Är det bara jag som tycker att svenskar är dåliga på svenska?

Permalänk

Är det bara jag som tycker att svenskar är dåliga på svenska?

Är det bara jag som tycker att svenskar i allmänhet skriver dålig svenska på forum (inkl. SweC), pratar dåligt och har väldigt dålig koll på grammatiken eller är det fler? Mina kompisar kallar mig ibland Mr. svensklärare men jag blir faktiskt irriterad när folk inte vet skillnaden på "han" och "honom", "var" och "vart", "de" och "dem" och liknande. På forum kanske det vanligaste är särskrivningar, vilket kanske inte är det värsta man kan göra men förstör ändå flytet i läsningen. Kan det vara så svårt att säga rätt och vad lär man sig i skolan nu för tiden egentligen?

Någon med dålig svenska uppfattas enligt mig som okunnig, outbildad och oseriös och man ser ner på dem lite bara för de är så dåliga på att uttrycka sig ordentligt. Jag klagar inte på invandrare som inte riktigt behärskar språket än, för de har oftast rätt på såna här saker men fel på det som är förståeligt att det är svårt, t.ex. "en" eller "ett", som inte har några speciella regler.

Nu vill jag inte låta som om jag kan allt, jag har också mina brister i svenskan men jag tänker i alla fall efter vad det är jag säger eller skriver för att själv inte låta oseriös.

Är det nu bara jag som tänker såhär eller är ni fler där ute? Svara gärna vad ni tycker, motargument tas också emot!

Permalänk
Inaktiv

På jobbet blev jag rättad av en sur gubbe som störde sig på att jag sa "ni" till han. Han börjar förklara att ni säger man inte idag då det är ett hån mot arbetarklassen då de jobbade åt överklassen förr i tiden. Jaha? Jag som blev lärd i mellanstadiet att "ni" säger man till någon man inte känner och att det är artigare.

Det säger jag alltid till någon som jag inte känner.

Permalänk
Medlem

Ä chill. DE e lixom inge beddrift stava lite svenska och käna sej smart. Huvedsaken e mann fattar va man sejer å man håler sej på facta.

inb4 dena thread reddan vart gjord inann.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd om man förstår vad som menas, men en del särskrivning kan vara besvärligt att läsa.

Fast retar mig på lite att så många skriver bytade fast antar att det är nån dialekt där man säger just så, fast man bör nog inte skriva dialekt i skrift helst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag brukade (brukar) skriva dåligt på forum för att jag skriver snabbt och då letar det sig in en hel del fel. Sedan såg jag det inte som någon stort problem och försökte inte ens fixa det.

Så: attityden bland de som skriver dåligt är alltså "det gör inget" eller "folk fattar ändå"

Permalänk
Skrivet av Zalice:

På jobbet blev jag rättad av en sur gubbe som störde sig på att jag sa "ni" till han. Han börjar förklara att ni säger man inte idag då det är ett hån mot arbetarklassen då de jobbade åt överklassen förr i tiden. Jaha? Jag som blev lärd i mellanstadiet att "ni" säger man till någon man inte känner och att det är artigare.

Det säger jag alltid till någon som jag inte känner.

Han har delvis rätt i vad han säger, att man sa det till de som var av "högre" klass, men även till de äldre. Jag tycker helt klart du ska kunna säga det till folk då det enda det visar är att du respekterar den andra personen och inte ser ner på den, som vissa kan tolka det som om man enbart säger "du".

Skrivet av Alakai:

Ä chill. DE e lixom inge beddrift stava lite svenska och käna sej smart. Huvedsaken e mann fattar va man sejer å man håler sej på facta.

inb4 dena thread reddan vart gjord inann.

Det är uppenbart att du överdriver, eftersom det inte är något fel på dina andra inlägg.
Nej, än så länge är det ingen bedrift men hur ska det bli i framtiden om ingen ens försöker prata/skriva ordentlig svenska? Visst är det så att folk kan men inte orkar när man ska skriva något snabbt men ofta vet folk verkligen inte vad som är rätt och fel. Oavsett vad så tycker jag att budskapet blir oseriöst när språket är oseriöst, men det kanske bara är min åsikt?

Permalänk
Medlem

Har alltid försökt att skriva korrekt svenska. som majs skrev över mig, skriver oseriöst så blir man heller inte tagen på allvar. De får gärna kalla mig lillgammal. Men efter några års spel på tribalwars (spelas ej längre om ni undrar) har jag lärt mig att uttrycka mig rätt.
sorgligt att se endel skriva som de gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk

Jag stör mig mest på de som inte kan börja meningar med stor bokstav, eller använda punkt och komman.

