Borttappad låneutrustning...

Permalänk

Borttappad låneutrustning...

Ja jag tänkte helt enkelt dra min story om detta eländes elände för er här på Sweclockers, dels för att brainstorma lite och få uppfattning av vad vid ni tycker.

Till problemet då:

Skickar in kamera utrustning för korrigering av bakfokusering, Nikon D300s och 70-200 VRII och det utlovades från första början att det skulle ta 12 arbetsdagar men det drog ut på tiden och jag blev förfrågad om jag ville låna en av deras låneutrustningar och varför inte? Blev tilldelad en D300s, ett 70-300 och ett 16-35. Utrustningen kommer till mig i slutet på juli 2012 och låneperioden är 1/8-2012 till 31/8-2012. Under tiden min egen utrustning är inne på reparation så passar jag på att köpa ett annat kamerahus, D800.

Hur som helst så skickar jag tillbaka min låneutrustning med tillhörande fraktsedel som jag tilldelats av Nikon själva http://imageshack.us/f/826/nikonservice.jpg/, strukit över namnen då de ej är relevanta, den 24/8-2012 och tänker inte mer på det tills fram till den 24/9-2012 när teamleadern inom detta område kontaktar mig via epost och frågar mig vänligt men bestämt vad deras låneutrustning är och att det skall skickas tillbaka omgående. Börjar då genast en snabb koll och kollar vad som hänt med Kolli-nr och det visar sig att det bara har skett en "elektronisk förhandsgranskning" från Nikon och ringer då genast till teamleadern som börjar utreda det hela.

Det visar sig således att jag har erhållit en Schenker PARCEL företags fraktsedel, jag har lämnat in paketet hos ombudet som visar sig vara ett Schenker PrivPak ombud som inte alls har samma system som Schenker PARCEL har och har därför inte erhållit något "inlämningskvitto" som bevis på det hela så nu är cirkusen igång.

Schenker åter kopplar med Nikon, som står som reklamationsansvariga då dem äger utrustningen och meddelar hela 6 gånger från, hör och häpna 6 olika personer att dem kommer INTE ersätta det förlorade paketet då dem inte anser sig skyldiga att ansvara för det då det inte framgår tydliga bevis på att det inte är inlämnat hos ombud... Jag har själv varit i kontakt med både Parcel- och PrivPak enheten som har sökt igenom alla deras "avvikelse" hallar och meddelar att det ej är upphittat, dem erkänner dock att ett paket kan gå vidare från deras avvikelse hallar men kan då vara borta i 6-8(!) månader innan det hittas då det anses vara ett nedprioriterat ärende, hur fan det nu kan vara det när värdet är skrivet till 31000kr ?!

Nu står jag där med ingenting, varken hjälp från min hemförsäkring då ansvarsförsäkring ej gäller hyr- och låneutrustning eller från Schenker som verkar skita i det fullkomligt...
Förstår helt och hållet att problemet är att jag ej fått någon inlämningskvitto och det kan därför inte intygas att jag lämnat in det men sen börjar jag också refklektera över hur vida Nikon själva informerade mig om hur jag skulle gå till väga för att skicka in detta? Jag tycker inte det är rimligt att skicka med WORD-dokument med texten "Mall för fraktsedel till utlån" där det tydligt framgår hur det skulle skickas, jag har inte ens Word installerat utan öppnade bara PDF-filen med fraktsedeln och skrev ut den.

Nikon har nu tagit vidare detta till chefen för Nikon Nordic som i sin tur ska kontakta chefen för Nikon Europe för att se hur man ska lösa detta, det lutar ju helt åt att jag kommer åka på att punga ut 31000kr för en svettig utrustning som Schenker "tappat" bort så min fråga till er, vad tycker ni jag ska göra?

