Permalänk
Medlem

Inandning av Plast röker

Hej! vet inte om det är rätt sektion att posta i, men iaf idag så råkade jag smälta 2 plastkorkar från en 2L coca cola flaska, är detta farligt? försökte att inte andas in de mesta, men lite kom nog in i lungorna iaf. Håller på att vädra ut lägenheten nu. Är detta farligt? vad kan bieffekterna bli, det var ju inte särkilt mycket direkt.......

MVH

Permalänk
Medlem

Bra är det väll inte, men tror inte det spellar någon roll, du får nog mer skit i lungerna bara av att gå nån timme på stan.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchago:

Bra är det väll inte, men tror inte det spellar någon roll, du får nog mer skit i lungerna bara av att gå nån timme på stan.

/A

okej tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awwee:

Hej! vet inte om det är rätt sektion att posta i, men iaf idag så råkade jag smälta 2 plastkorkar från en 2L coca cola flaska, är detta farligt? försökte att inte andas in de mesta, men lite kom nog in i lungorna iaf. Håller på att vädra ut lägenheten nu. Är detta farligt? vad kan bieffekterna bli, det var ju inte särkilt mycket direkt.......

MVH

När man talar om giftiga brandgaser så syftar man inte på gift som är avsett för att skada någon. Alla material ger ifrån sig giftiga gaser vid brand. Det är bara det att vissa material ger ifrån sig farligare gaser och kan då innebära hälsorisk redan vid lägre koncentrationer.
Man kan känna av irritation i slemhinnor efter inandning av en stor mängd brandgas. Skulle det kvarstå samma irritation eller smärta i flera dagar efteråt så bör man dock kolla upp det.
Men du behöver nog inte oroa dig :).

Permalänk
Medlem

Korkarna är nog gjorda i PE eller PP plast vilket är relativt harmlöst

Jobbar inom plastindustrin och då får man endel plaströk i näsan imellanåt..

Det finns plaster som är rätt obehagliga vid förbränning men de används inte till korkar för läsk.

Så om du inte brukar lägga korkar på spisplattan efter att du stängt alla fönster och ventiler och sedan ligga och sova i köket så behöver du nog inte oroa dig så mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.