Visa signatur
Permalänk

Är väl inte så konstigt att folk inte kan svenska språket, när lärarna inte bryr sig om rättstavning eller grammatik i skolorna längre. När jag var ung så fick man minsann avdrag för felstavning när man skrev berättelser på svenskundervisningen i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guergelmajs:

Nej, än så länge är det ingen bedrift men hur ska det bli i framtiden om ingen ens försöker prata/skriva ordentlig svenska?

Well asså.. Om skriftspråket sätter sina språk på talet i en sådan grad att man får svårt göra sig förstådd så är vi mycket riktigt illa ute. Men jag har hittills inte hört någon i baren säga "ja har slut på teflonkontackt med hon" med liten begynnelsebokstav, trots att klockan varit 2:45.
På det hela så har vi alltid haft problem med skriftspråket och idag borde våra föräldrar eller någon av deras närmaste bekanta ha riktiga tal- och skrivproblem. För att inte tala om de stackars dyslektikerna. Oj oj oj, kan de ens beställa en pizza utan att göra någon förnärmad?

Jag menar att slarvigt skriftspråk beror på plats och tid. Swec samt många andra forum är t.ex. en plats som med sin kultur eftersträvar gott språkbruk och medlemmarna anstränger sig gärna när de ser föregående skrivare använda språket till sin fördel. Ungefär som när personer i gemen anstränger sig när de ska skriva viktiga brev eller fylla i viktiga enkäter.
Alltså, det enda som motverkar sämre skriftspråk är uppehållande av ens eget goda skriftspråk. Eller för att säga det plumpt, denna tråd är som bäst värdelös.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Well asså.. Om skriftspråket sätter sina språk på talet i en sådan grad att man får svårt göra sig förstådd så är vi mycket riktigt illa ute. Men jag har hittills inte hört någon i baren säga "ja har slut på teflonkontackt med hon" med liten begynnelsebokstav, trots att klockan varit 2:45.
På det hela så har vi alltid haft problem med skriftspråket och idag borde våra föräldrar eller någon av deras närmaste bekanta ha riktiga tal- och skrivproblem. För att inte tala om de stackars dyslektikerna. Oj oj oj, kan de ens beställa en pizza utan att göra någon förnärmad?

Jag menar att slarvigt skriftspråk beror på plats och tid. Swec samt många andra forum är t.ex. en plats som med sin kultur eftersträvar gott språkbruk och medlemmarna anstränger sig gärna när de ser föregående skrivare använda språket till sin fördel. Ungefär som när personer i gemen anstränger sig när de ska skriva viktiga brev eller fylla i viktiga enkäter.
Alltså, det enda som motverkar sämre skriftspråk är uppehållande av ens eget goda skriftspråk. Eller för att säga det plumpt, denna tråd är som bäst värdelös.

Jag antar att du är aningen äldre än vad jag är och att där skiljer sig skrift- och talspråket mer än vad det gör hos den yngre generationen där man pratar som man skriver och vice versa. Det är de yngre som är framtidens föräldrar och deras barn kommer prata likadant som de gör och jag tycker inte det känns så lovande.

@Kebabhyvlarn: Jag håller nästan med dig på den punkten, för det är något som verkligen förstör flytet i läsningen.

Permalänk

Själv så försöker jag skriva så korrekt som möjligt (man orkar ju knappast lusläsa foruminlägg efter grammatiska fel, men relativt korrekt ska det vara) på forum och liknande, men i SMS till vännerna så kvittar det totalt för mig.

Skrivet av Alakai:

Ä chill. DE e lixom inge beddrift stava lite svenska och käna sej smart. Huvedsaken e mann fattar va man sejer å man håler sej på facta.

inb4 dena thread reddan vart gjord inann.

Nu förstår jag att detta är ironi, men det finns ju personer som skriver så dåligt annars. Jag måste fasen koncentrera mig för att skriva så dåligt!

Permalänk
Medlem

Visst, oftast förstår man folk som inte skriver korrekt men jag anser att det är svårt att ta en sådan person seriöst. I arbetslivet krävs det att man kan uttrycka sig väl i bland annat skrift och att då öva upp den förmågan på forum är väl knappast något negativt. Jag strävar alltid att på forum vara så korrekt jag kan, för att tas seriöst och för att göra det enklare för andra att läsa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guergelmajs:

Är det nu bara jag som tänker såhär eller är ni fler där ute? Svara gärna vad ni tycker, motargument tas också emot!