Har varit inne på att polisanmäla Schenker samt att anlita en advokat för att kolla igenom hur vida Nikon verkligen varit otillräckliga i informationen om hur jag skulle skicka detta men det kan ju bli en kostsam historia tyvärr... Om nu Nikon säger att jag ska betala detta, kan jag kräva en nedskrivning av produkternas värde? Det som jag är bunden till är överprisade nypriser på totalt 31000kr. Som sagt, kom med lite tips om hur ni tycker jag skall gå tillväga med detta.

Tack för att ni orkade läsa detta och hoppas skrivningen varit behaglig, lite mycket särskrivningar kanske men men.

Till Adming: Hoppas det är postat rätt, dirigera om annars (A)

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Hedersmedlem

Får man fråga varför du inte försäkrade dig om att få inlämningskvitto på så dyr utrustning? Då hade felet upptäckts (fel ombud) och allt hade undvikits. Jag tror du är rökt eftersom ansvaret i inlämningsläget låg på dig.

Jag kan inte påminna mig om att ha skickat något paket utan att få inlämningskvitto/stämpel/underskrift eller vad som används. Utan det är du maktlös.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Får man fråga varför du inte försäkrade dig om att få inlämningskvitto på så dyr utrustning? Då hade felet upptäckts (fel ombud) och allt hade undvikits. Jag tror du är rökt eftersom ansvaret i inlämningsläget låg på dig.

Jag kan inte påminna mig om att ha skickat något paket utan att få inlämningskvitto. Utan det är du maktlös.

Jo det har självklart slagit mig med men är van med att man fått ett inlämingskvitto när man skriver ut privpak sedeln och tänkte väl helt enkelt inte på det vilket givetvis stämplas som fail men nu är det så det är, försöker bara kolla hur detta kan lösas på annat sätt.

Tex. Vad händer när jag betalar dessa 31k så kommer paketet fram efter 6mån, kommer jag få pengarna tillbaka eller kommer sitta där och bita i det sura äpplet? Kommer så olägligt bara, har nyss blivit farsa och ska köpa hus och sen kommer det här skiten.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig lämnat en butik utan kvitto på att man lämnat in paketet.
Även om det varit rätt kan saker hända, inte helt ovanligt att paket missas att scannas etc, och vipps så försvinner det. Vem kan du bevisa det faktiskt är inlämnat utan kvitto?

Du får nog bita i det sura äpplet, det var faktiskt ditt ansvar att det hamnar rätt eftersom du var lånetagaren av utrustningen. Vad skulle det lösa att polisanmäla schenker?
Du har ju inga bevis på att du ens lämnat in paketet och hamnar säkert i högen med "knasbollar som försöker lura sig till pengar" hos polisen när de går igenom fall

Nä ibland sätter man foten lite fel, bara att acceptera och gå vidare om man absolut inte kan bevisa man gjort rätt i felet, så att säga.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Fy fan

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

Jag hade aldrig lämnat en butik utan kvitto på att man lämnat in paketet.
Även om det varit rätt kan saker hända, inte helt ovanligt att paket missas att scannas etc, och vipps så försvinner det. Vem kan du bevisa det faktiskt är inlämnat utan kvitto?

Du får nog bita i det sura äpplet, det var faktiskt ditt ansvar att det hamnar rätt eftersom du var lånetagaren av utrustningen. Vad skulle det lösa att polisanmäla schenker?
Du har ju inga bevis på att du ens lämnat in paketet och hamnar säkert i högen med "knasbollar som försöker lura sig till pengar" hos polisen när de går igenom fall

Nä ibland sätter man foten lite fel, bara att acceptera och gå vidare om man absolut inte kan bevisa man gjort rätt i felet, så att säga.

Enda beviset jag har är min sambo och en bekant som kan bekräfta att jag var där med ett paket den 24/8, dock utan vetskap av vad som paketet innehöll...

