ASUS P8Z77-V Deluxe problem med Corsair 2x8Gb

Permalänk

ASUS P8Z77-V Deluxe problem med Corsair 2x8Gb

Hej och God Jul på alla,

Har nu i december roat mig med att plocka ihop en ny burk med asus p8z77-v deluxe och corsair 2x8gb (CML16GX3M2A1600C10). Minnerna är köpta efter/baserat på sweclockers Juldator artikel ;). Problemet är att jag inte lyckas få minnerna att funka utan jag får Q-code 55 som är Memory not installed. Även DRAM_LED lyser konstant. Inget annat än PSU (AX750), mobo, cpu(3770K) och minne anslutet. Eftersom systemet aldrig startar upp kan jag inte ens se vilken BIOS som ligger inne men nästa testmoment blir att försöka uppdatera via USB Flashback.

Jag har testat:
Bägge minnesmodulerna i samtliga slots
Köra MemOK på varje försök
Monterat om kylare och CPU några gånger baserat på http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Ska testa:
Uppdatera BIOS via USB flashback

Tips och funderingar?

/Charlie

Permalänk

Har CML16GX3M4A1600C9(4x4Gb)

Exakt samma sak på mitt Maximux V Extreme, det också Z77. Minnet står inte med på det officiella listan över stickor som ska garanterat funka. Men jag fick dom att funka i singel channel till sist. Hade felkod 55 jag också.

SÄtt i en sticka bara, sen kör du igång. Och när den gått igång å bara står och lyser rött så tryck ner och håll inne Mem-ok! Knappen tills den börjar blinka, sen släpp knappen bara. Då kommer MB försöka alla möjligt olika timings/frekenser tills den hittar nåt som funkar.

Körde minnena på en P8Z68-V pro gen3 bräda förut och där funkar dom fint. Värt att nämna att jag kör en sandy bridge cpu inte ivy som du.

Permalänk

Tjenare,

Har nu lyckats få tag i (CML16GX3M4A1600C9) (4x4GB).
Har även lyckats uppdatera BIOS till 1701.

Du har rätt twisted att ASUS inte listar dessa minnen men de listar den med C8. Och Corsair listar faktiskt CML16GX3M4A1600C9 i deras memory finder till moderkortet.

Med de nya 4gb stickor som jag lyckats låna lyckas jag boota OK om jag ENDAST använder B1 och B2. Sätter jag någon sticka i A1 eller A2 så blir det q-code 55. Jag börjar misstänka att det är moderkortet som är trasigt.

Permalänk

Det är exakt samma som för mig, jag kan köra två stickor(även 1) men bara i singel channel. Alltså i endera A eller B kanalen.

Jag har två 8gb stickor med G.Skill Ares 1866Mhz, som ska funka till Maximus V Extreme, står listat på deras hemsida och Asus listar dom också. Men det är samma sak med dom, kod 55 om jag försöker köra dual channel.

Även om minnena inte är listade hos Asus så ska dom funka med rätt timings, det ska iaf posta å du ska komma in i bios.

Det skumma är att jag provade att köra cpu'n och minnena på P8Z68 brädan, och nu var det samma problem där. Gick endast i singel channel max 2 stickor. Det fattar jag inte riktigt hur det gått till, har kört Corsair minnena på den brädan i minst 7-8mån och det har alltid funkat förr.

Är lite begränsad till Låg-profil minnen också annars tar det i cpu kylaren. Blir att skicka tillbaks G.SKill minnet om jag inte får ordning på det. Råkade beställa en Antec kuhler förut och då kan jag ju köra med hur höga minnen som helst. Om den duger dvs. lär inte kyla alls så bra som Silverarrow kylaren. En grym kylare men det är jobbigt att den är så enormt stor, blockar en pci-e och det är jävligt trångt att komma åt nåt i trots att jag har ett fulltower chassie.

Känns som det är nåt simpelt jag missat bara, frågan är bara vad!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlie_don:

Tjenare,

Har nu lyckats få tag i (CML16GX3M4A1600C9) (4x4GB).
Har även lyckats uppdatera BIOS till 1701.

Du har rätt twisted att ASUS inte listar dessa minnen men de listar den med C8. Och Corsair listar faktiskt CML16GX3M4A1600C9 i deras memory finder till moderkortet.

Med de nya 4gb stickor som jag lyckats låna lyckas jag boota OK om jag ENDAST använder B1 och B2. Sätter jag någon sticka i A1 eller A2 så blir det q-code 55. Jag börjar misstänka att det är moderkortet som är trasigt.