Du är nog långt ifrån ensam att tänka så, en språkguide vann ju trots allt Sweclockers guide-tävling för ett tag sedan. Och det är ju inte heller något problem som är unikt för Sverige, det gäller nog större delen av världen.

Jag håller med dig, och flera andra som svarat i tråden, om att det är svårt att ta personer seriöst om de skriver dåligt. Det har hänt många gånger att jag struntat i att svara på inlägg som är för dåligt skrivna. Jag har inte hur mycket tid som helst att spendera på Sweclockers, så jag måste välja vilka inlägg jag vill svara på. Och då faller dåligt skrivna inlägg bort, eftersom jag antar att de inte är så viktiga om författaren inte ens försökt göra inlägget lätt att förstå. Jag kräver inte perfekt språk, det vore orimligt, men stora inlägg utan paragrafuppdelning och fulla med stavfel orkar jag inte med.

Personligen så tycker jag faktiskt att fel på de och dem är värst här på Sweclockers, dels för att det är ett av de vanligaste felen här och dels för att jag hakar upp mig på när det är fel så att det bryter flödet i texten för mig. Har man problem med de/dem så föredrar jag faktiskt att man använder dom istället, det är mindre störande för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guergelmajs:

Jag antar att du är aningen äldre än vad jag är och att där skiljer sig skrift- och talspråket mer än vad det gör hos den yngre generationen där man pratar som man skriver och vice versa. Det är de yngre som är framtidens föräldrar och deras barn kommer prata likadant som de gör och jag tycker inte det känns så lovande.

Och där menar jag att det har alltid varit såhär. Folk har alltid stavat dåligt och den yngre generationen har alltid varit sämre på att stava och uttrycka sig i skrift. Det är inget nytt, det är inget farligt, det är inte dekadens och ruinerande. Det beror inte på urbaniseringen, invandringen eller folkhemsmassakern. Det är ingenting man gör någonting åt förutom att själv framstå med gott exempel samt artigt fråga om bättring. Grina illa över andras stavning och grammatik är att klaga inför en mur, lönlöst.
Talspråket är ständigt under förändring och är ingenting vi kan göra någonting åt förutom att själva hålla oss med gott språk.

Trots allt, en person med gott språk tenderar ge ett seriöst intryck och folk tar till sig detta. De som eftersträvar att tas seriöst och att bli sedd upp till lägger sig i träning med en vidare vokabulär och mer flytande meningsuppbyggnad. Eftersom denna del av befolkningen alltid finns och i stort endast förändras något med graden av utbildning och socialt sammanhang så kommer språket aldrig bli hotat till den punk att vi glömmer bort hur man kommunicerar utan förhinder, med det ständiga undantaget språknazister och nationell social kollaps.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att folk inte lär sig skriva när de sitter med sina rättstavningsprogram i datorn. Själv halkar jag lite på tangenterna ibland och bokstäverna hamnar titt som tätt lite konstigt men tror jag skriver hyfsat bra ändå. Jag gick i grundskolan på 1970-talet (gick ut 9:an 1982) och minns att på den tiden så ansåg man det vara ohövligt att säga ni till någon, det var "överklassfasoner från förr" som man ville komma bort från. Kan tänka mig din kollega på jobbet tillhörde den generationen som tyckte på det viset. Jag har lärt mig att man säger du om man tilltalar en person och ni om man tilltalar flera. Om någon säger ni till mig skulle jag svara att "vem mer än mig pratar du med" om jag ens skulle bry mig.

Märker lite på barnen i skolan, de skriver till och med "dej" istället för "dig" och kan ändå få rätt... Antagligen är undervisningen mycket slappare nu för tiden. Verkar också vara svårt för dem att skilja på de och dem tycker jag. Men språket utvecklas ju också och kanske skriftspråket blir allt mera likt talspråket? Hade det inte skett någon utveckling hade vi väl fortfarande skrivit f istället för v när vi menar v... Det kan vara ganska svårt att läsa en text skriven på 1800-talet, särskilt om den är handskriven...

