Moderkort trasigt? Bränner nätdelar på löpande band.

Permalänk
Medlem

Moderkort trasigt? Bränner nätdelar på löpande band.

Nu är det så här att en av mina datorer som jag givit till brorsan har gått sönder. Den har fungerat felfritt men när han skulle plocka ihop den för att läggas undan....så startar den inte efteråt när vi prövade veckor senare. Gissar på att han möjligtvis har tagit sönder moderkortet på något vis, genom att kanske dra ut sladden när den var igång eller liknande.

Prövade koppla in ett annat nätagg som suttit i en av mina andra datorer, inte blivit använd på några månader men har alltid fungerat. Kopplade in den och säkringen gick (kom rök direkt när jag tröck på start-knappen) ("billigt" 550W köpt för några år sedan) (går det och köpa ny säkring och pilla in så man slipper köpa en ny nätdel?)

Kopplar sedan in nätagget (Fractial design ~500w någonting) i datorn där de numera trasiga nätagget huserade...och datorn startar - men den går inte igång på den dator där jag misstänker att moderkortet spelar ett spratt.

Jag har i dator som inte tycks starta:

Tagit ut graffikortet - även om datorn borde starta trots att den sitter i PCIe porten
Tagit ut batteriet

Finns väl inte så mycket mer och göra, eller?!

Jag tror själv att det måste vara moderkortet, vad kan det annars vara liksom...den borde ju starta även om någon ramsticka blivit bränd? Ska nämligen leta upp kvitton och sånt, finner att skicka in saker på garanti hiskligt jobbigt, särskiltn är det inte ens gäller ens egna saker

Datorn i fråga är väl 1-2 år gammal så jag hoppas verkligen garantin (kan jag reklamera?!) håller