Permalänk
Medlem

7970 vs. 680

Hur trött blev du inte när du såg den titeln...?

Så jag tänkte sätta stopp för flera såna här konversationer som pågår runt om på forumet hela tiden med den här tråden.

Jag skulle vilja att vi gör en lista på hur dessa två grafikkort står mot varandra i alla upplösningar och totalt sett genom alla titlar och inte för enskilda spel. Alltså en slags prestanda index (utan eller med %) och som är "up to date" med drivrutiner.
(Flera grafikkort ska såklart läggas ifall ni bidrar med informationen för detta)

I tråden: hoppas att ni kan hålla snacket rent med fakta/tester från välkända tekniksajter istället för att säga "det prestar x-antal gånger bättre på min egna maskin". Alltså, har något förslag eller synpunkt kommentera gärna så ser jag om jag tycker det är aktuellt eller inte.

Uppdaterar så fort ny och vettig information dyker upp i tråden eller om jag ser det själv. Tänk även på att detta inte har något med varken strömförbrukning eller prisvärdhet att göra. Jag tänker inte tjafsa om överklockning eller annat från partnertillverkare då det är näst intill omöjligt att hålla reda på.

Lista:

1. HD 7970ghz edition.
2. GTX 680
3. HD 7970
4.
5.
6.
...

Test: http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/AMD/Catalyst_12.11_...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hur trött blev du inte när du såg den titeln...?

Så jag tänkte sätta stopp för flera såna här konversationer som pågår runt om på forumet hela tiden med den här tråden.

Jag skulle vilja att vi gör en lista på hur dessa två grafikkort står mot varandra i alla upplösningar och totalt sett genom alla titlar och inte för enskilda spel. Alltså en slags prestanda index (utan eller med %) och som är "up to date" med drivrutiner.
(Flera grafikkort ska såklart läggas ifall ni bidrar med informationen för detta)

I tråden: hoppas att ni kan hålla snacket rent med fakta/tester från välkända tekniksajter istället för att säga "det prestar x-antal gånger bättre på min egna maskin". Alltså, har något förslag eller synpunkt kommentera gärna så ser jag om jag tycker det är aktuellt eller inte.

Uppdaterar så fort ny och vettig information dyker upp i tråden eller om jag ser det själv. Tänk även på att detta inte har något med varken strömförbrukning eller prisvärdhet att göra. Jag tänker inte tjafsa om överklockning eller annat från partnertillverkare då det är näst intill omöjligt att hålla reda på.

Lista:

1. HD 7970ghz edition.
2. GTX 680
3. HD 7970
4.
5.
6.
...

Test: http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/AMD/Catalyst_12.11_...

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

vill bara säga till fan boysen nu att hålla sig ute ifrån detta.

ETT 7970GHZ är överklockad med en annan bios, OCH DET GÅR ATT ÖVERKLOCKA LIKA BRA SOM EN VANLIG 7970, alltså det jag menar med detta är att ni inte ska komma hit o säga att 7970ghz är överklockad och 680 är stock bla bla bla, låt nivida släppa ett 680 överklockad version då??? vad e det ni inte förstår, 7970ghz är itne som en vanlig 7970 och öerklockad, utan den har en annan bios och där med kan man överklocka den lika bra, så en 7970ghz är en stock version utav 7970ghz.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

asus radeon hd matrix hd 7970ghz är väl snabbast nu men det byts ju efter varenda nya drivrutinerns släpps så det är väl ingen ide att argumentera om detta båda kan maxa allt är skitbra grafikkort !!!!!!

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Hur trött blev du inte när du såg den titeln...?

Så jag tänkte sätta stopp för flera såna här konversationer som pågår runt om på forumet hela tiden med den här tråden.

Jag skulle vilja att vi gör en lista på hur dessa två grafikkort står mot varandra i alla upplösningar och totalt sett genom alla titlar och inte för enskilda spel. Alltså en slags prestanda index (utan eller med %) och som är "up to date" med drivrutiner.
(Flera grafikkort ska såklart läggas ifall ni bidrar med informationen för detta)

I tråden: hoppas att ni kan hålla snacket rent med fakta/tester från välkända tekniksajter istället för att säga "det prestar x-antal gånger bättre på min egna maskin". Alltså, har något förslag eller synpunkt kommentera gärna så ser jag om jag tycker det är aktuellt eller inte.

Uppdaterar så fort ny och vettig information dyker upp i tråden eller om jag ser det själv. Tänk även på att detta inte har något med varken strömförbrukning eller prisvärdhet att göra. Jag tänker inte tjafsa om överklockning eller annat från partnertillverkare då det är näst intill omöjligt att hålla reda på.

Lista:

1. HD 7970ghz edition.
2. GTX 680
3. HD 7970
4.
5.
6.
...

Test: http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/AMD/Catalyst_12.11_...

Fast ska du ha med ghz edition borde du väl ta med alla fabriksklockade kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ghz edition är thaita x2 istället för thaita x

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k, GPU: Asus780 , PSU: Corsair AX 750w Gold, RAM: Corsair Vengeance 2x4 GB, Chassi: NZXT H440, MOBO: Asus Sabertooth Z77, SSD: Intel 330 180GB, HDD: Seagate barracuda 1TB, Skärm: Benq XL2411T, Diverse annat: Razer Naga 2014, Sennheiser pc 360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

vill bara säga till fan boysen nu att hålla sig ute ifrån detta.

ETT 7970GHZ är överklockad med en annan bios, OCH DET GÅR ATT ÖVERKLOCKA LIKA BRA SOM EN VANLIG 7970, alltså det jag menar med detta är att ni inte ska komma hit o säga att 7970ghz är överklockad och 680 är stock bla bla bla, låt nivida släppa ett 680 överklockad version då??? vad e det ni inte förstår, 7970ghz är itne som en vanlig 7970 och öerklockad, utan den har en annan bios och där med kan man överklocka den lika bra, så en 7970ghz är en stock version utav 7970ghz.

Tack för förtydlingen och trevligt att se någon annan dom tänker som mig själv.

Skrivet av 98olllin:

asus radeon hd matrix hd 7970ghz är väl snabbast nu men det byts ju efter varenda nya drivrutinerns släpps så det är väl ingen ide att argumentera om detta båda kan maxa allt är skitbra grafikkort !!!!!!

Som sagt, endast stock mot stock, inga partnertillverkare eller överklockade modeller:) tyvärr så verkar det som om det är en oändlig debatt oavsett och grafikkort blir gamla snabbt. Blir en ny tråd tills nästa generationer.

Skrivet av slackr:

Tack för länken! Men blir endast referenskort hade jag planerat:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Fast ska du ha med ghz edition borde du väl ta med alla fabriksklockade kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som tidigare sagt är det olika gpu:er (till en viss(!) grad).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

7970 och 7970 GHz är samma kort men ena är klockad på 1000Mhz på GPUn jämfört med den vanliga som ligger på 925Mhz om jag minns rätt. Kortet är ju visst fabriksöverklockad. 1000Mhz blir 1 GHz men de har skippat siffran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

7970 och 7970 GHz är samma kort men ena är klockad på 1000Mhz på GPUn jämfört med den vanliga som ligger på 925Mhz om jag minns rätt. Kortet är ju visst fabriksöverklockad. 1000Mhz blir 1 GHz men de har skippat siffran.

... visst för dig låter det som om det är samma kort fast överklockad, men den kommer med en helt annan bios vilket betyder att den är en annan kort, det du säger är som att gemföra 7950 med 7970 bara att 7970 kommer överklockad än vad 7950 gör.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

för er som kommer säga att ni kör ett överklockad kort vs 680 i stock.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...

där har ni ett överklockad 680 och en 7970ghz.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem

Nvidia har i regel mindre micro-stuttering, kan vara värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

... visst för dig låter det som om det är samma kort fast överklockad, men den kommer med en helt annan bios vilket betyder att den är en annan kort, det du säger är som att gemföra 7950 med 7970 bara att 7970 kommer överklockad än vad 7950 gör.

Vad snackar du om? Sig mig hur man överklockar 7950 (1972 Shaders) till 7970 (2048 Shaders). Shaders går inte överklocka. 7970 och GHz är däremot samma GPUer och specifikationer. Enda som skiljer är som sagt klockfrekvensen och BIOS. GHz-bios finns på internet att ladda ner för att flasha sitt vanliga 7970.

Permalänk
Medlem

GTX 680 lite för dyr just nu för sitt eget bästa, men man kan kompensera det genom att lägga mindre pengar på nätagget då GTX 680 är betydligt strömsnålare.

Nvidias PR-avdelning strikes again!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GTX 680 lite för dyr just nu för sitt eget bästa, men man kan kompensera det genom att lägga mindre pengar på nätagget då GTX 680 är betydligt strömsnålare.

Nvidias PR-avdelning strikes again!

Haha klockrent, förutom att då satsar man ju hellre på ett platinum agg med låg watt... Dyrt iaf:(

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av MrNubcake:

Nvidia har i regel mindre micro-stuttering, kan vara värt att tänka på.

Ja men tänk på att det är mycket dyrare och framförallt att nvidia suger på eyefinity

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Ja men tänk på att det är mycket dyrare och framförallt att nvidia suger på eyefinity

Du är medveten om att eyefinity är exklusivt för AMD?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du är medveten om att eyefinity är exklusivt för AMD?

heter nvidia surround for nvidia men kallar det ändå för eyefinity när man snackar med andra så dom förstår lättare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Ja men tänk på att det är mycket dyrare och framförallt att nvidia suger på eyefinity

Surround kallar dom det väl, och jag körde det för ett tag sen utan problem så du får gärna förklara mer.

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Medlem

MSI 7970 Lightning och 680 Lightning

sitter själv och väntar på att Inet får in exemplar.

bara för överklockare dock då man kan spara pengar genom ghz edition som sapphire / gigabyte (och snart MSI)

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz