Permalänk
Medlem

Integrerad grafik i Proccessorer

Hej!

Jag har aldrig riktigt fått grepp om vad integrerad grafik gör och vad man har för nytta av det. Det ska inhandlas en ny dator snart och min fråga är då om man ska handla en proccessor med eller utan integrerad grafik.

Vad ska jag göra med datan?

Jo, jag ska spela spel såsom BF3, Far Cry 3, etc etc, alltså tunga spel. Jag gör även väldigt mycket filmer som jag postar på Youtube och därav vill jag ha en dator som kan rendera filmer extremt snabbt. Hjälper integrationen där?

Har som sagt inte fått grepp om integrationen och dess funktion, antar att det finns någon snäll själ som vill förklara för mig. Hade gött och filmerna jag ska göra är mellan 5-30 min långa.

PS: Grafikkort som ska inhandlas blir förmodligen ett ASUS GeForce GTX 660

PSS: Två proccessorer jag kollat på:

http://www.inet.se/produkt/5310115/intel-core-i7-3820-3-6-ghz

http://www.inet.se/produkt/5310022/intel-core-i7-3770k-3-5ghz...

Hade fint!

/ Frolle

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

En integrerad grafikkrets är just en grafikkrets som är integrerad i cpun.
Du kan köra utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Det är en dålig grafikkrets, så du gör nog bäst i att köpa ett grafikkort. Finns helt enkelt där om ens grafikkort skulle gå sönder och man vill in i bios, någon kanske vill sätta ihop en htpc etc etc

Permalänk
Medlem

Datorn*

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guubn:

En integrerad grafikkrets är just en grafikkrets som är integrerad i cpun.
Du kan köra utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortet.

Så egentligen kommer den inte hjälpa mig någonting om jag har ett externt grafikkort. Tror jag förstår läget. Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Så egentligen kommer den inte hjälpa mig någonting om jag har ett externt grafikkort. Tror jag förstår läget. Tackar för hjälpen!

Jo... För den integrerade grafikkretsen är klen som f*n och kommer inte kunna driva några spel (kanske på Low + låg upplösning, med lagg...)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Så egentligen kommer den inte hjälpa mig någonting om jag har ett externt grafikkort. Tror jag förstår läget. Tackar för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av BrutalSwede:

Jo... För den integrerade grafikkretsen är klen som f*n och kommer inte kunna driva några spel (kanske på Low med låg upplösning...)

Skickades från m.sweclockers.com

Han menade att den integrerade inte gjorde någon skillnad om han har ett vanligt, nej oftast inte, det ska gå att köra vissa AMD kort med vissa integrerade har jag för mig men helt ärligt så tror jag det är mer strul än det är värt.
Ska du spela kör på ett externt och ta den CPU du vill oavsett om den har eller inte, ska du inte spela så kan det vara värt att kolla på CPU med integrerat

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guubn:

En integrerad grafikkrets är just en grafikkrets som är integrerad i cpun.
Du kan köra utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortet.

Normalt sätt brukar man beteckna integrerad grafik som grafikkretsar som sitter på moderkort eller i CPU och använder systemets internminne instället för egen höghastighets RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Han menade att den integrerade inte gjorde någon skillnad om han har ett vanligt, nej oftast inte, det ska gå att köra vissa AMD kort med vissa integrerade har jag för mig men helt ärligt så tror jag det är mer strul än det är värt.
Ska du spela kör på ett externt och ta den CPU du vill oavsett om den har eller inte, ska du inte spela så kan det vara värt att kolla på CPU med integrerat

Ojdå, får skylla på att jag är trött (stressigt med apokalypser och sånt vettu )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

kan tillägga att intel HD 4000 klarade precis WoW på low i min skol ultrabook. så det är hur stark den är

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Han menade att den integrerade inte gjorde någon skillnad om han har ett vanligt, nej oftast inte, det ska gå att köra vissa AMD kort med vissa integrerade har jag för mig men helt ärligt så tror jag det är mer strul än det är värt.
Ska du spela kör på ett externt och ta den CPU du vill oavsett om den har eller inte, ska du inte spela så kan det vara värt att kolla på CPU med integrerat

Exakt, jag ska ha ett externt grafikkort. Som jag skrev lutar det åt ett 660. Men säg att jag ska producera 1-2 filmer per dag. O h de är i genomsnitt 15 minuter. Räcker det med någon av de proccessorerna jag länkade i första inlägget? Eller behöver jag kliva upp ännu ett snäpp? Dock börjar det kosta då (4000) och jag vet inte riktigt om det är värt att betala.

Vill gärna ha renderingatider på runt 30 min eller mindre om videon är 15 min. (Vi pratar vanliga let's plays utan någon större, mer avancerad videoredigering.

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Exakt, jag ska ha ett externt grafikkort. Som jag skrev lutar det åt ett 660. Men säg att jag ska producera 1-2 filmer per dag. O h de är i genomsnitt 15 minuter. Räcker det med någon av de proccessorerna jag länkade i första inlägget? Eller behöver jag kliva upp ännu ett snäpp? Dock börjar det kosta då (4000) och jag vet inte riktigt om det är värt att betala.

Vill gärna ha renderingatider på runt 30 min eller mindre om videon är 15 min. (Vi pratar vanliga let's plays utan någon större, mer avancerad videoredigering.

På lite snabba videos (dvs inga extrema inställningar, typ 1080p 30fps med 5-10k bitrate) så har jag oftast en renderings tid på lika långt som klippet är eller ibland ca 20-30% längre än klippet är. Så det borde inte vara något problem att få låga renderings tider men beror ju lite på vad det är du gör samt vilken kvalité.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Exakt, jag ska ha ett externt grafikkort. Som jag skrev lutar det åt ett 660. Men säg att jag ska producera 1-2 filmer per dag. O h de är i genomsnitt 15 minuter. Räcker det med någon av de proccessorerna jag länkade i första inlägget? Eller behöver jag kliva upp ännu ett snäpp? Dock börjar det kosta då (4000) och jag vet inte riktigt om det är värt att betala.

Vill gärna ha renderingatider på runt 30 min eller mindre om videon är 15 min. (Vi pratar vanliga let's plays utan någon större, mer avancerad videoredigering.

kör på 3770k och om du vill kör på 660ti eller 670 så får du lite mer kraft till spelandet.

BF3 och far cry3 är ganska grafikkrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

På lite snabba videos (dvs inga extrema inställningar, typ 1080p 30fps med 5-10k bitrate) så har jag oftast en renderings tid på lika långt som klippet är eller ibland ca 20-30% längre än klippet är. Så det borde inte vara något problem att få låga renderings tider men beror ju lite på vad det är du gör samt vilken kvalité.

Yes, jag brukar rendera i 720p 30 fps men ska nog ta klivet upp när man har en dator som inte tar 3 timmar på sig att rendera en vidd. Men vilken proccessor har du? 3770K?

Visa signatur

Specs: Laptop,