Permalänk

Telia IPTV och egen DHCP-server

Sitter med ett Smart-moden från Telia och deras IPTV, för tillfället körs nätet med Thomson-routerns egen DHCP-server men vill helst kunna växla tillbaka till Linux-serverns DHCP + DNS-kombination i nätet. Har tidigare sett trådar på nätet med folk som har confat sin egen DHCP-server för att kunna hantera Telias IPTV men hittar ingen av dessa trådar eller någon annan information om det på nätet för tillfället så tänkte höra om det fanns någon här som hade gjort det.

I dagsläget delar routern ut en IP-adress på 192.168.1.x precis som till datorerna och släpper igenom mutlicast till den så den får ju ingen extern IP i sig från Telia utan den "extra" externa IP-adressen läggs på routerns externa sida.

Sitter på ADSL + Smart så bredbandsswitch är inte till någon nytta och vill helst inte brygga routern eftersom det då blir en enhet extra som ska förses med ström hela tiden, särskilt inte när jag vet att follk har lyckats sätta upp inställningarna i sin egen DHCP-server. En annan lösning hade ju varit om man hade kunnat confa routern så den besvarar DHCP-requesten från en specifik MAC-adress som jag känner till (TV-boxens) men det tror jag allra minst på.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Den tråden är intressant men handlar om VLAN när man har fiber eller liknande för nätet och inte DHCP vid användning av ADSL som jag är intresserad av, vet att jag sett trådar som tagit upp exakt vad som behövs i form av extra information i svaret från servern.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Avstängd

Får jag fråga varför du har egen DNS server?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk

Till viss del blir svaret: varför inte? Men också för att ha en enklare hantering av filer och program på det interna nätverket, den agerar också mellanlager vid alla uppslagningar mot externa DNSer för att kunna cacha resultatet.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Var några år sedan jag sniffade på detta men har för mig att Telia skickar med några speciella optioner i offer/ack.
Enklast är väl att du sniffar på ett par dhcp-paket och ser vad Smarten skickar för dhcp-optioner.

Men frågan är om det går att stänga av servern i Smart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcarlsson:

Den tråden är intressant men handlar om VLAN när man har fiber eller liknande för nätet och inte DHCP vid användning av ADSL som jag är intresserad av, vet att jag sett trådar som tagit upp exakt vad som behövs i form av extra information i svaret från servern.

Förstår inte riktigt vad du vill.

Men även fast det är ADSL används VLAN.

Du vill inte brygga för att slippa en extra enhet? Du menar att du måste ha extra router då för att du inte har router i linux-servern. Bara DHCP och DNS?

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Förstår inte riktigt vad du vill.

Men även fast det är ADSL används VLAN.

Du vill inte brygga för att slippa en extra enhet? Du menar att du måste ha extra router då för att du inte har router i linux-servern. Bara DHCP och DNS?

Vid adsl så används inga vlan utan pvc:er.

Om jag har uppfattat TS rätt så vill hen ha kvar Smart som router men köra dhcp-servern i en annan burk.
För att lyckas med detta måste man dels kunna stänga av dhcp-server i smart och dels konfigurera upp servern med rätt dhcp-optioner.
Och jag tror TS efterfrågar vilka dessa optioner är.

Om jag orkar ska jag sniffa på dhcp-paketen som kommer från min Smart.

Permalänk

DHCP-servern går att stänga av i Smarten, med senaste firmware i Smartboxarna kan man göra bra mycket mer än man kunde i början av året, nu kan man faktiskt stänga av saker själv.

Jag kan brygga den men vill inte eftersom jag då inte kan använda Smarten som router + brandvägg vilket jag vill kunna.
Precis som madtop sa så används inte VLAN för tjänsteseparation vid ADSL.

Har själv försökt sniffa trafiken från boxen lite smått med WireShark men inte sett något alls men det var kanske jag som filtrerade fel vid tillfället. Tror jag ska försöka sniffa trafiken igen när boxen slås på men du får gärna sniffa den också om du har tid madtop.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcarlsson:

Har själv försökt sniffa trafiken från boxen lite smått med WireShark men inte sett något alls men det var kanske jag som filtrerade fel vid tillfället. Tror jag ska försöka sniffa trafiken igen när boxen slås på men du får gärna sniffa den också om du har tid madtop.

Kör wireshark med capture filter "port 67" och boota om din stb.
Och om Smart skickar trafiken som unicast så måste du sätta upp din sniff-pc i trafikvägen, tex mha av en hub.

Permalänk

Sådär, lite jobb med WireShark och lite tålamod gav den strängen som vi behövde skicka till boxen med information vid uppstart för att den skulle hitta alla broadcast-IP och liknande.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcarlsson:

Sådär, lite jobb med WireShark och lite tålamod gav den strängen som vi behövde skicka till boxen med information vid uppstart för att den skulle hitta alla broadcast-IP och liknande.

Kul för dig att det funkar. Du har inte lust att delge oss dina resultat?
Jag har för mig att det fanns en option (Vendor-Specific) med lite lull-lull i?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Kul för dig att det funkar. Du har inte lust att delge oss dina resultat?
Jag har för mig att det fanns en option (Vendor-Specific) med lite lull-lull i?

Helt rätt, den svarar med en Vendor-Specific som innehåller en hög med options som boxen begärt. Den är dock relativt specifik för just ens egen installation eftersom den innehåller IP till multicastgrupper och så, så sniffa trafiken och leta efter DHCP Offer från Smart-leksaken är det man får göra om man vill peta in den i sin egen DHCP.

När jag hade fått tag på Vendor-Specific-delen så la jag helt enkelt till en host i min DHCP-config för den specifika MAC-adressen som boxen har, gav den ett fast IP och slängde med Vendor-Specific som jag plockat via WireShark. MAC-adressen kan man hitta om man trycker på Info på fjärrkontrollen under boot för då hamnar man i inställningarna för själva boxen.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Gammal tråd men jag skulle behöva hjälp med detta. Jag ser via Wireshark att TV-Boxen frågar efter IP (som den också får) men jag ser inte vad Smarten svarar.

Kopplat enligt nedan:

SMART_____SWITCH1__________SWITCH2_____TVBOX

Jag är ansluten till Switch1 via PC/Wireshark.

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av droid002:

Gammal tråd men jag skulle behöva hjälp med detta. Jag ser via Wireshark att TV-Boxen frågar efter IP (som den också får) men jag ser inte vad Smarten svarar.

Kopplat enligt nedan:

SMART_____SWITCH1__________SWITCH2_____TVBOX

Jag är ansluten till Switch1 via PC/Wireshark.

Svaret från Smart till box går som unicast. Dvs paketet "sprids" inte till porten där du kopplat in din PC.

Du behöver en HUB eller en switch som stödjer port-spegling (port mirror)

Permalänk

Hej

Hoppas det är ok att jag lånar tråden.
Håller på att bli galen och hoppas någon kan hjälpa mig.

Har en TG799 smart från telia och här funkar ip-tv (givetvis) kanon.

Nu ska jag dock slippa kabeldragning tänkte jag, och för att kunna streama andra filmer från mitt nas så gjorde jag slag i sak och köpte in 1st Linksys EA6700 och 2st Linksys WUMC710.

Jag har bryggat EA6700:an och kopplar jag IPTV boxen i denna fungerar det som det ska.
Problemet kommer när man ska ta bort kabeln till boxen och köra via bryggan. :/

Jag har länk till det trådlösa uppsatt, kopplar jag en dator i WUMC710 så kan jag pinga allt i nätet, inkl. TV boxen.
Samma sak om jag kopplar i EA6700:an eller i smarten. Jag har kontakt mellan alla inblandade komponenter.
Kan även pinga GW 10.x.x.x (Telias externa IPTV adress man får i smart GW) från alla tre inkopplingspunkterna.

Problemet som uppstår när man kopplar in i bryggan (WUMC) är att den efter startbilden (den med 5 fyrkanter) stäler sig med ett felmeddelande: Kan inte kontakta smart gateway, försöker igen om xx sekunder. Felkod 711.

Här kommer jag inte längre. Vad är det tv-boxen gör i detta läget som fungerar klockrent så länge man går via någon av routrarna, men inte när man har en trådlös brygga emellan?
Är det någon som har någon idé vad man kan göra?

För att förklara med "skiss"

TV-Box ---- EA6700 ---- SMART = Fungerar
TV-Box ---- WUMC710 -----trådlöst---- EA6700 ----- SMART = Fungerar inte.

Väldigt tacksam för hjälp i rätt riktning.

/Christoffer

Permalänk
Medlem

Den trådlösa länken måste stödja multicast-trafik och igmp.

Se om du kanske kan aktivera detta någonstans

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

Det går...

Nu är tråden gammal men den kommer högt upp på listan när man googlar så jag svarar i alla fall.

Det går att lösa med en egen DHCP. Man får sätta option 43 i svaret bara. Använd data som din router skickar ut.
Se http://crippledcanary.blogspot.se/2014/04/telia-iptv-med-egen... för mera information.

Detta är under förutsättning att du har en nyare router som INTE använder ett eget VLAN för TV.