Boeing potatistestar Wifi på flygplan

Permalänk

Wi-fi finns på många av Norwegians plan, hade det när jag åkte med dem sist. Riktigt fräsigt

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Mythbusters! Youtube! Hmm. nope... hmm discovery.com?
http://dsc.discovery.com/tv-shows/mythbusters/mythbusters-dat...

men som motpol: http://www.youtube.com/watch?v=8L3t_KshBAc

True enough. Och jag gillar nya pryttlar.

och hennes självlysande halsband var en sån hit på galorna! Men hon blev faktiskt 66år gammal, det trodde jag aldrig!

Det är inte illa. Medellivslängden överlag kan inte varit så mycket högre än så på den tiden, även fast hon dog av en strålningsrelaterad sjukdom.

Skrivet av Foniox:

Vad jag kommer ihåg ifrån Mythbusters episoden så uppstod inte några problem förrens de gångrat signalstyrkan 100/1000 ggr gentemot vad en vanlig telefon skickar ut.

Det var länge sedan jag såg avsnittet men jag har för mig att de inte lyckades återskapa några problem i labb, men när de testade med ett riktigt flygplan (på marken) så blev det ett himla liv på instrumenten efter ett tag, och slutsatsen var därför att även om det i de flesta fall verkar vara lugnt är det dumt att chansa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var länge sedan jag såg avsnittet men jag har för mig att de inte lyckades återskapa några problem i labb, men när de testade med ett riktigt flygplan (på marken) så blev det ett himla liv på instrumenten efter ett tag, och slutsatsen var därför att även om det i de flesta fall verkar vara lugnt är det dumt att chansa.

Nej. De lyckades inte få ett enda utslag när de testade i ett riktigt flygplan.
Den enda gången de fick utslag var när det testade oisolerade instrument i en lös kabin.
Instrument i flygplan är aldrig oisolerade.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Snarare är fallet att FAA/JAA inte har för intresse att certifiera alla mobiltelefoner på marknaden för att få användas inom kommersiella flyg. Det är bra mycket enklare att säga att de inte får användas. Speciellt när nyttan i luften är minimal.

Ja helt rätt flygbolagen har inte mycket att säga till om.

Permalänk

är det ingen som har dragit en "het potatis" vits än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Nej. De lyckades inte få ett enda utslag när de testade i ett riktigt flygplan.
Den enda gången de fick utslag var när det testade oisolerade instrument i en lös kabin.
Instrument i flygplan är aldrig oisolerade.

Så kanske det var ja. Men då kan man ju endå förstå förbudet till viss del eftersom isoleringen kanske är dålig på en del instrument, eller blir sämre med tiden, eller något ditåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så kanske det var ja. Men då kan man ju endå förstå förbudet till viss del eftersom isoleringen kanske är dålig på en del instrument, eller blir sämre med tiden, eller något ditåt.

Men då skulle instrumenten störas ut av motorer (som skickar ut en massa strålning på de flesta frekvenser mycket starkare än en telefon), flygkommunikation (som inte alls är "magiskt" säker, bara testad) eller något annat.

Det finns mycket strålning i och runt ett flygplan både på marken och i lyften som är mycket starkare än wifi.

Att instrumenten måste isoleras har inget att göra med wifi.

Om strålning från mobiler, plattor och laptops hade varit ett problem på riktigt och faktiskt skulle kunna få planet att störta skulle det kontroller om någon använda nånting sånt. Man kontrollerar om passagerarna har vapen, bomber och annat som väldigt få har i verkliga livet. Tänk vilket problem det skulle vara om en telefon kunde störta ett plan då alla har telefoner.

Permalänk
Medlem

Vad Foxconn måste känna sig snopna. De bytte ju ut 1 miljon människor mot dyra robotar och så kunde de köpt potatis istället.

Permalänk
Avstängd

bättre att hålla sig i det land man är född och innanför 50 skyltarna eller bara stoppa mossa i röven och gå i ide.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Trams...vad tror dom ska hända? Finns likadan strålning överallt i samhället och inte fan självdör elektroniken på marken.

Jag respekterar din personliga åsikt men jag känner personligen att ifall jag är på en instrumentinflygning med vädret på minimum vilket kan vara så illa att jag ser banan 50' (15m) över marken, då vill jag verkligen inte att någon typ av elektronik ska störa mina instrument. Även fast det med största sannolikhet inte kommer att göra det pga. väl avskärmade kablar osv. så vill jag ändå känna mig säker på att det mina instrument visar är korrekt och inte stört av någon signal. Exempelvis ifall jag får half scale deflection på mitt instrument i höjdled så måste jag avbryta landningen och om jag inte har helt fel (jag har inte börjat skola enligt IFR än) så är fullscale deflection 0,7 grader. Det är inte mycket och ifall något skulle påverka så kan det ganska snabbt gå mindre bra.

Så länge de inte med 100% säkerhet kan garantera att inte elektroniken stör mina instrument så är min personliga åsikt som befälhavare, Better safe than sorry. Ang. att man inte har begränsat sig lika mycket i andra transportmedel så som tåg, bussar osv. kan ha något och göra med att om något problem uppstår är det lättare att svänga in till vägkanten med en buss, tyvärr inte lika lätt att bara svänga in på en parkeringsficka i luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik94:

Jag respekterar din personliga åsikt men jag känner personligen att ifall jag är på en instrumentinflygning med vädret på minimum vilket kan vara så illa att jag ser banan 50' (15m) över marken, då vill jag verkligen inte att någon typ av elektronik ska störa mina instrument. Även fast det med största sannolikhet inte kommer att göra det pga. väl avskärmade kablar osv. så vill jag ändå känna mig säker på att det mina instrument visar är korrekt och inte stört av någon signal. Exempelvis ifall jag får half scale deflection på mitt instrument i höjdled så måste jag avbryta landningen och om jag inte har helt fel (jag har inte börjat skola enligt IFR än) så är fullscale deflection 0,7 grader. Det är inte mycket och ifall något skulle påverka så kan det ganska snabbt gå mindre bra.

Så länge de inte med 100% säkerhet kan garantera att inte elektroniken stör mina instrument så är min personliga åsikt som befälhavare, Better safe than sorry. Ang. att man inte har begränsat sig lika mycket i andra transportmedel så som tåg, bussar osv. kan ha något och göra med att om något problem uppstår är det lättare att svänga in till vägkanten med en buss, tyvärr inte lika lätt att bara svänga in på en parkeringsficka i luften.

Konstigt att det bara är på flygplan som instrumenten störs. Eller på vissa flygbolags flygplan t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Är det inte nog att robotarna tar våra jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Real Humans...

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

On a plane

Sitter just nu på en Boeing 737-800 och surfar över wifi

Permalänk
Medlem

Hur ansluter flygplanen till internet då? Satellit eller? Låter ju som enda vettiga ifall man ska internetanslutning typ i mitten av atlanten, men är inte bandbredden/latensen horribel med satellituppkoppling?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Konstigt att det bara är på flygplan som instrumenten störs. Eller på vissa flygbolags flygplan t.o.m.

Flygplan har betydligt fler och känsligare instrument än tåg, båt eller bil. Dessutom är det fan så mycket enklare att göra något åt problem då man befinner sig på backen. I fall ett lok ballar ur är det bara bryta strömmen så stannar skiten. Samma med bil och båt. Inte lika enkelt med ett flygplan.

I princip handlar det om hur stora marginaler man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thernztrom:

Wi-fi finns på många av Norwegians plan, hade det när jag åkte med dem sist. Riktigt fräsigt

Ja, visst är det trevligt? 4 timmars flygresa blev slösurfande, flash-spelande och livestreaming med en G&T bredvid macbooken!
Svårt att inte uppskatta.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Flygplan har betydligt fler och känsligare instrument än tåg, båt eller bil. Dessutom är det fan så mycket enklare att göra något åt problem då man befinner sig på backen. I fall ett lok ballar ur är det bara bryta strömmen så stannar skiten. Samma med bil och båt. Inte lika enkelt med ett flygplan.

I princip handlar det om hur stora marginaler man har.

I princip handlar det om hur paranoid man är. Eller om mobilnätet klarar det hela.

För paranoian:
I praktiken är ett flygplan grymt välisolerat och justerat för att saker som den kosmiska strålningen i övre atmosfären inte ska störa. En mobil/Dator är både en svagare och en mer förutsebar störningskälla, därmed lättare att kompensera för.

För mobilnätet:
När mythbusters testade det hela (vilket fick en stor skylt BUSTED) upptäckte de i sin research att det var FCC (alltså motsvarande till Post och Telestyrelsen här i Sverige) och inte FAA (Amerikanska versionen av Svenska transportstyrelsen) som förbjudit telefoner i flygplan.

Mer går att läsa på Mythbusters hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så kanske det var ja. Men då kan man ju endå förstå förbudet till viss del eftersom isoleringen kanske är dålig på en del instrument, eller blir sämre med tiden, eller något ditåt.

I så fall kommer planet (som många redan påpekat) antagligen redan störtat av störningarna från sin egna motor eller från atmosfären....

Permalänk

Piloten har säkerligen redan en extra knöl i pungen.

Permalänk
Medlem

En router puttar ut ca 50 milliwatt, och en dator likaså (kan vara mindre dock).
Om vi tar 50 miliwatt i watt så blir det 0.05watt.
0.05 watt gånger 300 enheter (uppskattat) blir 15watt.
Det vill säga BRA MYCKET MINDRE ÄN DE 1000WATT SOM EN MICROVÅGSUGN SKJUTER UT!

Sen är en microvågsugns microvågor riktade vilket dom inte blir inne i ett flygplan, även om dom studsar.

Dessa 15watt jag pratar om är dessutom utspridda över hela planet och de som sitter längst fram kommer inte bli träffade av de som sitter längst bak till exempel.
Har vi dessutom draperier mellan varje sektion så skalas det ner till kanske max 100 enheter som varje person utsätts för vilket är ungefär vad som finns på ett vanligt kontor idag.

Så, snälla snälla människor - Skärp er! Boing gör detta för att inte kunna bli stämda av någon galen Amerikan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av exodeus:

I samhället sitter du inte i en metallbur tillsammans med 100-300 personer som använder radioutrustning.

Inte helt olikt metal i en microvågsugn:
http://www.wisegeek.com/is-it-dangerous-to-put-metal-in-a-mic...

Strålningen studsar mot karossen och återvänder in bland folket.

Själv tror jag inte det är ett problem för resenärerna men flygvärdinnorna utsätts för detta varje dag, inte helt olikt tandläkarna som går ut ur rummet p.g.a. röntgen.

det är värre med stråling som fins uppe där flyg åker än den som vi addear med mobiler

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk

Äntligen någon som tar tag i problemet!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Äntligen någon som tar tag i problemet!

lugna er, detta gäller inte ryanair...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av exodeus:

x2000:
http://www.seat61.com/images/Sweden-x2000-1st.jpg

Flygplan:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS1l5f921D62VsZSZDlIu...

Ser du någon skillnad på hur stor del av ytorna som är fönster?

Dessutom är flygplan konstruerad för att just stänga ute strålning eftersom det finns mer av det där uppe.

Fel sorts strålning.. bakgrundsstrålning går INTE att jämföra med wifi.. äpplen, päron båda är frukt men dom är inte samma för det

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

hoppas det komposteras ordentligt när testet är klart

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!