Citat:

Den som undandrager sig att fullgöra värnplikten och endast vill njuta av fosterlandets gåfvor utan att gälda dess kraf, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika Konung och Fäderneslandet har aldrig varit svenskmannased

Ett exempel jag hittade när jag googlade på gammelsvenska...
Skönt att jag ändå är värdig att nämnas bland fria svenska män. Jag har ju fullgjort värnplikten!

Permalänk
Medlem

Tycker det är skamligt och rentav pinsamt hur den yngre generationen (säg 20 och under) hanterar det svenska språket. Både i tal och skrift.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ä chill. DE e lixom inge beddrift stava lite svenska och käna sej smart. Huvedsaken e mann fattar va man sejer å man håler sej på facta.

inb4 dena thread reddan vart gjord inann.

Nu snackar vi!

1339!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra liknelse! 1339 var skriftspråket hos ungdomen (säg 20 och under) och folk i gemen säkert betydligt sämre än hos ungdomen under hela 1900-talet. För att inte tala om mycket riklig dialekt och tafatt ordförråd utanför ens närvärld.
Sure, jag skulle kunna sträcka mig till att vi har sämre språkbruk idag än för fyra år sedan. Det kan bero på att vi slutat gå i skolan, att ekonomin blivit betydligt sämre, att många färska invandrare räknas med i statistiken eller någon hemsk bieffekt av LCHF. Tillfälliga nedgångar i läs- och skrivförståelse är inte undergången ej heller ens något negativt.
Om vi skulle gå tillbaka till 1339 års skriv- och skrivkunnighet så skulle jag däremot bli orolig. Det kommer inte hända såtillvida vi inte hamnar i förödande krig, blir förgiftade av miljön eller kreationister tar över undervisningen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag som sysslar med personalrekrytering stör mig på att det bara finns arbetslösa losers i landet. Jag har tagit in hur många personer som helst men de kan ta mig fan inte ett skit inom datorteknik med mera, kan detta bero på brist på utbildning eller varför är ni svenskar så fruktansvärt dåliga?

Skämt åsido så stör jag mig lite på folk som hela tiden måste klanka ner på oss som inte är så bra och skriva och sedan vräka ut sig saker som brist på utbildning, utan att specificera att ni menar utbildning inom det svenska språket.
Alla har inte lika lätt med språk, det innebär inte att vi på något sätt behöver vara lågutbildade (har x-antal polare med doktorsexamen som skriver som en kratta) eller att de på något sätt är dumma.

Jag tror att folk skriver och pratar så gott som de kan, gör man inte det så får man själv skylla på att folk ser lite ner på en. Alltså det finns mycket att vinna på att försöka prata och skriva så bra som man kan.

Dessutom tycker jag svenska språket är lite utdött, där man på många arbetsplatser i landet aldrig använder detta infödingsspråk längre. Vilket innebär att många knappast lägger ner så mycket tid på att förbättra sin kommunikation med infödingarna, utan mer säger till infödingarna att ni får lära er att tala på ett större språk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Väldigt lite vikt tycks läggas på ett bra skriftspråk. Å ena sidan så håller jag nog med bud_bundy här ovan om att en dålig förmåga att uttrycka sig i skrift inte nödvändigtvis säger något mer än att man inte är så duktig på att skriva. Man kan vara otroligt kompetent inom sitt område ändå. Å andra sidan så kan ett dåligt språk distrahera läsaren från det rent sakliga innehållet. Med ett ännu sämre språk lyckas kanske inte ens författaren förmedla det denne vill på ett tillräckligt bra sätt. Då har vi ett problem på halsen.

Av dessa anledningar måste jag säga att jag är lite kluven på hur stor vikt man, då tänker jag främst på akademiker, bör lägga på skriftspråket. Jag märker det bland mina studiekamrater på universitetet att nivån är väldigt låg, alltför ofta. Främst vad gäller ren stavning, men även problem med syftning. Detta kan jag utan problem konstatera som en högst medioker skribent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag som sysslar med personalrekrytering stör mig på att det bara finns arbetslösa losers i landet. Jag har tagit in hur många personer som helst men de kan ta mig fan inte ett skit inom datorteknik med mera, kan detta bero på brist på utbildning eller varför är ni svenskar så fruktansvärt dåliga?

Skämt åsido så stör jag mig lite på folk som hela tiden måste klanka ner på oss som inte är så bra och skriva och sedan vräka ut sig saker som brist på utbildning, utan att specificera att ni menar utbildning inom det svenska språket.
Alla har inte lika lätt med språk, det innebär inte att vi på något sätt behöver vara lågutbildade (har x-antal polare med doktorsexamen som skriver som en kratta) eller att de på något sätt är dumma.

Jag tror att folk skriver och pratar så gott som de kan, gör man inte det så får man själv skylla på att folk ser lite ner på en. Alltså det finns mycket att vinna på att försöka prata och skriva så bra som man kan.

Dessutom tycker jag svenska språket är lite utdött, där man på många arbetsplatser i landet aldrig använder detta infödingsspråk längre. Vilket innebär att många knappast lägger ner så mycket tid på att förbättra sin kommunikation med infödingarna, utan mer säger till infödingarna att ni får lära er att tala på ett större språk.

Ja det är väl allmänt känt att doktorer (fast nu tänker jag på läkare) har oläslig handstil, alltså att de skriver som en kratta...
Men nu när du säger det så skriver vi faktiskt alla dokument till våra kunder på jobbet på engelska. Så i mitt fall är det egentligen viktigare att vara bra på att skriva engelska än svenska.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara ett problem som får lite uppmärksamhet från akademiker också, se t.ex. detta http://www.unt.se/debatt/vara-studenter-kan-inte-svenska-2027...

Vidare är jag av åsikten att oavsett om nu svenskan är ett litet språk eller ej så är det fortfarande viktigt att bibehålla det. Har själv utbildat mig så gott som enbart på engelska sedan jag började gymnasiet och är nu på sista året på en civ.ing. utbildning. Kan inte säga att det känns helt bra att vara bättre på engelska än svenska i det akademiska. Ofta vill jag prata med kompisar om världsproblem, politik, ekonomi och andra intressanta frågor här i världen men eftersom de flesta inte behärskar fackbegreppen jag är van vid och jag inte besitter kunskapen att förmedla mina åsikter på svenska utan att ta till massa engelska låneord så faller det ofta platt efter ett tag.

Jag är av åsikten att alla akademiker borde tvingas att redovisa sina slutarbeten, oavsett om det är en B-uppsats eller en doktorsavhandling, för grundskoleklasser (möjligen gymnasiet, men det är väl nästan grundskola nu ändå) på ett sätt som de förstår eller i varje fall har någon chans att ta till sig delar av. Ett sånt tillvägagångssätt skulle tvinga fram ett informationsutbyte mellan akademiker och grundskolan som jag tror är behövligt samtidigt som det för mig känns rimligt att detta förfarande skulle tvinga båda sidorna att nyttja delar av sina svenskakunskaper som kanske i vanliga fall inte är så välanvända. Vidare är det även min övertygelse att alla ämnen och all forskning borde nedtecknas på ett sätt som gemene man kan ta del av för det känns för mig inte hållbart när mycket av dagens tekniska framsteg inte är förståeliga för befolkningen. Med detta menar jag självklart inte att allting ska nedtecknas på "idiotnivå" utan det ska självklart få finnas djuplodade och tunga texter bakom fortfarande men att kunna presentera sina resultat för någon som inte är insatt borde premieras bra mycket mer än vad det gör idag.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag läste någon gång någonting på ett forum som lät så här: "På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver och stavar som en idiot kommer du troligtvis bli betraktad som en sådan." Det tyckte jag var bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart är det viktigt att använda korrekt stavning. Dock så tycker jag att det är mindre viktigt på nätet. Om jag skulle skriva ett mejl till min lärare så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag stavade fel! På interner dika man ju självklart också vara (ganska) seriös med sitt språk. Jag tycker btw att amerikanare och britter(osv) har "sämre" språkkunskaper än oss svenskar på nätet!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Självklart är det viktigt att använda korrekt stavning. Dock så tycker jag att det är mindre viktigt på nätet. Om jag skulle skriva ett mejl till min lärare så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag stavade fel! På interner dika man ju självklart också vara (ganska) seriös med sitt språk. Jag tycker btw att amerikanare och britter(osv) har "sämre" språkkunskaper än oss svenskar på nätet!:)

* Språkbruk mindre viktigt på nätet -> viktigt vårda språket när man skickar mail.
* Britter och amerikaner håller sig med sämre språkbruk än svenskar på nätet.

