Ångest inför val av utbildning...

Permalänk

Ångest inför val av utbildning...

Hej,

Gick ur gymnasiet förra året (92:a) och läser i nuläget ekonomi i göteborg. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mitt val då jag inte har något större intresse för ekonomi. När jag sökte det hade jag ingen vad jag ville läsa men kände en press på mig att jag borde läsa något "ordentligt", mitt stora intresse har alltid varit datorer och teknik men då jag läste samhälle i gymnasiet hade jag inte behörighet för att läsa Civ.ing. Trodde väl kanske inte heller att jag skulle klara av matten.

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent? såpass att jag kommer få en nackdel i framtida jobbsökande jämfört med yngre stundter?
Vet inte om det finns fog för denna åldersnojja men den finns icke desto mindre, ni som pluggar/pluggat. Vid vilken ålder började ni och tror ni åldern spelar någon roll?

Skönt att skriva av sig lite

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem

Ta reda på vad som väger tyngst för dig: Att bli klar några år tidigare eller att syssla med något du mår bra av.

Det finns studenter i alla möjliga åldrar och långt från alla påbörjar sina högre studier direkt efter studenten. Det ska nog vara ett extremfall för att ett jobberbjudande ska gå till en 3-5 år yngre person just på grund av åldern, om det ens händer. Det kan lika väl vara till din fördel beroende på hur du spenderade din tid innan de relevanta studierna.

Jag skulle säga att du inte har någon anledning till att vara orolig.

(Läser tekniskt basår, 22 år, ej orolig!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Hej,

Gick ur gymnasiet förra året (92:a) och läser i nuläget ekonomi i göteborg. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mitt val då jag inte har något större intresse för ekonomi. När jag sökte det hade jag ingen vad jag ville läsa men kände en press på mig att jag borde läsa något "ordentligt", mitt stora intresse har alltid varit datorer och teknik men då jag läste samhälle i gymnasiet hade jag inte behörighet för att läsa Civ.ing. Trodde väl kanske inte heller att jag skulle klara av matten.

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent? såpass att jag kommer få en nackdel i framtida jobbsökande jämfört med yngre stundter?
Vet inte om det finns fog för denna åldersnojja men den finns icke desto mindre, ni som pluggar/pluggat. Vid vilken ålder började ni och tror ni åldern spelar någon roll?

Skönt att skriva av sig lite

Jag tror absolut inte det är sent. Är själv 25 nu och läser teknisk bastermin. Och jag är långt ifrån äldst i min klass.

Permalänk

Ni har rätt i det ni säger, man kommer ha många arbetsår framför sig och då kan det va bra att jobba med något man tycker är intressant.... Har främst blivit stressad av att mina gamla klasskamrater verkar redan veta vad de vill göra och har hela sin framtid utstakad, sen att detta kanske bara är en fasad vet man ju aldrig.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Entusiast

Det är ingen människa som bryr sig om att titta på om du är 25 eller 28 när du är klar med din utbildning. Det är helt irrelevant. Vad de däremot tittar på är vad du gjort med din tid. Att ha pluggat ekonomi, sedan tekniskt basår och vidare till något annat ser ju bra ut. Att ha suttit hemma och pillat navel i tre år ser inte fullt så bra ut. Har du dessutom klarat av lite kurser i ekonomi så skadar det inte att kunna skriva med det på ett CV.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hörde härom dagen om en som börja på femårig fysikutbildning på GU som 63-åring. Finns många som går 1:an här på CTH som är födda innan 92 också även om 93 och 92 utgör klar majoritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeMisanthrope01:

Hörde härom dagen om en som börja på femårig fysikutbildning på GU som 63-åring. Finns många som går 1:an här på CTH som är födda innan 92 också även om 93 och 92 utgör klar majoritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägg sen till att få faktiskt går ut på de fem år man borde klara av sina studier på. Själv började jag direkt efter gymnasiet, 2005...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

hah! Jag är 28 och har inte bestämt mig än. Läste upp allt jag kunde på komvux för något år sedan utan att veta vad jag "skulle bli". Nu är jag tillbaka på jobbet igen i väntan på ett "infall"
Jag står mellan att fortsätta plugga musik eller ta ett tekniskt/naturvetenskapligt basår. Anser att jag har hela livet på mig. Så länge man har intresset och inte känner stress över att producera avkommor kan man ta det lugnt. Som karl har man några år kvar.. förhoppningsvis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Hej,

Gick ur gymnasiet förra året (92:a) och läser i nuläget ekonomi i göteborg. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mitt val då jag inte har något större intresse för ekonomi. När jag sökte det hade jag ingen vad jag ville läsa men kände en press på mig att jag borde läsa något "ordentligt", mitt stora intresse har alltid varit datorer och teknik men då jag läste samhälle i gymnasiet hade jag inte behörighet för att läsa Civ.ing. Trodde väl kanske inte heller att jag skulle klara av matten.

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent? såpass att jag kommer få en nackdel i framtida jobbsökande jämfört med yngre studenter?
Vet inte om det finns fog för denna åldersnojja men den finns icke desto mindre, ni som pluggar/pluggat. Vid vilken ålder började ni och tror ni åldern spelar någon roll?

Skönt att skriva av sig lite

Pluggade mellan 18 och 29 års ålder (fil mag, lic och dr examen) och det är ändå under snittåldern för när folk tar sin doktorsexamen.
Sedan var jag ute på post doc i ett gäng år. Därefter sökte jag jobb och då var jag runt 33-34.
Att vara 26 år när man börjar söka jobb är verkligen inte för gammalt.

Att blanda programmeringsintresset med ekonomi går ju också bra om du känner för det, om du inriktar dig mer mot finansiell ekonomi.
Håller själv på med sådant. Är en ganska trevlig kombination av programmering, matte och ekonomi.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent?

Nej, det är inte ovanligt sent. Jag gjorde lumpen i 15 månader mellan gymnasiet och högskolan och började alltså läsa när jag var 21. Jag var knappast äldst i klassen.

Edit:

Skrivet av Heinkel92:

Ni har rätt i det ni säger, man kommer ha många arbetsår framför sig och då kan det va bra att jobba med något man tycker är intressant.... Har främst blivit stressad av att mina gamla klasskamrater verkar redan veta vad de vill göra och har hela sin framtid utstakad, sen att detta kanske bara är en fasad vet man ju aldrig.

Jag är 30 och har ingen aning om hur min framtid kommer se ut. Sökte t.ex. polishögskolan för några år sedan, dvs. efter att jag var klar med min civilingenjörsutbildning. Nu fastnade jag på sista steget men poängen är att jag inte tror du behöver känna dig rädd att låsa in dig i fel fack eller inte hinna med. Jag menar, jag har 35 år kvar i arbetslivet, mer än den tid jag har levt totalt, så varför skulle jag inte kunna ändra mig några gånger på vägen?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Hej,

Gick ur gymnasiet förra året (92:a) och läser i nuläget ekonomi i göteborg. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mitt val då jag inte har något större intresse för ekonomi. När jag sökte det hade jag ingen vad jag ville läsa men kände en press på mig att jag borde läsa något "ordentligt", mitt stora intresse har alltid varit datorer och teknik men då jag läste samhälle i gymnasiet hade jag inte behörighet för att läsa Civ.ing. Trodde väl kanske inte heller att jag skulle klara av matten.

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent? såpass att jag kommer få en nackdel i framtida jobbsökande jämfört med yngre stundter?
Vet inte om det finns fog för denna åldersnojja men den finns icke desto mindre, ni som pluggar/pluggat. Vid vilken ålder började ni och tror ni åldern spelar någon roll?

Skönt att skriva av sig lite

Du ska välja något du tycker är intressant. Föredrar du datateknik framför ekonomi tycker jag du ska fundera på att byta, alternativt jobba ett tag och känna efter. Angående ålder är det ju många nuförtiden som läser direkt efter gymnasiet. Många tror jag gör det därför det har varit så dåligt med jobb. Jag tror definitivt ålder spelar roll när du har läst klart och ska ut i arbetslivet. Dock tror jag det är en nackdel att vara så ung som möjligt eftersom det saknas arbetslivserfarenhet då.

Permalänk
Medlem

Jag (91:a) började läsa till energitekniker på distans eftersom det var svårt att får jobb. Jag tog utbildningen eftersom den kändes framtidssäkert och eftersom det började bli dags att söka skola. Efter mer än ett år nu så kan jag inte finna intresse för utbildningen och har ingen lust att fortsätta.

Har funderat på programmering och börjat lite med java på egen hand med hjälp av guider på internet.

Så jag tror att göra vad som intresserar dig kommer nog ge mest i längden.

Känner igen mig i ämnet och jag kanske behövde skriva av mig lite också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Hej,

Gick ur gymnasiet förra året (92:a) och läser i nuläget ekonomi i göteborg. Nu såhär i efterhand så ångrar jag mitt val då jag inte har något större intresse för ekonomi. När jag sökte det hade jag ingen vad jag ville läsa men kände en press på mig att jag borde läsa något "ordentligt", mitt stora intresse har alltid varit datorer och teknik men då jag läste samhälle i gymnasiet hade jag inte behörighet för att läsa Civ.ing. Trodde väl kanske inte heller att jag skulle klara av matten.

På senare tid har jag dock fått upp ögonen för bland annat programmering och därför börjat snegla på datateknik. Känns som detta är något jag verkligen skulle finna intressant och utmanande. Som sagt har jag dock inte behörighet utan måste i sådana fall läsa ett tekniskt basår först, det är inget problem i sig men med tanke på att jag nästa år kommer vara 20 så kommer jag vara färdig först vid 26 års ålder.

Är detta ovanligt sent? såpass att jag kommer få en nackdel i framtida jobbsökande jämfört med yngre stundter?
Vet inte om det finns fog för denna åldersnojja men den finns icke desto mindre, ni som pluggar/pluggat. Vid vilken ålder började ni och tror ni åldern spelar någon roll?

Skönt att skriva av sig lite

Jag läser tekniskt just nu men vill testa på ekonomi istället Man ska göra det man känner för, det går inte att tvinga sig själv för då blir det bara halvdant gjort

Permalänk
Skrivet av Mas111:

Jag (91:a) började läsa till energitekniker på distans eftersom det var svårt att får jobb. Jag tog utbildningen eftersom den kändes framtidssäkert och eftersom det började bli dags att söka skola. Efter mer än ett år nu så kan jag inte finna intresse för utbildningen och har ingen lust att fortsätta.

Har funderat på programmering och börjat lite med java på egen hand med hjälp av guider på internet.

Så jag tror att göra vad som intresserar dig kommer nog ge mest i längden.

Känner igen mig i ämnet och jag kanske behövde skriva av mig lite också!

Att förlora intresse är inget ovanligt och utbildning brukar skilja sig kraftigt från det verkliga livet. Nå när du är så ung så ska såklart försöka satsa på det tycker är roligt.

Angående programmering så översvämmas arbetsmarknaden av kassa programmerare som mer är i vägen än gör nytta i projekt. Så mitt råd till folk som vill jobba inom detta är att satsa stenhårt. Det behöver inte nödvändigt inte vara högskolestudier, då man inom väldigt få av dessa lär sig programmering, men man få en allmän grund inom mycket. Sedan så är dock programmering bra att kunna i väldigt många yrken, så det är aldrig fel att lära sig.

Så mitt råd till folk är att försöka hitta det som passar dem och sedan ge 100% på detta och såklart bredda sig på saker som berör ämnet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".