Permalänk
Medlem

Bluscreens pga processor?

Efter att jag byggt ihop min nya dator så har jag fått ett antal bluescreens och bestämt mig för att undersöka vad problemet är. Det är väldigt sällan att datorn crashar, men det är ju ändå inget roligt, som ni kanske kan förstå.

Jag får bluscreen när jag testar den i Prime95 i "blend" testet. Oftast på under 5 min, det har även skett att datorn inte crashar och jag istället får error på två av trådarna i Prime95 (worker 2 och 3).
Processorn ligger på runt 50grader innan den crashar så jag tror inte att det har med temperaturen att göra.

Jag funderar på att köra Memtest86 för att säkerställa att det inte har med minnet att göra.

Vad tror ni problemet är?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joh165:

Efter att jag byggt ihop min nya dator så har jag fått ett antal bluescreens och bestämt mig för att undersöka vad problemet är. Det är väldigt sällan att datorn crashar, men det är ju ändå inget roligt, som ni kanske kan förstå.

Jag får bluscreen när jag testar den i Prime95 i "blend" testet. Oftast på under 5 min, det har även skett att datorn inte crashar och jag istället får error på två av trådarna i Prime95 (worker 2 och 3).
Processorn ligger på runt 50grader innan den crashar så jag tror inte att det har med temperaturen att göra.

Jag funderar på att köra Memtest86 för att säkerställa att det inte har med minnet att göra.

Vad tror ni problemet är?

Kör Memtest så vet vi mer säkert vad problemet är eller kan vara

Ange även en fullständig lista över komponenter och operativsystem i din dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får du någon typ av felmeddelande också? Antar att du klockat din CPU? Öka volten/sänk klocken så borde det fungera bättre.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Kör inte "blend" väldigt mycket RAM tester?
Vanligaste orsaken till bluescreen är ju fel på RAM-minne.
testa ta ut ett i taget tills den inte kraschar.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk

1. Ominstallera windows. Om felet fortfarande är kvar så är det någon komponent i datorn som är sönder/defekt/felinsatt.
2. Sen är det bara att kolla vilken komponent som är sönder, felsöka den med andra ord.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Jag är en bekant till TS och har hjälpt honom med mycket. Jag tar å svarar på lite frågor i tråden.

Skrivet av anon99339:

Ange även en fullständig lista över komponenter och operativsystem i din dator.

Windows 7 64bit
i5 3570K
Asrock Z77 Extreme 4
2st 8GB 1600Mhz RAM av märke... äh, kommer inte ihåg :/
GTX 660
Samsung 830 128GB
WD Green 2TB

Skrivet av lp0l:

Får du någon typ av felmeddelande också? Antar att du klockat din CPU? Öka volten/sänk klocken så borde det fungera bättre.

Den är ej klockad. Allt i BIOS/UEFI står på auto eller original värde. Jag tror det kom upp ett felmeddelande efter crash dock.

Skrivet av FlorrpaN:

Kör inte "blend" väldigt mycket RAM tester?
Vanligaste orsaken till bluescreen är ju fel på RAM-minne.
testa ta ut ett i taget tills den inte kraschar.

Detta skulle kunna funka, men är inte Memtest en mycket bättre metod att kolla minne med?

Skrivet av Borgen1998:

1. Ominstallera windows. Om felet fortfarande är kvar så är det någon komponent i datorn som är sönder/defekt/felinsatt.
2. Sen är det bara att kolla vilken komponent som är sönder, felsöka den med andra ord.

1. Ominstallation är något som bara sker som sista utväg. Det är verkligen inte det första han borde ge sig på.

Permalänk
Medlem

dock så har jag inte klockat CPUn

Permalänk
Medlem

Kör memtest bara. Prioritet 1. Om något är fel, byt plats/kör enbart ett osv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Jag är en bekant till TS och har hjälpt honom med mycket. Jag tar å svarar på lite frågor i tråden.

Windows 7 64bit
i5 3570K
Asrock Z77 Extreme 4
2st 8GB 1600Mhz RAM av märke... äh, kommer inte ihåg :/
GTX 660
Samsung 830 128GB
WD Green 2TB

Den är ej klockad. Allt i BIOS/UEFI står på auto eller original värde. Jag tror det kom upp ett felmeddelande efter crash dock.

Detta skulle kunna funka, men är inte Memtest en mycket bättre metod att kolla minne med?

1. Ominstallation är något som bara sker som sista utväg. Det är verkligen inte det första han borde ge sig på.

Du missade nätaggregatet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ominstallera är alltid det första som ska göras för att utersluta mjukvaru fel..

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680