All min va.
Jag menar, talar vi om språkbruk engelska jämfört språkbruk svenska eller talar vi om språkbruk engelska mellan flera olika parter?
När det kommer till språkbruk engelska så torde de som har engelska som modersmål klara sig betydligt bättre än de som har engelska som sekundärt språk. När det kommer till var parts språkbruk av modermålet satt i relation till varandra så kan man möjligtvis tala om betydande skillnader, vilka troligen kan bero på sekundärbrukarnas kunskapsnivå. Jag menar, när man talar med någon som inte är allt för kunnig i Svenska så tenderar man gå ned en nivå för att göra sig förstådd och för att sätta sig i rätt mental växel så man själv kan tillgodogöra sig informationen utan att snubbla på uttal, fel ordval eller meningsuppbyggnad.
Ett fåtal talar svenska på nätet och vi behöver sällan förhålla oss till språket som en britt behöver göra varje dag. Hade alla talat svenska på nätet hade vi också varit slarvigare, för att det blir lättare att kommunicera när man ligger ligger närmare varandra i språknivå.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte det minsta om folk råkar stava lite fel eller skriver grammatiskt felaktigt.
Om det är så illa skrivet att det knappt går att förstå så börjar det dock bli störande.
Däremot så tänker jag på felskrivningar när jag väl ser dem och det gör det lite jobbigare att läsa. Det kanske är det "språkpoliser" också gör och känner sig störda av.
Det är lite som om man ser något osymmetriskt i vardagen och känner ett tvång att rätta till det, tex om pennorna inte ligger i rätt riktning jämfört med kanten på skrivbordet osv.

Rent objektivt så finns naturligtvis ett korrekt sätt att skriva i svenskan just idag, men språket ändrar sig ständigt och det går inte att säga att något sätt att skriva objektivt skulle vara det rätta. Om tillräckligt många börjar skriva på ett visst sätt så kan detta bli den nya standarden i språket.

Det är viktigt att skriva rätt när det gäller mer formella saker, såsom jobbansökningar och kontakter med myndigheter osv.
När det gäller forum är det inte det minsta viktigt. Måhända kan det vara störande för några som läser det, men det får inga negativa konsekvenser för ditt liv (annat än obehaget att läsa vad språkpoliserna skriver om att man skriver som en kratta).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Jag är av åsikten att alla akademiker borde tvingas att redovisa sina slutarbeten, oavsett om det är en B-uppsats eller en doktorsavhandling, för grundskoleklasser (möjligen gymnasiet, men det är väl nästan grundskola nu ändå) på ett sätt som de förstår eller i varje fall har någon chans att ta till sig delar av. Ett sånt tillvägagångssätt skulle tvinga fram ett informationsutbyte mellan akademiker och grundskolan som jag tror är behövligt samtidigt som det för mig känns rimligt att detta förfarande skulle tvinga båda sidorna att nyttja delar av sina svenskakunskaper som kanske i vanliga fall inte är så välanvända. Vidare är det även min övertygelse att alla ämnen och all forskning borde nedtecknas på ett sätt som gemene man kan ta del av för det känns för mig inte hållbart när mycket av dagens tekniska framsteg inte är förståeliga för befolkningen. Med detta menar jag självklart inte att allting ska nedtecknas på "idiotnivå" utan det ska självklart få finnas djuplodade och tunga texter bakom fortfarande men att kunna presentera sina resultat för någon som inte är insatt borde premieras bra mycket mer än vad det gör idag.

Nja. Tanken är ju god, men...
Det är inte på grund av dålig svenska eller för att språket onödigt komplicerat skrivet som gemene man har svårt att förstå det.
Det är helt enkelt för att gemene man inte har i närheten av de förskunskaper som krävs för att ens förstå resultaten på någon vettig nivå när det gäller de flesta resultat. Visst, är det något väldigt konkret, typ "Vi har forskat fram ett batteri som drivs på alger" så går det ju att presentera det, men oftast är resultaten en del i ett mycket större teoribygge och kan inte förmedlas på liknande konkreta sätt.

Att försöka presentera sina resultat på lättsmälta sätt för gemene man förekommer hela tiden i den akademiska världen. Det är ett måste när man söker forskningspengar för att man ska kunna få anslag. Då försöker folk ta upp populära konkreta uppfinningar (typ fina batterier, något med biotektnik, internet eller whatever) och på väldigt långsökta sätt försöka relatera det till sin egen forskning.
Det kan låta trevligt, men i realiteten säger de där konkreta populistiska beskrivningarna väldigt lite (om ens något alls) om de faktiska resultaten just man själv har bidragit till.
Skulle man dessutom försöka beskriva det för grundskoleelever så skulle beskrivningarna bli totalt intetsägande i de flesta fall. Idiotnivå blir ett för snällt ord för att beskriva det hela.

Nu spelar det i och för stor roll vilket ämne vi pratar om, men pratar vi tekniska ämnen så är det ofta åt det hållet jag beskrev ovan.
Pratar vi historia eller liknande så är torde det dock vara enkelt att säga i vad man forskar om (tex Karl den tolftes älskarinnors matvanor eller vad det nu kan vara ).

Men att kunna kommunicera sina resultat är viktigt. Dock tycker jag att det är viktigare att forskare på ett bra sätt kan kommunicera sina resultat till andra forskare inom samma och närliggande ämnen. Det är trots allt de som har en chans att vidareutveckla resultaten och inte gemene man på gatan.
Kommunikation till den närmaste nivån under är alltid viktigt, tex att kommunicera för grundskoleelver vad man gör i gymnasiet, kommunicera till gymnasieelever vad man gör på högskolan, kommunicera till studenter på högskolorna vad doktoranderna forskar på, kommunicera till doktoranderna vad de seniora forskarna forskar på osv.
Det är viktigt för folk när de ska välja nästa steg i sin utbildning.
Sedan kan man givetvis hålla populärvetenskapliga föredrag om något större forskningsområde för tex grundskoleelever, men enskilda resultat är nog tyvärr oftast tämligen ogörbart.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Jag som sysslar med personalrekrytering stör mig på att det bara finns arbetslösa losers i landet. Jag har tagit in hur många personer som helst men de kan ta mig fan inte ett skit inom datorteknik med mera, kan detta bero på brist på utbildning eller varför är ni svenskar så fruktansvärt dåliga?

Skämt åsido så stör jag mig lite på folk som hela tiden måste klanka ner på oss som inte är så bra och skriva och sedan vräka ut sig saker som brist på utbildning, utan att specificera att ni menar utbildning inom det svenska språket.
Alla har inte lika lätt med språk, det innebär inte att vi på något sätt behöver vara lågutbildade (har x-antal polare med doktorsexamen som skriver som en kratta) eller att de på något sätt är dumma.

Jag tror att folk skriver och pratar så gott som de kan, gör man inte det så får man själv skylla på att folk ser lite ner på en. Alltså det finns mycket att vinna på att försöka prata och skriva så bra som man kan.

Dessutom tycker jag svenska språket är lite utdött, där man på många arbetsplatser i landet aldrig använder detta infödingsspråk längre. Vilket innebär att många knappast lägger ner så mycket tid på att förbättra sin kommunikation med infödingarna, utan mer säger till infödingarna att ni får lära er att tala på ett större språk.

Fast ofta märks det rätt tydligt om man bara har klantat sig med att slinta lite på tangenterna eller om man har svårt för språket men ändå försökt göra rätt. I de fallen är det svårt att se ner på personen i fråga. Förutom i ett CV där det inte finns några förskonande omständigheter alls. Det är ju de som skriver halvt obegripligt men som inte bryr sig som är problemet. De som går in med attityden "öh, du förstår ju vad jag menar ändå". Det är otroligt arrogant och får mig att önska att det där med aga var en socialt accepterad pedagogisk metod. Rent generellt tycker jag folk är på tok för defensiva och folk verkar helt sakna förmåga att ta kritik.

Jag är dålig på att stava och det är jag medveten om. Jag har ingen dyslexi att skylla på och att lägga skulden på mina lärare i grundskolan är nog inte helt rättvist. Till stor del är det mitt eget fel men jag jobbar på det. Om någon då tar sig tiden att på ett konstruktivt sätt rätta det jag skriver så blir jag glad får då kan jag lära mig något nytt. Jag är en sådär konstig person som gillar att lära mig nya saker.

Fast det där med kritik går i och för sig åt båda hållen då många verkar vara dåliga på att ge kritik också. Konceptet konstruktiv kritik verkar vara främmande för många.

I slutändan handlar det väl om respekt. Vill jag att någon ska ta sig tid att läsa det jag skriver får jag ju se till att skriva det läsbart också. Att skriva dåligt på internet är ju ungefär som om en person satt i ett hörn och mumlade under en diskussion. Inte konstigt att ingen bryr sig om vad personen säger eller att folk tittar snett.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*