte samma sak. Du får jobba här i Sverige innan du är 18 år fyllda lagligt, men inte för länge eller obekväma arbetstider. Däremot är barnarbete helt olagligt, skillnaden är att då jobbar du just långa arbetspass, dessutom för en skitlön.

Pratar du om svensk direkt reklam eller? Skitlön och arbetet sker på söndagar.. för en område med ungefär 250 hushåll får man räkna med 6-7 timmars arbete och 100-130 kr per utdelningstillfälle....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Pratar du om svensk direkt reklam eller? Skitlön och arbetet sker på söndagar.. för en område med ungefär 250 hushåll får man räkna med 6-7 timmars arbete och 100-130 kr per utdelningstillfälle....

Nej inte specifikt, det finns fler jobb än att dela ut reklam.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Då frågar jag igen. Skulle det vara roligt?

Ja den är galet rolig. Frågor på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Avstängd

Barnarbete är ju globaliseringens krydda. Mer inhemsk produktion och mindre identitetskonsumtion skulle minska efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på alternativen i dessa länderna? Det är inte så att man tvingar barnen att arbeta på dessa ställen, men jag hade nog också valt det framför att stå ute på ett risfält och slita ner kroppen i förtid eller vada i bajs genom kloaker.

Det är ju bissart att jämföra barnarbete i u-länder med arbeten i tex Sverige. Jämför med alternativen i sagt land istället.

Feltolka inte detta som att jag anser att barn borde slita i fabriker sen de fyller sex, men jag tror bara att barnarbete är ett symtom på ett problem som i botten handlar om fattigdom, icke-fungerande politik och ej utvecklade samhällen. I en sådan situation kan ett arbete för barnen vara något som räddar familjen från svält och misär; är det då dåligt? vilka direkta alternativ ser du?

*edit*

lite om sweat-shops: http://youtu.be/S_LN50mJGSo?t=3m33s

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Barnarbete är ju globaliseringens krydda. Mer inhemsk produktion och mindre identitetskonsumtion skulle minska efterfrågan.

Du menar att barnarbete inte fanns i samma utsträckning innan "globaliseringen"? Tror inte det är så. Vad är korrelationen mellan barnarbete och s.k globalism? F.ö vill jag gärna ha svar på min tidigare fråga, Ilja?

Skrivet av Triffid:

Har du tittat på alternativen i dessa länderna? Det är inte så att man tvingar barnen att arbeta på dessa ställen, men jag hade nog också valt det framför att stå ute på ett risfält och slita ner kroppen i förtid eller vada i bajs genom kloaker.

Det är ju bissart att jämföra barnarbete i u-länder med arbeten i tex Sverige. Jämför med alternativen i sagt land istället.

Feltolka inte detta som att jag anser att barn borde slita i fabriker sen de fyller sex, men jag tror bara att barnarbete är ett symtom på ett problem som i botten handlar om fattigdom, icke-fungerande politik och ej utvecklade samhällen. I en sådan situation kan ett arbete för barnen vara något som räddar familjen från svält och misär; är det då dåligt? vilka direkta alternativ ser du?

*edit*

lite om sweat-shops: http://youtu.be/S_LN50mJGSo?t=3m33s

Det är förvisso sant att barnarbete är ett resultat av fattigdom men det betyder inte att vi inte ska bekämpa barnarbete och människohandel osv som är, för det mesta, symptom av fattigdom. F.ö är wall-mart, barnarbete osv ett resultat av människans totala avsaknad av "abstract" empati tillsammans med s.k kognitiv dissonans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Det är förvisso sant att barnarbete är ett resultat av fattigdom men det betyder inte att vi inte ska bekämpa barnarbete och människohandel osv som är, för det mesta, symptom av fattigdom. F.ö är wall-mart, barnarbete osv ett resultat av människans totala avsaknad av "abstract" empati tillsammans med s.k kognitiv dissonans.

Vad tror du hade hänt med alla de barnen som jobbar i sweat-shops för wal-mart, h&m, levi's, apple osv osv om vi helt sonika stängt ner allt? de hade tagit andra jobb som betalar ännu mindre och har ännu sämre arbetsförhållanden.

Att vi i västvärlden skapar jobb i u-länder som har bättre arbetsförhållanden och betalar mer än medelinkomsten i dessa länderna har jag svårt att se som något negativt. Visst hade det kunnat vara ännu bättre, och ifall folk är villiga att betala för det så kommer det också ske, men att kalla själva konceptet dåligt tyder mest på att man inte satt sig in i förhållandena i dessa länder.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten51:

Du menar att barnarbete inte fanns i samma utsträckning innan "globaliseringen"? Tror inte det är så. Vad är korrelationen mellan barnarbete och s.k globalism? F.ö vill jag gärna ha svar på min tidigare fråga, Ilja?

Globaliseringen underlättar försäljning av produkter tillverkade av barnarbetare på det internationella planet. Det gäller inte endast barnarbete, utan låglönearbete till undermåliga villkor överlag. Den underlättar för företag att verka multinationellt och vinstmaximera. Adidas kan leja tioåringar för att sy fotbollar i Pakistan och sälja dem i Sverige, som ett exempel. Man tillverkar varor där arbetskraften är billig och säljer där det ger bra marginal. Tänker man kortsiktigt så innebär det att vi kan handla billigt. På längre sikt är jag skeptisk till samhällsnyttan med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Globaliseringen underlättar försäljning av produkter tillverkade av barnarbetare på det internationella planet. Det gäller inte endast barnarbete, utan låglönearbete till undermåliga villkor överlag. Den underlättar för företag att verka multinationellt och vinstmaximera. Adidas kan leja tioåringar för att sy fotbollar i Pakistan och sälja dem i Sverige, som ett exempel. Man tillverkar varor där arbetskraften är billig och säljer där det ger bra marginal. Tänker man kortsiktigt så innebär det att vi kan handla billigt. På längre sikt är jag skeptisk till samhällsnyttan med detta.

Samhällsnyttan i landet där tillverkningen sker eller samhällsnyttan i landet produkterna säljs?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Innan diskussionen tar för stor fart skulle jag personligen vilja se källor från TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Samhällsnyttan i landet där tillverkningen sker eller samhällsnyttan i landet produkterna säljs?

Där produkterna säljs tänkte jag på. Jag tycker inte att flytten av produktion till tredje världen generellt är speciellt lyckad, om man säger så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CSM101:

Källa på persiska mattorna.

Det skulle jag också vilja se. Iran är INTE speciellt känt för barnarbete i mattindustrin, till skillnad från framför allt Pakistan, men även i viss utsträckning Indien.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."