Bara en jävla pina alltihop, tack för dina synpunkter i alla fall.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoffe_89:

Jo det har självklart slagit mig med men är van med att man fått ett inlämingskvitto när man skriver ut privpak sedeln och tänkte väl helt enkelt inte på det vilket givetvis stämplas som fail men nu är det så det är, försöker bara kolla hur detta kan lösas på annat sätt.

Tex. Vad händer när jag betalar dessa 31k så kommer paketet fram efter 6mån, kommer jag få pengarna tillbaka eller kommer sitta där och bita i det sura äpplet? Kommer så olägligt bara, har nyss blivit farsa och ska köpa hus och sen kommer det här skiten.

Kommer du fram till att du måste betala, skriv någon form av avtal där utrustningen tillfaller dig om den återfinns.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du nu måste betala hade jag prutat stenhårt, det är trots allt tillverkarens generalagent vi pratar så även om värdet är 31kkr har de ett lägre inköpspris, dessutom är det låneutrusting som antagligen var begagnad och för det tredje är 300s en näst intill utgående kamera.

Tycker det är tråkigt att höra om dessa problem, kan inte tänka mig att Nikon t.ex. betalar så mycket för returfrakten som de debiterar kunderna. Att få ett 70-200 i retur går väl på 300-400kr så antingen är det Schenker eller Nikon som tjänar storkovan på returfrakterna ifrån service.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt Ruttet av nikon att inte stå för det och lära sig av misstaget. De borde ha klarare instruktioner.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Mina tips till dig är att antingen försöka leta upp pdf filen eller så kan du gå dit du lämnade packetet, det kan hända att det aldrig skickades.
lycka till

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt ha kört en stämning mot de som tog emot paketet, ica, hassan på hörnet, eller vad det nu må vara.
Först sätter du dig i kontakt med butikschefen eller bolagsföreträdare och meddelar vad som hänt och att du ämnar låta domstol avgöra ärendet, då de tagit emot paket de inte har avtal med fraktbolaget att hantera och inte informerat dig om skillnaden i kassan.

Notera varenda detalj du kan om händelsen, när du var där, hur den person såg ut som tog emot försändelsen, tidpunkt, vilka andra anställda var i närheten, reagerade personalen annorlunda på ditt paket, scannades det i deras schenker-burk eller ställdes det bra åt sidan? o.s.v.
Du är vanlig konsument och är inte insatt i hantering och rutiner kring försändelser och antog att inlämningskvitto inte behövdes då fraktsedeln var färdigskriven på försändelsen och att du kunde följa dess resa på internet via paket-id.

Diskussionen om att styrka ditt inlämnande och möjligen att du skulle haft något kvitto på att du verkligen lämnat in något kan du ta i domstol.

Kostar 500kr i ansökan, en välskriven sådan vill nog butiken slippa få i tidningen så de gör nog upp med dig i det förberedande.
Dra på lite i dina kostnader också, 31k för utrustningen, tidsspillan och kostnader i ärendet: 2000kr.
Problemet som finns är att du kan få stå för deras kostnader om du förlorar tvisten i domstol.

Klurig sits, jag hade ändå tagit det till butikschefen med detta har hänt, här är mitt nästa steg då ni inte verkar vilja ta ansvar...
Vad du än gör, hota inte i stil med "om ni inte... så gör jag...", utan förklara, ni verkar inte ta ert ansvar så jag nödgas be rätten om hjälp att avgöra om någon last för detta skall läggas på er. Typ.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv

Sjukt korkat av Nikon att skicka en "företagspaket" när innehållet tydligen är värt 300K, då kör man väl med någon försäkring eller liknande?

Det som du kallar, "elektronisk förhandsgranskning", det händer väl när paketet väl har lämnats in och scannats, eller är det när fraktsedeln skapas? Det jag är ute efter är om detta på något sätt kan räknas som att du faktiskt lämnat in ett paket?

Vad du än gör försök att ta det lugnt och metodiskt, och tappa inte humöret, det förlorar du bara på.

Hoppas verkligen att det löser sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Sjukt korkat av Nikon att skicka en "företagspaket" när innehållet tydligen är värt 300K, då kör man väl med någon försäkring eller liknande?

Det som du kallar, "elektronisk förhandsgranskning", det händer väl när paketet väl har lämnats in och scannats, eller är det när fraktsedeln skapas? Det jag är ute efter är om detta på något sätt kan räknas som att du faktiskt lämnat in ett paket?

Vad du än gör försök att ta det lugnt och metodiskt, och tappa inte humöret, det förlorar du bara på.

Hoppas verkligen att det löser sig!

Det är när fraktsedeln skapas. Nästa steg är inlämning och skanning. Så långt kom paketet aldrig, som jag fattat det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tycker du ska göra som HCP föreslår.
Du vet ju inte om den anställda i butiken har insett att det blivit fel och då passat på att ta paketet med sig hem.

Permalänk
Skrivet av HCP:

Jag skulle lätt ha kört en stämning mot de som tog emot paketet, ica, hassan på hörnet, eller vad det nu må vara.
Först sätter du dig i kontakt med butikschefen eller bolagsföreträdare och meddelar vad som hänt och att du ämnar låta domstol avgöra ärendet, då de tagit emot paket de inte har avtal med fraktbolaget att hantera och inte informerat dig om skillnaden i kassan.

Notera varenda detalj du kan om händelsen, när du var där, hur den person såg ut som tog emot försändelsen, tidpunkt, vilka andra anställda var i närheten, reagerade personalen annorlunda på ditt paket, scannades det i deras schenker-burk eller ställdes det bra åt sidan? o.s.v.
Du är vanlig konsument och är inte insatt i hantering och rutiner kring försändelser och antog att inlämningskvitto inte behövdes då fraktsedeln var färdigskriven på försändelsen och att du kunde följa dess resa på internet via paket-id.

Diskussionen om att styrka ditt inlämnande och möjligen att du skulle haft något kvitto på att du verkligen lämnat in något kan du ta i domstol.

Kostar 500kr i ansökan, en välskriven sådan vill nog butiken slippa få i tidningen så de gör nog upp med dig i det förberedande.
Dra på lite i dina kostnader också, 31k för utrustningen, tidsspillan och kostnader i ärendet: 2000kr.
Problemet som finns är att du kan få stå för deras kostnader om du förlorar tvisten i domstol.

Klurig sits, jag hade ändå tagit det till butikschefen med detta har hänt, här är mitt nästa steg då ni inte verkar vilja ta ansvar...
Vad du än gör, hota inte i stil med "om ni inte... så gör jag...", utan förklara, ni verkar inte ta ert ansvar så jag nödgas be rätten om hjälp att avgöra om någon last för detta skall läggas på er. Typ.

Låter bra, tror nog att det blir att gå på den linjen helt enkelt vilket är sanningen i mina ögon. Ska bli kul att se hur vida Nikon ställer sig till detta, jobbar själv inom branschen och säljer Nikon system dagligen och vet mycket väl vad netto priset är för produkterna så att dem är värda 31k, ju tjena men men ska inte kasta sten i glashuset än utan väntar och ser vad Nikon kommer att ge för svar på det hela, är dock inställd på att få betala skiten.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av mizzyk:

Mina tips till dig är att antingen försöka leta upp pdf filen eller så kan du gå dit du lämnade packetet, det kan hända att det aldrig skickades.
lycka till

Har allt kvar, kollade med butiken dagen efter som för övrigt är en liten plutt butik här i centrum som ska syssla med allt annat än paket hantering men det är en annan diskussion. Hon drog öronen bakåt direkt när jag berättade att paketet måste ha blivit liggandes hos dem eller att det helt enkelt inte blivit inscannat och menade på att hon inte alls kunde komma ihåg mig, jobbar dock inom samma centrum så hon känner väl igen mig...

