Skulle du köpa en platta av Nokia?

Permalänk
Medlem

Skulle du köpa en platta av Nokia?

Rykten har snurrat ett tag om en Nokia-platta.
http://www.idg.se/2.1085/1.483919/nokia-narmar-sig-fardig-sur...

Jag tycker iPad 2 är den bästa plattan/krona men det vore kul med något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Rykten har snurrat ett tag om en Nokia-platta.
http://www.idg.se/2.1085/1.483919/nokia-narmar-sig-fardig-sur...

Jag tycker iPad 2 är den bästa plattan/krona men det vore kul med något nytt.

Får verkligen hoppas på att det inte blir en platta med skärmupplösning på 1366x768 som dom flesta WinRT plattor just nu. Svårt att kolla på andra skärmar efter Ipad 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Får verkligen hoppas på att det inte blir en platta med skärmupplösning på 1366x768 som dom flesta WinRT plattor just nu. Svårt att kolla på andra skärmar efter Ipad 3.

Det vore Nice om de gjorde som Apple gjorde med Ipad, skit i RT och kör det mobila OSet dvs Windows Phone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det vore Nice om de gjorde som Apple gjorde med Ipad, skit i RT och kör det mobila OSet dvs Windows Phone.

Windows phone stöder inte upplösning över 720p+ vilket skulle se skit ut på större skärmar. Tror heller MS inte vill ha WP på plattor för att där vill man köra Windows 8.

Permalänk
Medlem

Nej, Nokia är nermonterat och vi får som finnarna gå vidare utan dem. De har lagt ner all utveckling och forskning och alla tillverkningsanläggningar nära hemlandet. Anläggningar värda miljarder har bara lagt ner och avvecklat och sålt byggnaderna till undervärde för att bli av med kapaciteten de hade som världens största tillverkare av mobiltelefoner, Microsoft ger inte bort den kapaciteten till konkurrenterna. Och mer kommer det bli. Så de har inga utvecklingsresurser nära tillverkning kvar alls. Innan Elop sålde de 25 miljoner smarta telefoner i kvartalet och hade utveckling och forskning om framtida produkter. Det finns inte längre och de är ännu inte uppe i 25 miljoner Windows Phone-enheter om året och Windows RT och Windows 8-datorer är ingen lösning på det, de kan ju inte längre producera eller utveckla sina egna saker och sin egen hårdvara. Utan tillverkning i hemlandet har de ingen kompetens att säga till något om tillverkning i andra anläggningar.

NSN kommer säljas och kvar kommer en nordamerikansk VD att sitta med ett varumärke som tillverkar hos kontrakttillverkare på färdiga plattformar från Qualcomm med hjälp av kontrakttillverkarna utan något egentligt industrisamarbete alls. Tyvärr har Elop redan hunnit montera ned företaget permanent.

Microsoft får betalt för något de borde gett minst 100 miljarder kronor för. Finland blev grundlurat, men de har redan gått vidare så varför ska inte vi gå vidare utan dem? Windows på ARM finns bara för att Microsoft inte kan skriva om Office till sitt enkla mobiloperativsystem med andra apier och ramverk. Det efterspeglas på alla tredjepartsprogram också att plattformen helt enkelt inte är lika kapabel, och därför är en hybrid där bara MS får tillgång till hela plattformen. Idag är Nokia som håller på med mobiltelefoner troligen mindre värt än bara deras kartföretag Navteq.

Permalänk
Avstängd

Nej, jag accepterar bara Android som OS på mobiler och Surfplattor.
Kan tänka mig att slopa Android Smartphones, för små fickvänliga dumbphones (Får hålla tillgodo med gamla SE T700 och SE W508, så länge de kan beställas från Kina) tillsammans med 6-8 tums surfplattor(Med Android)
Kan tänka mig att nästa hemdator kommer vara en Chromebook, för att streama från Internet och en NAS.
Windows känns så 1990-tal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut, men då får hårdvaran och priset vara bra. Lätt att bli bortskämd med skärmen på Nexus 10.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde faktiskt på Windows 8, och det fanns ett stort sug i allmänhet. Men det var för TVÅ ÅR sedan. Idag släpper Microsoft sina produkter, som ingen bryr sig om.

Jag trodde att detta skulle bli bra, men just nu ser det att gå mot en säker död. Tror nästan att Windows Phone har en bättre chans till att överleva, än Windows-plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag trodde faktiskt på Windows 8, och det fanns ett stort sug i allmänhet. Men det var för TVÅ ÅR sedan. Idag släpper Microsoft sina produkter, som ingen bryr sig om.

Jag trodde att detta skulle bli bra, men just nu ser det att gå mot en säker död. Tror nästan att Windows Phone har en bättre chans till att överleva, än Windows-plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken platta har du testat? Min egen erfarenhet är att Windows RT är helt suveränt på en platta.

Multitasking är smidigt, filhanteraren och filåtkomsten är bättre än något annat. Inställningsmöjligheter, hemgrupper och usb tillbehör är grymt att ha i en platta. Om man redan har en windowsdator hemma bör man verkligen överväga att köpa en Windows platta istället för tex en ipad. Har man Windows 8 även på sin stationära/bärbara kan man använda apparna man köper till sin platta även på datorn. Inställningar, konton osv synkas via ens microsoft konto. Är man flera som använder samma platta skapar man bara fler användare och man kan fortfarande dela på appar man köpt (upp till 5 enheter tror jag det är).

Kan inte tro att jag säger det men IE10 är riktigt bra, jag vet att flash är döende men det används fortfarande på iprincip alla webbsidor och det flyter på bra (så länge det inte blir för mycket flashande).

Detta blev lite OT men jag skulle absolut köpa en platta av Nokia.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag trodde faktiskt på Windows 8, och det fanns ett stort sug i allmänhet. Men det var för TVÅ ÅR sedan. Idag släpper Microsoft sina produkter, som ingen bryr sig om.

Jag trodde att detta skulle bli bra, men just nu ser det att gå mot en säker död. Tror nästan att Windows Phone har en bättre chans till att överleva, än Windows-plattan.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tror du det? Har själv använt en W8-platta i knappt två veckor, och den W8 vinner ju klart över Android som OS för plattor. Rör inte min Acer a500 mera..

Problemet är så klart apparna... men jag tror nog det förbättras sakta men säkert..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av page:

Vilken platta har du testat? Min egen erfarenhet är att Windows RT är helt suveränt på en platta.

Multitasking är smidigt, filhanteraren och filåtkomsten är bättre än något annat. Inställningsmöjligheter, hemgrupper och usb tillbehör är grymt att ha i en platta. Om man redan har en windowsdator hemma bör man verkligen överväga att köpa en Windows platta istället för tex en ipad. Har man Windows 8 även på sin stationära/bärbara kan man använda apparna man köper till sin platta även på datorn. Inställningar, konton osv synkas via ens microsoft konto. Är man flera som använder samma platta skapar man bara fler användare och man kan fortfarande dela på appar man köpt (upp till 5 enheter tror jag det är).

Kan inte tro att jag säger det men IE10 är riktigt bra, jag vet att flash är döende men det används fortfarande på iprincip alla webbsidor och det flyter på bra (så länge det inte blir för mycket flashande).

Detta blev lite OT men jag skulle absolut köpa en platta av Nokia.

Problemet är inte hur bra det är. Bevisligen är produkterna i toppklass.

Svårigheten ligger i att kunna slå sig in på marknaden. De har ingen exklusiv tillverkningspartner i likhet med Nokia på mobilmarknaden.

Acer, Samsung och ASUS är alla mer intresserade av att sälja och marknadsföra Android-plattor.

Samtidigt, var är de högupplösta plattorna? 16:9-formatet är konstigt och framför allt är Windows RT dåligt optimerat för NVidia Tegra än så länge.

Microsoft har en bra produkt, men det är sent. Förmodligen för sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är snarare förvånad över hur bra Windows RT flyter på Tegra3. Jag har en HTC One X (Android, Tegra3) och den flyter inte lika bra som min Surface gör vid tex surf. Om man tänker på hur stort och avancerat Windows RT är i jämförelse med Android så tycker jag att Microsoft har gjort ett enormt bra jobb.

Men du kan ha rätt, det är kanske för sent men samtidig känns det ibland som att det nya gränssnittet i Windows 8/RT är några år före sin tid.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av page:

Jag är snarare förvånad över hur bra Windows RT flyter på Tegra3. Jag har en HTC One X (Android, Tegra3) och den flyter inte lika bra som min Surface gör vid tex surf. Om man tänker på hur stort och avancerat Windows RT är i jämförelse med Android så tycker jag att Microsoft har gjort ett enormt bra jobb.

Men du kan ha rätt, det är kanske för sent men samtidig känns det ibland som att det nya gränssnittet i Windows 8/RT är några år före sin tid.

Jag hoppas att du har rätt, och att både Microsoft och Nokia lyckas med sina satsningar. Det vore en vind i rätt riktning för tekniken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nokia? Finns dom fortfarande?

Permalänk
Medlem

Om Nokia gjorde en platta med android eller meego eller liknande skulle jag gärna köpa den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut, om priset är rätt för specifikationerna. Dvs. för min del måste den isf ha konkurrenskraftigt pris jämt emot Nexus 7 eller 10.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det vore Nice om de gjorde som Apple gjorde med Ipad, skit i RT och kör det mobila OSet dvs Windows Phone.

Jag känner tvärt om, ge mig en telefon med WinRT

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Skulle absolut investera i en sådan platta men då ska vissa krav uppfyllas.
Alla GPS funktioner som Nokia Lumia 920 har implementerade och en skärm upplösning som man inte kräks över.
Appar intresserar mig lika mycket som raggsockar i julklapp från mormor, funktionalitet och prestanda i all sin ära.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem