Permalänk
Medlem

Kommit över begagnad H60.

Har kommit över en begagnad Corsair H60, utan någon garanti att den fungerar. Tänkte att det vore kul och kolla ifall den funkar men vet ej ifall jag har alla delar som krävs för att montera och testa!

Kylaren kom ej med 120mm fläkten, dock har jag en sådan i mitt chassi. Det kom en drös skruvar med, vet dock inte ifall det är de som krävs eller ej. Kylpasta får jag springa och köpa i mellandagarna då min tub här hemma är slut.

Så frågorna jag har då!

1. Finns det någon risk med att prova denna kylaren? Kan min processor ta skada ifall det visar sig att kylaren icke fungerar?

2. Saknas det några monteringsskruvar? Finns det någon site där jag kan se vilka skruvar som behövs?

3. Har sökt runt en del och kommit fram till att det är en Corsair H60 v2, vet ej ifall detta är korrekt. Den skulle då passa i min nuvarande rigg.

Bifogar lite bilder för hjälp:

Dold text

Är inte så haj på kylning så uppskattar all hjälp jag kan få.

God jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Har kommit över en begagnad Corsair H60, utan någon garanti att den fungerar. Tänkte att det vore kul och kolla ifall den funkar men vet ej ifall jag har alla delar som krävs för att montera och testa!

Kylaren kom ej med 120mm fläkten, dock har jag en sådan i mitt chassi. Det kom en drös skruvar med, vet dock inte ifall det är de som krävs eller ej. Kylpasta får jag springa och köpa i mellandagarna då min tub här hemma är slut.

Så frågorna jag har då!

1. Finns det någon risk med att prova denna kylaren? Kan min processor ta skada ifall det visar sig att kylaren icke fungerar?

2. Saknas det några monteringsskruvar? Finns det någon site där jag kan se vilka skruvar som behövs?

3. Har sökt runt en del och kommit fram till att det är en Corsair H60 v2, vet ej ifall detta är korrekt. Den skulle då passa i min nuvarande rigg.

Bifogar lite bilder för hjälp:

Är inte så haj på kylning så uppskattar all hjälp jag kan få.

God jul!

Det är ingen V2a det är en vanlig H60.
Koppla in den till din dator via 12V & prova om den snurrar.
Sätt in den på en av kontakterna på mopderkortet, den bruka finnas ett par extra.
Obs ta inte bort nått som är viktigt.
Så här ser en V2a ut http://www.corsair.com/en/cpu-cooling-kits/hydro-series-water...
Jag har båda modellerna

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

se till att rengöra den innan du monterar den;)

Permalänk
Medlem

datorn i signaturen?

Jag har en h50 som jag bytt fläktar och fläktplats på idag, har en intel core i3 2130, hade satt in kontakten till pumpen fel, så jag kom in i bios direkt. Temperatur var runt 50 grader när jag kom in, höjdes sakta, stängde av datorn och monterade kontakten rätt.

Om pumpen inte fungerar så kommer du få ett felmeddelande som säger detta, gå in i bios det första du gör om du är orolig så är det ingen fara.

Eller så testar du den löst helt enkelt

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det är ingen V2a det är en vanlig H60.
Koppla in den till din dator via 12V & prova om den snurrar.
Sätt in den på en av kontakterna på mopderkortet, den bruka finnas ett par extra.
Obs ta inte bort nått som är viktigt.
Så här ser en V2a ut http://www.corsair.com/en/cpu-cooling-kits/hydro-series-water...
Jag har båda modellerna

Okej, antar att en v.1 H60 även passar 1155 socket?

Montering får jag vänta med tills jag har köpt kylpasta, men du menar kanske att det går att testa den utan montering? Om det bara är att koppla in 12v sladden bör det gå ganska enkelt, antar att jag inte behöver koppla in någon fläkt heller då den ändå går via moderkortet?

Vet du vilka skruvar som behövs för montering?

Ber om ursäkt för alla dessa frågor, men kan ytterst lite om kylning i allmänhet

Skrivet av foxzox7:

se till att rengöra den innan du monterar den;)

Det ska jag se till att göra

Skrivet av daikai1:

datorn i signaturen?

Jag har en h50 som jag bytt fläktar och fläktplats på idag, har en intel core i3 2130, hade satt in kontakten till pumpen fel, så jag kom in i bios direkt. Temperatur var runt 50 grader när jag kom in, höjdes sakta, stängde av datorn och monterade kontakten rätt.

Om pumpen inte fungerar så kommer du få ett felmeddelande som säger detta, gå in i bios det första du gör om du är orolig så är det ingen fara.

Eller så testar du den löst helt enkelt

Yes, datorn i signaturen.

Testa löst = Koppla ur nuvarande kylare och koppla in h60:en utan att montera den?

Permalänk
Medlem

Ta inte ut den befintliga kylarkontakten, annänd en anna, det borde höras om pumpen snurrar.
Om den kontakten du använder har varvräknare, så syns det i Bios, Pumpen bör snurra ca 1400rpm.
Det blir nog bra...så vida den inte snurrar...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ta inte ut den befintliga kylarkontakten, annänd en anna, det borde höras om pumpen snurrar.
Om den kontakten du använder har varvräknare, så syns det i Bios, Pumpen bör snurra ca 1400rpm.
Det blir nog bra...så vida den inte snurrar...

Pumpen snurrar och låter!

Nu återstår det bara att få tag på monteringsskruvar. Utifrån det jag sett från en monteringsvideo kom inte några monteringsskruvar som krävs med i paketet, vilket är synd. Finns det någonstans att beställa alternativ köpa i butik? Eller är det att kontakta Corsair som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Pumpen snurrar och låter!

Nu återstår det bara att få tag på monteringsskruvar. Utifrån det jag sett från en monteringsvideo kom inte några monteringsskruvar som krävs med i paketet, vilket är synd. Finns det någonstans att beställa alternativ köpa i butik? Eller är det att kontakta Corsair som gäller?

http://www.corsair.com/parts/cooling-parts/hydro-series-h60-h...
Vet inte vart man kan köpa denna, men leta runt lite i Webshopparna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

http://www.corsair.com/parts/cooling-parts/hydro-series-h60-h...
Vet inte vart man kan köpa denna, men leta runt lite i Webshopparna.

Inte hittat någon hittils i Sverige, har kontaktat Corsair. Deras fraktalternativ är ju lite varierande, UPS Standard (som kanske inte levererar till Sverige?) kostar några dollar medans resten kostar 100 dollar..