Permalänk

Scam tradera IP?

Tjena allihopa.

Jag har tyvärr blivit lurad på tradera på lite pengar.
Jag har gjort polisanmälan men dom verkade inte jätteintresserade.
Jag har lyckats få tag på dennes IP finns det något man kan gå på då?

Det är en Telia mobilmast i Sveg.
Och tror ni man någonsin kommer se dessa pengar igen?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Blev också scammad av en telemast förut :/

Nä men, skämt åsido. Kommer bli väldigt svårt att få några pengar tillbaka tyvärr. Sedan leder väl inte IPt till just personens hushåll, utan hans telestation i området. Någon får dock rätta mig här

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Entusiast

Har du både IP-adress och exakt tidpunkt som "förövaren" var aktiv på den adressen, kan Telia plocka fram vilket abbonemang som var aktiv på just den IP-adressen vid det tillfället.
Finns inte exakt tidpunkt, finns det inget något någon kan göra. IP-adresser i mobilnätet är så pass flyktiga, att det kan handla om endast ett fåtal timmar. IP-adressen kan ha används av tiotals, kanske hundratals abbonemang under den aktuella dagen.

Att tänka på: Endast Polisen, nätägaren eller annan statlig utredare har rätten att ta fram dessa uppgifter, om det nu visar sig bevisen dina är tillräckliga för att styrka att ett bedrägeri verkligen har begåtts. (Att bara komma med "jag har blivit lurad" räcker inte speciellt långt)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Finns det inte krav på att brottet måste uppnå en gräns på straffskalan, eller togs det bort?
(innan de kan ta ut info om brukare av ip alltså)

Det största problemet här är inte att få tag i rätt person, utan att styrka att denne haft uppsåt att för egen vinning och förlust för dig , d.v.s. lura dig. Kan bli mycket svårt om det är ett enskilt ärende, brukar vara lättare om det är en notorisk person som gör 10-20-50 liknande. Att du betalat pengar och inte fått vara är två av tre rekvisit, den siste lille med uppsåtet är rätt avgörande.
Tyvärr också därför många anmälningar av dessa slag läggs ner, det går helt enkelt inte att styrka utom rimliga tvivel att det kan vara på annat sätt än just uppsåtligt.

Komplettera anmälan med dina uppgifter, glöm inte berätta hur du fick fram dem så polisen också kan göra samma sak.
Det är sällan egna bevis i form av IP används om det inte kan styrkas hur du fick fram dem och de kan se hur du gjort, eller göra det själv också.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Jag köpte varan på tradera och detta är via milen jag fått fram ipn.
Står i gmailen hur smidigt som helst och där har jag även tiden han skickade milen.

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag köpte varan på tradera och detta är via milen jag fått fram ipn.
Står i gmailen hur smidigt som helst och där har jag även tiden han skickade milen.

Då borde det bara vara att gå med den infon till polisen, det är inga större problem för dem om det inte är en dator eller något som allmänheten kan använda.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att det är sändar ip och inte mailserver ip du fått fram, många mailservrar vidarebefordrar inte användarinfon utan man kan bara se mailserverns ip i mailet, kollar jag på min header i mail och spårar den så långt jag kan som privatperson så hamnar jag i Redmond och inte i närheten av min fysiska position och jag antar att många miljoner andra också har samma ip för den går till Microsofts.

65.54.190.187 IP address location & more:
IP address [?]: 65.54.190.187 Copy [Whois] [Reverse IP]
IP country code: US
IP address country: ip address flag United States
IP address state: Washington
IP address city: Redmond
IP postcode: 98052
IP address latitude: 47.6801
IP address longitude: -122.1206
ISP of this IP [?]: Microsoft Hosting
Organization: Microsoft Hosting
Host of this IP: [?]: bay0-omc3-s1.bay0.hotmail.com [Whois] [Trace]
Local time in United States: 2012-12-21 00:23

Den infon ger inte så mycket att gå på mer än att Microsoft håller till i Redmond vilket knappast är nån överraskning, men de har inte skickat mailet, jag har bara använt deras mailsystem och var jag sitter är svårt att veta, det krävs ofta tillgång till serverloggar för att komma vidare om man vill förbi mailservern. och de flesta operatörer tillåter inte att man har en egen mailserver så man behöver oftast mer intern info, den lämnar de ut till polisen om dete krävs och de har loggarna kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att det är sändar ip och inte mailserver ip du fått fram, många mailservrar vidarebefordrar inte användarinfon utan man kan bara se mailserverns ip i mailet, kollar jag på min header i mail och spårar den så långt jag kan som privatperson så hamnar jag i Redmond och inte i närheten av min fysiska position och jag antar att många miljoner andra också har samma ip för den går till Microsofts.

65.54.190.187 IP address location & more:
IP address [?]: 65.54.190.187 Copy [Whois] [Reverse IP]
IP country code: US
IP address country: ip address flag United States
IP address state: Washington
IP address city: Redmond
IP postcode: 98052
IP address latitude: 47.6801
IP address longitude: -122.1206
ISP of this IP [?]: Microsoft Hosting
Organization: Microsoft Hosting
Host of this IP: [?]: bay0-omc3-s1.bay0.hotmail.com [Whois] [Trace]
Local time in United States: 2012-12-21 00:23

Den infon ger inte så mycket att gå på mer än att Microsoft håller till i Redmond vilket knappast är nån överraskning, men de har inte skickat mailet, jag har bara använt deras mailsystem och var jag sitter är svårt att veta, det krävs ofta tillgång till serverloggar för att komma vidare om man vill förbi mailservern. och de flesta operatörer tillåter inte att man har en egen mailserver så man behöver oftast mer intern info, den lämnar de ut till polisen om dete krävs och de har loggarna kvar.

Nej jag är inte hundra men det är olika IP nr per dag och dom kommer alla från Sveg så jag gissar att det är hans annars så är teliamasten i sveg min mailserver:P

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||