Solskens historia! Bakat 4870x2

Permalänk
Medlem

Solskens historia! Bakat 4870x2

Det börjar såhär:
Min kompis hängde mycket i den lokala datorbutiken och spendera mycket tid att snacka med snubben som ägde butiken. Han fick också göra lite ärenden till och från. Som vanligt så går alla små PC-butiker konkurs och saker måset säljas ut.

Han blev då erbjuden att ärva några grejer - inget state of the art, men det var en grej som var riktigt intressant. Ett 4870 x2. Killen i butiken sa att det inte funkade men det kanske går att mecka igång det.

Då sa jag till min kompis - prova baka kortet i ugnen! och så skickade jag en länk med en guide.

Efter att ha spenderat 9 minuter i ugnen på 200 grader. Utan kylare eller andra plast detaljer(!). Så var det tid att kylas ned och monteras ihop.

En första montering utan kylpasta bara för att se så det startar upp!

Precis som gudarna lovat - Det startade upp. Helt okej tyckte jag och inget mer med det. Jag menar kortet kan ju inte vara något så speciellt. Sitter själv på ett 4770 och är riktigt less på att spela spel på lägsta grafiken!

Han plockar ur grafikkortet och monterar ned det. Applicerar kylpasta och skruvar ihop det. In i burken igen och då säger jag åt honom att "Fan, prova dra igång ett nyare spel och dra upp inställningarna max och spela så ett tag för att kolla stabiliteten på kortet".

Sagt och gjort han spelade Metro 2033 på nästan högsta inställningar i strax över en timme. Helt fel fritt och FPS stabil. Det är nu jag börjar bli avundsjuk! Han har alltså fått det är grafikkortet helt gratis!

Här nedan kommer lite bilder:

Nedstrippat ifrån kylare och plastdetaljer.

Uppställt och redo för att åka in i ugnen!

Inne i ugnen - med GPUn nedåt. Jag vet inte om det ska göra någon skillnad om den är uppåt eller nedåt alla verkar säga olika! Ugnen är förvärmd på 200 grader och kortet ska ligga där inne i 9 minuter~.

Första uppstarten. Kortet låg jätte varmt innan drivrutierna var installerade sen sjönk det ned till 50~ grader.
Sa åt min kompis att installera MSI afterburner för att göra en fläktkurva (helt sjukt att CCC inte har någon fläktkurva!!)

Anledningen till varför det här ska fungera är för att när man spelar hårt på ett grafikkort så blir det varmt (obviously!) och sen kylls det ned så snabbt så fort det slutar jobba med fläkten. Då bildas det små luftbubblor i lödtennen som håller fast diversekomponenter. Dessa bubblor stör flödet på elektronerna och skapar ett högre motstånd som är tillräckligt för att kortet ska fallera.

När man då bakar det i ugnen vid 200 grader (lödtennet smälter vid 160-210 grader beroende på vilken blandning). När det smälter så kryper bubblorna ut likt bubblor i vatten och sen låter man kortet få svalna sakt så alla bubblor hinner krypa ut och inte stelna i lödtennet!

Det är den uppfattningen jag fått av mitt lila research idag!

Hoppas alla får en god jul och en trevligt natt.
Och jag vill ursäkta om den här posten verkar lite childish men jag är så exalterad över att det fungerade!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det börjar såhär:
Min kompis hängde mycket i den lokala datorbutiken och spendera mycket tid att snacka med snubben som ägde butiken. Han fick också göra lite ärenden till och från. Som vanligt så går alla små PC-butiker konkurs och saker måset säljas ut.

Han blev då erbjuden att ärva några grejer - inget state of the art, men det var en grej som var riktigt intressant. Ett 4870 x2. Killen i butiken sa att det inte funkade men det kanske går att mecka igång det.

Då sa jag till min kompis - prova baka kortet i ugnen! och så skickade jag en länk med en guide.

Efter att ha spenderat 9 minuter i ugnen på 200 grader. Utan kylare eller andra plast detaljer(!). Så var det tid att kylas ned och monteras ihop.

En första montering utan kylpasta bara för att se så det startar upp!

Precis som gudarna lovat - Det startade upp. Helt okej tyckte jag och inget mer med det. Jag menar kortet kan ju inte vara något så speciellt. Sitter själv på ett 4770 och är riktigt less på att spela spel på lägsta grafiken!

Han plockar ur grafikkortet och monterar ned det. Applicerar kylpasta och skruvar ihop det. In i burken igen och då säger jag åt honom att "Fan, prova dra igång ett nyare spel och dra upp inställningarna max och spela så ett tag för att kolla stabiliteten på kortet".