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det är när fraktsedeln skapas. Nästa steg är inlämning och skanning. Så långt kom paketet aldrig, som jag fattat det.

Du har fattat helt rätt. Gjorde för skojs skull en sökning på kolli nr och nu finns skiten ens kvar som "elektronisk förhandsgransking", men det kanske beror på att det inte hänt något med paketet sen augusti, "död" med andra ord?

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av Reckie:

Om du nu måste betala hade jag prutat stenhårt, det är trots allt tillverkarens generalagent vi pratar så även om värdet är 31kkr har de ett lägre inköpspris, dessutom är det låneutrusting som antagligen var begagnad och för det tredje är 300s en näst intill utgående kamera.

Tycker det är tråkigt att höra om dessa problem, kan inte tänka mig att Nikon t.ex. betalar så mycket för returfrakten som de debiterar kunderna. Att få ett 70-200 i retur går väl på 300-400kr så antingen är det Schenker eller Nikon som tjänar storkovan på returfrakterna ifrån service.

Jo, plus att grejerna var REJÄLT använda om vi säger så, D300s var så nedgången att den ville man inte ens ta i med tång. Det var till och med så sunkig att det var svett märken i halsremmen 70-300 gummi grepp var totalt ned slitet plus att 16-35:ans frontlins var super repig. Kan tänka mig att det saker som skulle ha "skrotats" men som reparerats och används som låneutrustning vilket egentligen inte har någon betydelse för siffrorna är nog avskräckande för att man inte ska gå i tankarna och stjäla sakerna.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoffe_89:

Har allt kvar, kollade med butiken dagen efter som för övrigt är en liten plutt butik här i centrum som ska syssla med allt annat än paket hantering men det är en annan diskussion. Hon drog öronen bakåt direkt när jag berättade att paketet måste ha blivit liggandes hos dem eller att det helt enkelt inte blivit inscannat och menade på att hon inte alls kunde komma ihåg mig, jobbar dock inom samma centrum så hon känner väl igen mig...

Skrivet av Stoffe_89:

Du har fattat helt rätt. Gjorde för skojs skull en sökning på kolli nr och nu finns skiten ens kvar som "elektronisk förhandsgransking", men det kanske beror på att det inte hänt något med paketet sen augusti, "död" med andra ord?

Ja, jag lider med dig, speciellt om känslan finns att alla inblandade inte har rent mjöl i påsen.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Edit: Efter att en fraktsedel skapats måste den lämnas in och bli aktiv inom en viss tid, som kan skilja mellan olika fraktbolag, annars dödas den.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

En annan sak som jag reagerade på var att mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) först åtog sig ärendet och skulle således hjälpa mig vid en rättstvist och bad mig återkomma med ärendet om Schenker valde att inte ersätta, återkopplar till dem när det visar sig att Schenker frånsäger sig ansvaret och då tvär vänder samma person i luren och säger att dem tänker INTE hjälpa mig och jag ifrågasätter men får ingen anledning varför inte Hemförsäkringens ansvars del skulle kunna hjälpa mig men hon hänvisar bara till att dem inte tänker biträda mig.

Har efter detta läst igenom avtalet och det står ingenting om detta inom ansvars delen, varken vad som gäller och vad som inte gäller. Ska man försöka igen tro men kanske få be att prata med någon mer ansvarig?

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ja, jag lider med dig, speciellt om känslan finns att alla inblandade inte har rent mjöl i påsen.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Edit: Efter att en fraktsedel skapats måste den lämnas in och bli aktiv inom en viss tid, som kan skilja mellan olika fraktbolag, annars dödas den.

Undra hur det blir om den nu blir "aktiv" igen, kommer det användas samma fraktsedel eller skrivas en ny då den ska skickas till rätt mottagere? Som enligt Schenker är det inte ovanligt att det kan ta allt från 1-2 mån till 1 år innan borttappade paket hittar rätt, jag erbjöd mig visserligen att gå igenom deras terminaler men var inte välkommen *suck*...

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men om du pratar med dem så kanske de är snälla och låter dig teckna någon avbetalningsplan för utrustningen.
31 000:- är lite trist att betala på en och samma gång såhär efter jul.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Entusiast

Kan du komma i kontakt med personen som tog emot paketet vid inlämningstillfället?
Om denne kan vittna till att ett paket var inlämnat, kanske paketet kan spåras och återfinnas.

Om personen ifråga är motvillig att hjälpa till att kolla upp hyllorna hos det lokala inlämningsstället (Om paketet bara står där oregistrerat), kanske det är dags att be Polisen om hjälp och se vad man kan göra.
Detta kan tituleras som "undanhållning av annans egendom".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Om man handlar en tv på Elgiganten eller liknande och tappar bort kvittot, så kan man be dom att ta fram kvittot genom att kolla igenom deras databas på kortbetalningar. Kanske inte funkar funkar med Shenker dock, men du kan ju alltid fråga hos ombudet? Om du betalat med kort borde det ju finnas den infon någonstans.

Permalänk
Medlem

Hoppas du klarar dig undan detta:(

Tänkte på, det kanske finns kameror i butiken där du skickade ifrån. Får du fram videon kanske du får fram ditt bevis att du skiickat iväg paketet.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt att ingen reagerat på privpak då de inte har samma system som vanliga schenker. M.a.o så ska det ju inte gå att läsa in streckkoden på fraktsedeln du skrivit ut. De borde reagerat och kontaktat addresaten eller avsändaren. Allt annat är ju tjänstefel.
Det svåra är att bevisa detta då du inte har nåt inlämningskvitto. Jag hade nog inte gett mig när det gäller så mycket pengar men jag har faktiskt svårt att se att du skule vinna en ev. stämning. Men man brukar normalt sett ha en försäkring som täcker såna här saker, antingen genom företaget som lånar ut produkten eller genom hemförsäkringen. Brukar kallas Drulleförsäkring.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe_89:

En annan sak som jag reagerade på var att mitt försäkringsbolag (Trygg-Hansa) först åtog sig ärendet och skulle således hjälpa mig vid en rättstvist och bad mig återkomma med ärendet om Schenker valde att inte ersätta, återkopplar till dem när det visar sig att Schenker frånsäger sig ansvaret och då tvär vänder samma person i luren och säger att dem tänker INTE hjälpa mig och jag ifrågasätter men får ingen anledning varför inte Hemförsäkringens ansvars del skulle kunna hjälpa mig men hon hänvisar bara till att dem inte tänker biträda mig.

Har efter detta läst igenom avtalet och det står ingenting om detta inom ansvars delen, varken vad som gäller och vad som inte gäller. Ska man försöka igen tro men kanske få be att prata med någon mer ansvarig?

Skicka en formell skadeanmälan
Du har rätt att få deras beslut på papper, som du kan överklaga.

Telefonsamtal kan aldrig styrkas så det är waste of time när de börjar krångla med dig

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Cyberphoto säljer ut D300s för 7990kr, kanske kan ge en fingervisning om vad ett slitet hus är värt.

Permalänk
Medlem

jag tycker det verkar som att schenker har skannat in paketet eftersom det stog elektronisk förhandsgransking, om det inte hade skannats in så borde det väl stå ingen information (eller något liknande) käns lite skumt att ingen på schenker inte försöker leta upp paketet, kan ju inte vara första gången de tappar bort ett paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mizzyk:

jag tycker det verkar som att schenker har skannat in paketet eftersom det stog elektronisk förhandsgransking, om det inte hade skannats in så borde det väl stå ingen information (eller något liknande) käns lite skumt att ingen på schenker inte försöker leta upp paketet, kan ju inte vara första gången de tappar bort ett paket.

Står så när ett paket-id bokas i systemet, därefter fylls det på med mer information när det lämnats in, tidpunkt, vart etc.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!