En kompis skulle bygga ihop en dator med 2600K, ett Sabertooth P67 och 4x4GB Kingston minnen och datorn funkade med max 2 av minnena i.
Inget var sönder. Han ringde till Asus eller Komplett han köpte från och fick hjälp att fixa det. Funkade bra med alla minnen i sedan.

Permalänk
Medlem

Har samma problem typ, kör bara med 3 sticks, lägger jag in en fjärde blir det samma fel =/

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Skrivet av qMetal:

En kompis skulle bygga ihop en dator med 2600K, ett Sabertooth P67 och 4x4GB Kingston minnen och datorn funkade med max 2 av minnena i.
Inget var sönder. Han ringde till Asus eller Komplett han köpte från och fick hjälp att fixa det. Funkade bra med alla minnen i sedan.

Är säker på att det är nån liten skitsak bara.

Skrivet av LiQuiDs:

Har samma problem typ, kör bara med 3 sticks, lägger jag in en fjärde blir det samma fel =/

Är det S1155? Två minneskanaler alltså(4 minnesplatser) För kan du köra med 3st så borde du ju kunna få dualchannel att funka. Minnet får dubbla bandbredden i dualchannel jämfört med singel channel, en jäkla skillnad.

Det går å andra sidan att köra tre dimm's i singel channel också om dom är olika så dual inte funkar. Måste prova det, hmm

Permalänk

Tjenare

Twisted, vi verkar ha exakt samma problem.... och det verkar inte vara helt okänt, finns ett antal trådar om detta på ASUS support forum. Jag har dock inte lyckats se lösning på problemet förutom i de fallen då folk monterat ut CPU och sett att en pin är böjd eller skadad. Jag har kikat i min socket och allt ser ut som det borde.

Skrivet av qMetal:

En kompis skulle bygga ihop en dator med 2600K, ett Sabertooth P67 och 4x4GB Kingston minnen och datorn funkade med max 2 av minnena i.
Inget var sönder. Han ringde till Asus eller Komplett han köpte från och fick hjälp att fixa det. Funkade bra med alla minnen i sedan.

Kan du kolla med din polare hur exakt de löste det? Verkar intressant.

/Charlie

Permalänk

Inga pinnar böjda här inte.

Det jäkla skumma är ju att jag provade att plocka över cpu i mitt gamla MB(p8z68) och helt plötsligt krånglade corsair minnena då också, gick bara i singel channel. Dom har ju funkat perfekt med 4 stickor i dual sedan jag köpte moderkortet och cpu'n, fattar inte hur problemet kunde följa med till det andra moderkortet. Förvirrande ..

Lite läsning om olika minnes configs: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/cs-01196...

Permalänk
Skrivet av qMetal:

En kompis skulle bygga ihop en dator med 2600K, ett Sabertooth P67 och 4x4GB Kingston minnen och datorn funkade med max 2 av minnena i.
Inget var sönder. Han ringde till Asus eller Komplett han köpte från och fick hjälp att fixa det. Funkade bra med alla minnen i sedan.

Tjenare,

Glöggruset håller på att avta så jag kikar in lite här
Lyckats få tag på din polare? Sjukt nyfiken på hur han fick det att fungera.

Mvh Charlie

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlie_don:

Tjenare,

Glöggruset håller på att avta så jag kikar in lite här
Lyckats få tag på din polare? Sjukt nyfiken på hur han fick det att fungera.

Mvh Charlie

Tyvärr så brukar jag inte träffa honom längre. Kanske finns en chans att han är med ett gäng som bor här nu under ledigheten, isåfall så kan jag fråga honom.

Kanske det här funkar?

Skrivet av oroxlid:

Jag var tvungen att trycka in en ram sticka, starta datorn, stänga av datorn och sen sticka in en till ram sticka (i rätt slot) och repeat tills du har alla fyra intrycka.

Var tvungen att göra samma sak på en kompis mobo när han skulle trycka in 16gb

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1085916-sabretooth-...

Permalänk

Tjenare,

Vore kanon ifall du fick tag i honom.

Har testat att bara trycka i B2, och sedan start. Då funkar det. Sen en sticka till i A2, då skiter det sig. Testat samma procedur med B1, A1, samma resultat.
Även testat att köra B2, starta. Och sen B1, starta. Och sen någon av A platserna. Den vill inte POST så fort en sticka finns i A platserna.

Mvh Charlie