Sagt och gjort han spelade Metro 2033 på nästan högsta inställningar i strax över en timme. Helt fel fritt och FPS stabil. Det är nu jag börjar bli avundsjuk! Han har alltså fått det är grafikkortet helt gratis!

Här nedan kommer lite bilder:
https://cdn.anonfiles.com/1355438115262.jpg

Nedstrippat ifrån kylare och plastdetaljer.

https://cdn.anonfiles.com/1355438167124.jpg

Uppställt och redo för att åka in i ugnen!

https://cdn.anonfiles.com/1355438210652.jpg

Inne i ugnen - med GPUn nedåt. Jag vet inte om det ska göra någon skillnad om den är uppåt eller nedåt alla verkar säga olika! Ugnen är förvärmd på 200 grader och kortet ska ligga där inne i 9 minuter~.

https://cdn.anonfiles.com/1355438277345.jpg

Första uppstarten. Kortet låg jätte varmt innan drivrutierna var installerade sen sjönk det ned till 50~ grader.
Sa åt min kompis att installera MSI afterburner för att göra en fläktkurva (helt sjukt att CCC inte har någon fläktkurva!!)

Anledningen till varför det här ska fungera är för att när man spelar hårt på ett grafikkort så blir det varmt (obviously!) och sen kylls det ned så snabbt så fort det slutar jobba med fläkten. Då bildas det små luftbubblor i lödtennen som håller fast diversekomponenter. Dessa bubblor stör flödet på elektronerna och skapar ett högre motstånd som är tillräckligt för att kortet ska fallera.

När man då bakar det i ugnen vid 200 grader (lödtennet smälter vid 160-210 grader beroende på vilken blandning). När det smälter så kryper bubblorna ut likt bubblor i vatten och sen låter man kortet få svalna sakt så alla bubblor hinner krypa ut och inte stelna i lödtennet!

Det är den uppfattningen jag fått av mitt lila research idag!

Hoppas alla får en god jul och en trevligt natt.
Och jag vill ursäkta om den här posten verkar lite childish men jag är så exalterad över att det fungerade!

Dold text

Fina bilder ni har fått till, du borde posta dem i fotografiforumet!

Men det var ju roligt för er att det fungerade, grattis till två fungerande gratis-kort.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jupp, baka är nice Min kompis fick göra det en gång i halvåret med sitt grafikkort. Tror han höll på så i två år innan han köpte nytt.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Sagt och gjort han spelade Metro 2033 på nästan högsta inställningar i strax över en timme. Helt fel fritt och FPS stabil. Det är nu jag börjar bli avundsjuk! Han har alltså fått det är grafikkortet helt gratis!

Då -är- det ett magiskt kort. Ingen spelar Metro 2033 på höga inställningar med en stabil fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Kul om släkten skulle fråga i jul:
-Har du bakat något hittills då?
-Ja.
-Får man fråga vad?
-Ett grafikkort.
-....Blev det gott?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Blir ugnen kontaminerad med bly eller kan man laga mat i den på ett säkert sätt sen?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Härligt, grattis till den lyckade bakningen!

Ärver något...det gör men endast efter någon som har dött / avlidit / gått bort.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir ugnen kontaminerad med bly eller kan man laga mat i den på ett säkert sätt sen?!

Tror inte dom får använda bly i lödtenn idag. Står då ingen varnings text på lödtenn idag som det brukade göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Blir ugnen kontaminerad med bly eller kan man laga mat i den på ett säkert sätt sen?!

Det brukar lukta lite sådär, själv bakad ejag min Xbox i 20min på 200C. Funkar prima nu men visst luktade det lite konstigt. Vädrade ut och försökte att inte andas in ångorna. Man ska nog inte göra köttfärslimpa direkt efter man bakat elektronik i ugnen, men dagen efter går det säkert bra!:-)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Minsc S2:

Då -är- det ett magiskt kort. Ingen spelar Metro 2033 på höga inställningar med en stabil fps.

Håller med, det är ett grafikkort begravet här...
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Vad är en "stabil FPS" för dig TS och vilken upplösning var det i?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Coolt! Och gratta din vän!

Jodå, visst finns det tenn med bly i.
http://www.autemashop.com/category_tool_Solder.htm

Jag hör va du säger, men jag är inte övertygad...
Du säger ju själv att smältpunkten för tennet ligger strax under 200 grader, vilket skulle betyda att lödningarna skulle bli såpass varma och komponentbenen skulle bli så varma. Kanske, men jag är som sagt inte helt övertygad.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Att det skulle bli bubblor i lödtennet efter en tids användande är nog ganska otroligt.
Har aldrig stött på det problemet under min tid som elektronikmontör.
Men vad som kan hända när kortet gång på gång värms upp och sen kyls, är att tennet mellan
komponenterna kan spricka, och därför inte leda vidare signalerna.
När man bakar kortet kan man ha turen att nå upp till smälttempen hos tennet, precis som du var inne på.
Lödpunkterna smälter åter och sprickorna försvinner.
Man använder sig faktiskt av den tekniken när man bygger kortet i fabriken, "ugnslödning".
Främst för microchippen och alla andra väldigt små ytmonterade komponenter på kortet, de placeras ut av en väldigt
snabb robotarm. Innan dess har en annan maskin applicerat flussmedel med väldigt små pärlor av lödtenn på kortet
där komponenterna ska lödas fast.
Kortet förvärms i någon minut för att aktivera flussmedlet, sedan spenderar det någon minut i själva lödningsugnen.
Aldrig så mycket som 9 minuter dock, men ändå runt 230 grader.

Blyfritt tenn används idag som standard. http://sv.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktivet

Visa signatur

QC7

Permalänk

mycket trevligt med den lilla, snabba förklaring på hur det hela går till har bara förstått att det ska hjälpa till att laga ett trasigt graikkort Nu vet jag mer!

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Håller med, det är ett grafikkort begravet här...
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Vad är en "stabil FPS" för dig TS och vilken upplösning var det i?

Verkar som att 4870x2 klarar sig ganska bra i Metro 2033
http://www.youtube.com/watch?v=elkGzMACGM4

4870x2 verkar allmänt klara sig väldigt väl i nyare spel dock kör de inte i DX11 utan i DX9 eller DX10.1

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

kul lasning. tack for att du delade med dig sv historian. be din van att anvanda radeopro. riktig bra mjukvara

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

ATi:s 4xxx-serie är fina kort
Hade själv ett 4850, och det hanterade Metro finfint på näst högsta på allt, i 1080p. Visst blev det lite tungt i vissa situationer, men i det stora hela funkde det förvånansvärt bra!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Då -är- det ett magiskt kort. Ingen spelar Metro 2033 på höga inställningar med en stabil fps.

Stabil /= hög. Kan lika gärna betyda 10 FPS utan drops eller spikar.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

kanske man skulle pröva har et powercolor 4870x2 som ligger å skräpar:)

Permalänk
Inaktiv

Hehe kul att det funka har precis samma kort liggandes i nån låda hemma, det blir artefakter över hela skärmen när försöker köra med den.
Min fläkt gick bara i 20% i idle och den låg på 80c då, men när man spela gick fläkten upp lite men temperaturen låg där omkring heltiden.

Permalänk
Medlem

Ja HD 4000-serien var nog den serie som gav mest bang for the buck av alla grafikkort de senaste 10 åren.
Själv köpte jag mitt HD 4850 för 1390kr när det var relativt nytt om jag inte missminner mig. Lirar fortfarande på det. Spel som skyrim och mafia 2 flyter på riktigt bra i 1080p med "fejk kantutjämnings metoder". Lirar även farcry 3 dock 720p med allt på medium och det ser helt okey ut faktiskt. Känner man till att just HD4000-serien är extra känslig för AA, framförallt korten med 512mb så är det lätt att stänga av och dra på någon MSAA injector i de spel som saknar detta.

Vad tror ni om att baka ett 8800gt som uppvisar bild men endast "randig bild" och som visar error i enhetshanteraren samt enbart låg upplösning. Vet inte vad felet är... Några gånger har datorn startat upp med normal bild men oftast med dessa defekter.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

oh crap...
Då skulle man ju bakat mitt kort som jag slängde för en tid sedan.. Hade ett HD4890 Vapor-x som hamnade på soptippen^^

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk

Fixade till en iMac som bråkade på liknande vis för några år sen. Fick massa grafikfel under lång tid, så jag tejpade för alla fläktutblås och belastade maskinen med BF2. Lät svalna och den har gått som en klocka sedan dess.

Permalänk

Har nog bakat mitt 4870 2 gågner än så länge. Svårt att slänga ut ett kort som slåss med näbbar och klor för att hänga kvar och driva nya spel på acceptabla nivån än så länge.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Fan, sicken tur! Funderar själv på att lyfta på arslet och baka mitt GT430

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Bakade ett 8800 GTS, och det höll runt 5-6 månader sen gav skiten upp igen.
Men grattis endå ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi